Nekromanti Rekommendera anti-virus-program!

Nightowl

Champion
Jag har använt ett program som heter avast, och som jag TROR helt enkelt var något gratis jag fick när jag köpte datorn i somras. Men nu vill jag ha något stöddigare. Några tips, och varför är dom bra?

(Jag betalar gärna för mig, för övrigt. Jag misstänker att man får bättre prylar då.)

Erik

Gastono

Hero
AVG free edition.
Fungerar hur bra som helst och är grattis hur länge som helst.
Har kört det i över ett år och har aldrig haft några större problem.

Den uppdaterar sig själv då det finns en uppdatering redo för nedladdning.
Den kollar passivt email (du får inga pop-ups) efter virus.
Du kan enkelt köra manuella virussökningar.

Sedan kan du betala $38.95 för två år av "proffesional edition" (du kan prova det i 30 dagar grattis innan du betalar) om du vill ha det allra bästa :gremlaugh:

Längst ner på denna länken så kan du ladda ner en exe-fil... Enjoy!

Gastono

Hero
Du också? ;) Nej men AVG är bra... :D [OT] [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Edit: Lade till en smiley efter att jag läst rks andra inlägg

Gastono

Hero
Re: Uh-oh

Kör en ad-aware (mot internet intrång) och sedan en full AVG scan och se hur detta virus mår efteråt! :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Been there, done that...

Jag får försöka igen. Jag får pop-ups som varnar mig för att min säkerhet är dålig och jag kommer att få pop-ups (uh?) om jag inte GENAST installerar (och betalar för, credit card only) säkerhetsprogram från den som skickar pop-upsen... :gremcrazy:

Erik, jag har aldrig haft med dem att göra, så det är DERAS virus som infekterat mig... scary.

Nightowl

Champion
Hopplöst fall...

...jag har kört Ad-Aware, sedan AVG. Medan de höll på och scannade fick jag hela tiden vad som ser ut som en "legal" varningsruta som sade att "System encountered spyware etc..." och slutade med "Click the icon to learn more ways to protect your files" Ingendera fann någon malware, och just som jag var klar med dem, poppade den glada rutan upp igen... som själv verkar vara malware och varnar för malware!

Första gången detta hände trodde jag, korkskalle som jag är, att det var en varningsruta som var en del av Pyttemjuk, eller min installerade virusprogram... så nog klickade jag på ikonen.

Det kom till hemsidan för ett företag som säljer anti-virus-program - verkar helt legit, men de enda program de har gratis verkar kolla ATT man har virus, man kan inte göra något åt dem med dem... vilket verkar som en försäljningsgimmick för mig.

Förbannande mig själv för att jag klickade på fanstyget körde jag Avast flera gånger - det programmet hittade en riskfylld fil, som heter samma sak varje gång, men det går inte att "låsa in den i kistan", och det går inte att "deleta" filen - Avast misslyckas. Efter att ha kört en totalscann och restart tyckte den att jag skulle köra en totalscann och restart...

Äh, jag suger. Nog kan jag ominstallera varetenda program om så krävs, men jag vet ändå inte om jag blir av med eländet...

Erik

Gastono

Hero
Re: Hopplöst fall...

Om den klagar på att din säkerhet är låg så uppdatera allting och slå på din brandväg samt att öka internet säkerheten (finns i "verktyg" i din browser).

Men att AVG inte årgärdar problemet låter inte alls rätt någonstans...
Den har alltid tagit hand om alla mina virus och kastat ut dem med huvudet före...
Provat att avinstallera AVG och ladda ner från en annan källa.
Men innan det tycker jag att du skall ta back-ups på allt viktigt (och oviktigt).
Om du har mycket back-ups som innehåller allt du håller kärt på datorn är det inte en lika stor katastrof om du behöver formatera om datorn som det är om du inte har back-ups.

Nightowl

Champion

Om den klagar på att din säkerhet är låg så uppdatera allting och slå på din brandväg samt att öka internet säkerheten (finns i "verktyg" i din browser).
Been there, done that... :gremfrown: Hjälper inte.

Avast hittar en trojan varje gång jag slår på datorn. För mitt icke-professionella öga framstår det som samma trojan, och varken "remove to chest" eller "delete" tar hand om problemet.

Varken AVG eller Ad-Aware är kapabla nog att upptäcka den där trojanen. Jag har försökt gå in och ta bort den manuellt igår, men då skriker datorn och säger att den är en jätteviktig och absolut nödvändig fil som används för ögonblicket.

Jag har fortfarande inte sett några som helst bevis på att den lilla "Secyrity Alert!"-varningen verkligen kommer från något program i min dator; den ger bara ett råd, och det är att gå och köpa den jättefina anti-spyware-varan på hemsidan X från företaget Y. Hade detta varit Pyttemjuk eller Avast ("du måste uppdatera annars jävlar!") hade jag meekly consented, men nu vägrar jag att ha med dem att göra.

