Rickard
Urverk speldesign
Vilka regler har ni tagit bort från egna projekt ... och framförallt varför?
Jag satt och läste igenom mitt dokument med refuserade regler till Matiné, där jag skrivit motiveringar till varför reglerna togs bort.
Några utdrag från filen:
Jag satt och läste igenom mitt dokument med refuserade regler till Matiné, där jag skrivit motiveringar till varför reglerna togs bort.
Några utdrag från filen:
Jag gillar minimagin i Drakar och Demoner (och även Saga och Deadlands) men efter att ha hittat på cirka
femtio trick så insåg jag att det gått över styr. Istället låter jag spelarna få använda magi utan Utmattning om
de bara använder magi till att göra beskrivningsmässiga saker, som att luftmagikern flyger uppför en vägg
Förklädnad: Kändes som att det redan fanns en färdighet som innefattade att förbli oupptäckt, så jag bakade in denna i Lönndom.
Finna Dolt: Egentligen en färdighet som kunde användas ofta i ett spel som detta, men ersätts ändå av ett Vaksamhetsslag, då ett av målen var att grundegenskaperna skulle användas oftare
En speltestare sade att färdigheten kändes lite som ”kaka på kaka”.
Tog bort detta då att det är tråkigt med bestraffningar.
I princip är det inget fel med tänket, men det blev på tok för omständigt och för fjuttigt att behöva tänka på
att dra av eller lägga på 2-3 poäng på något.
Regeln var lite för omständlig att förklara,
Det här tog jag bort innan jag började skriva. Jag började att göra efterforskningar, men jag insåg att det
skulle ta på tok för lång tid
Fast under speltest så märkte jag att inriktningarna aldrig användes och i regelhäftet så var det jätteomständigt att behöva ta hänsyn till alla
inriktningar.
Last edited: