Nekromanti Rekommendera ett datorspel till mig och min syster

Sodivra

Champion
Tjena!

Min syster diggar Heroes of Might and Magic 3, och vi har snackat om att spela med varandra över internet. Jag undrar lite om det inte finns något bättre alternativ för oss...

Det hon gillar främst är att levla sin karaktär, bygga och samla, och rensa upp creep (Små grupper av fiender). Det slutgiltiga målet, att ta över fiendens städer och sopa bort honom från banan tycker hon inte är lika tilltalande, men det måste ändå finnas ett slutgiltigt mål. Själv kan jag svälja det mesta, så länge det är bra speldesign.

Inte för lång och djup story, så att man måste koncentrera sig och spela regelbundet (Secret of Mana går bort) utan istället sessioner med klara mål som går att avsluta.
Inte för stort krav på intresse för taktik, men det får gärna finnas möjlighet att gotta ner sig om man vill. Inte för tekniskt krävande så att jag kan spela det på min netbook.
Något ganska casual som vi kan umgås över, men som ändå kan gripa tag i en som Heroes of Might and Magic-spelen gör. Inte Pokémon.

Jag tänker att någon sorts taktiskt (squad?) co-op-rollspel vore perfekt. Vad tänker du?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag och Enhörning spelar Diablo2 tillsammans. Det handlar ju bara om att levla och banka monster.

Zappelina

Swordsman
Age of Wonders: Shadow Magic. Spelet är väldigt likt Heroes of might and magic 3.
-turbaserat
-man börjar med en stad man ska bygga på och en hjälte eller två
-man kan levla både units och hjältar
-fantasy
-kastar besvärjelser
-man kan samarbeta mot en eller flera datorspelare
-ai:n är sådär underbart genomkorkad

Spelet är inte avancerat, men spelar man sina många små strider taktiskt har man en klar fördel. Det har också samma färger som heroes 3 och är likssom mysigt att titta på :gremsmile:

Som bonus finns en trevlig fan-sida på age of wonders 2 heaven.

Sodivra

Champion
wilper said:
Jag och Enhörning spelar Diablo2 tillsammans. Det handlar ju bara om att levla och banka monster.
Huh. Det handlar samtidigt om att prestera och stressa snarare än pyssla, och jag letar snarare efter en variant på det senare... Men det kanske skulle funka? Jag får fråga syrran om hon är tänd på det. Då skulle det bli ett komplement till HoMM snarare än en ersättare.

Sodivra

Champion
Zappelina said:
Age of Wonders: Shadow Magic. Spelet är väldigt likt Heroes of might and magic 3.
-turbaserat
-man börjar med en stad man ska bygga på och en hjälte eller två
-man kan levla både units och hjältar
-fantasy
-kastar besvärjelser
-man kan samarbeta mot en eller flera datorspelare
-ai:n är sådär underbart genomkorkad

Spelet är inte avancerat, men spelar man sina många små strider taktiskt har man en klar fördel. Det har också samma färger som heroes 3 och är likssom mysigt att titta på :gremsmile:

Som bonus finns en trevlig fan-sida på age of wonders 2 heaven.
Jag ääääälskar Age of Wonders, men vad jag letar efter är något som har det som tilltalar oss i Heroes of Might and Magic (bygga, pyssla, immersion) men utan det som inte är lika intressant. (spännande och konfrontativt vinst/förlust-endgame)

Har vi ett spel som är precis som HoMM så kan vi lika gärna spela HoMM. Det är ett bra spel, jag undrar bara om det inte finns något lämpligare.

Åh, och en sak som känns problematisk med de här spelen över internet är att man inte är tillsammans med varandra. Spelar man hot-seat vid samma dator så ser man allt den andre gör, kan prata om det, uppleva det tillsammans. Inte så ifall man spelar över internet, där man bara ser sina egna drag. Jag vill liksom ha något vi kan uppleva och prata om tillsammans.

Mina egna ideer:
Jag är ett fan av Battle for Wesnoth, jag undrar om inte deras multiplayer campaigns vore något.
Fire Emblem och andra taktiska RPG vet jag ingenting om, men sådana borde det väl finnas som kan spela i co-op? Kan man bygga emperier samtidigt så är det ju bara ett plus.

!Paxen

Swashbuckler
Arvidos said:
wilper said:
Huh. Det handlar samtidigt om att prestera och stressa snarare än pyssla, och jag letar snarare efter en variant på det senare... Men det kanske skulle funka? Jag får fråga syrran om hon är tänd på det. Då skulle det bli ett komplement till HoMM snarare än en ersättare.
Annars kanske ett knock-off på Diablo, TitanQuest? Fullt dugligt.

Petter42

Swordsman
Varför säger ingen WoG? Det är den inofficiella expansionen till Heroes III. Det stora problemet är att det kommer så mycket nytt att det kan vara lite överväldigande och komplicerat, men man kan ta bort dom flesta funktioner om man vill det.

omgbambi

Veteran
Seriöst, World of Warcraft. Om man bortser från månadskostnaden är det antagligen ett avde bästa PvE spelen där ute.

Om ni är två pers som bara vill logga in och banka lite monster och levla gubben kan ni göra det i evigheter.

Man kan säga mycket om WoW och vilka som spelar det men just på Player vs Enviroment i casual gaming style gör det, det väldigt bra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
xDanielx said:
Seriöst, World of Warcraft. Om man bortser från månadskostnaden är det antagligen ett avde bästa PvE spelen där ute.

