Regler för att spela Conan-berättelser

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Men jag tycker nog att i ett rollspel simuleras det enklast av att han har bra värden (jfr alla andra människor), men inom ett spann och system som gör att han ändå kan hamna i trubbel.
Tror det är den grejen jag vill vända mig mot i slutänden. Vi kan ju berätta om någon som är stark tuff och hård, men sen har -3 på sin d10 för att hen har oddsen mot sig och därför oftast kommer misslyckas.

Det tillhör ju såklart en annan diskussion, men just att lyckas med saker är ju inte hur Conans historier uppstår. Snarare kanske det skulle vara någon sorts uppbyggnadsmekanik. Typ, börja med -10 på din d10. Sen -9 på nästa slag. Sen -8. Ju mer du försöker, ju närmre framgång kommer du.

Men absolut, om vi tänker oss rollspel som i första hand beskriver rollpersoner utifrån sina förmågor att utföra hjältesagohandlingar, typ lyfta tungt, klättra högt, etc., så blir det väl konstigt om Conan har samma numerära egenskaper som traktens grisodlaralkis. Men det är ju inte så gott om grisodlaralkisar i berättelserna. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Jag håller med @Bifur om att Conan framställs som helt ostoppbar i strider. Förutsatt att inte fienden är någon utomvärdslig fasa som "ingen dödlig kan besegra" eller något i den stilen.

Jag letade upp ett exempel från en av novellerna*:
In an instant he was the center of a hurricane of stabbing spears and lashing clubs. But he moved in a blinding blur of steel. Spears bent on his armor or swished empty air, and his sword sang its death–song. The fighting–madness of his race was upon him, and with a red mist of unreasoning fury wavering before his blazing eyes, he cleft skulls, smashed breasts, severed limbs, ripped out entrails, and littered the deck like a shambles with a ghastly harvest of brains and blood. Invulnerable in his armor, his back against the mast, he heaped mangled corpses at his feet until his enemies gave back panting in rage and fear.

*Queen of the Black Coast
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Jag håller med @Bifur om att Conan framställs som helt ostoppbar i strider. Förutsatt att inte fienden är någon utomvärdslig fasa som "ingen dödlig kan besegra" eller något i den stilen.
Absolut! Men jag skulle säga att det är färg och inte fokus. Det är ju inget intressant som uppstår i den typen av beskrivning, utan tjänar snarare till att ta saker vidare. Typ, "Efter att Conan bemördat alla dumdristiga pirater så ..." Queen of the Black Coast gör ju flera rätt snabba klipp i sitt beskrivande, och handlar slutligen om en märklig ruin (och tragedi).

Varför Action-mekaniken i B&B är min tolkning av det. Finns inget att vinna på att fortsätta rulla stridstärning i en timme om vi ser var striden är på väg. Ta resultatet och spring! Beskriv gärna ert grafiska ultravåld om ni gillar att göra det, men det handlar ju mer om att porträttera rollerna ni spelar än om något annat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Varför Action-mekaniken i B&B är min tolkning av det. Finns inget att vinna på att fortsätta rulla stridstärning i en timme om vi ser var striden är på väg.
Fast... jag gillar ju den mekaniken, men att ha bra stats har ju inget att göra med stridens snabbhet. Ska jag vara kritisk mot B&B ur det perspektivet är att det snarare systemet är viktat mot Conan (RPn) där denne antagligen förlorar striden mot piraterna om den spelas enligt helt reglerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
Ska jag vara kritisk mot B&B ur det perspektivet är att det snarare systemet är viktat mot Conan (RPn) där denne antagligen förlorar striden mot piraterna om den spelas enligt helt reglerna.
I speltest har det varit rätt ovanligt att rollpersonerna förlorar strider, överlag, på grund av hur XP fungerar. Rollpersonerna har alltid en statistisk "edge", på lite samma sätt som S&S-hjältar har det. Men det har absolut förekommit.

Men även Conan blir ju knockad, satt i kedjor, eller såld emellanåt. Så att förlora striden mot piraterna, vakna på deras skuta fastkedjad vid en åra, och sen vips bli kapten... Det är tusan helt i sin ordning vill jag mena.

Sen är ju B&B i praktiken bara min personliga bild av hur S&S/Conan "ska" se ut i rollspelsform. I trådar om S&S här på forumet brukar det bli tydligt att det finns flera inte alltid förenliga bilder, och därför tycker jag din kritik är helt och hållet befogad. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,988
Location
Stockholm
När jag för ett tag sedan efterlyste regelsystem för att emulera just Howard-S&S fick jag en mängd rekommendationer varav jag införskaffade de flesta.

En av dessa rekommendationer var Barbarians of Lemuria som jag efter en snabb genomläsning avfärdade som ”inte min kopp majonnäs”.

Men efter att ha läst ytterligare rekommendationer av BoL i den här tråden började jag läsa spelet på nytt och inser att det under den opedagogiska dispositionen, allmänna ordrikheten och sorgliga layouten döljer sig ett system som ändå kan likna det jag är ute efter.

Jag tänker åtminstone få det till spelbordet innan jag bestämmer mig för huruvida det är rätt eller fel för mig.

Annars känner jag att Black Sword Hack Ultimate Chaos Edition är det bästa jag hittills stött på. Även om det samtidigt emulerar Moorcock- och Wagner-S&S.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Jag har bara vaga aningar om Conans universum, men kanske skulle basbyggande kunna funka? Då menar jag bas i vid mening. Det skulle exempelvis kunna vara en barbarstam, kanske med någon typ av fästning, eller en karavan av något slag. Eller kanske ett piratflotta med flera skepp. Något att bygga ut och/eller försvara - och möjligen även förflytta.

