Nekromanti Regler som inte behövs

Bunny

Crazy like a fool
Ibland tycker jag att synen på reglers egenvärde kan bli lite ensidig. Reglers existens är endast berättigad så länge de används aktivt i spel, annars vilar Occams onda öga över dem. Det tycker jag är synd - regler kan ha andra funktioner.

Jag är väl medveten om att jag nu drar detta till sin spets, men det är ett sätt för mig att närma mig hur en spelskapare kan använda ett rent pedagogiskt eller symboliskt bruk av regler i spel.

I Artesia finns ett helt kapitel med regler för vad som sker efter en karaktärs död. Karaktärens medvetande skiljs från kroppen, och dess öde avgör själens salighet. Reglerna tar oss på en resa ned för de dödas väg, till Sedrees domstol. Därifrån finns tre möjligheter: Isliks himmelska palats, Geniches salar i undervärlden, samt en av de sex helveterna. Dessa regler kommer näst intill aldrig i bruk i praktiskt spel, och då i princip först bara efter långdraget kampanjspel, men likväl är de det mest entusiasmerande för mig i hela boken. Reglerna förklarar en princip i kosmos, samt människornas förhållande till döden och livet (för i domstolen ska livets handlingar vägas). Liknande regler beskriver andra delar av kosmos med, och utmanar mig som spelledare att inkorporera dem i min kampanj. Det är delar av det här kapitlet jag oftast citerar när jag vill introducera andra till spelet.

På rollspelsforumet talas det just nu om Aces&Eights. Vad jag förstår har spelet regler för hur olika spel kan fungera in-game. Det kan sägas ha en liknande inbjudande funktion. En av de ballaste spelmöten jag haft var när vi gjorde någonting liknande i Western - där dedikerade vi hela spelmötet åt att spela ut en pokerturnering, där hemknåpade extraregler gjorde att deltagarnas (rollpersoner och spelledarpersoner) individuella skicklighet samt personlighetsdrag gjorde stor påverkan. Otroligt lyckat.

En extraregel i Monsters Manual till D&D3.5 anger att den fruktade Tarrasquen enbart uppenbarar sig med ett [tärningsslag] stort mellanrum i år. Vem som faktiskt slår det slaget efter att han/hon låtit Tarrasquen förtära en hel rollspelsposse vet jag inte, men det lyckas endå ge en uppfattning till hur pass ovanligt varelsens besök är.

I Chaosiums senaste version av Call of Cthulhu (v. 6) så låter de gärna ett tärningsslag visa hur ofta ett specifikt monster är magikunnigt. Jag skulle knappast använda detta slag i spel - det tycks egentligen uppmana till något slags sporadiskt bruk av monster ("Det här går för lätt! För att höja oddsen lite slänger jag in en... Nightgaunt! Nu ska vi bara se hur magikunnig den är..." *rulla*) - istället låter jag regeln ge mig insikt i vilket omfång monsterrasen är magikunnig och inte mer. (Sugigt exempel, egentligen)

Samtliga dessa spel är tämligen traditionella, men inkluderar likväl regler för annat än att banka gobbos och dyrka lås. Ta en tankeställare om även inte ditt överlägsna och strömformade regelsystem (som prioriterar samberättande, narrativitet och konfliktresolution snarare än bankning och dyrkning) kan vinna på lite "onödiga" regler. :gremwink:

Sodivra

Champion
Ta en tankeställare om även inte ditt överlägsna och strömformade regelsystem (som prioriterar samberättande, narrativitet och konfliktresolution snarare än bankning och dyrkning) kan vinna på lite "onödiga" regler.
Jag ska vara Tråko McTråk och säga att jag tror du angriper det hela från fel hål. Gör man ett sånt där spel så skriver man ju regler just för att lyfta fram spelets innehåll. Anledningen till att det är så få regler är då för att spelets innehåll ska hållas litet och fokuserat, snarare än att man vill hålla regelmängden näre. Iallafall när jag skriver dom. :gremtongue:

Men man kan ju fortfarande fråga sig om det inte skulle vara bra med fler (onödiga) regler för minimalistiska rollspel och fler beskrivande regler för tjocka rollspel.

