Nekromanti Regler för spelstil

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Under DanCon hade jag tänkt spelleda äventyret We Be Goblins! till Pathfinder. Det ska blir skojigt, för det är ett riktigt mysroligt litet miniäventyr som jag tycker passar perfekt som en kort introduktion till Pathfinder. Man spelar i det här fallet fyra goblins som ger sig ut på jakt efter en stulen last med fyrverkerier.

Äventyret har lite av allt, strid, skoj och förtjusande rollspelsmöjligheter. Givetvis kommer jag att använda minis och props i den omfattning jag finner lämpligt.

Så, vanligtvis spelleder jag ju folk som har i princip samma uppfattning som jag om vad som är roligt när man spelar D&D (eller ja, det är vad jag inbillar mig i varje fall). Tanken är ju dock nu att jag ska spelleda för folk som jag vanligtvis inte alls spelar med, och som med all säkerhet har en annan uppfattning om vad som är "roligt". Hur förklarar man för främmande människor på bästa sätt hur man tänkt sig att ett äventyr ska spelas?

Alltså, det jag menar är att kunna hantera folks förväntningar på rätt sätt. För den som föredrar regellätta system, med fokus på (t.ex.) rollspelande och immersionism så kommer We Be Goblins! inte att bli vad den personen vill ha. Antingen får hon tråkigt vid spelbordet, eller så tvingar hon igenom sin spelstil på resten av gruppen. Samma sak gäller för den som ser D&D som ett brädspel, och spelar efter den premissen, etc.

Alltså, det är ju inte raketforskning direkt, men om har någon bra idé om hur man kan hantera folks skilda förväntningar på ett smidigt sätt så får ni gärna dela med er av det i den här tråden. Jag vet att folk som jag spelledde DofD för ibland kom med förväntningar som vårt event inte kunde tillfredsställa, och de lämnade spelbordet med sura miner. Det vill jag helst inte vara med om igen.

solvebring

Superhero
Jag är ingen konventsnisse och så men jag har de senaste åren spelat på skolan där jag gick. Alltså, jag spelade när jag gick på folkisen, och sedan när jag slutat så hörde folk av sig därifrån som hade hört om mig osv. Så jag spelleder folk där fortfarande. Det är det som är mitt "regelbundna" spelande. Kort sagt, jag har ingen historia med det här folket utan känner dem bara genom rollspelandet typ och de var helt nya för mig när jag mötte dem.

Mitt förslag är helt enkelt att ge en presentation av: "Hej hopp! Det här är Vitulv, så här spelleder jag - har ni några invändningar eller idéer om det?" Alternativt: "Hej hopp! Det här är Vitulv, så här spelleder jag - detta kan ni förvänta er och så här kommer jag att sköta spelet." Snacka fem min och kom till konsensus.

Det är så jag har gjort. "Hej, jag heter Andreas och jag gillar att spela det och det. Vad har ni för erfarenheter? Okej, du har spelat Eon - mycket regler? Okej, det blir inget sådant nu för jag är ingen play-by-the-book-person utan håller det lätt och kommer ibland att be er att själva fylla i t.ex. miljöer och liknande. Känns det okej? Bra! Jag vill förövrigt inte att ni ser det här som ett brädspel, men det är inte friform med tyngd på känslor och karaktärer heller. Det är plain äventyrande - ni ska mest följa och klura ledtrådar och leta lösningar."

... Det är alltså så jag brukar göra. Annars vet jag inte riktigt hur man kan göra. Jag tror hur som haver att det är svårt att styra folk eller förklara sådant när man väl sitter och spelar. Har någon redan börjat köra sitt D&D-som-brädspel-race så kan det blir svårt att stoppa personer utan att behöva avbryta spelet och vara lite sur. Jag tycker att det är bra att förklara innan: "Hej! Det här är jag, så här har jag tänkt mig och så här brukar det funka. Vad har ni gjort förut och vad gillar ni? [Varpå man försöker förklara vad de har att vänta sig utifrån vad de har för erfarenheter]."

Jag antar förövrigt att man på konvent inte kan göra så mycket annat än att köra? Jag har som sagt aldrig varit på konvent men de kartlagda spelpassen har väl avsedd tid och spelas därför direkt på plats utan att man lär känna varandra överdrivet mycket? Med andra ord tror jag att du ska göra ungefär så. Tala om vad som bjuds och hoppas på att de fattar jargongen du just presenterat.

... Fråga dem vad de har för förväntningar och ge dem svar på det utifrån vad du tänkt göra. Då vet du vad de vill ha och de vet hur du har tänkt, så får ni samsas och samarbeta för att det ska funka.

/solvebring som ber Vitulv om ursäkt för ett pladdrigt, svårläst inlägg.

Ymir

Liten kantbaron
När jag skriver konventsscenarion brukar jag utgå från idén att den inte -går- att tillfredställa alla, och tydligt kommunicera vilken typ av scenario det är i foldertexten. (Alternativt göra den så pretto att bara en viss typ av människor gör sig besvär, oavsett...)

Jag inser att det inte är vad du var ute efter, men jag kan inte se hur det rimligen skulle vara möjligt att göra alla nöjda med samma scenario.

Tyr

Hero
Vitulv said:
Hur förklarar man för främmande människor på bästa sätt hur man tänkt sig att ett äventyr ska spelas?
Man förklarar inte inte hur äventyret ska spelas, man förklarar i förväg vilket sorts äventyr som ska spelas. Kan tyckas vara samma sak, men jag tror att få gillar att bli instruerade när det gäller spelstil. Då är det bättre att folk har en aning om vad för sorts äventyr det är i förväg så att de inte har orealistiska förväntningar. Alla kan läsa mellan raderna om vilken spelstil som passar.

Big Marco

Läskig
Gör en punktlista med kriterier som är karaktäristiska för ditt äventyr.

Typ "Detta är We Be Goblins": A, B, C och "Detta är inte We Be Goblins": 1, 2, 3.

För att sätta förväntningar rätt är min erfarenhet att du nästan måste sätta "vad x är" och "vad x inte är" snarare än det vanliga att bara ha med "vad är".

Sedan kan detta formuleras på olika sätt som "Fokus på" eller "Du kommer att gilla x om..." samt dess "inten".

Xyas

Swashbuckler
solvebring said:
Jag antar förövrigt att man på konvent inte kan göra så mycket annat än att köra?
Utan att rikta mig specifikt till solvebring hær så ær det min bestæmda åsikt att det hær ær anledningen till att många konventsspelssessioner går åt helvete.

Dialog mellan spelare och spelledare føre och under spelandet ær vettigt, speciellt om man har ett æventyr med en vældigt specifik spelstil.

Så mitt tips ær væl desamma som flera andra i den hær tråden, men med tillægget att pausa och gøra det æven under spelandet om det kænns nødvændigt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det var väl just för såna här situationer vi var så lyriska över GM merit badges precis när de dök upp? Du har ju fortfarande dina i signaturen, men jag tror många glömt bort dem igen. Jag kan tycka att de ändå är en ganska bra utgångspunkt för att snabbt presentera en tänkt spelstil, även om de förstås inte kan täcka allt.