Erik, obstinat

thark

Hero

Pröva att starta datorn i Safety-läge eller vad det nu heter (jag är ingen windows-expert, men om man hållar in... var det F5? ... medan den laddar OSet kan man välja att få ett läge där den startar minimalt antal drivrutiner, etc) och sen kör antivirus/spyfjass/wohoo-programmet därifrån; det påstås kunna hjälpa mot saker som låser sig fast.

Polaren tipsade även om att man ska disabla windows messenger-service, vilket man kan göra med ett program som heter "Shoot the Messenger" (googla) eller genom att döpa om någon fil som jag inte minns vad den heter. :)

Jag måste dock erkänna att jag haft ett envist problem liknande ditt—något spyware-tjohej som med jämna mellanrum ploppade upp en ruta om att "din dator är inte säkert" som vid första anblicken såg ut som en inbyggd windows-varning men som länkade vidare till någon fulsida. Jag provade verkligen allt, tog bort filer som verkade relaterade, körde 5-6 olika antispyware-program, inget hjälpte. Sen jag installerade om windows (i samband med ny hårddisk) så har den dock inte visat sitt fula tryne. Hade jag använt windows mer än jag faktiskt gör (rent spel-os för min del) hade jag förmodligen blivit tokig på härket.

Gastono

Hero

Alright...

För det första skall du inte få panik för att du har en trojan.
Definitionen på en trojan är att det är ett virus som "gömmer sig" i en normal fil.
Jag har fixat datorer med över ett dussin trojaner så de behöver inte vara farliga alls.

Att AVG inte ser det gör mig dock lite fundersam (du har uppdaterat det va eller i alla fall sett att det uppdaterat sig själv?).

Kör en Scandisk och se om den hittar någonting...

Om du försöker ta bort en fil och datorn inte vill så tryck ctrl + alt + delete och stäng ner så många processer som möjligt.
Nästan alla kan du bara stänga av.
Prova sedan igen...

Men var ligger filen som du försöker ta bort och vilket operativsystem har du?

Gastono

Hero

Pröva att starta datorn i Safety-läge eller vad det nu heter (jag är ingen windows-expert, men om man hållar in... var det F5? ...
Safe-mode (sv: felsäkert-läge) är en bra idè.
Så här gör du: När du startar upp datorn (i början av uppstarten) trycker du på F5 (tryck ett par gånger för säkerhets skull) och så kommer du troligen komma till en meny där du får massa alternativ. Välj safe-mode eller felsäkert läge.

Det är inte säkert att det är F5, det varierar på olika operativsystem och datormodeller så du får prova dig fram.

Tyr

Hero
Re: Been there, done that...

thark kommer med bra tips längre ner i tråden (men jag tror det är F8, inte F6, som man kör med i nuvarande windows).

Det jag tror spökar är messenger service som han tar upp. Det är ett stort säkerhetshål och krävs inte för att windows messenger / MSN messenger ska fungera. Jag tror att det var exakt samma problem som jag hade fram tills jag inaktiverade tjänsten.

Checklista för att inaktivera skiten:
Gå in på startmenyn och välj Kontrollpanelen.
Välj Administrationsverktyg.
Om inte Administrationsverktyg finns där, "växla till klassisk läge" till vänster och välj sedan Administrationsverktyg.
Välj Tjänster.
Leta upp Messenger i listan, högerklicka på namnet och välj egenskaper.
Välj startmetod = inaktiverad.
Starta om datorn, och sedan ska det vara klart.

Nightowl

Champion
Verkar fri nu...

...eller är det "ren".

SpyBot hittade en fil den inte kunde förstöra. Sökte på nätet efter filnamnet och fick tips. Började nysta ut var fanskapet fanns (det heter mssearchnet.exe, om nån undrar) och fick hjälp* av en kompis per telefon att gå in i felsäkert läge och radera den manuellt.

Fast ett av anti-malware-programmen jag laddade ned, WinAntiVirus Pro, orsakade mest bekymmer och hjälpte föga. Bah!

Erik

*Detta visar hur mycket jag kan om datorer, btw.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Verkar fri nu...

Du kan annars installera WinTasks som radar upp alla program/ddl-filer som körs så att du kan stänga av dem eller helt blockera dem från att köras i framtiden. Det som är en rätt skön feature är att många utav filerna står förklarade "Det är är en fil som används av Norton AntiVirus och fuckar upp din dator".

/Han som avslöjade vilken virusskanner han använder

EchonCique

Hero
grc.com för bra program [ant]

På denna sajt hittar du en del lämpliga program att köra för dig.

grc.com

Do it!

Nightowl

Champion
Re: Verkar fri nu...

Det som är en rätt skön feature är att många utav filerna står förklarade "Det är är en fil som används av Norton AntiVirus och fuckar upp din dator".
I stort sett alla virusprogrammen utpekade varandra som virus.

För övrigt verkar det finnas ett program - SpyAxe ? - som utnyttjar trojaner för att göra reklam för sig själv, så det är inte bara dataokunnige Erik som är förvirrad och paranoid. Det vore en ganska ball rollperson till ett rollspel - en kille som bryter sig in hos folk för att visa att deras inbrottsskydd suger och de ska köpa nytt hos honom, etc. :gremgrin:

Erik