Nightowl

Champion
Hear, hear...

Regler är roliga. Det finns en märklig tendens (den var inne på nittiotalet, men som alla andra trender har den sipprat ned till de smutsiga massorna och blivit en del av det allmänna medveteandet, medan de hippa typerna tänker annorlunda nuförtiden) att betrakta regler som ett nödvändigt ont - som kryckor. Friforma kan man ju absolut inte göra, så regler måste man ha, men man ska använde dem så litet som möjligt, aldrig tänka på dem för de är astråkigt, och beklaga sig över dem så mycket som möjligt - ungefär som någon som varit med om en olycka och är tvungen att gå med kryckor under en tid, och blir irriterad över att han måste ha dem.

Detta är ju nonsens - bra regler är som styltor, vilka gör att man kan nå hyllor man inte skulle nå annars, och göra lustiga clowntrick på barnparties. De duger kanske inte att springa i, men det är ju en annan sak.

Erik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Hear, hear...

Regler är roliga. Det finns en märklig tendens (den var inne på nittiotalet, men som alla andra trender har den sipprat ned till de smutsiga massorna och blivit en del av det allmänna medveteandet, medan de hippa typerna tänker annorlunda nuförtiden) att betrakta regler som ett nödvändigt ont - som kryckor. Friforma kan man ju absolut inte göra, så regler måste man ha, men man ska använde dem så litet som möjligt, aldrig tänka på dem för de är astråkigt, och beklaga sig över dem så mycket som möjligt - ungefär som någon som varit med om en olycka och är tvungen att gå med kryckor under en tid, och blir irriterad över att han måste ha dem.

Detta är ju nonsens - bra regler är som styltor, vilka gör att man kan nå hyllor man inte skulle nå annars, och göra lustiga clowntrick på barnparties. De duger kanske inte att springa i, men det är ju en annan sak.
*harklar sig en smula irriterat*

Regler är inte roliga. De är inte tråkiga heller. Du däremot anser att de är roliga. För mig är det däremot ungefär lika roligt med regler som det är att titta på källkoden samtidigt som jag spelar ett datorspel. Inte alls, med andra ord. Tills jag blivit tillräckligt bra på improvisation för att klara mig utan dem, är regler, för mig, ett nödvändigt ont. Stödhjul, liksom. Som jag helst döljer. Som spelare avskyr jag öppna regler, eftersom öppna tärningar och regler rycker mig bryskt ut ur illusionen och fantasin tillbaks till ett bord där vi sitter och är ett gäng glada nördar. Inte särdeles inlevelsehjälpande. och ja, för mig är inlevelse ett av de stora målen med rollspel.

Bunny

Crazy like a fool

"Regler är inte roliga. De är inte tråkiga heller. Du däremot anser att de är roliga."

<u>Du</u> är en jäkel på att uttrycka dig, Krank. Det är roligt. Lycka till med det. :gremsmile:

Jag tycker dock inte att du lyckas adressera vad jag eller (f)nattugglan beskriver. Visst går det att skönja viss vurm för regler, men läser du mina exempel igen så finner du nog det här lite utanför poängen:

"Som spelare avskyr jag öppna regler, eftersom öppna tärningar och regler rycker mig bryskt ut ur illusionen och fantasin tillbaks till ett bord där vi sitter och är ett gäng glada nördar"

Hur ska regler som inte används i aktivt bruk lyckas rycka dig och de glada nördarna ur erat delirium, egentligen?

"Inte särdeles inlevelsehjälpande. och ja, för mig är inlevelse ett av de stora målen med rollspel."

