Nekromanti Relationsscheman

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Harry S;n133883 said:
Finns det inget alternativ till spaghettivisualisering om man vill återanvända relationskartan under spel?
Du kan lista aktörer separat och skriva upp deras relationer under varje "rubrik". Typ:

Kålle
Hatar Ada
Är kompis med Glenn
Vill hjälpa Göte med hans drogproblem

Ada
Föraktar Kålle
Förälskad i Glenn

Och så vidare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Det här blir lite allmänna svar över hela tråden.

Harry S;n133880 said:
Nja. Jag uppfattar att det finns tre viktiga skillnader som också visar sig i relationskartornas utseende:

1. I en Genesis-relationskarta består relationerna av ostabila relationstrianglar (en bra relation och en dålig per triangel). I Richards relationskarta så bör varje nod ha relationer med minst två andra noder på kartan men han skriver ingenting om ostabila trianglar.

2. I en Genesis-relationskarta så behövs aktiva agendor för att aktivera relationer medan noderna i Richards relationskarta aktiveras mer av spelarnas inverkan på spelledarpersonerna.

3. I Genesis relationskarta är utgångspunkten spelledarlöst spel. I Richards relationskarta är utgångspunkten spel med en spelledare.
Skillnader?
Jag skulle säga att det inte finns några märkvärda skillnader, annat än i vad man finner är viktigt i en fisktank.

Svart av kval är fisktank, lika mycket som mina mysterie- eller intrigartiklar visar fisktankar.

Det är bara olika sätt att använda dem och diskussion kring skillnader är relativt meningslös, ungefär som att diskutera huruvida det är bäst att använda 3T6 mot 1T20 eller 1T100, utan istället känner jag att det är mer nyttigt att diskutera olika typer av användande av fisktanken och vad man kan få ut av dessa variationer. "Vad är fördelen/nackdelen med att ha en färdig relationskarta som man placerar rollpersonerna i jämfört med att skapa relationskartan samtidigt som man skapar rollpersonerna?" är en skitbra fråga, exempelvis.

Unknown Armies, Dogs in the Vineyard och Spirit of the Century är spel som använder av olika typer av fisktankar. [edit] Noir har relationskartor men är bombdrivet istället.

Trianglar?
Svart av kval finns här att ladda ned. En sak jag reflekterade kring nu när jag spelade Svart av kval nu i måndags var just att jag inte kände att katalysatorn (starthändelsen) måste ha relationer till sig i ett intrigspel medan Genesis skrev i sitt spel att man skulle ha det. Jag antar att det blir tightare spel med det då spelgruppen automatiskt får korsande agendor, vilket också är anledningen till varför trianglar höjs till skyarna.

Jag anser inte att man måste ha trianglar i en intrigerande fisktank/relationsschema, utan att det är bara ett enkelt sätt att få gruppen att skapa kolliderande agendor utan att behöva gå in i teorisnack. Det är en teknik med ett annat mål än vad spelgruppen tror. Vill man skapa dilemmor, som i Svart av kval, så ska en person ha minst två "ståndpunkter" som kan kollidera. Det är det viktiga. Triangeln är bara ett pedagogiskt verktyg för att skapa detta. (Som en sidonot, ståndpunkten kan vara en [moralisk] ideologi eller en agenda i Svart av kval.)

Tre typer av agendor?
"Vill ha", "vill bevara" eller "vill förstöra" har nämnts men in en av trådarna som RasmusL länkade till så skriver jag även "vill förändra" och "vill skapa" samt någon annan lade fram en tanke på "vill hjälpa". (Själv ser jag den sista samt "vill bevara" som reaktiva relationer snarare än agendor [finns tre typer av relationer: passiv, reaktiv och agenda.].)

---

Har något av det här med trådstarten att göra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Harry S;n133857 said:
Jag gissar att den sista länken visar den typ av relationskarta som Genesis skriver om. Relationerna bildar trianglar med rollpersonen Silberblick i mitten.
Det är en missuppfattning att Silberblick är i mitten av relationerna och trianglarna. Hen är i mitten av papperet, men inte i mitten av relationerna. Det är inte samma sak. Du kan, som du upptäckte med den här:

Harry S;n133857 said:
Men om vi tittar på triangeln Seestern - Weise Schildkröte - Falkenauge.
…hitta ett annat fokus i relationskartan som inte involverar Silberblick alls. Skyffta runt "lapparna" så att Schildkröte är i mitten på papperet, men behåll relationerna och pilarna så får du se vad jag menar.

Harry S;n133857 said:
Hur involverar man spelaren som spelar rollpersonen Silberblick i den under spel?
Antingen indirekt, genom att Sesteern ägs av Silberblick, och Silberblick därför får stakes i konflikter som dyker upp i triangeln Seestern-Weise Schildkröte-Falkenauge; eller genom en helt annan triangel. Man kan ha parallella handlingar, du vet.

Harry S;n133857 said:
Eller är grejen den att alla karaktärer på relationskartan ska spelas av spelarna (spelledarlöst) vilket innebär att alla spelare blir involverade i alla intriger/trianglar (även om rollpersonen Silberblick inte ingår i triangeln)?
Jag har en känsla av att det där är ett inkomplett relationsschema, som bara spårar rollpersonernas relationer för att hitta konflikter mellan rollpersonerna, och spelledaren har mer verktyg i form av spelledarpersoner (kanske etablerade) som borde pluggas in i kartan; men kartan är förenklad för att visa hur man fokuserar på interspelarkonflikter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Ron Edwards Sorcery and Sex har en stor sektion med exempel och hur man gör egna som är väldigt bra. Jag tänker sno ett enda tips from det och ge dig.

Se filmen Chinatown. Rita upp alla relationerna mellan karaktärerna på ett relationsschema. Om ditt rollspelsscenario är minst så avancerat har du gjort ett bra jobb.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Rickard;n133896 said:
Svart av kval är fisktank, lika mycket som mina mysterie- eller intrigartiklar visar fisktankar.
Tekniskt sett håller jag med, men i praktiken använder vi sällan ordet "fisktank" när vi pratar om spel där rollpersonerna är integrerade i relationskartan från början. Vi brukar sällan tänka på rollpersonerna som fiskar när vi använder det ordet. Jag tycker att det är en bra distinktion att göra, även om det absolut inte finns några vattentäta skott mellan dem. Lite som att det är skillnad mellan "arbetslös" och "sabbatsår" även om de egentligen till stor del beskriver samma sak (obs! Bara ett exempel. Snälla låt oss inte tala om huruvida det är ett bra exempel. Det handlar bara om att ni ska fatta vad jag menar).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Harry S;n133883 said:
Finns det inget alternativ till spaghettivisualisering om man vill återanvända relationskartan under spel?
I Spirit of the Century är skapandet av fisktanken jätteenkel.
1. Vad är kroken?
2. Vem vill ha den?
3. Vad ska personen använda den till?

Det resulterar i följande relationskarta.

 
Top