Nekromanti Rekrytering, IRC och stängt forum

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Rekrytering, IRC och stängt forum
Som de flesta vet vid det här laget är Rollspel.nu* under renovering och det har varit lite knöligt med redaktionen, så därför kör vi en ny rekryteringssväng. Den här gången är den öppen för alla, så det är bara att börja skriva på en ansökan för att ha möjligheten att bli en del av truppen som ska göra fjärde versionen av Rollspel.nu.
De vi söker ska ha möjlighet att lägga ned en hel del tid på webbplatsen, de ska vara samarbetsvilliga och orka arbeta för att Rollspel.nu ska fortsätta att vara... (1314 fler tecken)

Gå till artikeln

seinet

Swashbuckler
Jag trodde att nuvarande red fungerade perfekt (eller bättre än den jag var med i, vilket säkerligen stämmer).

Nåja, förändring och utbyte av redaktörer är ju mest bara bra, nya talanger får visa vad dom går för, personer som har energin och viljan att lägga ner för Rollspel.nu istället för, som nu, bara lägga ner tid Rollspel.nu.

Jag vill uppmana alla som tror att dom kan bidra med något att göra ett försök, det är roligt att vara med redaktionen för nordens största och bästa rollspels-sida på internet. Tveka inte heller att bidra med artiklar, nyheter, noveller eller vad som helst även ifall ni inte känner för att vara redaktörer.

/Seinet Wintermute - Hoppas på fortsatt bra arbete av redaktionen

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Jag trodde att nuvarande red fungerade perfekt (eller bättre än den jag var med i, vilket säkerligen stämmer)."

Folk som inte känner att de har tid, ork och lust hoppar av, vilket vi respekterar, förstås, och då behövs det ersättare. Det är det det handlar om. :gremsmile:

"Nåja, förändring och utbyte av redaktörer är ju mest bara bra, nya talanger får visa vad dom går för, personer som har energin och viljan att lägga ner för Rollspel.nu istället för, som nu, bara lägga ner tid på Rollspel.nu."

Jag och de andra i redaktionen lägger nog ner sin tid och energi för Rollspel.nu, bara att vi är några pinnar kort. Och ja, förhoppningsvis är det många glada och villiga (höh, höh) själar som söker och blir antagna.
Det är öppet båda för gamla och för nya användare så tveka inte att försöka. :gremsmile:

"Jag vill uppmana alla som tror att dom kan bidra med något att göra ett försök, det är roligt att vara med redaktionen för nordens största och bästa rollspels-sida på internet."

Javisst, det är skitskojigt, men det är inget slöjobb. :gremsmile:

"Tveka inte heller att bidra med artiklar, nyheter, noveller eller vad som helst även ifall ni inte känner för att vara redaktörer."

Here ye, here ye!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tveka inte heller att bidra med artiklar, nyheter, noveller eller vad som helst även ifall ni inte känner för att vara redaktörer.
Äh, jag är fortfarande purken över att min blänkare som jag skickade in för ett par veckor sedan inte har lagts upp än :gremfrown:

seinet

Swashbuckler
Vet du vad, jag tycker du skall fråga ifall du får vara med och korrläsa och publicera artiklar och blänkare då, uppenbarligen behövs det mer hjälp på det området.

/Seinet Wintermute - Sitter med tre flikar i Firefox och två XChat-fönster och är ansluten till fyra IRC-kanaler, snacka om simultankapacitet (två konversationer på MSN också)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kan jag väl [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas att ni finner vad ni söker !!
Hoppas åxå at den här sidan fortsätter att utvecklas !

/ Johan K, som hoppas att pizzagubben kommer snart... :gremtongue:

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Vill bara säga att jag tycker att det är ett stort misstag att öppna en irc kanal för forumet! Det gör folk antagligen mindre benägna att diskutera på forumet... och ett forum har fördelen att saker och ting ligger kvar! så att fler kan ta del av dina åsikter/tanker!

Men det är bara mina tankar!
/Förövrigt anser jag att IRC bör förstöras!

Olle Linge

Snigel
Tja, det har ju funnits en inofficiell kanal där rätt många har hängt sedan innan forumet startades. Jag tror knappast att det har gjort sidan mindre aktiv, snarare tvärtom. Det är en helt annan sak att diskutera saker på IRC och på ett forum. Att vi gör ett officiellt forum ser jag bara som ett steg i rätt riktning.

För mig ger det betydligt starkare band till andra användare att också ha en IRC-kanal. Jag avskyr interfacet till vrållådan och därför är IRC bra. Tycker du att den ska bort också i så fall eller är det just IRC du har något emot?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag vet en som registrerat sig på sidan efter att han hittat kanalen. Vi har med andra ord två vägar att rekrytera folk.

Kanalen är dessutom till för att förstärka "communitykänslan" vi har här på webbplatsen. Att kunna snacka slappt och i realtid mellan de seriösa diskussionerna på forumet är ett steg åt rätt håll.