Jag räknar helt klart mig själv som immersionist. Så, ja, vem är det som uttalar sig kategoriskt nu, då? :gremwink:

krank

Du är en jäkel på att uttrycka dig, Krank. Det är roligt. Lycka till med det.
Jag har hört att det ska vara en fördel när man ska arbeta som lärare =)

Jag tycker dock inte att du lyckas adressera vad jag eller (f)nattugglan beskriver. Visst går det att skönja viss vurm för regler, men läser du mina exempel igen så finner du nog det här lite utanför poängen:
Mja, jag vill nog mena att det är mer än en "viss vurm"... Nattugglans inlägg skulle jag snarare kategorisera som en kärleksförklaring till regler och ett tämligen kategoriskt fördömande av den rörelse som uppstod under 90-talets glada friformsdagar, och som jag visserligen inte var en del av då, men som jag sannerligen betrtaktar mig som en del av nu.

Eller, för att uttrycka det annorlunda, Nattugglans inlägg riktigt lös av den typ av anti-anti-regler-attityd som jag tycker mig se runtom på forumet. Det är en sak att tycka att det är dåligt att vissa är dryga angående sin spelstil (och jag är den förste att erkänna att det finns en hel del dryga friforms- resp. anti-reglermänniskor), en helt annan att själv börja vara dryg tillbaks. Det tycks finnas en hel del frustration hos de som uppskattar regler.

Hur ska regler som inte används i aktivt bruk lyckas rycka dig och de glada nördarna ur erat delirium, egentligen?
Det är lite det som är grejen - jag är inte helt säker på om jag håller med om själva grundtanken här. Jag tillhör i allra högsta grad de som menar att regler ska hållas kort enligt occam. Däremot saker som det du beskriver angående döden kan mycket väl få ingå i världsbeskrivningen - jag är inte alls helt säker på om jag räknar det som en "regel" överhuvudtaget.

Jag vill mena, att regler redan som det är tar för mycket utrymme i rollspel. Det är en åsikt jag förfäktat förut - jag vill helt enkelt ha mer världsinformation och mindre regelverk - bland annat eftersom regler i min erfarenhet generellt bara läses av spelledaren, vilken då skulle vara den ende som fick fördel av just de här icke använda reglerna du talar om.

Jag räknar helt klart mig själv som immersionist. Så, ja, vem är det som uttalar sig kategoriskt nu, då?
Jag måste erkänna att anklagelsen gällande kategoriskhet får mig att ställa mig frågande - jag var inte medveten om att jag uttalade mig om någon annan överhuvudtaget i den mening du citerar, utan snarare redogjorde som hastigast för varför jag inte gillar öppna regler etc.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Somliga (jag, till exempel) tycker i många situationer bättre om att få tydliga begränsningar för en uppgift än att få helt fria händer.

Ett aktuellt exempel är att jag i ett par år funderat på att göra ett blandband med ett retrospektiv över de senaste femton årens populärmusik för min populärmusikaliskt handikappade sambo. Problemet var att uppgiften svällde över alla breddar - kom igen, hur presenterar man ett helt decenniums musik i ett hanterbart format? Jag försökte begränsa mig till att ha med ett visst antal låtar från varje år, men då ringde en liten rättviseklocka och krävde att alla genrer skulle representeras...

Lösningen kom när jag bestämde att uppdraget blir att jag får välja 1 låt ur varje bokstavskatalog i min mp3-samling (dvs. inget ur de rena artistkatalogerna). Mycket enklare, mycket roligare och framför allt så innebar det en del - för mig! - överraskande låtval. Inte trodde jag att Chaka Demus & Pliers version av "Twist and shout" var rätt låt ur C-katalogen, till exempel.

Regler och begränsningar kan alltså tillföra något positivt i det att man tvingas ta ställning till problem man inte själv har formulerat. Visst, regler är stela och statiska och erbjuder absolut inte samma dynamik som till exempel de problem som en motståndare i ett brädspel kan ställa upp men är å andra sidan, tack vare statiskheten, väldigt lätta att administrera för så väl ensamarbetaren (som skriver uppsats, blandar blandband eller spelar SimCity) som rollspelaren (som sällan eller aldrig har någon motståndare att spela mot).

Givetvis finns det de som trivs bäst med helt fria händer.

