Nekromanti Religösa människor som får mig att koka

Ceram

Hero
mörkrädd

kolla på www.headtochrist.com i gamla och nya intervjuer, samt rota runt lite i pressmedelandena. Det står inget rakt ut någonstanns med det antydds en satansmassa.
Jag förstår att du blir tokig av det där forumet. Många av inläggen blir jag mörkrädd av.
Men om det nu är som du säger (interviewerna pekade ditåt ja) så är det skönt att killen har fått sitt liv upprättat men synd att han blev ovän med gamla polare på köpet.
Jag är inget stort kornfan men om de kan konstruera fler låtar som Alone I break och ööh... den där andra som är asbra så vore de kul om de kunde bli sams.

/Ceram, drogfritt korn, ja tack.

Arfert

Facit
Re: Människan

...vad sjutton är det som är så himla vackert med kommunismen egentligen? "Gemensamt ägande" och andra plattityder? Nej tack, om jag slipper.

Rising

Vila i frid
Om Passion och Förnuft

För fem år sedan hade jag en attityd i stil med "jag vet allt och kan rimligtvis allting, jag är bäst, lyssna på mig, allt annat är bluff och båg". Den attityden gick ur mig rätt snart, men hos vissa släpper den visst aldrig.
Jag har tänkt mycket på det där sedan forumets diskussion om terrorister och med vilka mål man har rätt att bekämpa dem.

Varje intressekonflikt utgår nog från dem som har personliga mål att nå genom att rättfärdiga ett visst ställningstagande; såsom att man exempelvis vill utkräva hämnd efter att ens barn har dött. Dessa personer har alltså en naturlig fallenhet för att leta efter skäl som rättfärdigar deras ställningstagande - de vill att deras åsikter skall vara berättigade, och de vill det så mycket att de ogärna diskuterar fastän de ändå vill vinna diskussioner, samt att de letar efter argument som talar för deras sak även på ställen där de inte riktigt finns.

De som har en personlig distans till konflikten kan istället bidra med sunda analyser och förnuftiga resonemang. De propagerar inte för varken den ena eller den andra sidan förrän de bortom varje rimligt tvivel hittat en överlägsen lösning, utan de känns igen på deras förmåga att tvivla, ifrågasätta och belysa ståndpunkter under nytt ljus.

Ofta är dessa tu (den som propagerar med passion & den som ifrågasätter med förnuft) inbakade i en och samma person. Barn och andra personer som har svårt att hävda sig i diskussioner börjar exempelvis ofta med några argument för att sedan till slut propagera på ren osäkerhet.

Nå, nu är det lätt att man säger att de som ifrågasätter och tvekar är klokare och förnuftigare än de som har en känslomässig utgångspunkt - men jag tror tvärtom att resonerande personer ofta förvärrar diskussioner genom att inte försöka förstå hur de passionerade personerna egentligen känner.

Visst, på sätt och vis kan man säga att förhållandet är ömsesidigt - för passionerade personer låter ofta så som du citerade det; "jag vet allt och kan rimligtvis allting, jag är bäst, lyssna på mig, allt annat är bluff och båg" när man bemöter dem med frågor för att ändra deras perspektiv, men jag vill ändå säga att den resonerande mittparten har större möjligheter att förstå de passionerade parterna än vice versa. Så ansvaret hänger i första hand på de resonerande personerna.

Jag har själv nästan inget att personligen vinna på att ta ställning för varken det ena eller det andra - jag gör det rentutav till min grej att jag ifrågasätter det som de flesta tycker om. Men ändå så är jag ofta dålig på att förstå vad det ligger för känslor bakom när andra personer propagerar för sina ståndpunkter med kraft och kräm. Såsom just kommunismfrågan. Det är enkelt för mig som resonerar med förnuftet att se att argumenten ofta är helt vansinniga, men ändå så verkar jag vara nöjdare med att gotta mig åt att ha "rätt" än att faktiskt se till att diskussionen leds i en riktning mot förståelse och insikt.

Jag tycker alltså inte att man såsom förnuftsresonerare ska sucka och stöna över folk som propagerar med passion. Åtminstone inte så förhastat. Man bör börja med att försöka förstå dem. Trots allt, det är enklare att förstå dem än tvärtom.

Arfert

Facit
Re: Nu får ni ursäkta

he he... provocera på då...

...men är inte kommunister intoleranta "by default"? De brukar alltid komma dragandes med konstiga uppfattningar om säg... folkpartiledaren...

