Nekromanti Repetikon XIV, 18:00, torsdag 11:e April, 2013

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Wilhelm vs. Klaus

Anarchclown said:
Eh. Lustigt nog minns jag inte namnen på folk, eftersom ljudnivån var så hög och jag blev lite trött i huvudet. Mina spelare sprang runt i en stad härjad av krig och jagade hungerdemoner. De verkade ha roligt så de fick adressen hit. Hoppas de dyker upp.
En av dom lurkar här och hans polare skulle regga sig. De två killarna var ju vänner till mig.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Wilhelm vs. Klaus

Anarchclown said:
Klaus klätter mus?
Nej... han var en lugn och sansade kille... ahn brände bara ner 2-3 kvarter av Altdorf och drack lite, spräkte en skalle och begick själv mord med orden. "Blood for the blood god!"
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,353
Location
Stockholm
Re: Wilhelm vs. Klaus

Ait. Jo. Jag hoppas på att de reggar sig alla tre och blir aktiva. Det vore awesome. Jag är för tillväxt. Ingen av dem spelade iofs för första gången. Men ingen av dem verkade ha spelat länge heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Benbrytar-Klaus berättelse

Klausarna fick i uppdrag att se till att någon tjommare håller käft, på vilket sätt vi än ville. Vi fick en beskrivning av honom och en adress som vi drog iväg till. Vi fick syn på en tjomme ute på gatan utanför huset som såg ut som rätt person så vi lurade in honom i en gränd och spöade skiten ur honom varefter Gravskändar-Klaus stampade ihjäl honom. Självfallet blev vi påkomna och flydde, förutom Gravskändar-Klaus som stannade kvar för att kasta sten på vittnet och i stället lyckades se till att alla fick sig en ordentlig titt på honom. Till sist flydde vi allihopa och Gravskändar-Klaus och Falskspelar-Klaus satte sig på en krog för att låta läget lugna ner sig medan Benbrytar-Klaus tog sig tillbaka för att speja lite. Han luskade reda på vilken lägenhet glappkäften bodde i och gick dit och knackade på, men glappkäften visade sig vara väldigt paranoid och vägrade öppna, så Benbrytar-Klaus slöt upp med sina vänner på värdshuset där han lyckades köpa ett lite tyngre vapen av värdshusvärden (Han hoppades på en avsågad, dubbelbladig hillebard men fick nöja sig med en rejält spikklubba, som doldes i en säck för att inte väcka frågor från stadsvakten).

I ett plötsligt infall av kreativitet återvände Benbrytar-Klaus till platsen för mordet på fel glappkäft och närmade sig stadsvakten som stod där. Han förklarade att han sett mördaren med mörk magi teleportera sig till avsattsen framför en av lägenheterna och visade vakten dit i hopp om att den paranoida glappkäften skulle anfalla stadsvakten och själv bli dödad. Tyvärr gjordes mycket lite motstånd och glappkäften blev istället arresterad. Benbrytar-Klaus försökte se till att hela sälskapet skulle ramla ner för trappan och slå ihjäl sig men så gick det inte, men han undgick i alla fall upptäckt av mordförsöket.

I stället valdes en annan taktik där Benbrytar-Klaus försökte uppvigla folkmassan att ta lagen i egna händer med hjälp av fortsatta lögner om att glappkäften var både mutant och häxa, men folkhopen visade sig vara lite laglydigare än vad Benbrytar-Klaus hoppades och avaktade. Istället uppmärksammade vakten Benbrytar-Klaus under följande tummult så han tog till flykten, förföljd av samma folkmob den här gången uppviglad av stadsvakten. Benbrytar-Klaus retirerade till ett annat värdshus där han med hjälp av öl och pengar lyckades uppvigla en ny folkmob till att ta lagen i egna händer och ledde dem till anfall mot stadsvakten. Än en gång visade sig folket vara mer prat än handling och Benbrytar-Klaus fann sig stående öga mot öga med nu ganska irriterade stadsvakter. Men än en gång räddade hans snabba fötter honom och han flydde, skrickandes varningar till glappkäften om att han skulle hålla käft om han visste vad som var bäst för honom. På något sätt verkade det som att kvarteret fattade eld också (Gravskändar-Klaus, trots stränga uppmaningar om att inte göra så från får arbetsgivare).

