Nekromanti Renässansstadskampanj

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Ok. En ny fråga som ställs till de som håller till på forumet. Staden Ch'Araldagys namn betyder som avhandlats tidigare Boning vid Himmelsk Punkt, refererande till berget Sumyd. I tråden och mina texter hittills har även landet som ligger runt dem som innefattar en stor ö och flertalet mindre kallats för Ch'Araldagy och de som kommer därifrån för Ch'Araldagier. Detta är dock inte tänkt att vara så. Vad heter egentligen landet? Jag har kommit fram till fyra alternativt. Åsikter om dessa vore önskvärda, eller egna idéer med förklaringar på vad de betyder.

Korandi: Korparnas Rådare. Hänvisande till den speciella relation som dessa öars invånare har med korpar, korpsfinxar och fåglar i allmänhet.

Kthanri: Förfäders Ära, ett namn som kan ha valts för att hedra de ursprungliga ätternas förfäder och som anspelar på den religion som är den dominanta på öarna.

Kalomran: Krakens Räckvidd. Detta är ett namn som anspelar på öarnas tidigare inblandning i piratverksamheter, Ka'Itlarogs närliggande malström i vilken den största Greppfisken (stor bläckfisk) i världen skall vila och hur den lilla önationens inflytande sprider sig som en mångarmad bläckfisks omfamning runt det västra havet.

Ch'Araldagy: Är det helt enkelt så att huvudstadens hubris är så stor att man döpt hela nationen efter denna vulkaniska plats någon gång vid dess grundande och namnet har fastnat?

Tankar och andra förslag mottages gärna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Detta ägde rum för många hundra år sedan. Långt innan det Khiliska imperiet hade erövrat öarna och sedan gått under. Ormdrottningen av Varnabra framstår dock som odödlig i det att hon fortfarande lever.

NID ÖVER UNEBIO MOLKAI
1. Unebio var en dyster man.
Trotts detta ack så grann.
Med hår av kol
med blick av stål

2. Skeppet Silverlöpares kapten han var
Tack vare arvsrätt från sin far
Unebios ålder var därför ringa
när ut i krig sin ätt han tvinga.

3. Mot fagra Varnabra med kuster så granna
silverlöpare stävja fram utan att stanna
Ormdrottning utan nåd härska där
mot henne ätten Molkai resa här.

4. Tio skepp så stolta segla segervissa
i sin iver de enkla skepp av eld de missa.
I eld och lågor fem går under
ytterligare två mot klippor krossas med ett dunder.

5. Unebio beordrar att batteriet avlossar
fiendeskeppen man slutligen krossar
svart i blick den unge i vattnet fiender finner
ytterligare liv på sitt samvete han vinner.

6. Unebio tar befäl, av vreden gjord stark
beslutsamt beträder de fördömda Varnabrisk mark.
ifrån skeppen tre soldaterna strömma
tills de till sista man sina träborgar tömma.

7. På order från Unebio de hednisk kyrka bränna
nu ska fiendehundarna Molkais hämnd få känna.
Plundring av kuststad pågår i en dag
Varnabrisk kampvilja verka skrattretande svag.

8. Guld och rikedom åt alla, hemåt de vända
finna alla tre skepp antända.
I raseri och utan sans, Unebio bränna låter
hamstaden och med dess skepp även hoppet om att vända åter.

9. Inringade av murar av pilar, i stad som brinner
dödens fåglar ikapp de stolta Molkai hinner.
Endast Unebio skonas döden
tas till ormdrottning för änn värre öden.

10. Drottning av de svaga och lömska
snart Unebio förleder in i glömska
glömd är ed, heder och ätt
Unebio nu helt saknar vett.

11. Ung man hemstandens hemligheter skänker
till land av fruktan, lönndom och ränker.
Sällan skådad flotta av gift och lågor
till himmelsk punkt segla med gåva av plågor.

12. Hamn av trä eld fatta, armada av skepp förlupen
hamnkapten senare återfinns modstulen och nedsupen.
Här av levande mumier staden anfalla
Död och brand drabba alla

13. Farsot av aska och hat över landet drar
Unebio i röken skådas, sökande sin far.
Grön i blick av magi och vanvett han fiendetrupper leda
utan befälhavare de ej sig själva reda.

