Nekromanti Regler för tortyr

God45

#PrayersForBahakan
Alla gillar att tortera folk i rollspel. Nej, det är ingen fråga eller påstående, det är bara sant. Alla gillar det. Men varför finns det inga bra regelsystem för det? Antingen måste man squicka ut folk genom kreativa beskrivningar (vilket i och för sig är kul och en färdighet som alla bra spelledare redan har tränad från att beskriva strider) eller så rullar man bara något i stil med Intimidation och så är det klart.

Har jag missat något bra tortyr system? Eller har du skrivit ett bra tortyrsystem som du vill dela med dig av (din sjuke jävel)?

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n84456 said:
Är inte detta något som bör falla inom fältet "player skill"?
Mycket möjligt :D

Krille

Super Moderator
Jag skulle förmodligen köra motsvarande en Skill Challenge från D&D4, med utfallen "offret håller tyst" och "offret säger precis vad hen tror att du vill höra (men inte nödvändigtvis sanningen)".

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Krille;n84466 said:
Jag skulle förmodligen köra motsvarande en Skill Challenge från D&D4, med utfallen "offret håller tyst" och "offret säger precis vad hen tror att du vill höra (men inte nödvändigtvis sanningen)".
Bör inte "offret blir tokigt" samt "offret går sönder och går inte att laga" också ingå? Framförallt om det är amatörer som står för det "förstärkta förhöret".

(Observera att det bara är ondingar som torterar. Godingar kan göra exakt samma sak, men det är ändå inte tortyr.)

cogitare

Swashbuckler
Jag skulle använda de regler som finns för att förhöra någon men att det går på lämplig tortyr-färdighet istället för lämplig tortyr-färdighet. Och, så som Krille är inne på, ha med alternativet att den torterade säger vad faan som helst bara för att slippa undan tortyren. Det är ju en erkänt dålig förhörsform för att faktiskt få ur sanningen så vitt jag förstått...

Cog.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns ju ett stort antal system som är allmänna, dvs erbjuder konfliktresolution för alla tänkbara konflikter och inte bara strid t.ex.

I Evolutionens Barn ser ju systemet ut ungefär såhär: Alla får samma antal tärningar i handen. När det är ens tur lägger man fram en tärning och säger vad man gör. Man får använda sina egenskaper för att lägga fram fler än en tärning, så att till exempel den som är "Stor och stark 2" kan lägga en eller två extra tärningar (om jag minns rätt) bredvid handlingstärningen. När allas tärningar ligger på bordet slår man dem; flest 4-5-6 vinner.

Det systemet tänker jag absolut att det kan användas för förhör/tortyr. Förhörsledaren beskriver sina tekniker i så mycket gräslig detalj de vill, den torterade får göra motstånd, spotta förhörsledaren i ansiktet, förolämpa etc.

Sedan rullar man. Den som vinner beskriver hur konflikten slutar. Om torteraren vinner beskriver hen rimligen då att hen får ut informationen, medan den torterade egentligen kan beskriva allt från "nej, de får inget ur mig och måste döda mig" till "under tortyren lyckas jag få torteraren så vänligt inställd till mig att hen släpper lös mig". Även om det senare nog skulle anses vara lite fult gjort av resten av gruppen; nånstans förväntas man ju ändå spela inom rimlighetens gränser...

(Systemet ska revideras till nästa utgåva)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade nog mest kört med något slags skadesystem som som hanterar KP, Kritiska skador och abs.

Offrets vilja sätter KP. Speciella förmågor som envis och annat ger ABS. Teknikerna RP använder (vilka verktyg och så) avgör vilken skadetärning de får slå.

Kritiska skador innebär att man faktiskt skadat offret på allvar eller att offret förlorar förståndet. Kommer personen ner till 0 KP bryter personen ihop (jag har från många "källor" hört sägas att tortyr bara är en fråga om tid. Alla bryter ihop förr eller senare).

Behöver finputsas lite, men i grova drag skulle jag kört något sådan.

Men så har jag fått en smak för att hantera alla möjliga soters konfliktresolutioner på samma sätt som strid.

Tell

Hero
Skulle använda tortyrredskap som ett verktyg för andra färdigheter, exempelvis skrämma/hota, och övertala. Tortyr är ett medel, inte en förmåga - att stänga in någon i ett mörkt utrymme, eller hålla deras huvud under vatten, kräver inte någon egen färdighet. Har man en bra sträckbänk eller en tumskruv vet man hur man hanterar den utan att behöva träning. Dunkning, judasvaggor m.m. kan vara lite svårare, men en medicinskt utbildad övervakare kan hålla en person vid liv länge. Det är en fråga om människokroppen, inte om instrumenten. Herre gud - bronstjuren kan enkelt replikeras i ett vanligt hem, med hjälp av ett strykjärn, en serie kökshanddukar, en dusch och plastfolie.

Tell

Hero
... och vad jag vill säga med ovanstående, är "ge den övertalande X antal extrapoäng på sitt tärningsslag, beroende på hur allvarlig tortyren är, och ge offret ett sanity-slag vid varje tortyrtillfälle/tidsperiod, med 1/1d6 i resultat."

