Nekromanti Regler och magi Dod 91

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
och magin ja. Den är borta. Faktum är att jag skrev DoD 91 i ämnesraden enbart för att få er att titta hit. Det här inlägget handlar faktiskt föga om gamla, trista rollspel. Näh, det här handlar om DoD6, eller DoD Trudvang som vi skulle kunna kalla det. Men ni läser ju bara om det handlar om Ereb Altor.

Men för att återknyta till 91:an (inte seriefiguren) så vill jag återupprepa det jag skrev först. Magin är borta. Ja, ni tror att ni tycker bättre om DoD 91 (eller någon annan, tidig version), men tänk efter. Gör ni verkligen det? Är det inte bara så att ni förtvivlat försöker återuppleva den underbara känsla ni hade när ni under åttiotalet och första halvan av nittiotalet spelade Drakar och Demoner med era tolvåriga vänner?

Är det inte så att ni tycker att DoD6´s regler suger för att ni tidigare inte brydde er om regler? Ni har blivit gamla och ni luktar illa. Nu läser ni reglerna. Förr spelade ni istället. Nu analyserar ni allt. Förr hade ni roligt. För ärligt talat, vem som helst kan skriva under på att reglerna är ungefär de samma nu som då. En BRP-klon bland alla andra. Och var det inte så att ni muttrade över DOD6´s yrkesnivåer för att det var [/i]något nytt[/i]. Och skillnaden mellan dagens BRP-klon och nittiotalets är att DoD6 har utvecklats. Det är sjätte versionen. Och den är bättre än alla de som har föregått den.

Så det finns ett skäl till att Han har ägnat ett halvt liv till att försöka på ordning på DoD 91´s regler.

Ja, det här är ännu ett anti-nostaligiinlägg. Jag skriver det för att ruska om er. Varför i hela fridens namn används rollspel.nu´s DoD-forum till att diskutera reliker? Det finns en ny, spännande utgåva som funnits ute i fyra år nu. Och det är inte på grund av Riotminds forum som det inte skrivs om Trudvang här. Tro mig, jag har hängt där några veckor och med undantag av några få användare så är det en annan typ av rollspelare där. Maken till infantila inlägg får man leta efter. Nej, av någon annan anledning så lyser Trudvangsdiskussionerna med sin frånvaro här på forumet.

Men nu skiter vi i regler och nostalgi för ett tag. Släpp Ereb Altor! Visst, Ereb var skoj. Men är det inte åter igen så att ni gillar den bäst för att ni gillade den när ni hade som roligast? För att ni var tolv år (eller tretton, eller tjugo, eller tjugofem)? Har ni inte sett den värld som har vuxit fram de senaste åren? Har ni inte sett Trudvang?!

Ni är så jävla bortskämda! Ni rynkar på näsan åt det som serveras mitt framför ögonen på er. Ni får en värld som på samma gång är nyskapande som traditionell. En värld som är så full av mystik och spänning att Osthem stinker trollträck och tallbarr. Ni har blivit blinda för det som verkligen är bra. Nu vill ni bara sitta på era feta arslen och muttra om att Ereb var bäst och att det enda som är värt att prata om nuförtiden är skumma indierollspel eller ospelbara flumkoncept som är smalare än Emma Sjöberg.

Varför använder ni inte Trudvang? Förstår ni inte vad ni kan skapa? Ser ni inte vad jag skapar?

Varför använder inte Sveriges rollspelselit Drakar och Demoner 6? Varför använder den inte Trudvang? Ni skriker, gapar och spyr galla över världar som inte ligger i standardfantasymallen men ni ser inte det som finns framför ögonen på er.

/Vulf

Krille

Super Moderator
"Varför använder inte Sveriges rollspelselit Drakar och Demoner 6?"

...därför att de spelar Västmark istället! :gremwink:

Eh... kanske inte. Men jag håller med dig helt och fullt. Mer tallbarr!

