Nekromanti Regler vi tar för givet

Rickard

Urverk speldesign
Vad innebär utrustning i spel? Försök förklara detta för en nybörjare.

Det är inget annat än binära egenskaper. Antingen kan man det med föremålet ... eller så kan man det inte utan föremålet.
/Han som hoppas på fler sådana här trådar

solvebring

Superhero
Vad innebär utrustning? Försök förklara detta för en nybörjare.
Utrustningen är rollpersonens praktiska hjälpmedel. De saker rollpersonen bär med sig kan vara till hjälp för denne att övervinna olika svårigheter, hinder och konflikter. En krigare bär till exempel rustning och vapen i sin utrustning som ett hjälpmedel i konflikter i form av strid. En tjuv bär med sig rep, dyrkar, glasskärare och dylika för att få det lättare att stjäla saker. Utrustningen är därmed ett plus men inget måste.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det så fel med en common sense-hållning? Om vi beskriver att något existerar i fiktionen kan våra rollpersoner interagera med det på det vis man hade kunnat förvänta sig i verkligheten, inklusive att bära med sig det och kalla det "utrustning"? För en nybörjare borde det vara den mest intuitiva metoden.

solvebring

Superhero
Förövrigt förstår jag inte alls rubriken. Utrustning har väl sällan med regler att göra? Utrustningen är bara något som underlättar saker och ting, precis som i verkliga livet. Det är lättare att skriva i en skruv med skruvmejsel och det är lättare att gräva en grop med en spade än med händerna. Det finns dock likvärdiga medel och det finns alternativa medel, även om de kanske är snäppet sämre.

Edit: Samtidigt är utrustning/prylar en del av spelets trovärdighet. Liksom att språk, kulturer, folkslag och dylika bidrar till den här trovärdigheten så gör också folkslagens och yrkesmännens olika verktyg det med.

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Är det så fel med en common sense-hållning? Om vi beskriver att något existerar i fiktionen kan våra rollpersoner interagera med det på det vis man hade kunnat förvänta sig i verkligheten, inklusive att bära med sig det och kalla det "utrustning"? För en nybörjare borde det vara den mest intuitiva metoden.
Jävligt bra formulerat!
Det är nog ganska mycket den här inställningen jag söker.

Mogger

Hipsteranka
Medhåll. Märklig tråd. Vad vill du Han, eller börjar ditt australiensiska dekadenta leverne ta ut sin rätt? :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Förövrigt förstår jag inte alls rubriken. Utrustning har väl sällan med regler att göra?
Det har det visst. Man köper i tradspel normalt utrustning för en resurs (pengar). I många fall krävs ett föremål för att en handling ska kunna bli utförd (precis som en binär egenskap). "Det är mörkt. Du ser inget, såvida du har mörkerseende eller en fackla."

Det här har skapat ett beteendemönster där vissa spelare hamstrar och plundrar, för att kunna omvandla prylarna till resursen eller för att utöka sitt förråd av "binära färdigheter".

Därför är utrustning regler som vi tar för givet.

/Han som inte hade påstått detta om spelaren själv fått hitta på de föremål rollpersonen hade

solvebring

Superhero
Det har det visst. Man köper i tradspel normalt utrustning för en resurs (pengar). I många fall krävs ett föremål för att en handling ska kunna bli utförd (precis som en binär egenskap). "Det är mörkt. Du ser inget, såvida du har mörkerseende eller en fackla."

Det här har skapat ett beteendemönster där vissa spelare hamstrar och plundrar, för att kunna omvandla prylarna till resursen eller för att utöka sitt förråd av "binära färdigheter".

Okej, det är en definition av ordet regler som jag inte riktigt håller med om. För mig blir det inte riktigt "regler". För mig är regler mekaniska eller definitiva, eller hur man nu ska säga? För mig handlar detta snarare om att det är riktlinjer för banden mellan rollpersonen och världen. Precis som att jag som människa i verkliga livet möter min omvärld med en viss utrustning beroende på min situation och mina förutsättningar.

