När spelledaren beskriver spelledarpersonernas lyckade handlingar och rollpersonernas misslyckade handlingar. Spelarna å sin sida beskriver rollpersonerna misslyckade handlingar
Färdigheter som ger beskrivningsmakt till spelarna, typ weatherwatching i
Mouse Guard där spelaren får hitta på vädret eller Lönndom till
Matiné där spelaren får hitta på gömstället.
Apocalypse World klassar nog också in här.
Spelsystem där spelledaren har frågeställningar som hjälper att spelleda under spelets gång.
Pendragonmodellen.
System som bygger på intention -> tärningsslag -> beskrivning. Många komplikationer i trad-spel blir lösta tack vare det.
När misslyckade slag ger komplikationer.
När spelarna kan använda vilka färdigheter som helst, bara en motivering sker.
Regler som inte ger modifikationer utifrån vad rollpersonerna gör, utan för vad de försöker åstadkomma.
Intention framför
handlingssätt.
Spelsystem som får en att känna tvivel inför sina val, som
Det sjätte inseglet och
Don't Rest Your Head.
När spelarna får hitta på spelledarpersoner eller saker i miljön.
System som programmerar in ageranden i spelarna.
Regler som är mer spelledartips än mekanik, typ det mesta som Robin D. Laws skapat. Exempelvis om-spelaren-säger-statsen-till-ett-monster-får-den-plus5-på-allt-regeln till
Feng Shui och undersökande färdigheter i
Trail of Cthulhu.
Regler som säger att alla får hitta på men den som har färdigheten/förmågan är den som får välja bland alla förslag.
Samarbetsregler.
System som driver mot en viss typ av historier, som att alla kommer att dö i
Dread, det kommer skita sig i
Det sjätte inseglet, man komma förråda någon i
The Mountain Witch etc. Just nu är system som skapar förlora-förlora-situationer på modet.
Regler för att skapa scenarion, typ kartan i
Bläck, bomber i
Solar System och stadsskapandet i
Dogs in the Vineyard.
Regler som utgår från att underlätta bokföring, som att man kan max ha 6 kroppspoäng och att kroppspoängen symboliseras av en vanlig tärning.
/
Han som blir förvånad över hur indie han verkar när han läser det ovan