14. Slutligen Unebio sin fader skåda
genom en av honom anlagd eldsvåda.
Genom rasande brand han så håller tal
om alla sina vansinniga kval.

15. Trotts att hans ärelystnad och dumhet är ursprunget till hans fördärv
ser han sig själv som listig och djärv.
Han tala om ättens nesliga svek
istället för att inse att det är hans vilja som är vek.

16. Slutligen han sin far i strid möta
tills båda dessas klingor av blod är blöta
Äldre man faller döende ner
hans son ingen nåd honom ger.

17. Regn av lod himlen täcker
strax därefter Unebios liv det släcker.
Här utan ledare fruktar och flyr
likt askflagor de yr.

18. Molkais ätt av andra får stöd
snart större delen av fienden är död.
Nåd skänkas till de förslavade få
resten strax inför dödens domare stå.

19. Unebios kropp vanhedras och i lågor görs till stoft
hans aska sprids för vind över vatten, likt en oangenäm doft
inga böner läsas, inga tårar fälls
inga gravstenar reses, inga gravöl hälls

20. Skam över Unebio, skam över hans far
Skam över alla de som släktband med dem har
Skam över de som ätternas bundna band lossa
låt oss med Sfinxens dundrande vrede dessa krossa.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Dags för någonting mer. Denna gång på engelska.

ON THE ORIGINS OF GHOUG
In the realm of Tartureon exist rivers of liquid gold and libraries the sizes of cities. Once there was librarian demon here that knew all the secrets of blood and magic. A powerful creature that could open gates into other worlds. With this power of magic and gates he managed to find the race of dragons. They were massive beasts of beauty and intellect. He tempted them with power and knowledge. Some fell for his temptations and soon they were given the knowledge of how to turn their blood into liquid gold. He had hoped their changed nature would make it easy for him to control them but found that this was not so.

Instead the draconic race was wracked by war as the flamebretheren, now able to breathe fire and much more powerful and ambitious than their draconic siblings, sought to destroy all others and claim the world as their own. The god of lies and gates watched in despair as his cleverly crafted destroyers and conquerors, destroyed and conquered without him. Soon the easily tricked creatures showed what they had been reforged into and turned on their old ally, slaying this fledgling god, drinking his blood, feasting upon his flesh and devouring his knowledge. One small vial of essence was kept from the creature for further study. It was thus that the dragons became the true engines of chaos that they are today, their empire of wisdom giving way to the infighting and megalomania of later ages.

The creature did not truly die though and soon it was reformed in several shapes. Seeking revenge one of these shapes took the name of Sybaricus Macru, whisperer of the flames. He would sow chaos through nothing but the gift of prophesy and the innate ambition of mortal and dragon alike. His whispering had early mankind awaken the Withering Worms of below. These creatures of midnight and void would burrow through reality with the task of destroying it all. They were the enemies of dragonkind, stealing its treasures and destroying its monuments. Dwelling below where they could not easily be reached by flying behemoths.

Dragonkind took a long time to find out who was behind the slow destruction of their culture. When they did, it was already crumbling around them. However, they knew that both Worms and Demon needed to be punished for their downfall. They imagined something that would be able to reach both the hidden libraries of Tartureon and the deep caves below the earth. Finally they found another figmen of the slain proto deity, within the vial of essence kept all those ages ago. Opening and releasing it from its prison they watched as a shadowy figure took shape. Being younger and more incomplete than its sibling this fragment was in need of help if it was to ever be a true power.

Thus it came to be that it was baptized in the rivers of its home plane to become Ghoug, or Golden in the draconic tongue. Given the same gift from dragonkind that its former self had given to them. This new creature was tasked with fighting both worms and god in the realms here and yonder. The faceless golden figment set out to perform the task given to it with fervor. However Sybaricus Macru was not a prophet for nothing and soon he learned about his rival, realizing that not only did it pose a danger to him, it was also part of a greater whole that might return him to his full glory.

This was in the age of change, and the Aeshmin had been given life in the image of their master. Almost immune to fire and legion in number they were ordered to find and slay whatever worshippers or avatars of Ghoug they could find. Meanwhile Sybaricus himself led a horde of demons of greed and metal in search of the golden one, never realizing that it was hiding within the streams of fire and gold far beneath the surface of their world of black sulphur.

