Nekromanti Regler för graviditet

SuperTulle

Veteran
Joined
24 Jun 2008
Messages
26
Location
Uppsala
vet inte om jag har missat nåt här, men finns det regler för att bli gravid? Man har ju sett reglerna i riddaren, men vad gäller för one-night-stands? har för mig att jag sett nåt om att man ska slå mot tål, men hur funkar det?

Borde vi skapa nya/egna regler för att bli på smällen? Själv kan jag inte komma på nåt.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag tycker inte att såna regler behövs. Om man bara kör lite one-night-stands lite då och då så brukar jag köra med att det inte blir någon graviditet, ifall spelaren inte skulle vilja det.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Slå ett TUR slag för RP, om det misslyckas sedan misslyckas så kan man ju sedan slå mot tålighet för kvinnan.
 

SuperTulle

Veteran
Joined
24 Jun 2008
Messages
26
Location
Uppsala
Jag menar nu intimitet spelare till spelare, o då kan de ju va kul att se om nån blir på smällen.

Ja, mina spelare är såna :gremtongue:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Regler för graviditet finns i modulen "Riddaren" och går till som så att ett värde för kvinnans fertilitet räknas ut ("fertilitetsvärde") som är baserat på hennes ålder. Ett slag mot fertilitetsvärdet skall göras i samband med samlag och detta slags svårighet bestäms bl.a. genom hur "intensivt" de älskande försöker yngla av sig - lyckas slaget blir kvinnan med barn.

Det är vad jag kommer ihåg på rak arm, och jag reserverar mig för fuckups. Personligen anser jag att de reglerna är rätt kassa som de ser ut nu men jag har varken ork eller lust att modifiera på dem.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
SuperTulle said:
Jag menar nu intimitet spelare till spelare, o då kan de ju va kul att se om nån blir på smällen.

Ja, mina spelare är såna :gremtongue:
Jag brukar inte peka ut folks felsyftningar, men den här är för rolig att ignorera: Om dina spelare har sex med varandra när det spelar är det säkert gemensamhetsskapande, men om det blir några barn torde vara lätt att avgöra: när hon blir fått barn slutar hon att komma på spelmöten. Troligtvis han också, åtmistone om han är en ansvarsfull person... :gremwink:

Erik
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Jag gillar den här tråden eftersom den bekräftar mina fördomar om Eon. :gremwink:

Med det sagt fanns följande regler i den första utgåvan av En Garde:
Efter ett genomsnittligt samlag är det 10 % chans att kvinnan blir gravid. Försöker hon aktivt bli gravid är det 20 % chans. Försöker hon låta bli genom att undvika fertila perioder är chansen 5 %. Har hon ett regelbundet sexliv är det 15 % chans varje månad.

Naturligtvis verkar siffrorna vara gripna ur luften, men så såg det i alla fall ut.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
I chuckle at these numbers. :)

Graviditet ar nagot sa oerhort vasentligt att det maste hanteras som ett medvetet uttankt plott-element, inte enligt en slumptabell. De berorda rollpersonernas liv kommer ju att kastas over anda.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Mekanurg said:
Graviditet ar nagot sa oerhort vasentligt att det maste hanteras som ett medvetet uttankt plott-element, inte enligt en slumptabell. De berorda rollpersonernas liv kommer ju att kastas over anda.
Å andra sidan är det här ju ett simulationistiskt system, inte ett berättelsefokuserat, såvitt jag vet. Därför kan man egentligen inte låta saker och ting bero på dramatisk timing, utan om man nu ska ha den nivå på detaljrikedom som tydligen önskas här, så behövs det ett simulationistiskt system som ger viss konsekvens i världen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Simulationism

Graviditet ar nagot sa oerhort vasentligt att det maste hanteras som ett medvetet uttankt plott-element, inte enligt en slumptabell. De berorda rollpersonernas liv kommer ju att kastas over anda.
Det är det svar jag också skulle ge normalt, men nu snackar vi om världens mest simulationistiska system, och om någon som tydligen vill ha regler för det. Rollpersonens liv kastas garanterat ännu mer över ända om den får huvudet avhugget, och sådana beslut lämnar ju Eon-spelarna glatt över till reglerna.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Simulationism

Det är det svar jag också skulle ge normalt, men nu snackar vi om världens mest simulationistiska system, och om någon som tydligen vill ha regler för det.
OK, OK, jag bojer mig for expertisen. :gremsuck:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Simulationism

Rollpersonens liv kastas garanterat ännu mer över ända om den får huvudet avhugget, och sådana beslut lämnar ju Eon-spelarna glatt över till reglerna.
...medan de flesta andra spel undviker detta genom att inte bestämma exakt hur personen dör, vilket, eh, får det hela att kasta rollpersonens liv något mindre över ända?

