Man kan konstatera att rollspelshobbyn blir allt mindre, och att det finns mycket lite pengar i branschen. Trots detta är det uppenbart att olika former av marknadsföring är nödvändig om hobbyn ska växa (eller ens hålla samma storlek). Särskilt intressant är det om man själv skapar rollspel och vill få fler intresserade. Vi pratar alltså om att hitta nytt blod till hobbyn, folk som inte tidigare spelat rollspel.
Annonser i Fenix och liknande tidningar är praktiskt taget den enda svenska rollspelsreklam jag stött på. Det tror jag inte hjälper mycket. Dels sprids Fenix mest till redan frälsta (där är recensionerna bättre reklam), dels tar det resurser och kostar ändå en penning att skapa en annonssida och få in den i en tidning. Större tidningar, som når andra än bara rollspelare, kostar förstås ännu mer att annonsera i.
På nätet finns det dock vansinnigt mycket att hämta. Just Facebook har en väldigt enkel, och skulle jag gissa, kraftfull modell för reklam. Vad som är intressant med Facebooks reklamverktyg är att man ser direkt ungefär hur många personer som är potentiella mottagare till den riktade reklamen. Ex:
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar fantasy: 840 personer
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar rollspel: 160
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Harry Potter: 7000
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Star Wars: 4520
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Tolkien: ca 500
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar games/gaming: ca 2000
Man kan också begränsa sig till arbetsplats, utbildning, förhållandestatus eller sexuell läggning, även om det nog inte är applicerbart här. Man kan ringa in åldersgrupper mer detaljerat (ner till 13 år). Själva reklamen visas i sidomenyn med en länk/rubrik, en text och en liten bild. Man kan betala på en massa olika sätt. En fingervisning för kostnaden är cirka 0.2 USD per 1000 impressions. Det är väldigt billigt, när vi pratar om såpass små urvalsgrupper som rollspelsreklam skulle rikta sig till.
(En liten notis: det är oklart vad "gillar" betyder för Facebook. I verktyget kallas det bara "keywords", men rimligen kan dessa keywords dyka upp lite överallt - i presentationen, kanske på "wallen", etc).
Vad tror ni, är Facebook-reklam gångbar? Vad finns det för andra, kreativa och överkomliga marknadsföringsmetoder? Jag kan på rak arm tänka mig saker som att spela in Youtubefilmer, ha Google Ads, någon form av "viral marketing".
Annonser i Fenix och liknande tidningar är praktiskt taget den enda svenska rollspelsreklam jag stött på. Det tror jag inte hjälper mycket. Dels sprids Fenix mest till redan frälsta (där är recensionerna bättre reklam), dels tar det resurser och kostar ändå en penning att skapa en annonssida och få in den i en tidning. Större tidningar, som når andra än bara rollspelare, kostar förstås ännu mer att annonsera i.
På nätet finns det dock vansinnigt mycket att hämta. Just Facebook har en väldigt enkel, och skulle jag gissa, kraftfull modell för reklam. Vad som är intressant med Facebooks reklamverktyg är att man ser direkt ungefär hur många personer som är potentiella mottagare till den riktade reklamen. Ex:
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar fantasy: 840 personer
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar rollspel: 160
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Harry Potter: 7000
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Star Wars: 4520
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar Tolkien: ca 500
Svenska män eller kvinnor över 16 år som gillar games/gaming: ca 2000
Man kan också begränsa sig till arbetsplats, utbildning, förhållandestatus eller sexuell läggning, även om det nog inte är applicerbart här. Man kan ringa in åldersgrupper mer detaljerat (ner till 13 år). Själva reklamen visas i sidomenyn med en länk/rubrik, en text och en liten bild. Man kan betala på en massa olika sätt. En fingervisning för kostnaden är cirka 0.2 USD per 1000 impressions. Det är väldigt billigt, när vi pratar om såpass små urvalsgrupper som rollspelsreklam skulle rikta sig till.
(En liten notis: det är oklart vad "gillar" betyder för Facebook. I verktyget kallas det bara "keywords", men rimligen kan dessa keywords dyka upp lite överallt - i presentationen, kanske på "wallen", etc).
Vad tror ni, är Facebook-reklam gångbar? Vad finns det för andra, kreativa och överkomliga marknadsföringsmetoder? Jag kan på rak arm tänka mig saker som att spela in Youtubefilmer, ha Google Ads, någon form av "viral marketing".