*provocerar tillbaka*

Cohen

Swordsman

Vem är det som pratar om intoleranta kommunister egentligen? Inte jag.

Det var det Mekanurg skrev och jag antog att det var det du svarade på.

Nynazister (alla nazister) har gjort intolerans till en doktrin, det är därför jag inte bryr mig särskilt mycket om hur de försöker försvara sig. Jag tolererar dem endå inte. Det gör mig inte till fördomsfull.

Jag tycker inte om dem heller. Men det behöver inte innebära att bara för att någon kallar sig nazist, måste de gå med på vad allt nazismen står för. Det ser man ett exempel på i Rosens inlägg om Mc-gäng.
Men om det är på det viset är man ingen riktig nazist. Frågan är bara, kan vi veta vilket en person tillhör på förhand?

Egentligen försökte jag peta honom lite på näsan bara. Provocera lite. Men eftersom han inte har svarat så antar jag att han i alla fall har någon skam i kroppen..

Jag förstår.

Ceram

Hero
detaljpet

var ej min mening alls att få folk att tro att Hinduismen och Hare Krishna var samma religion, även om de är jävligt hårt besläktade typ som kristendom och någon avstickare från den, vi säger livets ord.
Här måste jag bara detaljanmärka lite. Hare krishna har totalvrängt hinduism ifrån grunden och delar inte heliga skrifter med mer ursprunglig hinduism. Livets ord däremot delar hela grunden, omodifierad bibel och så vidare med äldre kristna inriktiningar så som lutheraner, katoliker och ortodoxa. Alltså är Livets ord en kristen rörelse medan hare krishna är en avart ifrån hindusimen.

/Ceram, som dessutom tycker livets ord har sämre rykte än de förtjänar, visst är de överdrivna ibland och har ett delvis uselt åttiotal i bagaget men så hemska är de inte.

Rising

Vila i frid
Re: hjälp!

Pinochet var för sjutton inte liberal, han var en helt vanlig militärdiktator.
...vilket är argumentet som flera personer försökt intala dig om Stalin och kommunismen.

Bra att du kom på det själv.

Rävnos

Warrior
Re: mörkrädd

Jag förstår att du blir tokig av det där forumet. Många av inläggen blir jag mörkrädd av.

Det är karaktärsdanande att diskutera med dem, argument som; det står här i biblen, tillsammans med en sid referens är svåra att slå utan att förkasta deras tro, men det är förbannat roligt att försöka! :gremgrin:

Men om det nu är som du säger (interviewerna pekade ditåt ja) så är det skönt att killen har fått sitt liv upprättat men synd att han blev ovän med gamla polare på köpet.

Mjaa jag antar det, alla sätt att uppnå frihet från beroenden är väl bra. Men jag tror han lurar sig själv, INGEN vänder sig bort från ett tungt missbruk på en dag utan hjälp och inte ens tusen tatueringar i händerna av jesus barnet och jungfru maria hindrar den personen från att ta mer droger och onanera(yes han har tatuerat in de två motiven i handflatorna för att hindra blandannat onani).

Jag är inget stort kornfan men om de kan konstruera fler låtar som Alone I break och ööh... den där andra som är asbra så vore de kul om de kunde bli sams.

istället för att räkna upp bra korn låter så försöker jag komma på någon jag tyckter är riktigt dålig. Vilket jag iof kan om jag anstränger mig, men sådan dålig kritik ska jag inte sprida, så håll er borta från Life is peachy och skaffa massa korn skivor folket :p

Saxifrage

Hero

Jamen Stalin sa väl i alla fall själv att han var kommunist? Jag kan inte tänka mig att Pinochet kallade sig liberal. Däremot hade han ju öra för diverse liberala ekonomer.

Gordeg

Hero
Människan i systemet

Jag håller med dig om att det är människan som ska beskyllas för alla eventuella illdåd, men jag jag vill uttrycka det på ett annat sätt. Kanske kommer du att kräkas på mig, kanske kommer du att hålla med mig.

Människans möjlighet att missbruka makt är helt beroende av samhällsystemet. Om alltför mycket makt koncentreras till ett litet antal människor kommer med säkerhet åtminstone några av dessa att missbruka den makten. Det ligger i människans natur.
(Dessutom är den typ av människor som lockas till sådana toppositioner ganska speciell IMHO!)