Dewil

Bunny

Crazy like a fool

"Mja, jag vill nog mena att det är mer än en 'viss vurm'... Nattugglans inlägg skulle jag snarare kategorisera som en kärleksförklaring till regler och ett tämligen kategoriskt fördömande av den rörelse som uppstod under 90-talets glada friformsdagar, och som jag visserligen inte var en del av då, men som jag sannerligen betrtaktar mig som en del av nu."

Det tycks finnas en hel del frustration hos de som inte uppskattar regler.

"Eller, för att uttrycka det annorlunda, Nattugglans inlägg riktigt lös av den typ av anti-anti-regler-attityd som jag tycker mig se runtom på forumet. Det är en sak att tycka att det är dåligt att vissa är dryga angående sin spelstil (och jag är den förste att erkänna att det finns en hel del dryga friforms- resp. anti-reglermänniskor), en helt annan att själv börja vara dryg tillbaks."

Var vid jag skriver ett drygt svar på ditt dryga svar på Nightowls dryga svar på min dryga trådstart, som tämligen krystat är ett drygt inlägg i den dryga regler/anti-regler/anti-anti-regler-debatten.

Fattar du inte att dryghet är vad som håller detta forum vid liv?! Utan den skulle alla argument bara... ta slut!!?! :gremooo:

"Det tycks finnas en hel del frustration hos de som uppskattar regler"

Jag kokar inombords just nu.

"Däremot saker som det du beskriver angående döden kan mycket väl få ingå i världsbeskrivningen - jag är inte alls helt säker på om jag räknar det som en 'regel' överhuvudtaget."

Vadårå, som regel har den ju faktiskt också ett användningsområde.

"jag vill helt enkelt ha mer världsinformation och mindre regelverk"

Det är här du missar att regler mycket väl kan vara världsinformation. Ingen konflikt, alltså.

"Jag måste erkänna att anklagelsen gällande kategoriskhet får mig att ställa mig frågande - jag var inte medveten om att jag uttalade mig om någon annan överhuvudtaget i den mening du citerar, utan snarare redogjorde som hastigast för varför jag inte gillar öppna regler etc."

Min poäng var att du lyckades formulera dig lika kategoriskt objektivt om vad du anser som du anklagade Nighty för i ditt första inlägg. Ordet "är" har tydligen en mycket stark inneboende kraft. :gremsmirk:

Jag hoppas du förstår att jag egentligen raljerar om hur hopplöst löjlig jag tyckte din "irriterande harkling" var från första början. :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Tidskritiska kontra icke-tidskritiska regler

Jag skulle vilja säga att det finns två sorters regler: tidskritiska regler och icke-tidskritiska regler. De tidskritiska reglerna är sådana som när de används inte får ta för lång tid, eftersom de då skulle ta fokus från narrationen. Typiska sådana regler är "dyrka dörrar och banka gobbos"-regler.

Till viss del kan man lätta upp tidskritiska regler om dessa hjälper narrationen (exempelvis genom att göra spelarna delaktiga i narrationen eller ger resultat som bygger på narrationen). Sådana narrationshjälpande effekter höjer toleransnivån för reglerna, men fortfarande är det en avvägning mellan hur mycket narrationen hjälps av reglerna och hur mycket den avbryts och hindras av reglerna.

De icke-tidskritiska reglerna är sådana som används när det inte är några problem att narrationen bryts. Typiska sådana regler är rollpersonsgenerering och administration - eller för den delen Artesias dödsregel. Det finns egentligen ingen narration som hindras, så därför finns det egentligen ingenting som hindrar att dessa tar den tid de behöver.

När jag är ute efter att slimma reglerna så är det huvudsakligen de tidskritiska reglerna som jag försöker slimma. Jag ser egentligen inte några problem med Artesias dödsregler eftersom det inte är en "dyrka dörrar och banka gobbos"-regel, men jag hade förmodligen skrivit samma sak som prosa snarare än regel.

Krille

Super Moderator
Säkerhetsföreskrifter för sprängmedel

Den här deltråden innehåller tillräckligt mycket sprängkraft för att kunna bygga klart tunneln under Hallandsåsen, så för att undvika en oplanerad detonation så måste jag be er att hålla tillbaka på det personliga och tänka efter två gånger till innan ni skriver vidare.

Storuggla

Champion
"I Artesia finns ett helt kapitel med regler för vad som sker efter en karaktärs död. Karaktärens medvetande skiljs från kroppen, och dess öde avgör själens salighet. Reglerna tar oss på en resa ned för de dödas väg, till Sedrees domstol. Därifrån finns tre möjligheter: Isliks himmelska palats, Geniches salar i undervärlden, samt en av de sex helveterna. Dessa regler kommer näst intill aldrig i bruk i praktiskt spel, och då i princip först bara efter långdraget kampanjspel, men likväl är de det mest entusiasmerande för mig i hela boken."

Rent teoretiskt: Eftersom Efter-dödenreglerna säger om man kommer vidare till efterlivet eller om man måste vandra runt som ett spöke, så borde man slå för alla SLP man dödar? Eftersom om du går runt och dödar folk och inte begraver dem på rätt sätt och ber böner för dem, så kommer de spöka för dig senare? Så då kan man nog använda de reglerna ganska mycket, om man nu har ihjäl en massa folk.
Bara en tanke.

Men det är coolt, ja.

Storuggla, peeking at pogo

Arfert

Facit
jag har för mig att man möter dem man dödat i dödsriket, som en slags "domstol"... me Bearnie kan ge ett bättre svar säkerligen...

Storuggla

Champion
"jag har för mig att man möter dem man dödat i dödsriket, som en slags "domstol"... me Bearnie kan ge ett bättre svar säkerligen..."

Jupp, det gäller även de djur du ätit om de inte gett sitt samtycke till att dödas. Men om du dyrkar Islik den Himmelske Konungen så kommer det en ängel och säger "Hepp hepp hepp nu, kossor och gubbar, han här tillhör Islik!" och tar med själen till Isliks himmelrike. Kvar står en hord kor, får, häns och män och ylar i ilska över att inte få deras "day in court". :gremgrin:

Om man inte hittar till domstolen däremot, så blir man ett spöke efter... öhm.. tre dagar, tror jag. Tre låter mytologiskt och bra.

Storuggla, be för dina släktingar och vänner sålunda

Bunny

Crazy like a fool
Ett luminerande OT-stopp

"Jupp, det gäller även de djur du ätit om de inte gett sitt samtycke till att dödas. Men om du dyrkar Islik den Himmelske Konungen så kommer det en ängel och säger 'Hepp hepp hepp nu, kossor och gubbar, han här tillhör Islik!' och tar med själen till Isliks himmelrike. Kvar står en hord kor, får, häns och män och ylar i ilska över att inte få deras 'day in court'.

Om man inte hittar till domstolen däremot, så blir man ett spöke efter... öhm.. tre dagar, tror jag. Tre låter mytologiskt och bra."

7 dagar har du på dig att ta dig till Sedrees domstol, sedan får du 1 chans att försöka återvända till den materiella världen i form av ett spöke - om du inte lyckas är du för evigt förlorad i Limbo. Av alla öden är just Limbo det mest fruktade. Det är därför hängning är ett så fruktat straff - det gör det näst intill omöjligt för dig att finna vägen.

"Storuggla, be för dina släktingar och vänner sålunda"

Visst hjälper du dina nära med dina böner under dessa 7 dagar, men be ännu hellre för dina fallna fiender - de är dem du behöver blidka sedan när du själv besöker dödsriket, annars går det illa.

Det här faller lite utanför målet med tråden, så vill ni veta mer föreslår jag att ni slår i era respektive Artesia-böcker. Sluta fresta mig att babbla på om mitt favoritspel! :gremsmile:

krank

Det tycks finnas en hel del frustration hos de som inte uppskattar regler.
Touché!