/Han som inte hade påstått detta om spelaren själv fått hitta på de föremål rollpersonen hade
Nej, det är sant. Och beroende på spel så är det helt okej. Men det finns också spel där det är viktigt. Jag själv vill i alla fall inte ha det så när jag spelar "äventyrsspel", och då speciellt fantasy där man har det klassiska lootingkontraktet. Det är spännande att hitta nya saker och det är roligt att sälja en del av dem och få pengar så att man kan köpa andra saker. Det är en belöning, och det är också en belöning att just hitta saker när man tagit sig över ett stort hinder - som att ha dödat draken till exempel.

... Fast personligen gillar jag att samla på konstiga saker hellre än saker som är värda något. Att vara rik är mest allmänt tråkigt. =) Men likväl så tycker jag om att hitta hitta saker och köpa saker, i rollspel såsom irl.

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Ah, du menar att vi tar för givet att facklan ska kunna lysa om sätter eld på den och på så sätt ge bäraren möjlighet att se i mörker?

Men, jag tycker inte heller att det är regler. Sedan är utrsutning sällan binär. Det kanske är skymning, och du ser bättre med en lyckta men du ser även utan.

Men, jag tror ändå att du är något på spåret här. Det känns som att du närmar dig från fel håll, haltandes, men du närmar dig iaf. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Okej, det är en definition av ordet regler som jag inte riktigt håller med om. För mig blir det inte riktigt "regler". För mig är regler mekaniska eller definitiva, eller hur man nu ska säga? För mig handlar detta snarare om att det är riktlinjer för banden mellan rollpersonen och världen.
Precis som färdigheter är riktlinjer för banden mellan världen och rollpersonen.

Jag själv vill i alla fall inte ha det så när jag spelar "äventyrsspel", och då speciellt fantasy där man har det klassiska lootingkontraktet. Det är spännande att hitta nya saker och det är roligt att sälja en del av dem och få pengar så att man kan köpa andra saker.
I tidiga D&D var guldmynt en del av erfarenhetssystemet. Många spel har utgått från detta men tagit bort erfarenhetskopplingen. Även D&D4 har utrustning som den del av erfarenhetssystemet men på ett annat sätt. Där är det beskrivet hur spelledaren ska dela ut utrustning efter en viss level och vad den ska ge för bonus. Varför jag exemplifierar med D&D är bara för att det är ett tydligt exempel på något som förekommer i tradspel.

Enda skillnaden mellan färdigheter och utrustning är att utrustningen är inkorporerat på ett annat sätt i färdighetssystemet. Instant success-regler, bonus eller requirement.

Rep&änterhake + Klättra -->
--> automatiskt framgångsrikt slag
--> ger en ökad chans att lyckas
eller
--> tillåter ett slag för färdigheten

Istället för XP köper man utrustning för gp. Vissa typer det är kul att ha stenar från trollgrottan. Andra tycker det är kul att ha färdigheten Brobygge.

/Han som nu även svarar Måns, då Han ändrar sin ståndpunkt om att utrustning enbart är binära egenskaper

Ram

Skev
Han said:
Okej, det är en definition av ordet regler som jag inte riktigt håller med om. För mig blir det inte riktigt "regler". För mig är regler mekaniska eller definitiva, eller hur man nu ska säga? För mig handlar detta snarare om att det är riktlinjer för banden mellan rollpersonen och världen.
Precis som färdigheter är riktlinjer för banden mellan världen och rollpersonen.
Hm. Intressant. Jag tycker tankarna är rätt intressanta om syftet som jag tycker mig se är rätt.

Tanken skulle alltså vara att utrustning i förlängning kan utgöra ett substitut för färdigheter och att båda kan användas för problemlösning (i någon form)?

