Nekromanti Reproduktion i rollspel

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag funderade igår kväll på hur reproduktion är knutet till "god" och "ond" i de mest skilda system. Dvärgar och alver är klassiska fantasyexempel på raser som reproducerar sig långsamt. De är eftertänksamma och kloka men riskerar ständigt utrotning då de inte ersätts särskilt snabbt. I spannet långa livslängder dominerar de goda raserna, även i rymdäventyr. Går man istället i andra riktningen (och passerar mittpunkten människor) finner man exempelvis svartfolk. De "ynglar av sig" och kan kosta på sig en aggressiv livsstil då gruppen är back on track några år senare. Går man mot än snabbare reproduktion blir det ännu ondare: aliens till exempel. Raser som "svärmar över" människor och skiter fullständigt i om en individ dör. Med ännu längre livsspann än alver tenderar raser, eller snarare individer, att bli ännu klokare och lugnare. Undantaget odöda och demoner såklart!

Så, för att knyta ihop säcken: längre livstid och lägre reproduktion brukar vara förbehållet goda och visa raser, med undantag för olika "ancient evils". Kortlivade och snabbt reproducerande raser däremot, finns det ens något exempel på goda sådana?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inga bra exempel på raser eller så, men jag associerar direkt till samma sexualmoralism som får rasister att vilja framställa muslimer eller svarta överlag som just sexuellt "oansvariga" och lössläppta; de "ynglar av sig" etc. Eller om man ser till en del skildringar av arbetarklassen från tidig industrialism eller så. Överhuvudtaget att koppla samman de grupper man vill betrakta som "other" som sexuellt lössläppta, primitiva, obildade, elaka... känns som en del av ett mönster. Och när vi pratar "svärmande" så blir det ju extra dehumaniserande; man ser inte varje individ utan bara de i princip utbytbara enheterna som en del av en större hord där det enskilda livet inte är betydelsefullt.

Däremot har vi då vackra, civiliserade, välutbildade, visa, ljusa varelser som givetvis då också lever längre, varje individ är en alldeles egen snöflinga och det är en stor tragedi när någon går bort. Den dikotomin passar bra in ihop med skildringar av den civiliserade västerländska människan eller av den mera bildade överklassen. Självkontroll, låg sexualdrift, ansvarstagande.

Det var nog delvis därför jag gillade Geminis insektsalver; de kopplade i någon mån ihop symboler som traditionellt är kopplade till det goda och civiliserade och symboler som istället brukar kopplas till det onda, barbariska, främmande.

(Den här symboliken syns givetvis också i många fiktiva skildringar av kalla kriget, där individualistiska goda ljuda förkämpar får slåss mot onda, kollektivistiska horder av identiska insekts-kommunister...)

Så... Vart vill jag komma? Bara att jag tycker att de här konsekventa systemen är lite trista, och att de återfinns lite varstans. Och att jag gillar när författare av fantastik har lite mer nyanserade bilder.

Ymir

Liten kantbaron
Salarians i Mass Effect är den koolaste rasen på länge. De är generellt sympatiska, speedade, ADHD:iga nördar med hyperaktiv metabolism. De lever cirka 40 år och förökar sig genom äggläggning, bara en på tio är en kvinna så man måste förmoda att de får väldigt många barn.

Det kan även nämnas att D&D3,5 av alla spel hade den sköna touchen att människorna beskrevs som kortlivade kaniner. Mass Effect kör lite samma linje.

Kan även nämnas tirakerna (alltså orcherna) i Eon, som, om än brutala och socialdarwinistiska, som allt annat i Eon är nyanserade och har god potential att vara good guys. De förökar sig lite som salarians, dvs kort livslängd, få kvinnor, många barn, och har likt salarians ett informed ability-matriarkat (det vill säga, materialet etablerar att de är matriarkala men det känns dessvärre inte alltid så i praktiken). Eon är även notervärt i det att extremt långt liv framställs som sorgligt och nedbrytande, en premiss som Chronopia skruvade upp till tusen med sina degenererade alver. Alla odödliga varelser i Eon drabbas av ett fenomen som kallas borttoning, och sakta bryter ned dem genom en form av acedia, tills de riskerar att helt blekna bort från världen.

Så jag tror att allt beror mycket på var på skalan man egentligen placerar människorna. Om man undviker frestelsen att låta människorna framställas som universums norm, då kan man, i jämförelse med alver och dvärgar, se oss som kaninrasen.

