Nekromanti Religion och dinosaurier

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag satt och funderade på en sak. De flesta företrädare för de stora religionerna borde ha blivit lite "hmm, skit också" när vi (människorna) började gräva upp dinosaurieben ur jorden. Vad jag vill minnas så nämns inte dinosaurierna i bibeln. Alltså... vilken approach har man tagit till att det tycks finnas djur som "glömts bort" i den heliga skriften, och som i allt väsentligt verkar ha funnits innan människan?

Har man försökt sig på en förklaring, eller låtsas man helt enkelt inte om det?

Fick dinosaurierna åka med på Noaks ark, och i så fall; lät herr och fru T-rex de andra djuren vara?

Fienden

Hero
Såvitt jag vet så är en populär förklaring att Gud (av någon anledning) grävde ner fossilen i marken för människorna att hitta.

Or some bullshit like that.

ripperdoc

Myrmidon
GUDS VÄGAR ÄRO OUTGRUNDELIGA!

Vi skulle ändå aldrig förstå det större sammanhanget... eller så var det djävulen som försökte så tvivel. Eller de däringa judarna och ateisterna i en pakt!

!Paxen

Swashbuckler
Det finns ganska mycket som bibeln inte nämner. Bara för att Moses inte skrev ner Dinosaurer så innebär det inte att Gud aldrig skapade dom.

Någon av dom här 6 "dagarna" som Gud skapade världen så skapade han alltså Dinosarna. Remember: "För Gud så är tusen år blott ett ögonblick".

Sodivra

Champion
Det var väl en ganska vitt spridd uppfattning förr att det fortfarande levde stora monster i fjärran? I Kina så var ju dinosauriefossilen kända som just "drakben" :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vitulv said:
Jag satt och funderade på en sak. De flesta företrädare för de stora religionerna borde ha blivit lite "hmm, skit också" när vi (människorna) började gräva upp dinosaurieben ur jorden. Vad jag vill minnas så nämns inte dinosaurierna i bibeln. Alltså... vilken approach har man tagit till att det tycks finnas djur som "glömts bort" i den heliga skriften, och som i allt väsentligt verkar ha funnits innan människan?

Har man försökt sig på en förklaring, eller låtsas man helt enkelt inte om det?

Fick dinosaurierna åka med på Noaks ark, och i så fall; lät herr och fru T-rex de andra djuren vara?
Mainstream-kyrkorna tolkar inte Bibeln bokstavligt, utan ser t.ex. 1 Mos 1 som en symbolfylld skildring. Så dinosaurierna är inte ett bekymmer, inte evolutionen heller, inte ens Big Bang. Detsamma gäller, IIRC, mainstream-judendom.

De bokstavstroende kyrkor som figurerar i media nuförtiden är sprungna ur den USAnska myllan i slutet av 1800-talet.

Petter42

Swordsman
Vill minnas att bibeln nämner ett gigantiskt monster med väldigt lång hals och kallar den för behemoth. Dessutom nämns att den äter gräs. Jag har alltid tänkt mig den som någon sorts långhals.
och som Mekanurg säger så tolkar ju mainstreamkyrkor bibeln symboliskt. De sju dagar som gud skapade världen var snarare sju åldrar som uppenbarligen tagit drygt 13-14 miljarder år tills nu.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Petter42 said:
Vill minnas att bibeln nämner ett gigantiskt monster med väldigt lång hals och kallar den för behemoth. Dessutom nämns att den äter gräs. Jag har alltid tänkt mig den som någon sorts långhals.
och som Mekanurg säger så tolkar ju mainstreamkyrkor bibeln symboliskt. De sju dagar som gud skapade världen var snarare sju åldrar som uppenbarligen tagit drygt 13-14 miljarder år tills nu.
Jo, det är riktigt det där med behemothen. I så fall borde kristna mena att dinosaurier och människor vandrade samtidigt på jorden, eftersom det är en "ögonvittnesskildring"?