Kaigon

Helmgast
Hmm, länge sedan jag läste en så provocerande tråd... men jag tar inte alls illa vid, för det första är jag född 85 och för det andra är inte Ereb mitt intresse-område, utan Chronopia, men där slutar jag den delen, då det är en diskussion mellan 4:an och 6:an snarare än 5:an. Jag vill dock fortfarande skriva.
Jag håller med dig på en punkt, nämligen att regelsystemet i 4/5 är långt ifrån fullkomligt... men, då jag anser att jag ligger på samma moddningsnivå som Han, så blir det snart svårt att hitta likheter mellan de ursprungliga reglerna och husreglerna.
Du har uppenbarligen höjt Trudvang över allt annat när det gäller rollspel, men tror du att det finns folk här som innerst inne tycker att Trudvang är en bättre värld, men inte orkar eller vågar ta steget till det bättre, likt avgiftning för beroende.
Det hoppas jag inte och det tror jag inte. Jag håller kvar vid min värld, därför att jag själv har skapat den med stor inspiration från 5:ans böcker. Ett argument som jag sett 6:are använda mot icke 6:are är att de aldrig spelat det eller läst reglerna... det har jag och jag är långt ifrån övertygad på samma sätt som du. Jag har spelat Vinterskogens hemlighet, jag har kollat in den första grundboken, den reviderade upplagan och Osthem.
Trudvang tilltalar mig helt enkelt inte... jag letar inte efter forn-nordisk stämning och det är Trudvang som inte passar mig istället för att det skulle vara jag som inte passar Trudvang.

Som ett "glädjande" slutkläm kan jag dock meddela att om jag skulle spela något annat DoD än min version av 5:an, då skulle det vara 6:an.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gåsodling i alla väder

Som en medlem av Sveriges rollspelselit(Bwahahaha!) så kan jag inte annat än hålla med. Nu har jag visserligen aldrig läst reglerna till DoD 6.0 men Trudvang slår alla tidigare världar på moppen med en hand på ryggen. Mysigare och mer inspirerande värld får man leta efter. Me likey, me likey a lot! Även om Chronopia säkert är underskattat och jag gärna spelat det igen så tar jag ändå hellre tallbarr i röven och storslagen nordisk vildmark alla dagar i veckan. Men varken jag eller Krille hör till de som behöver omvändas.

Vitulv

Som du själv skriver så tillhör du kanske inte den målgrupp jag riktade mig till. Samtidigt blir jag glad av att höra folk spela Chronopia för det tyder på att inte alla krampaktigt håller fast vid gamla normer. Chronopia var en populär hackekyckling under några år och det var riktigt inne att hata "Chatastropia" tills Rising klev upp och försvarade det. Då gjorde folk helt plötsligt helt om och hävdade motsatsen.

Utan att ha någon slutkläm så kan jag väl säga att den utvecklingen var intressant. Om inte annat med tanke på ett annat intressant ämne; trender i rollspel. Vem skapar trenderna och vilka föjer dem? Men det är en annan saga... eh tråd menar jag.

/Vulf

Evil Peter

Hero
Har inte läst sådär fruktansvärt mycket till DoD6 så jag kan inte göra någon djuplodande analys av det spelet (om jag kommer med några felaktigheter får någon gärna förklara det). Det finns dock några starka anledningar till varför det inte har hittat in i min spelgrupp och förmodligen inte kommer att göra det heller.

En sak är att spelet känns rätt nischat på just fornnordisk stämning. Jag måste säga att det verkar väldigt bra gjort men just nischen känns som det blir begränsande. Ereb Altor var för mycket åt andra hållet men det har vi redan tonat ner så det extra arbetet är redan gjort. Dessutom vet jag ju inte om det ens passar sig att modda Trudvang utan att man tar bort mycket av det speciella med den. Vår nuvarande kampanj har inkluderat mycket resande till exotiska länder och har varit fruktansvärt kul och varierande, utan att för den sakens skull ha fått så mycket ologiska skillnader mellan länderna. Resorna är inte konstigare (sett i förhållande till att det är en fantasyvärld förstås) än resor i vår värld varit innan världen var helt kartlagd.

DoD '91:s regler är definitivt inte perfekta och därav har vi moddat dem allteftersom vi blivit mer och mer regelmedvetna. Det arbetet är alltså redan gjort för oss och i dagsläget tror jag inte att DoD6 fungerar bättre utifrån vad jag läst (behöver dock inte vara sämre heller).