Funderar också på vad som kan funka i sandboxspel. En öken (pun intended)? Ett antal öar i en stor arkipelag? En handelsstad eller kanske huvudstad i ett stort imperium? Ett vägnät med flera städer eller stadsstater?

Jag har ingen koll på vad som har gjorts tidigare, men i bästa fall kan det ge några nya infalllsvinklar.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,254
Läste en av Äventyrsspels översättningar av Conan alldeles nyligt, är kanske ett tecken i tiden att jag hajjade till vid "träskneger" som en något komisk men förlegad formulering.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Förkyld så spånar vidare litet på ett Conan-not-Conan-hack till Dragonbane. (ja, BoL är såklart bättre och snabbare, men DragonConan vore ju ett bra komplement och ev bättre som 3PP)

Reglerna funkar precis som i DoD23. Det "finns" inga spelbara släkten utöver människor från olika regioner.

Settingen är en allmän Sword & Sorcery-värld med sedvanliga troper. Ev behövs den inte ens defineras utan tanken är att köra i Hyborea, Newhon/Lankmar, Xoth, Primeval Thule, Hyperborea, Atlantis, Lemuria, Zothique, Sindbads Arabien eller vad man nu gillar för spelvärld.

Vad behövs utöver det?

Specifika ursprungsförmågor som ersätter släktesditon iom att alla spelar människor från en stor kontinent/värld där flera civilisationer existerar; typiska förmågor för klassiska arketypursprung, nordliga "vikingar", barbariska pikter, "ädla" barbarer, sydröna "stygier" osv.

Yrken? De som finns funkar ju bra - sjöfarare funkar ju lika gott som pirat. Kanske en präst som tillägg? Gladiator/legoknekt är väl bara en krigare? Bandit/stråtrövare? Alkemist borde gå som lärd? Ädling? Barbar som eget yrke - eller är det bättre som en släktesförmåga?

"Onda" magiskolor som passar settingen bättre än de som finns med i grundreglerna.

Några typiska monster och varelser, mer passande för genren.

Vad har jag glömt som måste läggas till/anpassas/ändras/strykas för att DoD23 skall kunna go full Conan? Behöver några hjälteförmågor ändras?
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Vad har jag glömt som måste läggas till/anpassas/ändras/strykas för att DoD23 skall kunna go full Conan?
Jag tänker på två regeltekniska grejer. Dels att rustningar inte stoppar Conans attacker, dels att han är en lika dödlig motståndare oavsett om han svingar ett svärd, en yxa eller en soppslev.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Conan får väl slå ett drakslag som alla andra om han vill strunta i rustning, och med två träffar av ett lätt tillhygge så kan han gott ha sänkt en vakt: T8+T6 (skada + skadebonus) vs. 12 kp. Tycker det känns close enough för att jag ska vara nöjd.

Den där bloggen som hade nån sword & sorcery-grej till Dragonbane hade ju gjort människor lite som i gamla RuneQuest 3, att det fanns ett par olika breda kategorier av kulturer (i RuneQuest var det Primitive, Nomad, Barbarian och Civilized). Ge varje sån kategori typ 3 förmågor att välja på så borde det bli rätt flexibelt, istället för att alla pikter ska ha samma t.ex.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Conan får väl slå ett drakslag som alla andra om han vill strunta i rustning, och med två träffar av ett lätt tillhygge så kan han gott ha sänkt en vakt: T8+T6 (skada + skadebonus) vs. 12 kp. Tycker det känns close enough för att jag ska vara nöjd.
Ptja, det kanske är nära nog. Min febriga hjärna är inne på ett annat spår, men det leder nog till ett helt annat spel än FDoD.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
Förkyld så spånar vidare litet på ett Conan-not-Conan-hack till Dragonbane. (ja, Bol är såklart bättre och snabbare, men DragonConan vore ju ett bra komplement och ev bättre som 3PP)

Reglerna funkar precis som i DoD23. Det "finns" inga spelbara släkten utöver människor från olika regioner.

Settingen är en allmän Sword & Sorcery-värld med sedvanliga troper. Ev behövs den inte ens defineras utan tanken är att köra i Hyborea, Newhon/Lankmar, Xoth, Primeval Thule, Hyperborea, Atlantis, Lemuria, Zothique, Sindbads Arabien eller vad man nu gillar för spelvärld.

Vad behövs utöver det?

Specifika ursprungsförmågor som ersätter släktesditon iom att alla spelar människor från en stor kontinent/värld där flera civilisationer existerar; typiska förmågor för klassiska arketypursprung, nordliga "vikingar", barbariska pikter, barbarer, sydröna "stygier" osv.

Yrken? De som finns funkar ju bra - sjöfarare funkar ju lika gott som pirat. Kanske en präst som tillägg? Gladiator/legoknekt är väl bara en krigare? Bandit/stråtrövare? Alkemist borde gå som lärd? Ädling?

"Onda" magiskolor som passar settingen bättre än de som finns med i grundreglerna.

Några typiska monster och varelser, mer passande för genren.

Vad har jag glömt som måste läggas till/anpassas/ändras/strykas för att DoD23 skall kunna go full Conan? Behöver några hjälteförmågor ändras?
Jag hade gjort samma val. Tror att DoD23-reglerna fungerar utmärkt för att emulera Conan. Som du skriver, lägg till några olika människo-släkten, anpassa magin, så är det klart.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
829
Fast ska man ha någon conan-doftande slumpmekanik så vill jag kasta förfäders fingerben på en odjurshud bemålad med runor från det förlorade Atlantis
 
Top