Dessutom är det ett bra sätt att ragga bollplank, hjälp och spelgrupper.

Realtid och forumtid är helt olika saker. Jag har praktiserat IRC och forum så länge jag kan minnas och mina svackor har inte berott på det, snarare tvärtom, jag har hållit intresset för rollspel uppe med hjälp av forum och kanal.

Således tror jag du har fel. :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
IRC-kanalen är jättebra när man vill någon något snabbt. Det kan röra sig om ett enkelt tips som det jag slängde iväg i #Rollspel.nu som gick ut på att outsourca (från redaktionen) vissa delar av "Att-göra-listan". Jag brukar rapportera "spöktrådar" till någon som kan ta hand om saken (d.v.s. trådar som man får fel när man försöker läsa). Visserligen fungerar det bra med ICQ eller MSN då, men ifall jag kommer vara på IRC kommer jag ju deffinitivt skicka ett meddelande till någon som kan ta hand om det.

/Seinet Wintermute - Vad jag inte förstår är varför inte Rollspel.nu beslutat sig för att fixa en webbaserad IRC-klient att ha på webbplatsen.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Vad jag inte förstår är varför inte Rollspel.nu beslutat sig för att fixa en webbaserad IRC-klient att ha på webbplatsen."

Det kan mycket väl tänkas hända, fast just nu vet jag inte om det finns någon färdig modul som stöder detta till den versionen av Mambo vi kör. Det har jag däremot för mig att det gör till nyare versioner vilket gör allting mycket enklare.

G

Guest

Guest
Jag instammer. En IRC-kanal forsamrar forumet enligt min mening.

Da ar det battre att ni istallet lagger till andra funktioner, som t.ex. fler polls som jag vet ar efterfragade har.

Nagra polls jag skulle vilja se:

"Vilken kampanjvarld spelar du/ni i D&D?"
"Vilka ar dina 3 favvo rollspel? Lista i ordning!"
"Vilket ar det basta rollspelsaventyret du spelat/spellett?"
"Vilken tycker du ar Caligulas basta trad hittills?"
"Varfor tycker du att Caligula ar forumets basta forumit?"

Polls tycker jag ar engagerande, kul, och ger en bra bild av vilka vi ar och vad vi tycker i siffror och kompimerat format.

Alla bra sajter med sjalvaktning bor ha regelbundna polls!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tror att du misstar dig ordentligt. För de flesta blir en irc-kanal bara ännu ett sätt att umgås och lära känna varandra snarare än en plats som konkurrerar med själva forumet. Du slutar väl inte prata med folk ansikte mot ansikte bara för att du skaffar Icq? De tunga frågorna och ämnena kommer att avhandlas på forumet även i framtiden. Här är det mer folk och en mycket bättre struktur än i en irc-kanal. Jag tror att de flesta som regelbundet är i kontakt med IRC ganska snabbt inser att det är ett komplement snarare än en konkurrent till forum.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jag tror att du misstar dig ordentligt. För de flesta blir en irc-kanal bara ännu ett sätt att umgås och lära känna varandra snarare än en plats som konkurrerar med själva forumet. Du slutar väl inte prata med folk ansikte mot ansikte bara för att du skaffar Icq?
Det finns många som slutat prata med vänner etc när de blivit spelbereonde på internet. Man har bara en viss mängd tid till förfogande är ganska så enkelt. Så ja det blir konkurans. Och jag tycker inte det är ett bra komplement. Allt går att diskutera här som går att diskutera på en IRC kanal. Med bonusen att här kan flera ta del i diskutionen samt att det finns historik.

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Med bonusen att här kan flera ta del i diskutionen samt att det finns historik.”

Jag blir den tionde forumiten som skriver i den här tråden; tio personer får utan problem plats i en IRC-kanal. Historik finns även det på IRC, förutsatt att någon loggar (vilket det alltid brukar vara åtminstone någon som gör). Så nja, jag tycker nog inte att det där var särskilt bra argument. Men visst, gillar du det inte så gillar du det inte. Inte mer med det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det finns många som slutat prata med vänner etc när de blivit spelbereonde på internet."

Så eftersom det numera finns en Irc-kanal så kommer alla forumiter att kasta hela sitt sociala liv överbord och hänga där 24 timmar om dygnet?

"Man har bara en viss mängd tid till förfogande är ganska så enkelt."

Och all den tiden skulle man alltså lägga på Irc om möjligheten fanns? Märkligt då att forumet ens någonsin har skapats med tanke på att både Irc, rollspel och förmågan att skriva funnits betydligt längre.

"Allt går att diskutera här som går att diskutera på en IRC kanal."

Nej, där har du fel. Tonen är en helt anna på Irc, mer spontan, mindre formell och det handlar egentligen mer om att umgås än att snacka rollspel.

Har du ens varit inne på kanalen? Vi som faktiskt har varit där kan intyga att den aktivitet som finns där på intet sätt konkurrerar med forumet.

Sammanfattningsvis så oroar du dig i onödan.