I den kommunistiska ideologin pratas det faktiskt om ett elitstyre. Ja, så är det. Att det sedan blev fel personer som hamnade där, och att de begick hemska illdåd, är människans fel, men det var systemet som gav dem den möjligheten. Stalin var inte kommunist utan en dokumenterat sinnessjuk diktator, men vilket modernt samhälle låter en sådan person sitta kvar som ledare för en nation?

Gordeg

Rävnos

Warrior
Re: Ortodoxa

för det första får jag erkänna att jag har gjort ett misstag, jag har slaget ihopa konservativa och ortodoxa i en enda grupp eftersom dessa har i princip samma åsikter, men jag hittar ingenstanns där jag har skrivit ut detta.

och jag bygger mina siffror på att det i världen finns ungefär 14,25 miljoner judar, av dessa bor 5,36 miljoner i Israel och 5.5 Miljoner i USA (2000 på båda). Nu mera har Israel gått om USA, men jag orkar faktiskt inte leta efter fler siffror, detta har tagit nog med min tid. Men iaf;

av dessa tillhör 33% Conservative, 22% Orthodox I USA.
I Israel är 6% Orthodox och 45% är Conservative.

Detta ger mig siffrorna
Konservativa: 4,227
Ortodoxa: 1,5316

Alltså bekänner sig 5,75 av 14,25 miljoner (ca 40,35%) judar till Konservativa eller Ortodoxa läror, efter detta blir det omöjligt att räkna mer om inte jag ska lägga ner ett djävulskt jobb för sedan följer ryssland med en befolkning på 0,4 miljoner judar.

Så fler siffror orkar jag inte leta reda på, men 40% är en majoritet när man räknar med att 25% av israels övriga judar inte anser sig vara troende och därför faller det bort ca 1.25 miljoner stycken bara där.

Hoppas du nöjer dig med detta, för mer bevis orkar jag inte leta fram.

\Rävnos som borde plugga

Bunny

Crazy like a fool

"'Vem är det som pratar om intoleranta kommunister egentligen? Inte jag.'

Det var det Mekanurg skrev och jag antog att det var det du svarade på."

Jag bad honom att undvika att generalisera så diverserad grupp. Diskussionen som fortsatte var en reaktion på Tomas svar. Mekanurg har redan förklarat vad han menade.

"Men det behöver inte innebära att bara för att någon kallar sig nazist, måste de gå med på vad allt nazismen står för."

Det räcker att en som kallar sig nazist ska stå för den intolerans som är nazismens kärna för att jag inte ska tolerera dem. Jag bryr mig sedan inte om ifall de väljer att stå för allt i nazismens historia eller inte. Det rör mig inte. Detta har jag skrivit bara ett par inlägg tidigare: "Om dessa nynassar inte vill bli ihopblandade med nazismens historia så är det upp till dem, men ärligt talat - varför skulle jag bry mig om det. Eftersom de inte tolererar mig behöver inte jag visa det minsta tolerans mot dem" - redan där gjorde jag klart att de absolut inte behöver stå för nazismens historia, jag föraktar dem ändå.

Rävnos

Warrior
Heh, den här tråden slutade ju att handla om religösa rätt tidigt. Typ första svaret eller så.

hehe jag är medveten om det, men den har ju rört sig i en intressant riktning och så länge ingen blir elak så tycker jag inte den skadar någon? (vill ju inte se min trådlåst riktigt än), jag har ju inte vunnit alla mina diskutioner än :gremgrin:

och jag har ju fått de svar jag velat först innan folk kastat sig in i ras och köns diskutioner.

För fem år sedan hade jag en attityd i stil med "jag vet allt och kan rimligtvis allting, jag är bäst, lyssna på mig, allt annat är bluff och båg". Den attityden gick ur mig rätt snart, men hos vissa släpper den visst aldrig.

höhö tycker mig känna igen det där i föräldrarnas beskrivning av hur jag var för en 5-6 år sedan också. Jag låter fortfarande rätt säker när jag framför mina åsikter, varför annars ens ha dem? men jag har iaf slutat med att idiot förklara dem som har andra eller försöka övertyga dem om mina, och det händer faktiskt att jag erkänner mig ha fel :gremwink:

Bunny

Crazy like a fool

"...men är inte kommunister intoleranta 'by default'? De brukar alltid komma dragandes med konstiga uppfattningar om säg... folkpartiledaren..."

Ojojoj, nu trampade du verkligen i en hink med surnade äpplen. Vem är du att antyda min politiska åskådning? Bara för att jag vill undvika en tråkig generalisering vill jag inte bli placerad i något bås. Försök inte göra det enkelt för dig och klacifiera mig som "ännu en röd jävel" - jag trivs bäst när jag slipper drabbas av din fördomsfullhet. Du känner inte mig.