Hos Tolkien däremot, är konnotationen långt liv = god/bättre mycket stark. Men fantasy har kommit långt sedan Tolkien.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n213185 said:
Det var nog delvis därför jag gillade Geminis insektsalver;
Ursäkta OT men... ... ... du måste berätta allt om det här för mig, i en messengerkonversation nära dig o_o säg allt omg

Sapient

Swashbuckler
Det där är ju riktigt gamla sexuella ideal som tittar fram - på den tiden det var män som var återhållsamma, för de ägde förnuft, disciplin (och en HEL själ, till skillnad från kvinnans halva...). Kvinnor var de liderliga, styrda av impulser, okontrollerbara - djuriska!

I biologin hade länge teorin om r- respektive K-strategier (för att producera avkommor) en väldigt stark ställning. Den är precis detta - dvs. r-strategin är att maximera avkommans antal, med minimal investering i var och en. "Breed and forget". K-strategin var motsatsen - få avkommor, maximal investering (energimässigt, långsam uppväxt med omhändertagande av föräldrarna.)

Frånsett att den mest uppenbara sexualmoralistiska tonen ersatts av ett ganska snävt (och lite flummigt) "eko-perspektiv" - tänk Romklubben och "befolkningsexplosion", K stod för "kapacitet" dvs på något magiskt vis var de arter som eftersträvade färre avkommor mer "ekologiskt medvetna" - var det i stort sett lika mycket nys. (Evolutionära mönster i fortplantningen präglas av ekosystemets kapacitet, oavsett om det är fråga om "r" eller "K"-mönster...)

Men att den teorin plockades upp och spreds, utan att egentligen granskas förrän efter två, tre decennier är ju lite beroende på samma underliggande föreställningar.

anth

Vetefan
MattiasLejbrink;n213175 said:
Jag funderade igår kväll på hur reproduktion är knutet till "god" och "ond" i de mest skilda system. Dvärgar och alver är klassiska fantasyexempel på raser som reproducerar sig långsamt. De är eftertänksamma och kloka men riskerar ständigt utrotning då de inte ersätts särskilt snabbt. I spannet långa livslängder dominerar de goda raserna, även i rymdäventyr.
Du beskriver två utfall av fyra möjliga.

Vi har långlivade (tänk sköldpaddor/elefanter) mot kortlivade (tänk flugor/myggor).
Vi har "goda" mot "onda".
Du har beskrivit långlivade goda och kortlivade onda.

Vi har även kortlivade goda. Det skulle kunna vara en fjäril. Hur som helst tycker vi att denna grupp är ointressant så vi bortser från den.

Kvar blir långlivade onda.

Min åsikt är att en sådan ras skulle "dö ut" ganska snabbt, för de dödar sig själva snabbare än de hinner reproducera.
En ras som enligt min åsikt borde vara utdöd är drow i DnD. Deras samhällsstruktur skulle kunna liknas vid ganster/maffia-familjer med samuraj-liknande heder och med ständiga återkommande interna uppgörelser.
Dessa interna uppgörelser kostar mer liv än vad drow hinner reproducera - alltså borde de vara utdöda.

Ett annat exempel är deep ones i CoC. De är i princip odödliga. Men vad folk glömmer är att de inte är "onda" och har inga interna motsättningar. Anledningen till att vi tycker att de är onda är för att de uppfattar oss ungefär som vi uppfattar kor och grisar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det verkligen så i klassisk fantasy och klassiska fantasyrollspel? Trots att jag läst det mesta som Tolkien skrev vet jag inte hur snabbt orcherna förökar sig (eller om de förökar sig alls). Inte heller i Drakar och demoner kan jag påminna mig några tydliga beskrivningar av orcher och andra svartfolks reproduktionsförmåga. Den finns säker någonstans, men den var knappast central för beskrivningen av varelserna.

Jag kan däremot tänka mig att det är så i Warhammer, både vad gäller orcher och andra "onda" varelser, men där har jag dålig koll på vad varelserna gör när de inte spelar fotboll.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Gurgeh;n213224 said:
Är det verkligen så i klassisk fantasy och klassiska fantasyrollspel? Trots att jag läst det mesta som Tolkien skrev vet jag inte hur snabbt orcherna förökar sig (eller om de förökar sig alls).
Bra fråga.

