Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,069
Under DanCon hade jag tänkt spelleda äventyret We Be Goblins! till Pathfinder. Det ska blir skojigt, för det är ett riktigt mysroligt litet miniäventyr som jag tycker passar perfekt som en kort introduktion till Pathfinder. Man spelar i det här fallet fyra goblins som ger sig ut på jakt efter en stulen last med fyrverkerier.
Äventyret har lite av allt, strid, skoj och förtjusande rollspelsmöjligheter. Givetvis kommer jag att använda minis och props i den omfattning jag finner lämpligt.
Så, vanligtvis spelleder jag ju folk som har i princip samma uppfattning som jag om vad som är roligt när man spelar D&D (eller ja, det är vad jag inbillar mig i varje fall). Tanken är ju dock nu att jag ska spelleda för folk som jag vanligtvis inte alls spelar med, och som med all säkerhet har en annan uppfattning om vad som är "roligt". Hur förklarar man för främmande människor på bästa sätt hur man tänkt sig att ett äventyr ska spelas?
Alltså, det jag menar är att kunna hantera folks förväntningar på rätt sätt. För den som föredrar regellätta system, med fokus på (t.ex.) rollspelande och immersionism så kommer We Be Goblins! inte att bli vad den personen vill ha. Antingen får hon tråkigt vid spelbordet, eller så tvingar hon igenom sin spelstil på resten av gruppen. Samma sak gäller för den som ser D&D som ett brädspel, och spelar efter den premissen, etc.
Alltså, det är ju inte raketforskning direkt, men om har någon bra idé om hur man kan hantera folks skilda förväntningar på ett smidigt sätt så får ni gärna dela med er av det i den här tråden. Jag vet att folk som jag spelledde DofD för ibland kom med förväntningar som vårt event inte kunde tillfredsställa, och de lämnade spelbordet med sura miner. Det vill jag helst inte vara med om igen.
Äventyret har lite av allt, strid, skoj och förtjusande rollspelsmöjligheter. Givetvis kommer jag att använda minis och props i den omfattning jag finner lämpligt.
Så, vanligtvis spelleder jag ju folk som har i princip samma uppfattning som jag om vad som är roligt när man spelar D&D (eller ja, det är vad jag inbillar mig i varje fall). Tanken är ju dock nu att jag ska spelleda för folk som jag vanligtvis inte alls spelar med, och som med all säkerhet har en annan uppfattning om vad som är "roligt". Hur förklarar man för främmande människor på bästa sätt hur man tänkt sig att ett äventyr ska spelas?
Alltså, det jag menar är att kunna hantera folks förväntningar på rätt sätt. För den som föredrar regellätta system, med fokus på (t.ex.) rollspelande och immersionism så kommer We Be Goblins! inte att bli vad den personen vill ha. Antingen får hon tråkigt vid spelbordet, eller så tvingar hon igenom sin spelstil på resten av gruppen. Samma sak gäller för den som ser D&D som ett brädspel, och spelar efter den premissen, etc.
Alltså, det är ju inte raketforskning direkt, men om har någon bra idé om hur man kan hantera folks skilda förväntningar på ett smidigt sätt så får ni gärna dela med er av det i den här tråden. Jag vet att folk som jag spelledde DofD för ibland kom med förväntningar som vårt event inte kunde tillfredsställa, och de lämnade spelbordet med sura miner. Det vill jag helst inte vara med om igen.