Rickard
Urverk speldesign
- Mouse Guard, sida 256Traits are personality quirks or unusual physical attributes that help make your character an individual. /.../ Traits offer a chance for you to get into your character and distinguish his personality from that of his peers.
Om vi ignorerar de fysiska traitsen så är det traits som fundersam, envis, misstänksam, skeptisk, rationell och oskuldsfull. Nu vill jag dock inte snacka Mouse Guard, utan det här är bara ett exempel. Jag har själv i mina två system med personlighetsdrag men när man kopplar de till någon sorts bonus är det inte längre någon rollgestaltning att tala om.
Det blir mer "Jag får en extra tärning då jag är oskuldsfull" än att spelaren verkligen spelar ut det. För mig känns det också konstigt att tänka i termer som "Jag spelar ut det här för att få en bonus", om jag verkligen skulle gå in för att rollgestalta slaget. För när jag spelar ut en personlighet är det för att det är kul att vara individuell (att utmärka sig), precis som det står i första meningen som jag citerade ovan. Däremot blir det bara styltigt om man blandar rollgestaltande och regleranvändande (andra meningen som citerades).
Jag undrar om det finns något bot för det här. Ett ha (o)uttalade mål torde vara bättre, men bonusen borde inte vara direkt (+1d6 på slaget) utan ge en fördröjd effekt (erfarenhet eller upplåsande av bonus). Nu tänkte jag mig inte heller mål som "Jag ska förgöra vesslorna" utan istället "Jag ska visa min oskuldsfullhet".
/Han som vet att Mouse Guard har det sistnämnda också