Nekromanti Reglerna är inte spelet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Signaturen som Gud glömde.

Blivit och blivit. D&D var liksom först, och detta skedde innan du ens var född. Get with the program.
Väldigt många kallar D&D för rollspel. Väldigt många kallar Shebang för punk också, det betyder inte att jag behöver gå med på't.

Jag erkänner villigt att skapandet och lanserandet av D&D var väldigt viktigt för utvecklingen av rollspel, men jag ser det snarare som en form av protorollspel som fortfarande har ena foten i krigsspelen.

Grejen är att ordet ”rollspel” innefattar det du sysslar med, såväl som spel som D&D.
Och det är därför jag behövt ett nytt ord, eftersom jag upptäckt att det andra männsikor kallar "rollspel" är alldeles för brett för att jag ska tycka att det känsn meningsfullt att prata om rollspel alls. "Jag håller på med rollspel" kan idag betyda allt från att jag spelar WoW eller Baldfurs Gate till att jag spelar Heroquest (brädspelet), tydligen. Så jag behöver ett bättre ord. Och nu har Genesis hjälpt mig på vägen. Nu ska jag försöka sluta med det felaktiga påståendet "jag är intresserad av rollspel". Felaktigt, eftersom väldigt mycket av det som tydligen ingår i begreppet "rollspel" är sådant jag inte för mitt liv kan uppbåda något intresse för.

Och jo, det finns många som tror att Diablo, Baldurs Gate, WoW och Final fantasy är rollspel.

Insignia

Swashbuckler

Jag håller på med rollspel" kan idag betyda allt från att jag spelar WoW eller Baldfurs Gate till att jag spelar Heroquest (brädspelet), tydligen.
Vem är det egentligen som har sagt att brädspel är rollspel? Du har anspelat på det flera gånger nu, men jag har aldrig sett någon faktiskt säga det.

Nu ska jag försöka sluta med det felaktiga påståendet "jag är intresserad av rollspel". Felaktigt, eftersom väldigt mycket av det som tydligen ingår i begreppet "rollspel" är sådant jag inte för mitt liv kan uppbåda något intresse för.
Är det felaktigt att säga att man gillar musik om man inte gillar alla musikgenrer?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Diablopunk.

”Väldigt många kallar Shabang för punk också, det betyder inte att jag behöver gå med på't.”

Sned liknelse. Men visst, man behöver väl egentligen inte gå med på att jorden är rund heller; att tjata om detta i tid och otid kommer dock oomkullrunkeligen inte att leda nånvart.

”Och jo, det finns många som tror att Diablo, Baldurs Gate, WoW och Final fantasy är rollspel.”

Det finns många som tror på tomten också. ^_~

krank

Vem är det egentligen som har sagt att brädspel är rollspel? Du har anspelat på det flera gånger nu, men jag har aldrig sett någon faktiskt säga det.
Lätt överdrift, ska erkännas - men om du tänker på hur snett det känns om du tänker dig någon som försöker hävda att brädspel är rollspel, så förstår du ungefär hur jag reagerar på folk som pratar om D&D som rollspel... Det för mig invanda rollspelsbegreppet har utvidgats tills jag inte längre känner igen det. Därför är jag nu jätteglad över att Genesis kommit till undsättning med en spanking new term, som jag ska försöka använda i fortsättningen.

Är det felaktigt att säga att man gillar musik om man inte gillar alla musikgenrer?
Den som säger "jag gillar musik" ger ingen användbar information - så felaktigt är det väl inte, men det ger ingen egentlig information och kan upplevas som missvisande.

Marcus J

Hero
Re: Sturgeons lag igen

Och för att detta argument ska fungera så måste man köpa premissen att reglerna aldrig kan höja spelupplevelsen över vad en engagerad duktig spelledare kan åstadkomma utan dem , utan endast finns till ifall man inte orkar bry sig/ inte klarar av en situation själv.

Jag köper inte den premissen för alla sorters spelstilar, alltså fungerar inte ditt argument på mig.

I de spelstilar jag finner mest nöje så fungerar reglerna mer som cykel än som stödhjul.