The worshippers and avatars of Ghoug were hunted across the world, many dragons actually died fighting the Aeshmin of this time, though around them a new era was born. The age of mankind was finally at hand. The once primitive race had scavenged and clawed its way up to the top and was now strong enough to take on all the oddities of the world in an almost genocidal war for survival. Among the creatures that warred with humankind was the Aeshmin, which led them to ruin and stopped their endless search for Ghoug. While the lord of doors was still hunted all across the world of Tartureon, his avatar was finally given respite.

In a far off land, outside of any maps ever drawn at the time, the avatar was born at the side of a volcano. Golden of skin and with eyes of fire the beautiful Shinda converted a whole nation. Within several generations the nation was the holy kingdom of Ghoug and most of its inhabitants were related by blood or spirit with the mother Shinda. They came to call themselves the Aurakion and they dwelled in their island paradise and prospered. It had been long ago that the Withering Worms were last seen but nonetheless the chosen prepared to fight them whenever the time came.

The time never came, instead came the fleet of the Khilic Empire. The Khili were very interested in slaves and thus brought a massive population of them along to the island city of Ch’Araldagy. Here they were crushed by a local rebellion and the chosen people found themselves far from their homelands, with no way to return as there was not even a map. They were poor and destitute the only thing they owned were their own bodies. Soon however Ghoug did provide. On the Araldagy mountain they built a temple of prophecy, becoming famous across the world for their mastery of fate. They say their lord the Golden has himself found refuge within this mountain and now serves as a protector of the Islands. One day, his avatar will rise, and the children of Shinda will take to arms against the Withering Worm or the minions of Sybaricus.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Kampanjen har börjat spelas igen. Förhoppningsvis innebär det lite snabbare takt på uppdateringarna i tråden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Anarchclown said:
Ch'Araldagy: Är det helt enkelt så att huvudstadens hubris är så stor att man döpt hela nationen efter denna vulkaniska plats någon gång vid dess grundande och namnet har fastnat?
Nu när den här dykt upp igen, jag kan tycka att Ch'Araldagy passar utmärkt om vad som började som en liten stads stat har växt genom att erövra och besegra kringliggande teritorum och sålunda gjort dem till "Ch'Araldagy".
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jo. Men det är inte helt otroligt att de skulle ha döpt det till något annat ändå. Hmmm... en röst för Ch'Araldagy i alla fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Eventuellt skulle de kunna ha döpt den till Ch'Aralran som alltså skulle betyda "Boning vid himmelsk räckvidd"? Det vill säga lite motsatsen till vad Ch'Araldagy skulle betyda? Lite i stil med "så långt himlen når från den här punkten".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Anarchclown said:
Eller bara Aralran? Himmelsk räckvidd rakt av?
Det gillar jag! Det låter härligt storhetsvansinnigt som i att allt himlen rör vid tillhör oss.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Ok. Uppdaterad lista på möjliga namn. Inkluderande de två som Radioaktiv föreslog förut.

Tsit'eli Samto: DVS Rött Berg
Tsit’eli Tsia: DVS Röd Himmel
Korandi: Korparnas Rådare. Hänvisande till den speciella relation som dessa öars invånare har med korpar, korpsfinxar och fåglar i allmänhet.

Kthanri: Förfäders Ära, ett namn som kan ha valts för att hedra de ursprungliga ätternas förfäder och som anspelar på den religion som är den dominanta på öarna.

Kalomran: Krakens Räckvidd. Detta är ett namn som anspelar på öarnas tidigare inblandning i piratverksamheter, Ka'Itlarogs närliggande malström i vilken den största Greppfisken (stor bläckfisk) i världen skall vila och hur den lilla önationens inflytande sprider sig som en mångarmad bläckfisks omfamning runt det västra havet.

Ch'Araldagy: Är det helt enkelt så att huvudstadens hubris är så stor att man döpt hela nationen efter denna vulkaniska plats någon gång vid dess grundande och namnet har fastnat?

