Nekromanti Relationer mellan rollpersoner

Mogger

Hipsteranka
Marco Behrmann said:
Måns said:
Vad tror ni, kan det funka?
Svaret är "ja" eller "nej". Det är en lösryckt mekanism utan kontext. Har du en kontext att bolla mekanismen mot?
Det konkreta fall jag tänker mig är en besättning på ett fartyg, där RP av förklarliga skäl spenderar en hel del tid tillsammans. I övrigt, vanligt rollspelande :gremsmile:

sodapop

Veteran
Det låter som ett spännande koncept men jag tror att det skulle kännas påtvingat många gånger - framför allt det första påståendet.

Påstående två tror jag är mer användbart, det gillar jag.

Mogger

Hipsteranka
RasmusL said:
Jag tycker att det ser bra ut. Relationerna är och ger agendor och är aktiva. "Hjälp med" grejen riskerar kanske att bli passiv eller reaktiv om det blir en agenda typ "bevara" men det bör gå att reglera genom uppmaningar kring hur relationerna konstrueras.
Ja, med "hjälp med" menar jag egentligen "hjälp med att lösa".

RasmusL

Champion
sodapop said:
Det låter som ett spännande koncept men jag tror att det skulle kännas påtvingat många gånger - framför allt det första påståendet.
Jag ser "påtvingat" om något positivt. Det ger en riktning och fokuserar spelet på vad det ska handla om -> Drama.

RasmusL

Champion
Måns said:
RasmusL said:
Jag tycker att det ser bra ut. Relationerna är och ger agendor och är aktiva. "Hjälp med" grejen riskerar kanske att bli passiv eller reaktiv om det blir en agenda typ "bevara" men det bör gå att reglera genom uppmaningar kring hur relationerna konstrueras.
Ja, med "hjälp med" menar jag egentligen "hjälp med att lösa".
Grymt. Jag tror att den formuleringen planterar tankar kring vilken typ av problem som avses hos spelarna, bra skit.

Mogger

Hipsteranka
RasmusL said:
Jag ser "påtvingat" som något positivt. Det ger en riktning och fokuserar spelet på vad det ska handla om -> Drama.
Ja, precis. Jag föredrar att säga att det (förhoppnings) uppmuntrar spelare att låta deras rollpersoner interagera.

Nässe

Myrmidon
Det låter väldigt mycket som Beliefs i Burning Wheel. Och ja, det funkar helt klart. Vi gör nästan alltid någon variant av det här när vi friformar scenarios, och det brukar funka mycket bra.