Det jag däremot tycker mig minnas är att det här och där antyds att orkernas reproduktionstakt är direkt kopplad till den stora ondingens aktiviteter, dvs "orc multiply" när Morgoth eller Sauron är ovanligt aktiva eller på krigsstigen eller när tiderna är onda i största allmänhet. Vilket ju är något delvis annat.

Gurgeh;n213224 said:
Inte heller i Drakar och demoner kan jag påminna mig några tydliga beskrivningar av orcher och andra svartfolks reproduktionsförmåga.
En snabb koll i DoD84 och Monsterboken ger vid handen att detta är ett korrekt uttalande för dessa; vet dock inte hur det är med den senare boken om svartfolk, som jag aldrig har ägt eller läst.

God45

#PrayersForBahakan
Gurgeh;n213224 said:
Är det verkligen så i klassisk fantasy och klassiska fantasyrollspel? Trots att jag läst det mesta som Tolkien skrev vet jag inte hur snabbt orcherna förökar sig (eller om de förökar sig alls). Inte heller i Drakar och demoner kan jag påminna mig några tydliga beskrivningar av orcher och andra svartfolks reproduktionsförmåga. Den finns säker någonstans, men den var knappast central för beskrivningen av varelserna.

Jag kan däremot tänka mig att det är så i Warhammer, både vad gäller orcher och andra "onda" varelser, men där har jag dålig koll på vad varelserna gör när de inte spelar fotboll.
I Warhammer är orkerna en sorts svampar och de avger sporer när de slåss. Sedan bara växer det nya orker. :)

Tre solar

Hero
Några livslängder

Pseudo-drakar 10-15 år, NG
Pegasi, 40 år, CG

Duergar, 400 år, LE
Durro, 400år?, CE
Drow, som alv?, CE
Fire Giant, 350år, LE
Frost Giant, 250år, LE
Hill Giant, 200 år, CE
Hag, 500-1000år, E
Kobolds, 135år, LE
Mind Flayer, 125år, LE
Minotaur, 200år, CE

Utan att stödja mig på någon djupare analys skulle jag säga att fantasy-varelser generellt har en längre livslängd än människor, oaktat om de är onda eller goda. Den genomgående associationen är GAMMAL - HEMLIG KUNSKAP - SÄLLSYNT.
Orcher lever kort (40år) för att de är den vanliga fienden (pga Tolkien) och inte vet några hemligheter.

erikt

Hero
Gurgeh;n213224 said:
I Tolkien så förökar sig orker på samma sätt som andra folkslag (dvs sexuellt) och kan göra det ganska snabbt, men inte hur snabbt som helst.
Dvärgarna hade nästan utrotat orkerna i Dimmiga Bergen under kriget mellan dvärger och orker som slutade år 2799, Tredje Åldern.
140 år senare, vid Femhärarsslaget år 2941, så var orkerna tillbaka i full styrka. Efter det slaget så tog det tid för dem att återhämta sig, men vid tiden för ringtrilogin (knappt 80 år senare) så kryllade Dimmiga Bergen återigen med orker.

Här ser vi dock även att Tolkiens orker kunde vara långlivade om de inte blev ihjälslagna. Deras hövding Azog blev dödad av Dain Ironfoot år 2799. Azogs son, Bolg, blev dräpt av Beorn under Femhärarsslaget. Bolg måste alltså varit minst 140 år gammal vid den tidpunkten - och var fortfarande i fullt stridbart skick.
Det stämmer med teorin att Tolkiens orker är framavlade från alver. (Något som Tolkien senare ändrade åsikt om, men aldrig riktigt kunde bestämma sig för hur det egentligen låg till.) Tolkiens orker är antagligen teoretiskt precis lika långlivade som alver, men eftersom de tenderar att vara ganska våldsamma så dör de antagligen oftast ganska tidigt i strid.

