Nekromanti Regeltungt vs lätt

Tomatalven

Hero
krank said:
Tomatalven said:
Ofta?? Det kostar typ dubbla på sf! Vad är rules compendium? Trodde allt man brhövde fanns i dm:s och players handbook. Svar på det om priset alltså
Här har vi det man behöver för Essentials, som typ är 4e:

Heroes of the Forgotten Kingdoms eller Heroes of the Fallen Lands för rollpersonsskapande. 139 spänn.

Rules Compendium som sammanfattar alla regler. 139 spänn.

För lite starthjälp för SL kan också GM's Kit vara väldigt bra. 275 spänn.

Så, minimum investering (en av Heroes... och rules compendium) landar på 278 svenska riksdaler. Lägg på GM's kit för en hög monstermarkörer, en spelledarguide samt ett rätt schysst äventyr så landar vi på 553, vilket motsvarar ungefär nypris vid launch day på a en AAA-titel till X-box eller PC.

Och som påpekats, speltiden är rätt mycket längre med D&D.
har hört att man kan lära sig reglerna genom att leka med character buildern!

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
krank said:
Tomatalven said:
Ofta?? Det kostar typ dubbla på sf! Vad är rules compendium? Trodde allt man brhövde fanns i dm:s och players handbook. Svar på det om priset alltså
Här har vi det man behöver för Essentials, som typ är 4e:

Heroes of the Forgotten Kingdoms eller Heroes of the Fallen Lands för rollpersonsskapande. 139 spänn.

Rules Compendium som sammanfattar alla regler. 139 spänn.

För lite starthjälp för SL kan också GM's Kit vara väldigt bra. 275 spänn.

Så, minimum investering (en av Heroes... och rules compendium) landar på 278 svenska riksdaler. Lägg på GM's kit för en hög monstermarkörer, en spelledarguide samt ett rätt schysst äventyr så landar vi på 553, vilket motsvarar ungefär nypris vid launch day på a en AAA-titel till X-box eller PC.

Och som påpekats, speltiden är rätt mycket längre med D&D.
Ja men det är för att reglerna är löjligt enkla in game, lyssna på en av rpprs eller penny arcades podcasts med 4th ed sen kan du reglerna bra nog för att spela om inte gm:a :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Visst, för all del. Jag skulle säga att character buildern är bra på att bygga rollpersoner och visa ungefär vad ens gubbe blir bra på. kan alltså typ ersätta "heroes of..."- böckerna. och så får man ju ut kort med sina feats på, vilket är apbra.

Däremot: Månadskostnad.

krank

Tomatalven said:
Pirate Bay :)<
Character Buildern är numera helt webbaserad. Den gamla är utdaterad och buggig. Och innehåller framför allt inte allt nytt coolt som är med i Essentials.

RasmusL

Champion
Tomatalven said:
Det är jävligt oklart hur många fel man kommer att spela med om man ska lära sig via buildern. Jag tyckte absolut det var värt att läsa igenom reglerna innan jag började GM:a. Det kanske har att göra med hur påhittiga spelare man har att göra med men jag har haft en hel drös med oklara situationer och om buildern är sämre än böckerna på att förklara reglerna (vilket jag gissar) kommer spelet troligen inte vara värst likt D&D4 utan bli ett för dig väldigt personligt och ofrivilligt husreglat spel.

Tomatalven

Hero
Men är 4e svårt att husregla? Blir det "sämre" då? Tror nog jag satsar på fantasy!, det verkar vara extremt lättanpassat.

Eksem

Champion
4E är går absolut att husregla inom vissa områden, men jag tror inte alls att det är spelet du söker. Att bara skaffa grundboken till F! är nog ditt bästa alternativ just nu. Du kanske upptäcker saker längre fram, men idag verkar det passa dina behov som hand i handske.

krank

Eksem said:
4E är går absolut att husregla inom vissa områden, men jag tror inte alls att det är spelet du söker. Att bara skaffa grundboken till F! är nog ditt bästa alternativ just nu. Du kanske upptäcker saker längre fram, men idag verkar det passa dina behov som hand i handske.
Medhåll!

Tomatalven

Hero
Jag tror också det, tack för hjälpen! Den enda nackdelen jag kan se så här långt med fantasy! är att det bara behövs d6or och nu har jag ju köpt en massa andra coola tärningar till brp x) Dagens i-landsproblem!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Du får se på det långsiktigt, de kommer till användning i nåt annat spel istället. Och en t4 eller t8 är perfekt att ha för att se vilken av de fyra rollpersonerna som blir anfallen av ugglebjörnen!

Tomatalven said:
Jag tror också det, tack för hjälpen! Den enda nackdelen jag kan se så här långt med fantasy! är att det bara behövs d6or och nu har jag ju köpt en massa andra coola tärningar till brp x) Dagens i-landsproblem!

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
gör som jag gör när jag spelleder: Skriv en massa slumptabeller på random encounters, slumpmässiga NPC's, platser, skatter, händelser i stad, händelser i resa, etc, och använd alla roliga tärningar till det. Och man vet aldrig när en roligt formad tärning kommer till pass.

Sen, om du ska köpa fantasy, och vill ha en hel hög med färdigskrivna äventyr finns det på saga games hemsida (Tillsammans med Otherworld, som är ett annat coolt universal system som liknar fantasy). Här är länken: http://www.sagagames.com/ladda-ner

sen i ett senare skede, när du börjar känna kreativiteten flöda, och letar efter andra coola rollspelsupplevelser, kan du ju alltid köpa Basic Roleplaying regelboken. de absolut flesta reglerna är frivilliga "spot rules" och beöver inte användas, men kan om det passar settingen. man använder hela 7 tärnings settet, och det är ju i grunden väldigt likt det här "zoria" spelet du talade om i din första tråd.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Låter klokt! Btw, det vore awesome om du la upp några tabeller :gremlaugh:
Dom är inte så många än, men när jag har en redig samling kan jag lägga upp några i dropbox så folk kan ladda hem och använda.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tomatalven said:
Tack! :gremsmile: vad är skillnaden på ett enbladsscenario och ett vanligt äventyr?
Att enbladsscenarion garanterat ryms på ett blad. Så, korta äventyr liksom.