Mycket bra ideér. Det som jag i huvudsak funderar över gällande upplägg som dessa är att det riskerar att bli ohanterliga mängder om och när ganska fort. Det finns såpass många varianter av bakgrunder och man måste också ta hänsyn till vad som händer om man inte lyckas pricka in de bakgrunder som krävs för att man skall trigga en event, vad det nu må vara.Jenesis said:Jag skulle vilja se äventyr som hjälper en att knyta in rollpersonerna och göra dem viktiga för ståryn. Det värsta jag vet är att vara spelare i ett äventyr och känna att jag skulle kunna byta ut min rollperson retroaktivt mot en helt annan, och äventyret skulle fortfarande se likadant ut.
Så, vad jag vill se är mer saker i stil med "Om någon av rollpersonerna är adlig, så låt Hertigen berätta en gammal krigshistoria om hur han grundligt besegrade någon av rollpersonens släkt i ett stort slag. Är rollpersonens ära tillräckligt viktig för henne för att hon skall kunna offra en så mäktig bundsförvant som Hertigen?".
Sådant gör att äventyret kan anpassas till rollpersonerna, och får dem att bli personligt engagerade i vad som händer. Börja äventyret med ett tiotal punkter som olika sorters rollpersoner kan engageras på, och fortsätt att strö liknande saker omkring dig genom hela äventyret. Ett sådant scenario skulle jag köpa.
Man kan lösa det förenklat naturligtvis. Man kan dra upp vida schabloner (adel, underklass, stridsman, magiker, välklädd etc.) eller tilldela spelarna roller som till exempel "roll 1 kan genom att behandla den avsatte baronen vänligt få denne att berätta historien från sin barndom", "roll 2 kan ...".
Det förstnämnda kan säkert fungera ganska hyfsat medan det andra troligen bara blir fel...
Men över lag så tycker jag att det enklaste och effektivaste är om spelledaren gör de anpassningar som behövs för just den gruppen. Det sparar troligen in ett antal sidor oväsentlig text och spelledaren är oftast bättre på att med en ganska liten ansträngning väva in det i tillgängliga bakgrunder och dyl.
Sidnot: En sak som gör mig fundersam varje gång jag läser den är att många verkar ha det svårt både som spelledare och spelare att motivera att rp:n skall engagera sig i äventyret.
Ämne för en ny tråd kanske och om så så ber jag en vänlig kvartersmoderator att bryta ut den härifrån. Men det är i mitt tycke relaterat till frågan "vad gör man".
En sak som sällan nämns i rollspel är "vilka förväntningar har vi på gruppen inför de scenarier som vi kommer att producera". De flesta har säkert läst introtexter i stil med "ett äventyr för 4 till 8 erfarna karaktärer" men vad erfarna innebär är allt annat än klart.
Jag tycker att rollspel och scenarion skall beskriva förväntningarna på rollpersonerna noga. Om man behöver ha fyra stridande karaktärer så skall det stå det. Om man har mycket svårt att klara ett äventyr utan en tjuv så skall det skrivas. Om äventyret utspelas till 90% i vildmarken så skall det skrivas att man bör ha eller kunna hyra in kompetens för att faktiskt överleva ute i skogen.
Med "vad gör man" och ovanstående beskrivet så tycker jag inte att det borde vara så svårt att motivera spelarna att sträva i äventyrets riktning. Faktiskt. Jag överförenklar säkert, men om spelet är noga med att förklara att man skall spela Äventyrare (TM) så anpassar åtminstone jag min ribba av logik och motivation för min karaktär till den nivån. Jag blir mer "easy going" helt enkelt.
//Ram - bling again