Så först ut är en Sfortza. Inspirerad av den svenska adelsfamiljen Stenbocks renässansbygge Torpa Stenhus som ligger i sjuhärad. Alltså in the vicinity of Borås. Om det nu säger något. Anyhow...
I Sverige kunde man som kvinna vara ensam ägare av gods. Ett av sätten att bli ägare av gods var genom att få det i morgongåva vid giftermål, då var det bara kvinnans ägo och allt som producerades där var också hennes.
Jag tänker mig att det mesta i settingen tillhör familjer, oftast inte specifika individer i familjerna, matriarken/patriarken har antagligen last say också. Det gör att man mer eller mindre tvingas att vara lojal mot sin klan, vare sig man vill eller inte, förutsatt att man vill ha tak över huvudet.
Jag tycker att detta med att äga själv utan inblandning av sin matriark/patriark generellt skall ses ned på lite grand. Varför står den utanför huset med sina tillgångar på pappret? Varför är den inte som alla andra och ingår i flocken får? Varför har man fått för sig att man inte vill bo kvar i sitt familjehem innan man gift sig, och varför i alla världen gifter sig inte personen? Skamligt!
En kvinna som inte känner för att dö i barnsäng, och inte känner för att behöva ta upp all sin tid på äldre dagar med att sitta i rådslag dagarna i ända, är Margarit Karmir.
Margarit är en kompetent kvinna på ungefär 30 år. Redan som ung var hon mycket atletisk, och tävlade i diskuskastning och simning. När hon var lite äldre så sattes hon i skola för att bli sjöbefäl, inte helt till hennes missnöje. Hennes lärare fann henne dock ofta alltför bångstyrig för att undervisa. Hon hade för lite respekt för de äldre för att orka med deras torra prat och nedsättande blickar. Och hennes stackars patriark som hoppats på lysande betyg fick istället klagomål.
Efter ett år så var patriarken trött på att höra om den kaxiga tonåringen, och satte henne på ett skepp för att gå bredvid istället. En tidig praktik så att säga. Men även där hade hon problem med att lyda order och lyssna, och det hon gjorde mest var att sitta uppe i kiken. Inte vad hon blivit tillsagd att göra, men hon visste att kaptenen både var för lat och för tjock för att orka klättra upp och hämta ner henne.
Det kommer mer.