Elddon löser problemet "avsaknad av eld", en filt kan lösa problemet "du håller på att frysa ihjäl" (annars "överlevnad"), en änterhake kan lösa problemet "du skall ta dig över en klyfta" (annars "hoppa") etc.

Så de är snabblärda motsvarigheter till färdigheter i speciella fall och i den mån de står med på ett rollformulär så representerar de samma sak som en färdighet.

Intressant vinkling.

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
Tanken skulle alltså vara att utrustning i förlängning kan utgöra ett substitut för färdigheter och att båda kan användas för problemlösning (i någon form)?

/.../

Så de är snabblärda motsvarigheter till färdigheter i speciella fall och i den mån de står med på ett rollformulär så representerar de samma sak som en färdighet.
Ja, precis. :gremsmile: Dessutom så får spelaren XP och gp för att interagera med världen. Ofta är summorna planerade, men i vissa fall måste spelledaren höfta. Som XP för gott rollspelande, om gruppen kör med det, eller gp när spelaren bestämmer sig för att stjäla någonting.

/Han som för övrigt redan gjort en Regler vi tar för givet-tråd och då handlade om vad färdigheter är för något

Ram

Skev
Det luriga/intressanta med det tänket är (som du indikerar i trådstarten) gränsdragningen mellan vad som skall ses som regler och vad som täcks av common sense.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ram said:
Jag vet inte om du menar nåt liknande som jag använder i mitt regelsystem men där kan man ersätta avsaknaden av en färdighet med utrustning, eller om man har färdigheten, få en liten bonus med hjälp av utrustningen.

Ram

Skev
Niklas73 said:
Jag vet inte om du menar nåt liknande som jag använder i mitt regelsystem men där kan man ersätta avsaknaden av en färdighet med utrustning, eller om man har färdigheten, få en liten bonus med hjälp av utrustningen.
Det är ju så man hanterar det i de flesta tradspel. Du har en låst dörr. Endera har du nyckeln, en uppsättning dyrkar (låsdyrkning +5) eller så får man ta till andra metoder såsom våld eller att knacka på... :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Intressanta tankar. Ända invändningen jag kommer på just nu är att utrustning är mer komplicerad än bara någon form av "förmåga" i stil med färdigheter och att de måste vara kopplade till just färdigheter. Vissa spel kräver att man håller ordning på vart ett föremål är, tex i vilken hand man håller sin revolver. Dessutom besitter föremål ibland en del egenskaper, så som att ett visst hölster har en viss snabbhet eller att en derringer är lättare att gömma osv.

Så du får nog bygga ut dit klassificeringssystem något.

Något OT:Det är också intressant med kopplingen mellan pengar och xp. Xp kan ofta köpa förmågor eller färdigheter, medan pengar kan köpa utrustning och cybernetik (som kanske är nån sorts mellanting). Ett problem man kan stöta på, och som blir extra tydligt i spel som neotech där pengar kan köpa allt, är att man i praktiken har två olika förbättringssystem. Kanske borde man i spel göra det "ekonomiska levelsystemet" mer konkret? I många BRP är ju den utrustning man har mer av betydelse än de färdigheter man köpt t ex.

Krille

Super Moderator
Han said:
Vad innebär utrustning i spel? Försök förklara detta för en nybörjare.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det är inget annat än binära egenskaper. Antingen kan man det med föremålet ... eller så kan man det inte utan föremålet.
</div>
/Han som hoppas på fler sådana här trådar </div></div>

Vad innebär bergväggar? Det är inget annat än en binär egenskap som låser upp färdigheten Klättra. Antingen är man vid en bergvägg och det tillåter en att använda färdigheten Klättra, eller så är man inte vid en bergvägg (eller motsvarande binär egenskap) och kan därför inte klättra.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK! Jag har mest spelat att om man har dyrkar måste man kunna dyrka annars kan man inte använda utrustningen vilket innebär att man antingen har 0 eller fv+bonus. Inte bara bonusen. Aja det blev ot.