Kol-14-metoden lämnar uppenbarligen en hel del att önska.

Foggmock

Myrmidon
Flodhäst, just sayin'. Och i vilket fall som helst så är Bahamut enligt bibeln samtida med människor, och det var inte dinosaurier (jag vill bara citera Bill Hicks här...). Young Earth-kreationisterna är whackjobs och hela gamla testamentet kan tolkas symboliskt, så det blir nog ingen definitiv slutsats i frågan förutom att: Alla kristna picks and chooses de bitar de gillar från bibeln och struntar i resten (eller hittar på en bra bortförklaring) eftersom det är omöjligt att leva bibliskt, även om man kör på Jesus' borttagande av de gamla rituallagarna.

Man Mountainman

Storsvagåret
En vanlig approach är väl att mena att de just precis inte fick följa med i arken, och att de därför gick under i syndafloden.

Det här återspeglas i gammeldags "katastrofteorier" vars syfte var att förklara fossil innan man hade kommit på evolutionsteorin.

Storuggla

Champion
"Fick dinosaurierna åka med på Noaks ark, och i så fall; lät herr och fru T-rex de andra djuren vara?"

De verkar vela mellan "Vi levde samtida och så slog vi ihjäl dem hela hopen" och "De fick inte hänga med arken och dog därför" (så hur dog de vattenlevande dinosaurerna då? Och hur rimmar det med två av varje djur? Kreationister är nuts.

Storuggla, de är som danskar

Krille

Super Moderator
Storuggla said:
De verkar vela mellan "Vi levde samtida och så slog vi ihjäl dem hela hopen" och "De fick inte hänga med arken och dog därför" (så hur dog de vattenlevande dinosaurerna då?
Jag har även hört "benen är Satans/Guds test av din tro!"

Arfert

Facit
Krille said:
Ja det är en klassiker.. den hörde jag redan på 70-talet av pingstvänner i Småland...

!Paxen

Swashbuckler
Storuggla said:
"Fick dinosaurierna åka med på Noaks ark, och i så fall; lät herr och fru T-rex de andra djuren vara?"

De verkar vela mellan "Vi levde samtida och så slog vi ihjäl dem hela hopen" och "De fick inte hänga med arken och dog därför" (så hur dog de vattenlevande dinosaurerna då? Och hur rimmar det med två av varje djur? Kreationister är nuts.
Iofs så måste man ju inte vara bokstavstroende för at vara kristen, och då kan man fortfarnde tro att Gud avliva dom, fast ej med en syndaflod.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Krille said:
Ja det är en klassiker.. den hörde jag redan på 70-talet av pingstvänner i Småland...
Bill Hicks said:
"God put [dinosaur fossils] here to test our faith!" … I think God put you here to test my faith, dude. Does that bother anybody else, the idea that God might be fucking with our heads? I have trouble sleeping with that knowledge, some prankster god runnin' around, [pantomimes digging] "We'll see who believes in me now. I am the Prankster God — I am killing me!"

Ymir

Liten kantbaron
Det varkar som att de muslimska tänkarna på medeltiden inte begrundade de teologiska implikationerna närmare när de upptäckte koncept som geologisk tid. Eller så gjorde de det, men tyckte somehow inte det var någon biggie. Skriver koranen något om hur gammal skapelsen är? Kan det ha med det att göra?

Avicenna upptäckte hursomhaver ' law of superposition ' av geologiska strata, och Alberuni observerade fossil av fiskar och trilobiter på land och konkluderade att jorden måste vara i konstant utveckling och så ålderdomlig att det inte gick att mäta. Båda upptäckterna måste, förmodar jag, plis rätta mig om jag har fel, på något sätt ha sagt emot koranen, men dåtidens muslimska tänkare verkar alltså inte ha brytt sig.

Tänk om deras intellektuella tradition levt vidare istället för att ebba ut. Fett med awesome.

- Ymir, tycker