Sedan föredrar jag om min grupp kan hålla sig till förhållandevis få rollspel (vilket också delvis vänder sig till första punkten med variation). Det absolut roligaste med rollspel i mitt tycke är när man får ha en karaktär länge och se den utvecklas under en lång tid (och nu jag menar inte regelmässig utveckling, det är sekundärt). Detta blir än viktigare nu när man blivit äldre och inte har lika mycket tid att spela. Förutom DoD '91 spelas också The Lord of the Rings i gruppen så ett nischat fantasy-spel finns också redan. Det finns helt enkelt inte plats hos oss för DoD6 (inte behov heller för den delen), även om det säkert kan vara ett riktigt bra spel. Svårare än så är det inte.

Krille

Super Moderator
"En sak är att spelet känns rätt nischat på just fornnordisk stämning. Jag måste säga att det verkar väldigt bra gjort men just nischen känns som det blir begränsande."

Det tycker jag inte är något problem. Det känns väldigt pseudonordiskt i de delar som vi känner till något om, men å andra sidan så har vi blivit utlovade pseudokeltiskt och pseudoryskt också, så det finns definitivt utrymme för mer.

Vitulv

Skillnaden mellan fornnorden och Trudvang

Tja, det är svårt att argumentera mot det du skriver. Jag kan återigen konstatera att det är ytterligare ett bevis på att DoD 91 inte håller dagens mått regelmässigt. Du är en i raden av de som moddat regelverket för att trivas med det.

Nå, en sak skall jag bemöta i varje fall;

En sak är att spelet känns rätt nischat på just fornnordisk stämning.
Det här är fel, och en av de vanligaste missuppfattningarna om DoD6. Osthem är den del av Trudvang som visserligen har en touch av vikingatid men det är absolut inte en ripoff. Osthem (eller Stormländerna som det också kallas) är något unikt. Det är en rå och jordnära typ av fantasy som visserligen bjuder på havsvargar (sjörövare) och bärsärkar som skulle kunna spåras till vikingamyter. Men samtidigt är Stormländerna en del av världen som är styrd av en hård religion vars karaktär ändras beroende på var i Osthem man befinner sig. Gerbanis genomsyrar vardagen med sin panteon av gudar men blandas lika mycket upp av gamla vidskepligheter, naturdyrkan och skrock.

Stormländerna bjuder också på spännande, mystiska kulturer och en brokig historia av konflikter, magi och folkvandring.

Och går vi ifrån Osthem och tittar längre västerut i Trudvang (Osthem är en ganska liten del av världen) så finner vi gigantiska slättlandskap med mer ryssinspirerade ryttarfolk och andra kulturer som mer liknar kelterna än något annat. Visst, det är inte samma lapptäcke som Ereb där vikingar bodde grannar med femtonhundratalsriddare, men ärligt talat - är det någon som saknar sådant?

Och glöm inte! Vid sidan om människofolken finns de andra folken vars kulturer känns nyskapande och intressanta. Till och med dvärgarna fick en ny skepnad i Trudvang. Snösaga fick i varje fall mig att se på dem på ett annat sätt än som öldrickande gaphalsar med hett temperament.

Riotminds har vid något tillfälle påtalat den nordiska sagotraditionen och många har låst sig vid detta och tror att DoD6 är DoD: Vikingatid. Återigen, detta är fel. Nordisk sagotradition är lika mycket folktro och skrock. Det är mer trollskog än vikingaskepp och mer elvahundratal än sen bronsålder. Även om de spännande myterna om vikingatiden också manifesteras såsom bärsärkar, blot och klanhövdingar så finner vi även andra element såsom riddare, drakar och demoner.

Så, nej. Lås dig inte vid att Trudvang skall vara fornnordiskt, för det är en begränsning som inte finns.

