Inkognito
Swordsman
- Joined
- 10 Aug 2012
- Messages
- 746
Jag vill att vi får in mer relationsdrivet spel när vi spelar. Alltså att relationer mellan spelarnas rollpersoner får mer plats (och vad mer som kan rymmas inom detta område).
Några exempel från filmens värld:
• Firefly. Typ allt.
• Young Guns. Inre maktkamp(er) mellan Estevez och Sheen. Gnabb mellan Chavez Y Chavez och Dave Rudabough som slutar med en kniv genom armen.
• Inte romantiska kärleksrelationer, sorry men spelarkonstellationen tillåter inte detta!
Det händer ju att något uppstår spontant och att rollpersonerna till och med pratar med varandra, men hur gynnar man detta, inre konflikter och vänskap etc.? Jag är "traditionell" och gillar regelstöd.. Ett exempel är att jag gläds åt att Mutant År Noll (som vi spelar nu) har konfliktresolutionsregler för övertalning/manipulera som går djupare än bara ett tärningsslag lyckas/misslyckas.
I Mutant är regelstödet att man väljer en favorit RP, en SLP man vill skydda och en SLP fiende. Sen får man Erf utifrån hur (om) man behandlat dessa.
Smallville RPG har jag sett nämnas som ett gott exempel på rollspel med bra stöd? Orkar någon förklara kortfattat (eller långdraget!) premisserna där?
Fler bra exempel, läsvärda rollspel, hemsnickrade system osv?
Är alltså ute efter "plug-and-play" att använda till Mutant (och senare till Western IV, osv.)
Tack!
PS. Just det, reglerna måste funka i en heterogen spelgrupp. Bonus för modifikationer baserat på hur olika rollpersonerna (tror) att de är.
Några exempel från filmens värld:
• Firefly. Typ allt.
• Young Guns. Inre maktkamp(er) mellan Estevez och Sheen. Gnabb mellan Chavez Y Chavez och Dave Rudabough som slutar med en kniv genom armen.
• Inte romantiska kärleksrelationer, sorry men spelarkonstellationen tillåter inte detta!
Det händer ju att något uppstår spontant och att rollpersonerna till och med pratar med varandra, men hur gynnar man detta, inre konflikter och vänskap etc.? Jag är "traditionell" och gillar regelstöd.. Ett exempel är att jag gläds åt att Mutant År Noll (som vi spelar nu) har konfliktresolutionsregler för övertalning/manipulera som går djupare än bara ett tärningsslag lyckas/misslyckas.
I Mutant är regelstödet att man väljer en favorit RP, en SLP man vill skydda och en SLP fiende. Sen får man Erf utifrån hur (om) man behandlat dessa.
Smallville RPG har jag sett nämnas som ett gott exempel på rollspel med bra stöd? Orkar någon förklara kortfattat (eller långdraget!) premisserna där?
Fler bra exempel, läsvärda rollspel, hemsnickrade system osv?
Är alltså ute efter "plug-and-play" att använda till Mutant (och senare till Western IV, osv.)
Tack!
PS. Just det, reglerna måste funka i en heterogen spelgrupp. Bonus för modifikationer baserat på hur olika rollpersonerna (tror) att de är.