Efter detta sammanstrålade de tre Klausarna på krogen Grå Gåsen där de först fick uppdraget. Dröm om vår förvåning när en bunden glappkäft stövlar in genom dörren åtföljd av tre stycken "sjömän" (illa förklädda stadsvakter). Falskspelar-Klaus befann sig på övervåningen och upptäcktes inte. Gravskändar-Klaus hade aldrig setts av stadsvakten och då han dumpat sina mest utmärkande attribut (en spade) så kändes han inte inget. Benbrytar-Klaus däremot arresterades genom en slug manöver av en av stadsvakterna och bakbands. En av vakterna gav sig iväg för att undersöka rop om eld och mer tumult utbröt när värdshusvärdinnan identifierade Gravskändar-Klaus som min medbrottsling varpå han tog sin flykt ut genom dörren förföljd av en annan av vakterna. Kvar var jag och den sista vakten. Jag lyckades övertyga henne om att fria mina händer så jag kunde visa henne det hemliga handskaket som vi använde i vår grupp. Jag lyckades lura henne till att vända ryggen till varpå jag tog till flykten ut genom dörren och lyckades fly bort i gränderna.

Självfallet återvände jag snart till Grå Gåsen för att kolla läget. Gravskändar-Klaus låg på gatan med avskuren hals, och kringstående hävdade att vakten sagt att han skar halsen av sig själv, men det var det ingen som trodde på utan de trodde att vakten skar halsen av honom. Vakterna och glappkäften satt vid baren, så Benbrytar-Klaus tog bakvägen och mutade bartendern till att försöka få dem så fulla att de däckade, men det gick om intet när vakterna tog det lungt med spriten och istället fattade de misstanke och kollade köket där Benbrytar-Klaus gömde sig så han var tvungen att fly än en gång, men återvände snart. Den här gången lyckades han genskjuta uppdragsgivaren som var på väg tillbaka för att se hur jobbet gick. Benbrytar-Klaus skyllde allt som hänt, inklusive branden på Gravskändar-Klaus och lyckades få i uppdrag att ha ihäl honom samt skjuta glappkäften för en rejält summa pengar. Då Gravskändar-Klaus redan var död kändes uppdraget enkelt så Benbrytar-Klaus fattade posto utanför Grå Gåsen och sköt glappkäften när denne visade sig utanför dörren. Tyvärr snuddade skottet bara honom och Benbrytar-Klaus var än en gång tvungen att fly (något han har en talang för). Då hela stadsjakten jagade efter honom såg Fuskspelar-Klaus sin chans och sprang fram och dödade glappkäften medelst dolkar varpå även han flydde.

Summa sumarum: Benbrytar-Klaus ställde förvisso till med mycket bråk, men han dödade aldrig någon (om än inte i brist på försök) men har trots det 50 silvermynt att inkasera som Falskspelar-Klaus inte är medveten om, plus halva betalningen som återstår från det ursprungliga jobbet, samt en inkaserad pistol (värdefull!). Klausarna kanske inte vann som grupp, men jag hävdar att Benbrytar-Klaus kom ur det hela som en klar vinnare!

Summa summarum, skitkul!