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tell;n84571 said:
Skulle använda tortyrredskap som ett verktyg för andra färdigheter, exempelvis skrämma/hota, och övertala. Tortyr är ett medel, inte en förmåga - att stänga in någon i ett mörkt utrymme, eller hålla deras huvud under vatten, kräver inte någon egen färdighet. Har man en bra sträckbänk eller en tumskruv vet man hur man hanterar den utan att behöva träning. Dunkning, judasvaggor m.m. kan vara lite svårare, men en medicinskt utbildad övervakare kan hålla en person vid liv länge. Det är en fråga om människokroppen, inte om instrumenten. Herre gud - bronstjuren kan enkelt replikeras i ett vanligt hem, med hjälp av ett strykjärn, en serie kökshanddukar, en dusch och plastfolie.
Jag blev just lite rädd för dig :eek:

Tell

Hero
Sorry. Min hänvisning till "miss-spent youth" skulle nog göra saken värre, om jag inte förklarar mig. Jag är politiskt intresserad, och gillar att hjälpa flyktingar/slavar att stanna i Sverige.
Effekten är att jag har kommit i kontakt med en del obehagliga beskrivningar, och har studerat vidare för att kunna förstå saker mer. Men visst, med en normal trädgård skulle jag nog kunna förgifta någon på åtminstone tre sätt, och med ett normalt hem tortera någon.
Abyssen tittar tillbaka, och oallt det där.

Jag hoppas att jag inte ickade-ut dig allt för mycket - förlåt mig i.s.f.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tell;n84574 said:
Jag är politiskt intresserad, och gillar att hjälpa flyktingar/slavar att stanna i Sverige.
Effekten är att jag har kommit i kontakt med en del obehagliga beskrivningar, och har studerat vidare för att kunna förstå saker mer.
Och nu vill jag bara ge dig en stor kram :sad:

Mundo

Myrmidon
Som redan påståtts här så är tortyr en fråga om tid och gnutta kreativitet snarare än år av studier.
Hur sjukt det nu än kan låta.

Bra system för det är Godmachine chronicles World of Darkness (Med Doors etc. för sociala konflikter)
Eon IV med konfliktsystemet.

Anarchclown

Swashbuckler
Tortyr har ganska lite att göra med färdighet verkar det som. Notera att waterboarding är en väldigt effektiv tortyrmetod, ändå fick USA inte ut mycket information alls ur Guantanamo. I allmänhet behövs inte mycket våld för att understryka ett hot om mer smärta, våld utöver det är mest bara till för att förnedra eller stympa offret. Om jag skulle göra ett system för tortyr skulle det snarare vara någon form av slag för den som blir torterad än för den som torterar.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown;n84599 said:
Tortyr har ganska lite att göra med färdighet verkar det som. Notera att waterboarding är en väldigt effektiv tortyrmetod, ändå fick USA inte ut mycket information alls ur Guantanamo. I allmänhet behövs inte mycket våld för att understryka ett hot om mer smärta, våld utöver det är mest bara till för att förnedra eller stympa offret. Om jag skulle göra ett system för tortyr skulle det snarare vara någon form av slag för den som blir torterad än för den som torterar.
Men det är mindre roligt när spelledaren rullar tärningar än när spelarna får rulla. Och jag torterar inte spelarkaraktärer som spelledare så jag tänker det här mer som ett system för spelarna att använda. Men det är helt utifrån mina själviska behov ;)

w176

Förlorad dotter
Jag har hålligt i workshoppen "Cinematic Torture workshop for modern settings" som hålligt bland annat Knutpunkt, Prolog och Lajvlabbet i hur man i lajv sammanhang för trygga, snygga tortyrscener på ett sätt som är säkert och intressant för deltagarna. Det ska vara snyggt, coolt och filmiskt. Inte realisitiskt.

En av de saker man får testa är att droppa "syra" i ögonen och ansiktet på personer med pippett. Detta görs med en pipett, snyggt skådespel, en läskig behållade och vatten. Den metoden skulle man kunna använda vid rollspel också för att spela ut coola scener.

http://www.pandurohobby.se/Katalog/...illbehor/1/251501-Pipetter-engangs-5-st-plast

Arfert

Facit
Skulle gissa att i exempelvis Mellanöstern och delar av Asien och Afrika är svårt att hitta något land som inte regelmässigt torterar folk. Men ändå verkar deras uppklarnandefrekvens av brott och terror vara rätt usel.

Tortyr är mer ett redskap att hålla opposition i schack. Där är det mer effektivt. Fråga Saddam eller saudierna till exempel.

.113

Swashbuckler
Om man tittar på hur det gick till under inkvisitionens tider och hur många som erkände att de var häxor osv, trots att de mest troligt inte var det så.. Ja, det är nog inte så effektivt egentligen.. Beroende på vad man menar som tortyr.

Kör man d&d 3.5 eller pathfinder så har man väl en Gather Information skill iaf, jag skulle använda den Såhär: Will power slaget har en gräns på 10 och en gräns på gather information slaget.
i säger att jag slår 17 på gather information, då slår offret will power.
Slår den över 17 så motstår han/hon tortyren antingen tills denne svimmar eller liknande, man får inte ut någon information.
Slår offret mellan 10 och 17 så har man lyckats gräva ur information som är korrekt. Mest troligt så har personen dessutom brytit ihop och berättat det som man behöver veta.
Slår offret 1-9 så har personen erkänt trots att den inte gjort något, eller hittat på felaktig information bara för att komma undan.

Så, det blir helt enkelt en ganska riskabel sak att göra, om personen ens har informationen..

I vissa fall kan jag tänka mig att will power byts ut mot fortitude save.