/Vulf

Kaigon

Helmgast
Re: Skillnaden mellan fornnorden och Trudvang

Tja, det är svårt att argumentera mot det du skriver. Jag kan återigen konstatera att det är ytterligare ett bevis på att DoD 91 inte håller dagens mått regelmässigt. Du är en i raden av de som moddat regelverket för att trivas med det.
Jag vet inte om jag fortfarande är berättigad att svara, men äsch! :gremlaugh:
Jag anser att reglerna är ganska lika i de senare DoD-versionerna (alla är ju för det första BRP) och jag skulle absolut inte vara nöjd med de grundregler som presenteras i DoD 6. Jag skulle alltså "behöva" modda det också.
Eon är ett bra regelsystem, men det är fortfarande klumpigt och segt (mycket tärningslagande och tabell-kollande under spelet), så jag skulle inte vara nöjd med det heller. Sen så finns det ju viss sammankoppling mellan regelsystem och värld... Det skulle kännas fel på något sätt att spela DoD-värld med Eons system, men nu är det iof inte det vi pratar om... :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
Ni har blivit gamla och ni luktar illa.
Ja! Provocera mera! Forumet mår bra av lite liv och rörelse. :gremlaugh: Lysande med en sån där Risingskt fejkad rubrik, också.

För du har naturligtvis alldeles rätt. Jag tycker att Chronopia har sin charm, och skulle gärna modda värld och regler så att det blir alldeles perfekt, men Trudvang är ju något alldeles speciellt. Och Riotminds forum är inte ett alternativ, det stämmer också, för även jag har försökt föra diskussioner där. Du gör ett bra jobb med att försöka aktivera Trudvangfolket häromkring.

Faktum är att DoD6 är ett av de rollspel jag lättast skulle kunna tänka mig att spelleda. Jag skulle nog modda reglerna en del (framförallt stridssystemet), eller byta spelsystem helt (till T10, om jag skulle orka konvertera, eller till Mutant:UA, som väl kräver lite mindre jobb. Men det känns inte riktigt värt att byta ett BRP-derivat mot ett annat, även om detta är smidigare i många avseenden), men framförallt känner jag mig lockad att ströva i Trudvangs skogar. Det var väldigt kul att skriva Vinternatt, och jag skulle gärna skriva mer till DoD6. Nu faller det här på att jag varken har spelgrupp eller tid, men lusten finns där.

Ni skriker, gapar och spyr galla över världar som inte ligger i standardfantasymallen men ni ser inte det som finns framför ögonen på er.
Men vänta lite nu, var det inte du som propagerade vildsint för just standardfantasymallen för någon månad sen? Nej, just det ja, du tog ju ditt förnuft till fånga och erkände att Trudvang inte var så standard som du tyckte först. Eller nåt. :gremsmile:

Nåja. Jag kan inte annat göra än att hålla med. Mer Trudvangsdiskussioner åt folket!

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Jaha.. En till DoD6 vs DoD4/5-tråd?

Lustigt.. Jag brukar ha winamp igång i bakgrunden och inte speciellt lyssna så mycket på musiken.. När jag var klar med inlägget så hörde jag "Rage Against The Machine - Wake up" spelas.. Inte för att jag gillar dem men det är roligt hur magisk winamp ibland kan vara och spela just rätt låt vid rätt ögonblick.. :gremsmile:

"Magin är borta. Ja, ni tror att ni tycker bättre om DoD 91 /.../ men tänk efter. Gör ni verkligen det?"
Frågan är snarare om jag verkligen gör det om något rollspel.. För 2-3 år sedan så slutade jag tycka det var magiskt att spela rollspel och spelandet övergick istället till att umgås med kompisar..

"Och skillnaden mellan dagens BRP-klon och nittiotalets är att DoD6 har utvecklats. /.../ Det finns en ny, spännande utgåva som funnits ute i fyra år nu."
Fyra år.. Uj, uj.. Har det gått så lång tid? Det känns som om spelet släpptes för 1-2 år sedan.. Fyra år och tre regelböcker? Visst har det utvecklats med tidens gång men det som spelet varit ute på marknaden.. Det har alltså inte alls utvecklats från första början.. Detta ogenomtänkta slarv och detta slarvande när det gäller allt klagande på språket i DoD6 (slag under bältet? :gremwink:) som man hört så mycket om gör att man faktiskt blir lite tveksam..

Om man bortser från att jag tycker att regelsystemet ska andas världen, så vad säger att man inte kan använda ett annat regelsystem? Själv skulle jag med lätthet kunna använda mitt BRP-klon till Trudvang..