Tankar om våld och sådant följer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Tankar om våld

  • Vi överföll alla tre en man och misshandlade honom först till medvetslöshet sen till döds på ett mycket brutalt sätt i en gränd för att han _kanske_ var den vi sökte.
  • Jag försökte uppvigla en folkmassa till att bränna eller stena den man vi faktiskt var ute efter, och gärna vakterna med på samma gång.
  • Spider/Riddler anlade inte bara en brand i vad som i grund och botten är en trästad och offrade till och med fortune points för att se till att den blev extra ödeläggande, vilket säkerligen resulterade i många dödfall och garanterat resulterade i horder av nya hemslösa och utblottade.
  • Falskspelar-Klaus högg ihjäl en man och skar halsen av honom för att han inte visade sig vara en tillräckligt skicklig doktor.
  • Jag hade för avsikt att slå in skallen på en stadsvakt, bakifrån, tills det uppdagades att Benbrytar-Klaus inte längre hade sin spikklubba.
  • Gravskändar-Klaus skar halsen av sig själv (okej, kanske inte ska räknas i sammanhanget =)
  • Benbrytar-Klaus sköt en man på kort avstånd med avsikt att döda denne med kallt blod.
  • Falskspelar-Klaus "avlivade" samme man, även här med kallt blod.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Warhammer 3ed Edition

Jag var väldigt skeptisk mot den här versionen när den kom, men faktum är att för det här ändamålet så var det riktigt roligt. Okej, jag tycker att det var för många olika sorters tärningar, men det ar åtminstånde inte så väldans många symboler allt hålla reda på för den sakens skull då det var ungefär samma symboler på de olika tärningarna. Lite rörigt att sätta sig in i, kan hända, men det visade sig att mycket blev uppenbart allt eftersom så länge man kom ihåg att titta på korten.

Jag gillade lite tanken bakom att det hela gick ut på att sammla på sig bra tärnignar, sammtidigt som SL slängde på dåliga tärningar när det passade. Sen plockade man bort alla tärnignar som tog ut varandra, så i princip slog man en jäkla massa tärnignar, plockade bort de flesta och tittade på de få återstod. Relativt smidigt, faktiskt.

Lite väl mycket kort och grejor, känner jag kanske.

/Edit: Puh! End of rant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Re: Tankar om våld

Rymdhamster said:
Så mycket våld och ond bråd död i dagens spel. Väldigt våldsammt. Obehagligt våldsamt så här i efterhand, när jag tänker igenom det i lugn och ro.
Det är kanske lite som filmen Man Bites Dog, där en mördare följs av ett filmteam och sedan spårar allting gradvis ur.

Ascool sammanfattning av spelomgången!

/Magnus
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Warhammer 3ed Edition

Vi på Wilhelmsidan hade inte alls någon känsla för hur vi skulle göra för att samla ihop tärningar, vilket ledde till att majoriteten av våra tärningsslag gjordes med klart under 50% att lyckas (och som folk är bekanta med upplevs c:a 70% ungefär som 50% av folk, och att allt under 70% är orättvist och sabbar flow). Det känns som att systemet har ett visst pudelpoängigt element som jag inte uppskattar riktigt. Däremot kan man nog lära sig att manipulera systemet och få mer flyt i adderande av diverse sorters tärningar till pölen på ett sätt som jag tror att vissa sorters spelare skulle ha skitroligt med.

Dock ledde den stora mängden tärningar för min del till rena avläsningssvårigheter, att tärningsslagen och reglerna tog för mycket fokus och hur svårt något att genomföra var extremt svårt att bedöma innan man tog sig för något.

Utmattningspoängen hade det här Nobilis-problemet att saker och ting blev tråkigare ju längre spelet fortgick, för att ens rollperson helt enkelt var utmattad. Kanske funkar i vissa sammanhang, men här blev det mest att jag lät bli att göra saker för att min rollperson helt enkelt inte orkade mer. Realistiskt i all ära, men uppmuntrar avvaktande och sparsamt spel snarare än att uppmuntra att ge sig in i situationer med hull och hår. Smaksak förstås, men inte riktigt min kopp.

Sessionen var svinbra, men systemet var sådär.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Re: Wilhelm vs. Klaus

Det var galet roligt mer sådant fast kanske i en mer kontrolerad miljö?
 
Top