Samt Rymdhamster och mitt spånande som resulterade i Aralran: DVS Himmelsk räckvidd
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag tror vi kan sluta oss till att det är Kalomran då eftersom även jag gillar det här med tanken på att Ch'Araldagiska skepp har vimplar med bläckfiskar och korpsfinxar. Oftast färgade mörkt blåsvarta med bläcket från Greppfisken.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Anarchclown said:
Tänkte mig att jag skulle starta en liten kampanj.
:gremlaugh:

Angående i Lördags, är det en bra eller dålig idé att läsa den här tråden?

Übereil, som redan kommit på ett reservkoncept som i grunden är mycket mer intressant än hans improviserade karaktär
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
1. Ja. Det är helt ok att läsa tråden.

2. Om du vill modifiera din karaktär så kan du göra det, eller byta. PM på ingång.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Angående reservkonceptet (som numera är huvudkonceptet) så är hon från Tiao, där hon är medlem i en order eller kult eller vad man nu ska kalla det. Därför har jag funderat lite kring vissa delar av Tiaos kultur. Det jag tänkt är följande:

Precis som i Konfucialismen så gäller devisen "rätt person på rätt plats". Alla har sin plats, och samhället funkar för att alla gör sitt bästa för att ta ansvar för den platsen. Så är du kock så är din uppgift att servera den bästa jävla maten som går, är du städare så ska du se till så området du städar är helt fläckfritt o.s.v.

Det här innebär samtidigt att folk ska hålla sig till sin roll och inte peta för mycket i andras uppgifter. Man gör sitt bästa inom sitt område och litar på att andra också gör det (det här går givetvis inte till absurda nivåer - man FÅR laga sin egen mat och ibland måste man försvara sig själv). Det här gäller givetvis även härskare.

På samma tema så är det väldigt viktigt med respekt och lojalitet mot andra. Dels så respekterar man andras kunskap (för alla är expert på någonting) och dels så missbrukar man inte andras respekt genom att fuska med sina egna uppgifter. Det här går givetvis igen i andra delar av samhället, inte minst i förhållandet mellan härskare och undersåtar.

Det är dock inte blind respekt och blind lojalitet som efterfrågas - den som brister i sin respekt och lojalitet mot andra ska störtas. Men det är ändock på respekt och lojalitet fokuset ligger vilket gör att det krävs rätt mycket innan folk faktiskt börjar tvivla på en.

Andra viktiga faktorer tänkte jag var att ålder är en väldigt viktig statussymbol - man respekterar och litar på äldres omdöme. Ljuga är också någonting som ses som extremt respektlöst (och därmed fel) (just lögnaktighet tänkte jag skulle vara ett område där min karaktärs kult skiljer sig från resten av samhället vilket är en del i att folk känner sig olustiga med den).

Å, och det är dygdmoral som är det som gäller i landet. Dvs man ska inte handla respektfullt utan man ska vara en respektfull person. Det är också ett sätt på vilket kulten skiljer sig - den har en betydligt mer pragmatisk syn på moral. Framför allt när det handlar om konflikter - den rådande samhällssynen är att när det väl blir konflikt så vinner man genom att vara bättre än motståndaren (de är någon slags combat as sport-kultur som gäller). Kulten jag kommer ifrån vinner genom att fuska.

Vad tycks om det?

Übereil, som blev beordrad av Anarchclown att posta det här
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Radioaktiv said:
Eh... sitter och ritar med en vän. Antagligen lägger jag upp hennes (ännu oklara) bild på en korpsfinx... Och till skillnad från mig kan kvinnan illustrera o_O
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.......

Übereil, om Radioaktiv inte kan illustrera så är jag inte fysiskt kapabel att ens titta på en penna
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
HUS DVALI
Tsantriskt handelshus med mer eller mindre monopol på exotiska porslinspjäser. Löst allierade både med Tsantriska Kammaren och Hus Fradiun. Väldigt måna om sitt monopol och ogillade av övriga Tsantri för sina ibland våldsamma metoder. Har flera medlemmar som är integrerade i Ch’araldagiska samhället så till den grad att en av dem är påtänkt som domare för Stosori.

Tack vare att de är knutna till hus Fradiun debuterar också deras ungdomar ofta i den Ch'Araldagiska noblessen och knyter viktiga kontakter under dessa unga år.
 
Top