"Så det finns ett skäl till att Han har ägnat ett halvt liv..."
Stopp och belägg.. Jag har ägnat två år (av 10 års spelledande) åt att ändra på DoD:s regler.. Det var när jag tröttnade på spela rollspel som jag började skriva istället.. Jag har alltid haft en liten mängd husregler men det har väl alla? Om jag ska ha RiotMinds regeländringstakt så har jag minst 1-2 år kvar till att ändra på reglerna? :gremsmile:

"Tro mig, jag har hängt där några veckor och med undantag av några få användare så är det en annan typ av rollspelare där. Maken till infantila inlägg får man leta efter."
Tråkigt, men sant.. Det är jätteintressanta trådstarter men anledningen varför jag inte orkar skriva där är för att forumet spammas över av otroligt tillintetsägande inlägg.. Mina egna inlägg skulle bara drunkna där.. Dessutom så ser man knappt vilka som svara på vilka, vilket gör att respons blir rätt svårt att upptäcka.. Det är responsen som är halva poängen med att skriva på ett forum..

"Men nu skiter vi i regler och nostalgi för ett tag. Släpp Ereb Altor! Visst, Ereb var skoj. Men är det inte åter igen så att ni gillar den bäst för att ni gillade den när ni hade som roligast? /.../ Har ni inte sett den värld som har vuxit fram de senaste åren?"
Jo, jag tittar på mitt Ereb Altor som jag skapat och ser vad som har vuxit fram..

"Förstår ni inte vad ni kan skapa?"
Så jag ska bara kasta bort det jag skapat hittills och börja om från början? Det är faktiskt det här som är min huvudanledning.. Allt annat jag skrivit ovan är bara dösnack, fånerier och utfyllnad.. Här är min huvudanledning till varför jag inte spelleder DoD6 och det är för att jag redan har en värld jag trivs med.. En värld som utvecklats i takt med att jag själv gjort det som spelledare.. Jag vill inte lära mig ett till fantasyspel som liknar det jag redan spelar i grund..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med andra ord nöjer sig med att vara spelare i Eon och DoD6

Sodivra

Champion
Chronopia var en populär hackekyckling under några år och det var riktigt inne att hata "Chatastropia" tills Rising klev upp och försvarade det. Då gjorde folk helt plötsligt helt om och hävdade motsatsen.

Eller så växte de bara upp. Bokstavligt talat. :gremsmile: Eller så var inte Chronopia aktuellt längre. Med andra ord, det fanns inget att hävda sig mot längre. "Jag gillar inte Chronopia!!!" So what, ingen spelar det. Och när man inte är tonåring längre så är man ju klar med att mejsla ut sin identitet. Då behöver man inte basunera ut sina åsikter på samma sätt.
Okej, det var väl förstås lite drygt. Och fel. :gremsmile: Åldern har ju inte stoppat folk på det här forumet förut. Men lite sanning i det, kanske?

/Arvidos, Chronopiabarn med en massa Erebmoduler, gillar Chronopia, spelar Ereb sen igår.

Härolden

Warrior
Re: Jaha.. En till DoD6 vs DoD4/5-tråd?

Visst, mycket är nostalgi med Ereb och "gamla" drakar - det är ologiskt, fullt av bisarra inslag som inte riktigt hör ihop osv, men det är också en del av charmen. Det måste inte vara ärkepretantiöst och 100% konsekvent. Skit i detaljerna, låt oss ha skoj, helt enkelt. Gamla Mutant och M:UA är också en del av det här sättet att spela. Namn som Nohstril och Chrachs hör dit, och kom inte och jiddra om filologisk konsekvens :gremgrin:

Det finns ju ett visst mått av tröghet också. Jag har personligen närmare en aln DoD-lådor, och bara nån enstaka är ens så ny som till DoD91. Om jag skulle skaffa DoD6 kan jag hux flux inte använda det här mer än som inspiration, och då relegeras detta raskt till den lite för stora rad rollspel som jag aldrig spelat men plockar material ur... :gremsmirk:

// Härolden, som aldrig har läst DoD6 men har åsikter iallafall!