Om ni är två pers som bara vill logga in och banka lite monster och levla gubben kan ni göra det i evigheter.

Man kan säga mycket om WoW och vilka som spelar det men just på Player vs Enviroment i casual gaming style gör det, det väldigt bra.

Tjaeae... Alltså... Jag vet inte jag, vad gäller just rent grind kanske WoW är bra, vad vet jag, men t.ex quests är ju rent löjeväckande.

City of Heroes har rätt bra grind det också, men där finns det iaf vettiga storyquests och arcs... Man är inte bara nån liten fåne som hämtar fisk eller pajingredienser åt lata bybor, liksom.

Om vi nu ska snacka MMO.

(Sedan rekommenderar jag, om vi nu snackar MMO vilket trådstartaren definitivt inte tycks göra, att man testar Guild Wars. Perfa just för att spela med polarna, eftersom hela världen är instanser, bara städerna är "delade". Plus: saknar månadskostnad. Och har story.)

krank

Foggmock said:
Har inte vi redan diskuterat det här en gång? :gremlaugh:
Det har vi antagligen, mer än en gång t.om.

//Krank, som däremot i förrgår fick CoH att funka på sin lilla EEE 900, och därmed är glad

omgbambi

Veteran
krank said:
xDanielx said:

Tjaeae... Alltså... Jag vet inte jag, vad gäller just rent grind kanske WoW är bra, vad vet jag, men t.ex quests är ju rent löjeväckande.

City of Heroes har rätt bra grind det också, men där finns det iaf vettiga storyquests och arcs... Man är inte bara nån liten fåne som hämtar fisk eller pajingredienser åt lata bybor, liksom.

Om vi nu ska snacka MMO.

(Sedan rekommenderar jag, om vi nu snackar MMO vilket trådstartaren definitivt inte tycks göra, att man testar Guild Wars. Perfa just för att spela med polarna, eftersom hela världen är instanser, bara städerna är "delade". Plus: saknar månadskostnad. Och har story.)

Ja Guild Wars hade jag helt glömt bort.

Jag tolkade inte OT som att han efterfrågade tung story utan mer in o latja lite med sin gubbe o bli bättre lite då o då :gremsmile:

Annars håller jag med dig om quests, supertråkiga.

DoW2 > CoH :gremtongue:

krank

xDanielx said:
krank said:
xDanielx said:
Äpplen > Päron

nja..
DoW2 är realtidsstrategi. Om du menar Dawn of War 2, då, vilket är det enda spel jag hittar med den förkortningen.

CoH är ett MMO.

Inte samma sorts spel överhuvudtaget. Därmed blir jämförelsen meningslös.

omgbambi

Veteran
krank said:
xDanielx said:
krank said:
xDanielx said:
Äpplen > Päron

nja..
DoW2 är realtidsstrategi. Om du menar Dawn of War 2, då, vilket är det enda spel jag hittar med den förkortningen.

CoH är ett MMO.

Inte samma sorts spel överhuvudtaget. Därmed blir jämförelsen meningslös.

Mjahaaa.. City of Heroes. Borde väll ha kopplat när vi pratade mmo'n.. Jag trodde du menade Company of Heroes.

krank

xDanielx said:
Mjahaaa.. City of Heroes. Borde väll ha kopplat när vi pratade mmo'n.. Jag trodde du menade Company of Heroes.
fast jag skrev ju inte CoH. I inlägget du citerade skriver jag "City of Heroes". =)

omgbambi

Veteran
krank said:
xDanielx said:
fast jag skrev ju inte CoH. I inlägget du citerade skriver jag "City of Heroes". =)
citerade ett inlägg läste ett annat. :)

Foggmock

Myrmidon
krank said:
Det har vi antagligen, mer än en gång t.om.
Jag tänkte främst på vår bloggbatalj. Tyvärr fick vi inte headlines i Aftonblaskan som modebloggare får när de bråkar dock! :gremlaugh:

Sodivra

Champion
xDanielx said:

Oj, här skriver folk! :gremsmile:

Så här gjorde vi:

Vi har spelat lite Heroes of Might and Magic III. Det spelet är egentligen helt perfekt, förutom att det blir lite mycket vänta på den andres tur. Hade vi inte haft Skype igång så hade det nog blivit tråkigt. :gremsmile:

Härnäst ska vi testa Age of Wonders 1. Ja, jag avfärdade det litegranna här i tråden, men egentligen så är HoMM och AoW helt rätt. Jag överdrev nog dess nackdelar lite. Jag ääääälskar verkligen AoW 1 för dess stil, som jag tyvärr tycker förändrades på ett tråkigt sätt i AoW 2. Enda problemet när jag spelat AoW 1 i multiplayer är att man kan råka dö ganska slumpmässigt, och så låser det sig med jämna mellanrum...

(Jag la fram Warrior Epic på förslag, som är ett realtidsbankamonster som WoW och Diablo, men det fick kalla handen)

Nu veckans fråga!

Jag visade Baldurs Gate, och min syrra var helt omgwtf, detta måste vi spela! Själv har jag inte spelat några D&D-datorrollspel alls utom Planescape: Torment (so awesome).

Vilket spel ska man välja för lite casual multiplay? Baldurs Gate 1, Baldurs Gate 2, Icewind Dale 1, Icewind Dlae 2 eller något annat?

Icewind Dale ska vara lite lättare att komma in i säger min polare, och mer anpassat till multiplay än Baldurs Gate 1. Samtidigt så verkar det vara mer "banka monster" i Icewind Dale, och det är inte det vi är mest tända på.