Förresten, vart har du hört liknelsen med Mussolini förut? Det var mer tänkt som en liknelse till hur absurdt jag tycker det är att jämföra moderna kommunister med Stalin. Jag tycker med andra ord inte att min liknelse med fascist-ledaren är speciellt rättfärdig.

"...men är inte kommunister intoleranta 'by default'?"

Du borde ta oliktänkandes åsikter på allvar. Du ger dem knappast en chans då du tillskriver dem dina egna fördomar, generaliseringar och intolerans.

Arfert

Facit

kontroversiella NYLIBERALA ekonomer som ligger nära republikanerna.. nåt helt annat än klassisk liberalism ... vill här påminna om att just "liberal" är nästan ett skällsord i republikanska kretsar i USA? (som just är nyliberala a la Friedman)...

...Onkel Joe var ju dessutom hyllad av en enig kommunistisk värld, bl.a av vår mysfarbror CH Hermansson...

är det inte UNDERLIGT att kommunisterna misslyckas gång på gång, i land efter land efter land, överallt de fått makten enligt svenska "moderna" kommunister... himla oootur ;-) ..för det KAN ju inte finnas ett systemfel i ideologin?

Arfert

Facit

här får jag göra en pudel och uppriktigt be om ursäkt för att jag antydde nåt om din politiska åskådning.

jo jag tar oliktänkades åsikter på ALLVAR, i synnerhet kommunisternas de är inga knäppgökar man kan garva bort. Jag är RÄDD för kommunister, för jag har sett deras förtryck IRL på nära håll. Min kusin satt exempelvis sju år i fängelse med straffarbete för han ville ha vapenfri tjänst, min farfar dog i läger osv. De flesta som röstar på vänstern är såklart harmlösa idealister som vill ha en fin värld (som vänstereliten kallade dom förr: "nyttiga idioter"). Problemet är bara att hardcorevänstern fortfarande ser tillbaka på bättre tider.

Jag tvivlar inte en sekund på att de skulle börja jaga fokfiender igen om de fick makten. Då är det bara att börja gå med sockarbitar i fickorna (igen).

Arfert

Facit
Re: Människan i systemet

Stalin VAR kommunist, och dessutom den mest hyllade kommunisten i världen på sin tid. ETT FÖREDÖME enligt hela världens eniga vänster...

Arfert

Facit
dessutom är det ju intressant med likheten mellan kommunismen och religon... med heliga texter som inte kan ifrågasättas, profeter, ett kommande himmelrike när man rensat bort allt det onda osv ;-)

och den där andra ismen som man tydligen inte får jämföra kommunismen med, he he...

Arfert

Facit

"Om dessa nynassar inte vill bli ihopblandade med nazismens historia så är det upp till dem, men ärligt talat - varför skulle jag bry mig om det. Eftersom de inte tolererar mig behöver inte jag visa det minsta tolerans mot dem"

...av exakt samma anledning har jag svårt för de som kallar sig kommunister på allvar.

cogitare

Swashbuckler
Re: Människan [edited]

Det är klart jag gör.
Vill jag kalla mig kommunist och tro på att det Karl Marx skrev ska jag behöva göra det utan att behöva bli beblandad med Stalin som gjorde saker utan att förlita sig på de kommunistiska idéerna. Däremot beblandar jag mig gärna med Marx.
Om jag däremot vill kalla mig nazist och tro på att det Adolf Hitler skrev så finns det inget tvivel om vad som var i görningen.

Jämför nazistiska manifestet Mein Kampf med det kommunistiska ditot Det kommuntistiska manifestet.
Nej, det gör du inte :gremwink: Du kommer inte undan det som skett under kommunismens fana bara för att du inte *vill* det. Jag lovar. I varje fall inte om du snackar med mig.

Men att du tar avstånd från de galenskaperna är bra!!!

"Vad tror ni alla maktpampar i Kreml ideologiskt baserade sina lyxliv på?"

Det har inget med kommunismen att göra.
Jorå, serru. Helt tappad bakom flötet är jag inte. Inom kommunismen talas det om en styrande elit. Detta är grundläggande kommunism och inte något hittepå från en maktgalen diktator vid namn Mao eller Stalin. Det är ju detta som makteliten i t.ex. gamla Sovjetunionen baserade sin makt på!

C.