Foggmock

Myrmidon
Tja, vad ska man säga? Bra rubrik, bra dissar...

...men inte fan sitter du och försvarar regelsystemet? Nu sitter du säkert med reviderade upplagan och har ihopklibbade sidor, men en annan har ju varit med från början. Skaffat Expert. Moddat Expert. Slitit sitt hår. I takt med att man har lärt sig mer och mer om riktiga rustningar, vapen och strid har regelsystemet börjat suga mer och mer - och det är inte för att jag har fått nya standarder, utan för att man upptäcker motsägelser och rena fånigheter hela tiden som man bara inte kan bortse ifrån. För att citera DeBracy när han lyfte upp Herr Nils' landsknektssvärd, 'Jaha, var det såna här som vägde åtta kilo?'. Problemet med DoD6 är att det under fyra år har utkommit två stycken nästan lika usla regelböcker. Det om något har skrämt bort veteraner. Har de inte utvecklats bort från DoD och börjat spela något annat tycker de garanterat att reglerna är primitiva och infantila.

Missförstå mig inte, jag tycker om allt det där som Neogames-folket gör narr av på sina höga hästar (typ Herfoir och trollet, ett citat som många baserar sina åsikter om DoD6 på.. moget, liksom.) eftersom det utstrålar skaparglädje och framåtanda, förutom i en del fall riktigt jobbig svenska (jag säger inte dålig, för ingen är perfekt och språket är dynamiskt, jag använder själv konstiga ordföljder för att det känns naturligare för att få flyt i språket och så vidare.) med en del rena fel i form av särskrivningar. Även om de skriver korkad svenska blir jag inspirerad! Jag kan tänka själv, liksom.

Johan K

Gammal & dryg
Minnen är skoj, framtiden är spännande !

Men för att återknyta till 91:an (inte seriefiguren) så vill jag återupprepa det jag skrev först. Magin är borta. Ja, ni tror att ni tycker bättre om DoD 91 (eller någon annan, tidig version), men tänk efter. Gör ni verkligen det? Är det inte bara så att ni förtvivlat försöker återuppleva den underbara känsla ni hade när ni under åttiotalet och första halvan av nittiotalet spelade Drakar och Demoner med era tolvåriga vänner?
Visst så var det magiskt när man spelade den gamlla utgåvorna av Dod, det går icke att förneka ju. Det går nog inte att återskapa den kännslan nä...
MEN sen hände nått & det var typ på Sydcon. Av en ren händelse så hade Mercnet, där jag spealde lite, sin hörna vid Riotminds hörna.
Då hände nått som inte händer så ofta. Råkade bläddra lite i böckerna & fick en såndär varm känsla i kroppen. Man fick lite av en salig upplevelse a´la gammla DoD, man blev duktigt fast för den här utgåvan. & nu så har man en DoD6 känsal som är lika med den gammla go känslan som när man lirade DoD förr.

Varför använder inte Sveriges rollspelselit Drakar och Demoner 6? Varför använder den inte Trudvang? Ni skriker, gapar och spyr galla över världar som inte ligger i standardfantasymallen men ni ser inte det som finns framför ögonen på er
Visst så använder jag Trudvang, så ofta jag kan....
Är en lycklig ägare av alla böcker.
Så nuså tänkte jag eventuellt försöka ge mig ut på jakt efter de äldre modellerna åxå...

Evil Peter

Hero
Re: Skillnaden mellan fornnorden och Trudvang

Reglerna har brister, det håller jag med om. Dock har jag samma åsikt som Zimmerman, att även nya rollspel kräver moddning för att jag ska trivas med dem helt. Sedan beror det iofs lite på vilken sorts spel det är om det känns viktigt att reglerna ska vara "perfekta". Anledningen till att vi aldrig moddade Kult var inte att systemet var bäst utan att reglerna hade mindre betydelse där än i t ex DoD för oss.