Ymir

Liten kantbaron
Det är inte så mycket orcherna som jag reagerat på hos Tolkien, för det är alltid jättevagt om de är odödliga men fallna alver eller inte. Snarare tänker jag på Aragorns långa liv och hur det i narrativet används för att signalera hans storslagna ursprung. En möjlig alternativ tolkning är att Tolkien inte alls tänkte i banorna av mer långlivad = bättre, utan att det bara verkar så in hindsight för att han dels hade en edwardiansk sexualmoral, och dels körde stenhårt på tropen att allt var bättre, högre och mer fantastiskt förr. Numenoreanernas långa liv skulle isåfall inte signalera upphöjdhet så mycket som att de är en kvardröjande rest från en förgången värld. Men jag tror där finns element av bägge sakerna. Aragorn är definitivt nån sorts übermensch.

erikt

Hero
Ymir;n213338 said:
Det är inte så mycket orcherna som jag reagerat på hos Tolkien, för det är alltid jättevagt om de är odödliga men fallna alver eller inte. Snarare tänker jag på Aragorns långa liv och hur det i narrativet används för att signalera hans storslagna ursprung. En möjlig alternativ tolkning är att Tolkien inte alls tänkte i banorna av mer långlivad = bättre, utan att det bara verkar så in hindsight för att han dels hade en edwardiansk sexualmoral, och dels körde stenhårt på tropen att allt var bättre, högre och mer fantastiskt förr. Numenoreanernas långa liv skulle isåfall inte signalera upphöjdhet så mycket som att de är en kvardröjande rest från en förgången värld. Men jag tror där finns element av bägge sakerna. Aragorn är definitivt nån sorts übermensch.
Aragorn är lite av ett specialfall - spårar man hans stamtavla bakåt så hittar man diverse alver och t.om. en "ängel" (maia)
Numenoreanerna i allmänhet är dock lite av långlivad=bättre, men mer av långlivad=välsignad av "gudarna". I grunden är de bara vanliga människor, men de fick ökad livslängd efter att ha flyttat ut till Numenor. När de senare började bli onda och sätta sig upp mot Valar, så sjönk deras livslängd.
Tolkiens alver å andra sidan väldigt långlivade men så där jättemycket bättre är de ju inte alltid - när alver fuckar till saker så blir det riktigt illa (se: Fëanor och hans söner.)

Förutom diverse fallna "änglar" (Morgoth, Sauron, balroger, m.fl) och odöda (ringvålnader, kummelgastar) så har Tolkien flera långlivade, klart onda varelser (Shelob, drakar, m.fl.)

Så även om man onekligen kan hitta element av långlivade=bättre hos Tolkien så har han även många undantag, och det är definitivt inget genomgående drag.

Sapient

Swashbuckler
erikt;n213340 said:
Tolkiens alver å andra sidan väldigt långlivade men så där jättemycket bättre är de ju inte alltid - när alver fuckar till saker så blir det riktigt illa (se: Fëanor och hans söner.)

Förutom diverse fallna "änglar" (Morgoth, Sauron, balroger, m.fl) och odöda (ringvålnader, kummelgastar) så har Tolkien flera långlivade, klart onda varelser (Shelob, drakar, m.fl.)

Så även om man onekligen kan hitta element av långlivade=bättre hos Tolkien så har han även många undantag, och det är definitivt inget genomgående drag.
Nja, det här tror jag missar ett par väldigt viktiga aspekter. Tolkien som både var starkt religiös - romerskt katolskt kristen - där åldern bär en särskild relation till idén om paradiset, syndafallet etc för rätt tydligt in ett sånt element också i Middle earth. Äldre är bättre - precis som bibelns patriarker påstås ha blivit flera hundratal år gamla.

Dessutom, eftersom han var så hårt inne på isländsk litteratur, har han ett koncept av heder och ära som rättfärdigar "de stolta alvernas" (och människornas) handlingar. Jag minns inte den exakta formuleringen i Silmarillion, men jag tror tanken är att Fëanors handlingar ska ses som rättfärdiga i den kontexten. De må vara destruktiva - men det var hans (och hans söners) *rätt* att bete sig så.

Så också tex Aragorn eller Denethor. Denethor framstår för oss förmodligen som en ganska idiotisk karaktär (som görs dubbelt motbjudande i filmerna) - men som nog i böckerna så som Tolkien avsåg det nog mest ska ses som en tragisk person fångad i en alltmer orättfärdig värld. Och i någon mening "gör rätt" i att vara så halsstarrig och motvalls som han är där. Han har fel - det vet vi läsare, men han vet det inte och handlar som han måste.

Det ska vara sorgligt, men alls icke något "dåligt".

