Zappelina;n133764 said:
Hur vore det möjligt att ha ett färdigt relationsschema med utbytbara noder? Finns något att vinna på det? Spelaren (en nod) kan själv placera sig i dramat.
Eller om man tänker sig ett relationskarta som utvecklar sig under spel, kan man ge varje spelare ett visst antal av "vill ha", "vill bevara" eller "vill förstöra", eller ett visst mönster som de sätts ut efter?
Med tanke på det Krille skrev så bör det finnas ett mönster:
Dessutom, det är inte antalet streck som är intressant, utan antalet trianglar. Du behöver minst en triangel per rollperson, och gärna ett par tre. Genesis är inne på viktiga saker här: trianglar är inherently obalanserade. Om relationer är bra eller dåliga så kommer man alltid ha en obalans i varje given triangel.
Du bör alltså skriva ut relationer som ger bra och dåliga relationer i trianglar vilket det automatiskt blir om du har minst en dålig och minst en bra relation per triangel.
Karaktär A - vill (F3 = Förgöra) fienden - Karaktär B
Rollperson 1 - är (F1 = Förvärva) kär i - Karaktär B
Karaktär A - är chef till (F2 = Förvalta) - Rollperson 1
Rollpersonens chef Karaktär A ger rollpersonen i uppdrag att angripa Karaktär B. Men rollpersonen är kär i Karaktär B. Samtidigt vill rollpersonen bevara relationen till chefen Karaktär A. Vad ska rollpersonen göra? Vilket dilemma!
Du kan lägga till nya noder mellan spelsessionerna. Det är bara att introducera rollpersonens kusin privatdetektiven Karaktär C som råkar ha en ohyvlad ost med rollpersonens chef.
Rollpersonsborsan privatdetektiven är en ny nod som innebär en obalanserad triangel med
rollpersonen (bra relation) och
rollpersonens chef (dålig relation). Rollpersonen har sedan tidigare en bra relation med sin chef (om han inte har hunnit sabba den på grund av sin kärlek till Karaktär B som Karaktär A gett rollpersonen i uppgift att angripa). Rollpersonens chef Karaktär A ger rollpersonen i uppgift att döda rollpersonens kusin privatdetektiven. Hur ska rollpersonen lösa det här? Rollpersonen kanske ska överväga att bryta med chefen så att han slipper ha ihjäl sin käresta Karaktär B och brorsan privatdetektiven Karaktär C. Men om han bryer med chefen så får han en dålig relation med chefen (chefen är långsint) och chefen har i sin tur minst en relation med en person i relationschemat som rollpersonen också har en relation till. En ny obalanserad triangel har dykt upp på relationskartan.
Hur vore det möjligt att ha ett färdigt relationsschema med utbytbara noder? Finns något att vinna på det? Spelaren (en nod) kan själv placera sig i dramat.
Jag är inte på något sätt en expert på relationsscheman men jag misstänker att det blir svårt att placera rollpersonen i centrum så att rollpersonen är involverad i alla relationer direkt eller indirekt. Om rollpersonen placeras i ett färdigt relationsschema så ökar nog risken att rollpersonen är oberörd av ett triangeldrama i relationsschemat varför det i princip saknar mening för spelaren/rollpersonen. Det låter inte som en bra triangel som inte inbegriper rollpersonen.
En annan nackdel med att ha färdiga relationskartor som du placerar rollpersonerna i är nog att du därmed låser spelarna till att spela rollpersoner som passar ihop med karaktärerna i den färdiga relationskartan. Det blir svårt att spela rollpersonen prisjägaren som jagar smugglaren om smugglaren inte finns med på relationskartan.
Men jag antar att du kan ha en arsenal av spelledarpersoner klara som rollpersonerna väljer mellan vilka de vill ha olika relationer med. Spelare 1 väljer att vara vice sheriff åt sheriffen (Karaktär X) och barndomsvän till banditen (Karaktär Y). Sheriffen och banditen har en dålig relation. Spelare 2 väljer att vara älskad son till ranchägare (Karaktär Z) som är far till familjens svarta får (Karaktär W). Familjens svarta får hatar rollpersonen eftersom rollpersonen får faderns kärlek. Två obalanserade trianglar som innehåller rollperson 1 och rollperson 2 har skapats med hjälp av en hög med färdiga spelledarpersoner.