Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Lite bakgrund: Jag påtar så sakteliga på ett spel av ganska traditionellt snitt där man ska kräla i dungeons, typ. Jag gör det mest för min skull och har inga egentliga ambitioner att vara nyskapande. Att det ska vara någorlunda lättsamt är väl mitt enda designmål.
Fråga: Hur ska konflikterna fungera?
Som det är nu har man en grundegenskap (1-20) och när man attackerar slår den som attackerar först ett slag mot grundegenskapen hen attackerar med, träffar det slår den som försvarar sig ett försvarsslag mot sin grundegenskap. Om attacken lyckas och försvarsslaget misslyckas (och bara då) får någon skada. Det här är förmodligen inte särskilt bra och definitivt inte hugget i sten. Åtminstone inte försvarsslaget.
Problemet med det här sättet är att det blir rätt svårt att faktiskt träffa. (Mina Dancon-reskamrater räknade en del på det på väg hem medan jag körde.) Därför behöver jag fundera ett varv till.
Möjliga lösningar:
1a. Stryka försvarsslaget rakt av. Fördel: bara ett slag för att se om någon träffar. Nackdel: Det spelar ingen roll hur bra man i teorin borde vara på att försvara sig. En husvägg är lika lätt att träffa som en husfluga.
1b. Stryka försvarsslaget för oviktiga personer. Fördel: "mooks", "statister" eller vad man nu vill kalla dem träffas automatiskt vilket gör att kanonmaten inte är så overpower. Nackdel: Två grymma personer kommer stå att hugga i luften.
1c. Stryka attackslaget så attacker lyckas automatiskt om ingen är sugen på att försvara sig. Fördel: Bara ett slag. Nackdel: Vad spelar det för roll hur bra man är på att slåss?
2. Dueller där två stycken attackerar samtidigt och den som är bäst gör skada. Fördel: Bara ett slag (var). Nackdel: Hur sjutton hanterar man om det är många som pucklar på en?
3. Välja ett annat system för att träffa, typ Mutant: Å0/Apocalypse World. Fördel: Det kanske går att göra smartare saker med antal träffar. Nackdel: Det är mycket (ASMYCKET! snudd på dealbreakermycket) svårare att konvertera OSR-dungeons till spelet vilket gör att det tappar sin poäng.
Vad finns det för andra sätt att lösa det på? (Få slag och få värden är bra.) Vad finns det för lösningar på nackdelarna ovan? (Varianter på 1 är enklast och mest önskvärt för mig .) Är det något annat jag inte tänkt på? (Svar ja, med allra största sannolikhet.)
Fråga: Hur ska konflikterna fungera?
Som det är nu har man en grundegenskap (1-20) och när man attackerar slår den som attackerar först ett slag mot grundegenskapen hen attackerar med, träffar det slår den som försvarar sig ett försvarsslag mot sin grundegenskap. Om attacken lyckas och försvarsslaget misslyckas (och bara då) får någon skada. Det här är förmodligen inte särskilt bra och definitivt inte hugget i sten. Åtminstone inte försvarsslaget.
Problemet med det här sättet är att det blir rätt svårt att faktiskt träffa. (Mina Dancon-reskamrater räknade en del på det på väg hem medan jag körde.) Därför behöver jag fundera ett varv till.
Möjliga lösningar:
1a. Stryka försvarsslaget rakt av. Fördel: bara ett slag för att se om någon träffar. Nackdel: Det spelar ingen roll hur bra man i teorin borde vara på att försvara sig. En husvägg är lika lätt att träffa som en husfluga.
1b. Stryka försvarsslaget för oviktiga personer. Fördel: "mooks", "statister" eller vad man nu vill kalla dem träffas automatiskt vilket gör att kanonmaten inte är så overpower. Nackdel: Två grymma personer kommer stå att hugga i luften.
1c. Stryka attackslaget så attacker lyckas automatiskt om ingen är sugen på att försvara sig. Fördel: Bara ett slag. Nackdel: Vad spelar det för roll hur bra man är på att slåss?
2. Dueller där två stycken attackerar samtidigt och den som är bäst gör skada. Fördel: Bara ett slag (var). Nackdel: Hur sjutton hanterar man om det är många som pucklar på en?
3. Välja ett annat system för att träffa, typ Mutant: Å0/Apocalypse World. Fördel: Det kanske går att göra smartare saker med antal träffar. Nackdel: Det är mycket (ASMYCKET! snudd på dealbreakermycket) svårare att konvertera OSR-dungeons till spelet vilket gör att det tappar sin poäng.
Vad finns det för andra sätt att lösa det på? (Få slag och få värden är bra.) Vad finns det för lösningar på nackdelarna ovan? (Varianter på 1 är enklast och mest önskvärt för mig .) Är det något annat jag inte tänkt på? (Svar ja, med allra största sannolikhet.)