Det som skiljer de "bra" människorna från andra är deras stolhet. Det är det som gör dem kapabla att motstå Morgoths ondska, istället för att slinka iväg i skräck. Men det är återigen samma hederskoncept - och det ger samma följder. Narn in Hîn Húrin är ju en tragedi i samma nivå som Fëanors söners.

Och det finns helt klart en del av den där "blodstanken" också hos Morgoth, Sauron, balrogerna, Shelob osv. Morgoth och Sauron är själv valar respektive maia och även om de är fallna så behåller de sin kraft. Balrogerna är också maia - även om inga framträdande sådana ("lesser" tror jag silmarillion talar om...).

Shelob kommer av Ungolianth - och Ungolianth är ett specialfall. En odefinierad "urvarelse". Kanske lite en ond motsvarighet till Tom Bombadil, som i någon mening bryter den bestämda kosmologin i boken. Inte desto mindre är det lite samma sak - en varelse som i makt är jämförbara med åtminstone maia, möjligen med valar. (Morgoth/Melkor behövde hjälp av sina balroger - korrumperade maia - för att driva iväg Ungolianth efter räder mot Valinor då träden förstördes.)

Drakarna är det som inte riktigt förklaras. I någon tidig variant, i "Tales from Middle Earth" antyds snarare att de var mekaniska skapelser - men det försvinner. (Men de tillhör de texter som Tolkien skrev under slutet av första världskriget, så det ger intressanta associationer till kriget som bakgrund och inte minst de första stridsvagnarna med mekaniska drakar...)

Deras ursprung är oklart, utom att Morgoth/Melkor både avlade fram dem men också i någon mening förfärdigade dem på något slags magiskt sätt, för att ge dem egenskaperna att kunna spruta eld eller gift (och, antydningsvis, någon slags frostdrake) samt så småningom att kunna flyga.

Dvs. möjligen med undantag för drakarna är i princip alla de monster som ondskan använder under första endera korrumperade maia eller möjligen avkommor av dessa, som pga blodet behåller deras egenskaper.

Orcherna har ganska liten roll, i det skedet. Det noteras att de skapas då, och de är ganska betydelselösa fotsoldater i Morgoths arméer. Och i den skapelseversionen är det uttalat att de är korrumperade alver. Anledningen att det blir oklart sen, tror jag kommer av att Tolkien eventuellt kan ha tänkt sig att Sarumans orcher har en helt annan bakgrund - de är tillverkade rätt och slätt. De är egentligen något annat, en efterbild som Saruman experimenterat fram för att göra sig mer likvärdig med Sauron. (Däremot är frågan om hur Saruman skapat dem - sannolikt inte som en genuin nyskapelse, eftersom det slås fast ganska tydligt att "ondskan inte kan skapa". Men vad jag minns sägs det inte mycket om hur Sauron gått till väga...)

Också den skillnaden är kanske intressant i sammanhanget - de orcher som Sauron använder sig av, är mindre och inte lika kraftfulla som Uruk-Hai. Orcherna i sagan om ringen är inte alls de orcher som de en gång var (i de få antydningar som finns om dem från tidigare åldrar), utan små, snikna, ganska fega.

Det är det som gör dem så förväxlingsbara med de "goblins" som bara förekommer i the Hobbit annars. Men så var det nog inte alls de tedde sig under första och andra åldern - den bild vi får av dem som formidabla motståndare framför allt när alver och människor besegrar Sauron och tar ringen är något helt annat.

Men också de har sakta förfallit, när de skingrades och "slank iväg för att gömma sig i hålrum i bergen". (De erövrar ju inte så mycket Moria, som flyttar in när balrogen har dödat eller drivit i väg dvärgarna...)

Precis som människorna från Númenor som sakta "urvattnats" genom generationer, så har orcherna gjort det.

Båda dessa koncept om blod och heder/ära/stolhet är saker som är sjukt arkaiska för oss, så det är inte alldeles lätt att se mönstret i sin helhet, så som Tolkien nog själv tänkte sig det. Men jag är ganska övertygad om att där fanns en sån avsikt. Det är tex samma tragiska halsstarrighet som gör att Gunnar på Lidarende skiter i att ta båten till Irland, och blir dödad i stället, som i Fëanors eller Húrins liv. Och de ska nog läsas på samma sätt - tragiskt, men storslaget pga det.