/Marcus

Krille

Super Moderator

Lätt överdrift, ska erkännas - men om du tänker på hur snett det känns om du tänker dig någon som försöker hävda att brädspel är rollspel, så förstår du ungefär hur jag reagerar på folk som pratar om D&D som rollspel...
"Lätt överdrift, ska erkännas - men om du tänker på hur snett det känns om du tänker dig någon som försöker hävda att motormuller är musik, så förstår du ungefär hur jag reagerar på folk som pratar om Ministry som musik..."

Organ

Out of time, out of mind

Lätt överdrift, ska erkännas - men om du tänker på hur snett det känns om du tänker dig någon som försöker hävda att brädspel är rollspel, så förstår du ungefär hur jag reagerar på folk som pratar om D&D som rollspel... Det för mig invanda rollspelsbegreppet har utvidgats tills jag inte längre känner igen det.
Du tänker bakvänt. Från början så innefattade begreppet "rollspel" i stort sett bara D&D och inget annat för att det var det enda rollspelet som fanns. Så det är snarare så att begreppet breddats till att även innefatta den typ av spel som du föredrar, och inte tvärt om.

/Anders

krank

Så det är snarare så att begreppet breddats till att även innefatta den typ av spel som du föredrar, och inte tvärt om.
Nu låter det på dig som om den sorts rollspel jag föredrar vid något tillfälle inte ingått i rollspelsbegreppet, och det är väl ingenting jag riktigt kan gå med på. Den sorts rollspel jag gillar - "simulatoriska rollspel" om jag minns Genesis' term rätt - har väl så länge de existerat också kallats rollspel.

Jag var på väg att göra en liknelse om greker och civilisationsbegreppet, men jag skiter nog i det; i och med Genesis' term så kan jag helt släppa alla claims på rollspelsbegreppet; jag ska från och med nu vara noga med att inte säga att jag tycker om "rollspel", på samma sätt som jag inte säger att jag tycker om "musik" eller "mat"; begreppen är för breda för att vara meningsfulla. Jag ska istället, liksom jag brukar säga att jag "gillar all musik som aldrig spelas på NRJ" också säga att jag gillar "simulatoriska rollspel", för att undvika att folk tror att jag på något minsta vis anspelar på att gilla D&D eller liknande.

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Så det är snarare så att begreppet breddats till att även innefatta den typ av spel som du föredrar, och inte tvärt om.

--------------------------------------------------------------------------------

Nu låter det på dig som om den sorts rollspel jag föredrar vid något tillfälle inte ingått i rollspelsbegreppet, och det är väl ingenting jag riktigt kan gå med på. Den sorts rollspel jag gillar - "simulatoriska rollspel" om jag minns Genesis' term rätt - har väl så länge de existerat också kallats rollspel.
Det du säger stämmer. Det jag försöker säga är att begreppet vidgades i takt med att nya sätt att spela uppfanns. Den typen av rollspel som du föredrar innefattades mycket riktigt inte i begreppet rollspel 1974 men det av den enkla anledningen att det inte fanns då. I samma sekund som det dök upp så blev det en naturlig del av begreppet. Det känns för mig lite konstigt att helt plötsligt utesluta det som från början var hela definitionen av rollspel bara för att hobbyn breddats till att även inkludera andra spelstilar. Det är lite, för att använda de musikliknelser du gillar, som att påstå att Elvis Presley inte är rock bara för att han inte låter ett dugg likt nyare rockband som Korn eller System of a Down. Förstår du vad jag försöker säga?

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag ger mig!

1) Att du gav upp visade sig vara rätt felaktigt med tanke på hur mycket som du har skrivit och argumenterat sedan detta inlägg skrevs.

2) Är det inte väldigt mycket arbete att ständigt skapa egna krank-definitioner av olika rollspelsrelaterade begrepp? Även om man utgår ifrån att 99% av alla människor är idioter och 99% av allting som produceras är skräp, så kan det vara aktuellt att åtminstone reflektera över sina egna åsikter om man stöter på ett väldigt kompakt motstånd. Även om allt för breda begrepp kan vara värdelösa, så gäller detta också för allt för snäva definitioner. Fortsätter det såhär så får du expandera din signatur med en omfattande ordlista som förklarar alla de termer som du kännt dig tvungen att uppfinna för att bibehålla din kompromisslösa hållning.