Seriöst, försök gärna att låta bli att dra alla Eon-spelare över en kam bara för att vi spelar ett spel med simulationistiska regler (vilket, hör och häpna, inte ens behöver betyda att vi spelar 100 % simulationistiskt, heller), och för att en (1) av oss (vi är ganska många, senast jag kollade) vill ha regler för hur en graviditet uppstår. Det är ganska otrevligt att få såna här vibbar av "mitt spel/min spelstil är bättre än ditt/din!"-mentaliteten som jag trodde folk på WRNU lämnat bakom sig för ganska länge sedan.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Simulationism

....Varför är det så hemskt att vilja ha regler för det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: Simulationism

Jag tycker att det är asschysst att ha regler för graviditet. I ett spel som Eon så är det närmast nödvändigt. Det är simulationism och det är low fantasy. Och framförallt så är det viktigt. Därför behöver man definitivt regler för det, även om de kanske inte behöver vara jättekomplicerade.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Simulationism

Seriöst, försök gärna att låta bli att dra alla Eon-spelare över en kam bara för att vi spelar ett spel med simulationistiska regler (vilket, hör och häpna, inte ens behöver betyda att vi spelar 100 % simulationistiskt, heller), och för att en (1) av oss (vi är ganska många, senast jag kollade) vill ha regler för hur en graviditet uppstår. Det är ganska otrevligt att få såna här vibbar av "mitt spel/min spelstil är bättre än ditt/din!"-mentaliteten som jag trodde folk på WRNU lämnat bakom sig för ganska länge sedan.
Jag tycker att du verkar hitta en väldig massa åsikter i mitt inlägg som egentligen inte finns där. Testa att läsa det en gång till, men utan att anta att jag hatar och/eller ser ner på Eon eller de som spelar Eon.

/tobias
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Re: Simulationism

Gurgeh said:
Jag gillar den här tråden eftersom den bekräftar mina fördomar om Eon. :gremwink:
Kan vara nått med det inlägget som gör att han tolkar att du har en negativ syn på EON, men vad vet jag :gremsmile:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Simulationism

Ha ha. Ganska kul att precis detta hände för typ tre möten sedan. Jag använde mig av reglerna i riddaren rätt av då jag inte själv är nån jävla professor i fertilitet. Hur som helst ville ödet tydligen ha barn. Så nu dras en desserterad Damarisk soldat och en Alkemist/medikus som mest är trött på livet med ett spädbarn! -Ut och slakta drakar!!!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: Simulationism

Hans. said:
Kan vara nått med det inlägget som gör att han tolkar att du har en negativ syn på EON, men vad vet jag :gremsmile:
Ärsch. Jag tycker likadant, och för mig är det mer: Fan vad kul att det finns folk som tycker att såna här detaljistiska regler är roligt och givande. Det är så jävla coolt vad bred den här hobbyn är! Jag skulle nog inte vilja spela så själv, eller åtminstone inte spelleda, men fan vad coolt det är med engagerade människor som faktiskt älskar detaljistiskt rollspelande!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Simulationism

"Så nu dras en desserterad Damarisk soldat och en Alkemist/medikus som mest är trött på livet med ett spädbarn! -Ut och slakta drakar!!!"

Jag börjar osökt tänka på Kozure Okami, och tycker att hela grejen med att släpa på en bebis när man skall dungeoncrawla är helt fantastisk.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Simulationism

Lirar inte Eon, men slank in eftersom jag gillade trådens rubrik...
Jag brukar göra så att när det uppstår intima kärleksmöten där en RP är inblandad så slår jag 1T6. 5-6 = knodd, 1-4 nada. Handlar det om "blandras" så kan jag ibland modifiera det till 6 = knodd. Beror helt på om jag tycker raserna är nära besläktade eller ej.
Mer avancerat brukar jag inte göra det helt enkelt alltså.
Brukar tycka det är en ganska intressant detalj, eftersom en oäkting i en by någonstans kan göra ganska så mycket i framtiden för berörd rollperson. Helt enkelt, man öppnar väg för nya framtida intriger där. Gäller dock att man minns att göra anteckningar för detta som SL. Det svåra är att komma ihåg detta kan jag säga.
 
Top