"Mitt önskemål är att gräva fram ett smidigt och ett acceptabelt system som behandlar flera fartyg i strid, allt från två båtar till flera..."
Det finns två sätt att lösa det på. Det ena är konfilktspelsmetoden. Detta löses lämpligen med spel som till exempel Wooden Ships&Iron Men eller något i den stilen.
Ett vanligt sätt att lösa problemet med simultana handlingar är att ha ett värde på förflyttning och ett värde på initiativ/smidighet/reaktionsförmåga eller något, och dela in varje runda i en förflyttningsfas, en skjuta-fiende-i-småbitar-fas och en få-ont-som-fan-fas. Först flyttar alla sina skepp i omvänd initiativordning (slött skepp först, snabbt skepp sist). Sedan skjuter alla på varandra i lämplig ordning, från det läge som uppstår när alla skepp har flyttat. Slutligen så appliceras skadan och skador begränsas och repareras.
Exempel: Detta är ett exempel på hur ett fiktivt system enligt ovanstående princip skulle kunna te sig.
De båda fregatterna HMS Sjöhäxan och HMS Torrbollen hamnar i strid med tre franska korvetter, Etagelé, Metregé och Yvébois. Fregatterna är lite snabbare på grund av större segelyta, men korvetterna svänger smidigare. Fregatterna har en förflyttning på 8 och en smidighet på 6. Korvetterna har en förflyttning på 7 och en smidighet på 8. Chefen ombord på Torrbollen, commodore Commodore, är dock en riktigt erfaren sjöbuse, med Kompetens 8, men Sjöhäxans chef är relativt grön och oerfaren, med Kompetens på 4. De franska fartygscheferna, kapten Jean-Marie, kapten Jean-Baptiste och kapten Jean-Pierre, är relativt erfarna med Kompetens 6.
Så var det med förflyttning. Samtliga chefer lägger ihop sitt skepps Smidighet och sin egen Kompetens. Dessutom slår de och lägger till en sexsidig tärning för att få lite varians. Commodore Commodore får en summa på 18, kapten Blimey får en summa på 12, kapten Jean-Marie får 15, kapten Jean-Baptiste får 17 och kapten Jean-Pierre får hela 20. Med det initiativet så flyttar kapten Blimey sin Sjöhäxan åtta steg först. Därefter får Jean-Marie flytta Etagelé sju steg, följt av Jean-Baptiste på Metregé, även han sju steg. Sedan flyttar commodore Commodore sin Torrbollen åtta steg, och sist flyttar Jean-Pierre sin Yvébois sju steg. Kapten Blimey försöker i sin förflyttning komma nära Etagelé, men Etagelé håller sig utanför Blimeys bredaste sida ganska enkelt. Metregé kommer upp bakom Etagelé. Commodore Commodore flyttar sedan Torrbollen långsides med Etagelé, och Yvébois har svårt att hänga med i farten och hamnar bakom Torrbollen, långsides med Metregé.
När alla har flyttat flyger kanonkulor och havet täcks av vit krutrök. De båda tvådäckade fregatterna koncentrerar sina bredsidor på Etagelé och tillfogar totalt 960 poäng däng. Skadesystemet är enkelt: man gör en poäng däng per pund kanon som kan skjuta på ett mål och all skada som tillfogas är kumulativ. Två bredsidor om två däck om tio kanoner på vardera 24 pund ger 960 poäng däng. Etagelé och Metregé kan skicka en bredsida vardera på Sjöhäxan. De har tolv kanoner om 18 pund, vilket ger 432 poäng skada. Etagelé skickar dessutom en bredsida in i Torrbollen, vilket ger 216 däng. Dessutom har Yvébois två stycken framåtriktade 24-pundare och två sexpundiga bordningskanoner som kan nå Torrbollen, vilket ger 60 poäng till i Torrbollen, totalt 276 poäng.
Nu är det dags att beräkna skada. De 960 poäng som tillfogas Etagelé omvandlas till 46 man, fyra kanoner och delvis förstörd rigg motsvarande 2 poäng Hastighet och 1 poäng Smidighet. Dessutom står Etagelé i brand, motsvarande 50 poäng däng per runda. Sjöhäxan får 432 poäng skada, som omvandlas till 22 man, två kanoner och ett sönderrivet mesansegel, vilket ger -1 på hastighet. Torrbollen får 276 poäng skada, vilket omvandlas till 10 man och två kanoner.
Nästa runda, efter ännu mer manövrerande, så lyckas Torrbollen och Sjöhäxan bilda slaglinje och koncentrerar elden på Metregé. Stackars Metregé får 864 poäng däng. Yvébois kommer upp efter Metregé och tillsammans tillfogar de 432 poäng skada på Sjöhäxan. Etagelé har hamnat på efterkälken och kommer inte i skottläge alls. I få-ont-fasen så får Etagelé femtio poäng på grund av brand. Det bränner upp en poäng Smidighet och Manöver till. Metregé har däremot maximal otur: krutdurken antänds och skeppet exploderar midskepps, vilket ger ytterligare 1120 poäng däng. Metregé går till botten med man och allt. Sjöhäxan får förstörd rigg för -2 hastighet och -1 smidighet och förlorar fem kanoner och 28 man. Det gör att Sjöhäxan har förlorat prick 50 man, vilket gör att kapten Blimey inte har män nog för full besättning. Kapten Blimey får antingen låta bli att ha ett bordningsparty, förlora 1 poäng Manöver, eller skippa fem kanoner, eftersom han inte har män nog för allting.
I det läget, med ett skepp i brand och ett annat sänkt, väljer kapten Jean-Pierre att fly med sin Yvébois, och hoppas att Torrbollen inte ska jaga efter. Sjöhäxan är så illa åtgången att han inte tror att hon kan jaga honom, men Torrbollen är nästan oskadd och oroar kapten Jean-Pierre. Torrbollen väljer dock att borda Etagelé och understödja Sjöhäxan istället, så Yvébois kommer undan.
Det andra sättet att lösa problemet är att helt enkelt strunta i taktikspelet och koncentrera sig på det vettiga, nämligen rollspelandet. Vilka möjligheter till rollspel där rollpersonerna kan påverka kan man få i sjöslag? På det stora hela så blir det i princip bordning och vardagslivet till sjöss. I så fall behöver man inga speciella sjöslagsregler, utan det räcker med en däcksplan för eventuella strider.