I slutändan är jag väl mest trött på att läsa ännu en krank-tråd där diskussionen tycks ha kört fast, om den nu hade någon chans att överleva ifrån första början. Kan du inte fundera lite mer över vad du egentligen är ute efter innan du startar en tråd nästa gång?

krank

Är det inte väldigt mycket arbete att ständigt skapa egna krank-definitioner av olika rollspelsrelaterade begrepp?
Alltså, problemet är att jag nästan alltid upptäcker att det behövs nya definitioner för sent.

OK, i det här fallet var det för att jag var obetänksam - jag utgick lite slarvigt från att ordet "rollspel" betydde samma sak för er andra som det gör för mig, vilket helt tydligen inte är fallet. VI har helt enkelt pratat om helt olika saker. Det är inte någons "fel", det beror bara att vi kommer från olika håll - de jag började spela rollspel med hade en viss definition av rollspel, och en viss uppfattning om vad som bör ingå i rollspel, och den uppfattningen har helt enkelt råkat delas av alla jag någonsin spelat rollspel med. Det är först här på rollspel.nu (typ) som jag stött på begreppet "rollspel" som brett samlingsbegrepp för vad som i mina ögon är "allt möjligt".

Jag har givit upp i diskussionen om det är regler eller värld som är viktigt för vad som gör ett rollspel till just det rollspelet. Jag har också gjort mitt bästa att efter "jag ger upp"-meddelandet tala om min syn på rollspel snarare än vad rollspel "är". Jag har också försökt fokusera mindre på just min syn och mer på att jag tydligen behövde en ny term eftersom jag tydligen inte menat det ni tänker på när ni hör ordet "rollspel" när jag sagt just ordet "rollspel". Här var Genesis väldigt behjälplig och uppfann den term jag från och med nu kommer att försöka använda mig av. Åtminstone tills det visar sig att den inte heller stämmer.

Man Mountainman

Storsvagåret

Och jo, det finns många som tror att Diablo, Baldurs Gate, WoW och Final fantasy är rollspel.
Diablo, Baldur's Gate, WoW och Final Fantasy är rollspel qua datorspelsgenre, men man brukar vara rätt noga med att skilja datorrollspel från tabletoprollspel, där det senare alltså är vad vi ägnar oss åt.

/Kalle, informerar

Nightowl

Champion

Arvidos kallar det inte ett rollspel, utan ett "samberättarspel". Då borde det ju inte ha något forum på den här sajten.
Ska vi vara såna så skulle inte White Wolfs spel vara med här, eftersom de anger sig vara "storytelling games" och inte "roleplaying games". :gremsmirk: Dnalor pratade ju om att på något sätt gestalta roller är nödvändigt för att något ska vara ett rollspel. Kan man göra det i Berättelser från Staden? Jag vet inte. Man kan definitivt göra det i WoD-spelen.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Att gestalta roller är vad man gör, även om rollerna byter ägare, och kan vara sådant som gator, känslor och händelser (eller personer, för den delen).

Mogger

Hipsteranka

Exakt vad gestaltar man i Universalis som inte kan jämföras med en roll? Jag har inte spelat eller läst Universalis så jag är bara nyfiken.

Genesis

Ni dés ni maître

Exakt vad gestaltar man i Universalis som inte kan jämföras med en roll?
Det är just det. Man gestaltar inte, man berättar. Spelet har så att säga bara spelledare och inga spelare, och ingen pratar i första person.

//Genesis har inte heller spelat det, eftersom det verkar fruktansvärt fippligt (skriv ned varje person, plats, sak, händelse och guvetvad du etablerar i spelvärlden och betala en plupp för det), men har läst igenom det.

Mogger

Hipsteranka

Aha, jag är med, ett slags kolaborativt historieberättande, typ. Tja, det kanske kan vara någt. Iofs så börjar jag alltmer röra mig ifrån de mer abstrakta spelen. Jag har märkt hur viktigt inlevelse i karaktären(s mål och drivkrafter) är för mig. Jag tror faktiskt att det är därför jag spelar.

tack för svaret!

Johan K

Gammal & dryg
humm, du har visst en poäng här ja.. Det erkänner jag.

Naturligtvis är det inte alltid så, men tillräckligt ofta för att man inte kan sätta en generell regel att världen är det viktiga särdraget i rollspel.
Det håller jag helt med dig om därimot..