Det här blir lite allmänna svar över hela tråden.
Harry S;n133880 said:
Nja. Jag uppfattar att det finns tre viktiga skillnader som också visar sig i relationskartornas utseende:
1. I en Genesis-relationskarta består relationerna av ostabila relationstrianglar (en bra relation och en dålig per triangel). I Richards relationskarta så bör varje nod ha relationer med minst två andra noder på kartan men han skriver ingenting om ostabila trianglar.
2. I en Genesis-relationskarta så behövs aktiva agendor för att aktivera relationer medan noderna i Richards relationskarta aktiveras mer av spelarnas inverkan på spelledarpersonerna.
3. I Genesis relationskarta är utgångspunkten spelledarlöst spel. I Richards relationskarta är utgångspunkten spel med en spelledare.
Skillnader?
Jag skulle säga att det inte finns några märkvärda skillnader, annat än i vad man finner är viktigt i en fisktank.
Svart av kval är fisktank, lika mycket som mina mysterie- eller intrigartiklar visar fisktankar.
Det är bara olika sätt att använda dem och diskussion kring skillnader är relativt meningslös, ungefär som att diskutera huruvida det är bäst att använda 3T6 mot 1T20 eller 1T100, utan istället känner jag att det är mer nyttigt att diskutera olika typer av användande av fisktanken och vad man kan få ut av dessa variationer. "Vad är fördelen/nackdelen med att ha en färdig relationskarta som man placerar rollpersonerna i jämfört med att skapa relationskartan samtidigt som man skapar rollpersonerna?" är en skitbra fråga, exempelvis.
Unknown Armies,
Dogs in the Vineyard och
Spirit of the Century är spel som använder av olika typer av fisktankar. [edit]
Noir har relationskartor men är bombdrivet istället.
Trianglar?
Svart av kval
finns här att ladda ned. En sak jag reflekterade kring nu när jag spelade Svart av kval nu i måndags var just att jag inte kände att katalysatorn (starthändelsen) måste ha relationer till sig i ett intrigspel medan Genesis skrev i sitt spel att man skulle ha det. Jag antar att det blir tightare spel med det då spelgruppen automatiskt får korsande agendor, vilket också är anledningen till varför trianglar höjs till skyarna.
Jag anser inte att man måste ha trianglar i en intrigerande fisktank/relationsschema, utan att det är bara ett enkelt sätt att få gruppen att skapa kolliderande agendor utan att behöva gå in i teorisnack. Det är en teknik med ett annat mål än vad spelgruppen tror. Vill man skapa dilemmor, som i Svart av kval, så ska en person ha minst två
"ståndpunkter" som kan kollidera.
Det är det viktiga. Triangeln är bara ett pedagogiskt verktyg för att skapa detta. (Som en sidonot, ståndpunkten kan vara en [moralisk] ideologi eller en agenda i Svart av kval.)
Tre typer av agendor?
"Vill ha", "vill bevara" eller "vill förstöra" har nämnts men in en av trådarna som RasmusL länkade till så skriver jag även "vill förändra" och "vill skapa" samt någon annan lade fram en tanke på "vill hjälpa". (Själv ser jag den sista samt "vill bevara" som reaktiva relationer snarare än agendor [finns tre typer av relationer: passiv, reaktiv och agenda.].)
---
Har något av det här med trådstarten att göra?