solvebring
Superhero
Detta är som sagt min spelidé, och nu har jag börjat krafsa ned regelidéerna också.
Ja, eftersom det ska vara action och så, har jag tänkt att försöka hålla det ganska enkelt. Min tanke är den:
Attribut med underliggande specialiseringar:
KRAFT
- Råstyrka
- Kondition
- Tålighet
RÖRLIGHET
- Reflex
- Vighet
- Finmotorik
INTELLIGENS
- Bildning
- Logik
- Vishet
PSYKE
- Viljestyrka
- Råhet
- ...Ja, vadå för nåt?
PERCEPTION
- Syn
- Hörsel
- Sjätte sinne/Magkänsla
CHARM
- Utseende
- Retorik
- Kroppsspråk
Slå 3T6 (3-18) för vardera och placera värdena på attributen.
Grundvärdet i attributen genererar en modifikation, precis som i D&D. Se nedan:
1-3: +1
4-6: +2
7-9: +3
10-12: +4
13-15: +5
16-18: +6
Sedan väljs X antal valfria färdigheter efter koncept. X antal poäng spenderas och man får ett visst plusvärde i färdigheten också. Färdighetens totala värde är sedan tillhörande attributens plusmodifikation + färdighetens plusmodifikation. Det är det man slår emot. Också som i D&D typ.
Sedan slår man mot svårighetsgrader helt enkelt:
Patetiskt: 3, Simpel6, Normalsvårt 9, Svårt 12, Avancerat 15, Omöjligt 18, Helt omöjligt 21 etc.
Ja, det är hela grunden. Varför jag personligen gillar detta är för att det blir mycket snabbt och lätthanterligt, dessutom är siffran 3 grunden i alltsammans. Varje steg höjs med 3, och 3 är värt +1, 3x2 är värt +2, 3x3 är värt +3 etc. Det är känns logiskt och är mycket överskådligt.
Vad tror ni om det?
Sedan följer ju en massa krafs som andra bonusar, stridsregler etc. Det har jag ju idéer om, men det är sådant som jag vill lägga tyngden på senare.
Det jag funderar på just nu är detta:
Sjukdom...
Eftersom föroreningarna är så kraftiga i Nattens Stad, där solen aldrig får chansen att skina är folk ganska krassliga i allmänhet. Man är ständigt lätt sjuk och ens pigment och hy är kritvit och inte alls så välmående. Så mår varenda invånare utom de rika, i stort sett.
Jag tänkte då på en skala från 1-100, typ såsom Mytospoängen i CoC. Rollpersonens handlingar kommer att få konsekvenser på denna sjukdomsskala.
Om rollpersonen befinner sig i ett extra förgiftat område erhålls +1 poäng på denna skala /dygn i området. Om rollpersonen får öppna sår, det vill säga allvarliga skador under en strid erhålls +1 på denne skala /strid detta händer - då en massa otrevligheter blandar sig in i blodomloppet.
Dessutom finns det mycket tunga kemiska droger i Nattens Stad. Visst, de speedar upp och ger plusmodifikationer, sure. Drogernas nackdelar är dock att rollpersonen skapar ett beroende som denne själv inte kan kontrollera i värsta fall (ska fixa system för det med), men också det att kemikalierna i drogerna bryter ned immunförsvaret i kroppen. Så, för varje gång en rollperson tar sig ett rus med dessa starka droger stiger denne med ett värde av 1T6 på sjukdomsskalan.
När man sedan når 100 har jag inte bestämt mig för om rollpersonen dör eller huruvida andra konsekvenser tar vid. Dock skall chansen att kurera sig finnas, på stadens fina Sanatorium där de rika ständigt kurerar sig. Det kostar dock multum!
Vad tror ni om det, folks?
Ja, eftersom det ska vara action och så, har jag tänkt att försöka hålla det ganska enkelt. Min tanke är den:
Attribut med underliggande specialiseringar:
KRAFT
- Råstyrka
- Kondition
- Tålighet
RÖRLIGHET
- Reflex
- Vighet
- Finmotorik
INTELLIGENS
- Bildning
- Logik
- Vishet
PSYKE
- Viljestyrka
- Råhet
- ...Ja, vadå för nåt?
PERCEPTION
- Syn
- Hörsel
- Sjätte sinne/Magkänsla
CHARM
- Utseende
- Retorik
- Kroppsspråk
Slå 3T6 (3-18) för vardera och placera värdena på attributen.
Grundvärdet i attributen genererar en modifikation, precis som i D&D. Se nedan:
1-3: +1
4-6: +2
7-9: +3
10-12: +4
13-15: +5
16-18: +6
Sedan väljs X antal valfria färdigheter efter koncept. X antal poäng spenderas och man får ett visst plusvärde i färdigheten också. Färdighetens totala värde är sedan tillhörande attributens plusmodifikation + färdighetens plusmodifikation. Det är det man slår emot. Också som i D&D typ.
Sedan slår man mot svårighetsgrader helt enkelt:
Patetiskt: 3, Simpel6, Normalsvårt 9, Svårt 12, Avancerat 15, Omöjligt 18, Helt omöjligt 21 etc.
Ja, det är hela grunden. Varför jag personligen gillar detta är för att det blir mycket snabbt och lätthanterligt, dessutom är siffran 3 grunden i alltsammans. Varje steg höjs med 3, och 3 är värt +1, 3x2 är värt +2, 3x3 är värt +3 etc. Det är känns logiskt och är mycket överskådligt.
Vad tror ni om det?
Sedan följer ju en massa krafs som andra bonusar, stridsregler etc. Det har jag ju idéer om, men det är sådant som jag vill lägga tyngden på senare.
Det jag funderar på just nu är detta:
Sjukdom...
Eftersom föroreningarna är så kraftiga i Nattens Stad, där solen aldrig får chansen att skina är folk ganska krassliga i allmänhet. Man är ständigt lätt sjuk och ens pigment och hy är kritvit och inte alls så välmående. Så mår varenda invånare utom de rika, i stort sett.
Jag tänkte då på en skala från 1-100, typ såsom Mytospoängen i CoC. Rollpersonens handlingar kommer att få konsekvenser på denna sjukdomsskala.
Om rollpersonen befinner sig i ett extra förgiftat område erhålls +1 poäng på denna skala /dygn i området. Om rollpersonen får öppna sår, det vill säga allvarliga skador under en strid erhålls +1 på denne skala /strid detta händer - då en massa otrevligheter blandar sig in i blodomloppet.
Dessutom finns det mycket tunga kemiska droger i Nattens Stad. Visst, de speedar upp och ger plusmodifikationer, sure. Drogernas nackdelar är dock att rollpersonen skapar ett beroende som denne själv inte kan kontrollera i värsta fall (ska fixa system för det med), men också det att kemikalierna i drogerna bryter ned immunförsvaret i kroppen. Så, för varje gång en rollperson tar sig ett rus med dessa starka droger stiger denne med ett värde av 1T6 på sjukdomsskalan.
När man sedan når 100 har jag inte bestämt mig för om rollpersonen dör eller huruvida andra konsekvenser tar vid. Dock skall chansen att kurera sig finnas, på stadens fina Sanatorium där de rika ständigt kurerar sig. Det kostar dock multum!
Vad tror ni om det, folks?