Vadårå, som regel har den ju faktiskt också ett användningsområde.
Menar du med andra ord att allt som har ett användningsområde är en regel? Det gör du säkerligen inte, men det jag ifrågasätter är alltså huruvida det som beskrivits ang. dödsriket etc verkligen är att räkna som en regel. Betrakta isåfall följande lista:

* När rollpersonen använder utrustning X, för denne plus Y i styrka.
* När rollpersonen går in genom porten till stad X, blir denne visiterad av vakterna.
* När rollpersonen dör, hamnar den i dödsriket.
* Om man slår under sitt Viljeslag när man blit utsatt för förmåga Y, så dör man.

Två av de ovanstående kallar jag regler, två av dem kallar jag världsinformation. Två av dem innehåller helt enkelt ingen regelmekanik.

Det är här du missar att regler mycket väl kan vara världsinformation. Ingen konflikt, alltså.
Fast jag menar att världsinformation när den späckas av en massa regler (dvs, regelmekanik) blir ganska oinspirerande och trist att läsa. Det är därfär jag i alla lägen förespråkar att man håller isär världsbeskrivning och regelverk.

Jag hoppas du förstår att jag egentligen raljerar om hur hopplöst löjlig jag tyckte din "irriterande harkling" var från första början.
Absolut.

Och som påpekande till eventuella moderatorer som behagar läsa: Jag är vare sig sur eller upprörd här, jag raljerar bara en smula. Här finns ingen risk för sprängda krutdurkar.

Bunny

Crazy like a fool
Kosmisk påverkan

"* När rollpersonen dör, hamnar den i dödsriket.
[...]

Två av de ovanstående kallar jag regler, två av dem kallar jag världsinformation. Två av dem innehåller helt enkelt ingen regelmekanik."

Brilliant! Genom att först skala bort samtlig regelmekanik från mitt ursprungliga exempel, och sedan hävda att den aldrig funnits där, försöker du använda mitt exempel emot mig. Det är detta som kännetecknar en kreativ debattör!

Om jag får vara så förmäten att jag ser till den ursprungliga versionen av regeln, försöker den faktiskt lära oss någonting som inte vanliga "gobbos"-regler gör. Reglerna förklarar de kulturella sedvänjor som existerar kring liv och död - hur det vi gör i livet avspeglar sig i döden, hur det kosmiska gör sig påtagligt i vardagligt liv. Vi blir insatta i hur religion, i form av böner och ritualer, kan göra en reell och praktisk skillnad. Genom reglerna får vi en möjlighet att förstå världens beskaffenhet på samma sätt som de som befolkar den. Det är ovärdeligt för mig, och inget jag tror enbart prosa skulle klara av. Vill jag få mina spelare att börja tänka in-game, är det hit jag vänder mig och diskuterar med dem hur dessa regler påverkar deras rollspersons syn på sig själv i förhållande till kosmos. Vad jag önskar att andra spel skulle ta åt sig av detta (typ Tékumel, då).

"Fast jag menar att världsinformation när den späckas av en massa regler (dvs, regelmekanik) blir ganska oinspirerande och trist att läsa. Det är därfär jag i alla lägen förespråkar att man håller isär världsbeskrivning och regelverk."

Jag ogillar egentligen rena regeltexter (magi-kapitel är t ex något av det tråkigaste jag vet), men jag älskar det kapitel ur Artesia jag exemplifierar med (det torde ha framgått nu... :gremwink:). Det skulle inte klara sig som enbart regler - men det har jag aldrig hävdat att det gör heller - utan den väver samman prosa, den faktiska faktan om dödens beskaffenhet, och hur du i spelet kan handskas med den, regler. Varken dera kommer ivägen om du i faktiskt spel vill strunta i regler - då blir de bara riktlinjer, men fortfarande duktigt deskriptiva sådana.