Det här är fel, och en av de vanligaste missuppfattningarna om DoD6. Osthem är den del av Trudvang som visserligen har en touch av vikingatid men det är absolut inte en ripoff.
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt med den fornnordiska stämningen. Jag menade egentligen den nordiska sagostämningen snarare än vikingar osv, även fast jag självklart kan ha fel även här. Jag tycker dock det verkar som det inte finns någon riktig högkultur med städer och slott (som flertalet länder i Ereb eller Gondor i Middle-Earth t ex) så känslan är att det ligger på en lite mer dämpad nivå. Jag har nog egentligen lite svårt att detaljbeskriva känslan och de förutfattade meningar jag har om DoD6. Men anledningen till att jag inte lär prova det är som sagt inte att jag tror att det är dåligt. Det verkar intressant men det finns för lite tid tyvärr.

Visst, det är inte samma lapptäcke som Ereb där vikingar bodde grannar med femtonhundratalsriddare, men ärligt talat - är det någon som saknar sådant?
Förutom Trakorien, som skär sig med alla omkringliggande länder, tycker jag ändå inte att Ereb är så hiskeligt farligt på den punkten. De vikingainspirerade folken vägrar ju pga religion (om jag minns rätt) ta del av andra kulturer då dessa folk anses lägre stående. I Ereb får man läsa om varje land och sedan se till helheten hur man ska mjuka upp gränserna en aning för att det ska fungera felfritt. Det är väl just det sista steget (med spridning av handelsvaror och kultur) som man glömde bort. Men nog om detta, det är inte disussionens ämne.

C

vandraren

Swordsman
Det är klart man älskar DoD -91 pga av nostalgi, det kan man inte förneka. Men sen har vi ju DoD6-reglerna. Och tre grundböcker på tre år? Det känns lite dåligt faktiskt. Jag tycker verkligen om stämningen i DoD6, men jag är ändå fast i standardfjantasy- och nostalgiträsket. Det kan nog vara svårt att ta sig ur inom överskådlig tid. Men som sagt, DoD6 är väl inte så pjåkigt. Orkar dock inte lära mig en massa nya regler som jag blir allergisk mot så fort de kopplas samman med DoD. DoD ska inte vara levels! Ok då, kanske om det hade varit ett bra system, men det är det inte. :gremlaugh:

vandraren

Swordsman
"Lappsjuka"

Denna ständiga kritik mot Ereb. :gremlaugh: Jag har aldrig riktigt fattat vad folk menar med att Ereb är ett lapptäcke och att alla andra världar är såååå "realistiska". Det är inte bara Ereb som har "lappsjuka". Låt mig ta några exempel. Ereb: Vikingafolk i norr (Jorduashur, Ransard) och lite stäppbarbarer i nordväst (Barbia). I söder lite riddare (Kardien, Zorakin) och lite greker/romare (Felicien). Sen har vi lite standardfantasyländer (Berendien, Hynsolge). I öst Nidland som är lite turkar med en kinesisk mur runt. Och Krun som också är pseudomuslimer. Sen tar vi en annan värld: Mundana. I öst har vi England och Skottland (Consaber, Tokon) med lite riddare och dylikt. Sen har vi Cirefalierna som är lite handelsresande romare/greker/judar. I väst har vi Jargien med romerska legioner och hela kittet. Till väst om Jargien har vi araber/muslimer och lite pygmefolk och djungel. I norr och öst har vi rauner (mongoler) och barbarfolk (vikingar). I mitten har vi lite standardfantasyländer: (Soldarn och Asharien). Fast Asharien är ju lite Western också. Vi kan ta en till värld också, men jag är inte lika påläst i denna: Trudvang. Först har vi lite vikingar i Osthem, sen har vi lite mer riddare i väst och så har vi väl kelterna nånstans, i söder bör det väl finnas något exotiskt, kanske araber eller liknande? Min poäng är: Består inte alla världar av ett lapptäcke, precis som vår värld? Jag fattar inte riktigt allt gnäll om att Ereb är jätteextrem och inkonsekvent. Alla världar måste ju ha ett visst mått av variation. Ok, Ereb är kanske snäppet värre än resten, men inte ensamt om denna "lappsjuka". Försök att övertyga mig om motsatsen. :gremlaugh:

vandraren

Swordsman
Den tråden vill jag se! Det är ju faktiskt ett ämne värt att debbatera. Det är det här med of course. Inga gliringar här inte. :gremlaugh: