Nekromanti Reklam i rollspel [Edit]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ett steg på vägen för att få sitt spel tryckt är ju att man måste ha pengarna till att göra det, men pengar är inget som man (i vilket fall inte jag) har särskilt gott om vilket kan omöjliggöra drömmarna om att trycka upp sitt spel. Men låt oss säga att man hittar företag som är modiga/korkade nog att vilja köpa reklamplatser i ens rollspel, är det något att satsa på? Blir ett spel med reklam i ointressant?

Givetvis ska det vara pengar nog för att ge en rejäl kick på vägen, men spelar reklamens "relevans" in i om det ska vara i spelet eller ej? Skulle reklamplatser för "rollspelsföretag x" och "rollspelsföretag y" fungera bättre än "företag som inte har med något rollspel att göra" eller spelar det ingen roll?

Kort sagt, skulle reklam i rollspelen förstöra rollspelet?
Är det en realistisk tanke med reklam i rollspel?

En liten motivering till varför jag lägger inlägget på rollspelsforumet och inte på makandeforumet är kanske på sin plats också. Duger inte motiveringen är det ju bara att ni flyttar den. Mig spelar ingen roll. :gremwink:
Hur som helst la jag det här för att jag är egentligen inte intresserad av vad rollspelsmakarna säger utan vad spelarna som ska spela spelet tycker.

En liten disclaimer också, jag är inte säker på vad jag själv tycker i frågan ännu, så det är lugnt om ni dissar idén helt. :gremwink:

[Edit: Just ja, någon kanske redan har gjort såhär och då kommer en följdfråga... Fungerade det? :gremsmile: ]

Johan K

Gammal & dryg
Tanken är ju bra...

Reklam i rollspel... Tanken är ju kanske en bra tanke, med tanke på att rollspelsindustrin kanske inte är jättestor....

Vet faktsikt inte, beror kanske lite på hur det utformas... Pratar vi reklam a´l a mängder i böckerna så är nog svaret: tack, men nej tack..
Är det därimot kanske små pluttar av reklam här & där som är "fint" insmygen så kanske man kan stå ut med det...

Är det en realistisk tanke med reklam i rollspel?
Till viss del ja... Vem vet hur det ser ut om några år, kanke att det kommer att bli reklam för olka spelföretag..

Troberg

Sinister eater
Tja, man kanske skulle börja med produktplacering...

Jaha, Smith & Wesson vill ha bra värden på sina pickadoller? Det kan väl ordnas mot en avgift. GM vill att deras bilar ska vara bäst i bilstridsreglerna? Sure, men det kostar. Samsung vill att deras telefoner ska framställas som de som blev förebilden för alla andra i ett cyberpunkspel? Naturligtvis, bara fram med checkhäftet. Astra vill att deras namn ska finnas på mirakelmedicinerna i samma cyberpunkspel? Självklart, vi tar Visa.

Varför inte? Det funkar för filmer.

Balderk

Swashbuckler
Nja

Egentligen tycker jag att alla (lagliga) medel för att få¨ett rollspel tryckt är bra medel. Men jag tror inte att jag skulle köpa ett rollspel som såg ut som ett nummer av Codex (reklam varannan sida, typ), men då ska vi ha klart för opss att jag inte köper rollspel ens idag (men jag sponsrar köp av rollspel så min SL slipper står för hela kosingen). Hur som helst så skulle det inte vara särskilt fint, och har man betalat mellan 300 och 500 kronor för ett rollspel vill man kanske inte att det ska se ut som en enda stor reklamannons. Sedan tror jag att det skulle vara svårt att få företag att köpa reklamplatser i rollspel, eftersom att marknaden är så liten. Dessutom så är det ju inte jättemånga rollspel som måste gå i nytryck, vilket betyder att en och samma reklam ska hålla i flera år. Då skulle inte företagen kunna marknadsföra sin "senaste" produkt i rollspelen, vilket jag på rak arm måste hävda är det vanligaste. Således finns det massvis med saker som talar mot regelrätt reklam. Däremot tror jag Troberg är inne på ett väldigt bra spår. Om man vill ha in reklam i rollspel är nog hans spår rätt spår att gå. Faktiskt. :gremsmile:

/Balderk

anth

Vetefan
Någon har gjort så här...

...men jag vet inte om det fungerade.

Längst bak i d20-kampanjvärlden Dawnforge från Fantasy Flight Games finns en ensidasannons för tidningarna Dungeon/Dragon/Polyhedron.

Tänk på att Dawnforge har viss status eftersom den blev semifinalist i Wizards kampanjvärlds-tävling.

För att göra en jämförelse i sverige får du nog fråga Fenix-gänget hur mycket de är villiga att betala för en ensidasannons i en ny DoD6- eller EON-produkt.

(vem vet, vi kanske får se en Fenix-annons i nästa Western-produkt)

Insignia

Swashbuckler
Kanske det

Kan funka om det är snyggt gjort och inte för mycket. Men då ska det vara något som har med spelet att göra - ingen reklam för Toyota i ett medeltidsspel, till exempel. Och eftersom rollspel inte brukar nytryckas varje månad så bör det inte heller vara för nyhetsbetonat, utan mer konstant - hellre företag än deras senaste produkter.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det var inte den varianten jag tänkte på när jag skrev inlägget, men visst, det funkar kanske också. Men då måste man fråga sig om företag skulle bry sig på samma sätt, som om det vore en annons vilket var det jag åsyftade i huvudinlägget?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Kanske det

"Kan funka om det är snyggt gjort och inte för mycket."

Ja, så som jag tänkte det var att det var en halv sida där och en halv sida där. Inte för mycket, men så att företagen syns... Vilket leder vidare till det sista du sa. Det är sant att rollspelen inte släpps lika ofta så om, till exempel Fenix eller något annat hobbyrelaterat, vill ha en annons så blir det ju inte om deras nästa nummer eller senaste produkt utan snarare visa att de finns och var de finns och så.

"ingen reklam för Toyota i ett medeltidsspel, till exempel."

Jag kommer att tänka på Tillbaka till framtiden... Nåja, det betyder alltså att reklamens innehåll har betydelse och att annonserna bör ha anknytning till miljöerna på ett eller annat sätt. Misstänkte att det var så. :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Någon har gjort så här...

Det är likadant i min D&D 3rd Players Handbook. Där är de sista 16 sidorna reklam för Dragon, minatyrgubbar och RPGA network. Det är förstås bara reklam om deras egna grejer, men där tycker jag ändå att det är okej. De 16 sista sidorna är ju ganska lätta att undvika om man inte gillar det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Javisst

Hell yeah!

Om det medför att mer resurser kan läggas på rollspelet i fråga. Kanske skulle spelföretagen kunna avlöna formgivare då så att alla rollspel utom DoD och D&D slipper se ut som skit.

Men visst, det skall användas med lite känsla också. Dels ogillar jag om man slänger in reklamen som annonser på de sidor där själva rollspelet står. Ska de ha reklam så får det vara helsidesannonser.

Reklamen ska (som flera tidigare har påpekat) helst ha anknytning till rollspelande, spelande, litteratur eller andra nördhobbys.

Ett exempel på hur det hela kan skötas bra och snyggt återfinns i Underdark-modulen till Forgotten Realms. Där är den sista sidan i boken en helsidesannons för datorspelet Hordes of the Underdark. Diskret, snyggt och med en tydlig intressekoppling till modulen ifråga. Så ska det göras.

/Vulf

anth

Vetefan

Det är likadant i min D&D 3rd Players Handbook.
Inte riktigt.
I min gamla Fiend Folio (från 1981) finns annonser för:
Gen Con (motsvaras av GothCon i sverige)
RPGA (motsvaras av SVEROK i sverige)
TSR, som gav ut Fiend Folio, var även med och startade Gen Con och RPGA.
TSR gjorde bara reklam för "sina egna" produkter.

Samma sak med Sword&Sorcery Studios som bl.a. trycker Malhavoc och Necromancer games.
Det är inte ovanligt att hitta SSS-reklam från olika företag i SSS-produkterna.
Jag har tom sett Vampire-reklam i SSS-produkter (både SSS och Vampire ägs av White Wolf)

I Dawnforge var första gången som jag såg reklam från ett företag som inte hade samma ägare som produkten.

Troberg

Sinister eater
Men då måste man fråga sig om företag skulle bry sig på samma sätt, som om det vore en annons vilket var det jag åsyftade i huvudinlägget?
Ärligt talat tror jag att min variant funkar bättre som reklam. Min karaktär använder en cool bössa, kör en het bil och har brutala solglasögon. När jag sedan ska köpa vapen, bil eller solglasögon så är jag inspirerad av min karaktär och köper samma. Dessutom så finns det förvånansvärt många rollspelare som faktiskt tror att det finns något slags seriös faktagrund bakom spelvärdena på prylar...

Det funkar i filmer, jag tror att det skulle kunna funka.

Honken

Hero
Reklam nej tack!

Jag vet inte hur det är med er, men jag är innerligt less på att ständigt bli matad med reklam vart man ser i samhället. Jag är ganska säker på att jag skulle skita i att köpa ett sådants spel.

Det är bara skönt att det finns nått som är reklamfritt...

/Honken

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Reklam nej tack!

"Jag vet inte hur det är med er, men jag är innerligt less på att ständigt bli matad med reklam vart man ser i samhället. Jag är ganska säker på att jag skulle skita i att köpa ett sådants spel."

Poängen med att ha reklam i spelen skulle ju vara att det blir billigare för alla, så skulle du trots att ett spel som egentligen kostar 350:- går ner till 200:- med lite reklam i sig (nej, jag har ingen aning om ifall det var realistiska siffror) strunta i att köpa det? Jag förstår mycket väl att man vill slippa reklam överallt, därav min lilla följdfråga. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Varför inte?

Jag är i princip för allt som gör att jag sparar pengar. Om reklam i rollspel skulle göra dem billigare och därmed få mig att spara pengar är jag för det. Om det blir för mycket reklam vill jag inte ha spelet och då sparar jag ÄNNU mer pengar!

Så länge inte reklamen bryter mot spelets stämning kan jag inte komma på några bra argument mot den. Det är ju till och med vanligt i amerikanska spel att man gör reklam för relaterade produkter i slutet av böckerna. Vad gäller reklam för icke-rollspelsrelaterade saker kan jag tänka mig det också. Jag skulle till och med kunna se det som ett stämningsskapande element om det i ett cyberpunkspel fanns helsidersannonser för Coca-Cola, Samsung, Toyota och så vidare. I ett fantasyspel däremot skulle det se rätt fånigt ut.

/tobias

Eksem

Champion
Re: Kanske det

Hehe, jo, alla mina Chaosium-prylar är fyllda med reklam för produkter som gått ur print, och då även i böcker som jag köpt i butik och inte begagnat.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Varför inte?

Så länge inte reklamen bryter mot spelets stämning kan jag inte komma på några bra argument mot den.

Inte jag heller.

... reklam för relaterade produkter i slutet av böckerna

Reklam i slutet av böckerna tycker jag är helt okej, få då kan man ju lätt skippa att läsa de x sista sidorna. Däremot skulle jag avsky reklam instoppad mitt i böckerna. Sida 56: tabell för avståndsvapen, sida 57: helsidesannons för Marabou, sida 58: tabell för närstridsvapen. Mmm, nu blev jag godissugen... inte bra.

Jag skulle till och med kunna se det som ett stämningsskapande element om det i ett cyberpunkspel fanns helsidersannonser för Coca-Cola, Samsung, Toyota och så vidare.

Näe. :gremtongue:

Balderk

Swashbuckler

Det är förstås bara reklam om deras egna grejer, men där tycker jag ändå att det är okej. De 16 sista sidorna är ju ganska lätta att undvika om man inte gillar
Precis! Jag tror inte att det skulle vara så attraktivt för andra företag att betala för att få plats på de sista 16 sidorna folk gärna skippar. Nån skulle kanske göra det, om det var väldigt billigt. Man skulle ju iofs kunna köra erbjudanden om att man köper en av de bästa platserna i boken (och därmed dyraste) så får man en annons längst bak på köpet.

/Balderk

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Hat.

Det finns många saker jag hatar. Reklam står absolut högst på den listan. Guess my opinion? Reklam kan förstöra vad som helst. VAD som helst.

Vet dock inte exakt hur du menar med reklam i rollspelen, men jag antar att du definitivt menar snäppet över reklamfoldrarna man faktiskt redan kan hitta längst bak i diverse produkter..

It would for me.

Om det nu inte rörde sig om lösa blad i diverse companions och scenarion förstås, men efter som reklam oftast vill smeta sig fast som ett permanent virus / adware så tror jag nog knappast att det skulle bli en så snäll och trevlig variant. Neonblinkande och spyframkallande sidor mitt i scenarion? I do not think so..

Och det här är förresten en sak jag har funderat över ganska länge nu: är jag den enda som till den grad hatar reklam så mycket att jag av ren avsky totaldissar produkterna som marknadsförs? Om de stör mig tillräckligt mycket får jag så mycket hatvibbar att jag vägrar av princip. Jag antar att jag måste vara nästan helt ensam om det, annars skulle väl reklam inte fungera? *S*

För subliminala budskap används väl inte, det är ju förbjudet..

:zeppelinare:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tänk om...

...det skulle vara så här:

Spelledaren: "Ni smyger fram genom den mörka gången. Framför er ser ni en svart ekdörr, täckt av mossa. Ni skymtar ett blått, mjukt ljus mellan dörrens springor. Vad gör ni?"

Spelarna: "Vi rycker upp dörren och rusar in med våra vapen höjda!"

Spelledaren: "Ni ser något som får era sinnen att skrika! Men först... ett meddelande från äventyrets sponsor... visste ni att Coca Cola är gott! Köp 2, få en på köpet!... och nu tillbaks till äventyret... jo, ni ser alltså..."

Och reklamavbrottet måste ju självklart levereras med mycket högre röst än vanligt också! :gremlaugh:

Så, nätack, ingen reklam i rollspel för mig!

M.