Jag märker att din argumentation går lite på tomgång. Vill du fortfarande attackera exemplet Artesia föreslår jag läser texten ifråga. Var inte rädd för att R-ordet används, regler kan bevisligen ha andra funktioner än din inskränkta tolkning. De ska absolut inte behöva ligga i vägen för ditt friformande Utopia. :gremsmile:

"Och som påpekande till eventuella moderatorer som behagar läsa: Jag är vare sig sur eller upprörd här, jag raljerar bara en smula. Här finns ingen risk för sprängda krutdurkar."

Tro honom inte!! Krank vill mörda mig! Hjälp mig, snälla fina moderatorer!

Rising

Vila i frid
Re: Kosmisk påverkan

Genom att först skala bort samtlig regelmekanik från mitt ursprungliga exempel
Var är regelmekaniken i ditt ursprungliga exempel? Jag ser det faktiskt inte. Jag tycker snarare att det du skrivit kvalificerar som just världsbeskrivning. Det verkar finnas fler regelmekanismer i själva rollspelet - men du har inte redogjort för några sådana. Så berätta gärna mer om dessa.

Men det är möjligt att jag missar något i er diskussion, för jag tycker inte att ämnet (så som jag tolkar det) rättfärdigar tonen mellan er.

Krille

Super Moderator

Poängen är att Bearnie säger att Artesia har en regel som också är världsinformation. Krank har sagt att det är det inte alls, det är bara världsinformation. Det vill säga, Bearnie har inte gett ett regelexempel, han har gett ett exempel på en regel.

krank

Vill jag få mina spelare att börja tänka in-game, är det hit jag vänder mig och diskuterar med dem hur dessa regler påverkar deras rollspersons syn på sig själv i förhållande till kosmos. Vad jag önskar att andra spel skulle ta åt sig av detta (typ Tékumel, då).
...medan jag å min sida hävdar att sådant sköts bättre utan regelmekanik, och att jag hoppas att färre spel i framtiden begagnar sig av dylikt.

Nu har jag ju inte läst exemplet ifråga, men jag är bekant med tankegångarna. Utgå inte från att jag inte begriper vad du talar om, är du vänlig - man kan mycket väl begripa vad du pratar om helt utan att hålla med... Och jag håller faktiskt inte med. Jag tycker att det är ett skitdåligt sätt, rent utsagt, att göra det på. Som läsare av rollspelsböcker blir jag oerhört frustrerad när skribenterna blandar regelmekanik med prosa. Möjligen undantaget Baron von Münchaussen, men det kan inte ritkigt räknas - det är ju baronen trots allt.

Tro honom inte!! Krank vill mörda mig! Hjälp mig, snälla fina moderatorer!
Mooohohohuhuhahaaaa....

Mogger

Hipsteranka
Regler som behövs

[ QUOTE ]
Samtliga dessa spel är tämligen traditionella, men inkluderar likväl regler för annat än att banka gobbos och dyrka lås. Ta en tankeställare om även inte ditt överlägsna och strömformade regelsystem (som prioriterar samberättande, narrativitet och konfliktresolution snarare än bankning och dyrkning) kan vinna på lite "onödiga" regler.

[/ QUOTE ]

Givetvis är det helt subjektivt var gränsen för onödiga kontra regler som är...eh...nödiga? Flera av dina exempel är dock exempel på nödvändiga regler, eller åtminstone regler som tillför något (även om exemplen med random encounters i CoC känns lite krystade, minst sagt). Poker i vilda västern är ju en del av genren exempelvis.

Exempel på regler som inte fyller någon funktion är sällan kopplade till spelets värld utan tycks ligga utanför både spel, system och spelvärld. BRP har en hel drös med sådana.

Så, när du hör folk dissa regler är det sällan regler som lyfter fram något väsentligt i spelet. För att ta ett exempel. Jag har spelat en hel del CoC. Monster i CoC är knappast att betrakta som Random Encounters och magikunnighet. Det är ett lysande exempel på en regel som någon slängt in där av obegriplig anledning. Själen i Lovecrafts verk ligger knappast där.

Så, onödiga regler är sådana som snedställer fokus, och det helt oavsett om systemet säger sig premiera narrativistiskt, simulationistiskt eller gameistiskt spelande.