RasmusL

Champion
Sapient: extra plus för att du producerar den här typen av utläggningar innan kl 06:00 < 3

*följer okunnigt men entusiastiskt diskussionerna*

Dimfrost

Special Circumstances
Gurgeh;n213224 said:
Tja, det finns ju livslängder angivna från Expert och framåt (väl?), där det framgår att svartfolk blir vuxna tidigt och inte lever särskilt länge.

erikt

Hero
Sapient;n213344 said:
Nja, det här tror jag missar ett par väldigt viktiga aspekter. Tolkien som både var starkt religiös - romerskt katolskt kristen - där åldern bär en särskild relation till idén om paradiset, syndafallet etc för rätt tydligt in ett sånt element också i Middle earth. Äldre är bättre - precis som bibelns patriarker påstås ha blivit flera hundratal år gamla.

Dessutom, eftersom han var så hårt inne på isländsk litteratur, har han ett koncept av heder och ära som rättfärdigar "de stolta alvernas" (och människornas) handlingar. Jag minns inte den exakta formuleringen i Silmarillion, men jag tror tanken är att Fëanors handlingar ska ses som rättfärdiga i den kontexten. De må vara destruktiva - men det var hans (och hans söners) *rätt* att bete sig så.
Nja, håller inte riktigt med. Vad Tolkien framför allt har är en ide om att gångna tider var "större", "högre", och allmänt maffigare - vilket inkluderar de varelser som härstammar från de tiderna. Idén om en forntida guldålder är gammal och kan spåras åtminstone tillbaka till de gamla grekerna.
Att ålder skulle implicera bättre - som i godare - tycker jag inte stämmer alls.
Saruman t.ex. är långt äldre och mäktigare än Frodo - men en betydligt sämre person.

Visst följer många av hans karaktärer arkaiska begrepp om heder och ära, men det innebär inte att de nödvändigtvis betraktas som rätt utan det är bara så som karaktärerna är. Vad som betraktas som rätt och fel verkar snarare följa klassisk kristen syn på detta - vilket är föga förvånande.

Jag kan inte se någonting i böckerna som rättfärdigar Fëanor och hans söners mer destruktiva handlingar. Den ed de svär beskrivs som en ed som aldrig borde ha svurits, och "the kinslaying" betraktas av precis alla andra som en ond handling.
Flera andra av hans och hans söners handlingar är också högst tveksamma eller i vissa fall klart onda.
Det är ganska klart, enligt min åsikt, att Fëanor agerar felaktigt - och eftersom han är en odödlig alv med stor inneboende kraft så blir hans misstag desto större.

(En outtalad tanke hos Tolkien verkar vara att det är mänskligt att fela, men för att riktigt ställa till det krävs det en odödlig. :rolleyes: )

Så också tex Aragorn eller Denethor. Denethor framstår för oss förmodligen som en ganska idiotisk karaktär (som görs dubbelt motbjudande i filmerna) - men som nog i böckerna så som Tolkien avsåg det nog mest ska ses som en tragisk person fångad i en alltmer orättfärdig värld. Och i någon mening "gör rätt" i att vara så halsstarrig och motvalls som han är där. Han har fel - det vet vi läsare, men han vet det inte och handlar som han måste.

Det ska vara sorgligt, men alls icke något "dåligt".
Denethor är onekligen en tragedi. Hans synd/svaghet är stolthet och en ovilja att lämna ifrån sig sin makt till den "rättmätige" kungen, men han är en kompetent härskare som aldrig faller ner i ondska och han gör hela tiden vad han tror är bäst för Gondor - ända fram till slutet när förtvivlan driver honom till vansinne och han försöker bränna både Faramir och sig själv.

Det som skiljer de "bra" människorna från andra är deras stolhet. Det är det som gör dem kapabla att motstå Morgoths ondska, istället för att slinka iväg i skräck. Men det är återigen samma hederskoncept - och det ger samma följder. Narn in Hîn Húrin är ju en tragedi i samma nivå som Fëanors söners.
Inte riktigt på samma nivå. Flera av Fëanors söner var rena skitstövlar som världen hade varit bättre utan. Tragedin här är väl närmast att de alla är fångna av sin ed, vilket så småningom leder till att de sist överlevande av dem hamnar i ett fall av "damned if you do, damned if you don't"

Turin å andra sidan må vara halsstarrig och arrogant men han försöker oftast göra rätt - men oavsett vad han gör så blir det ändå fel i slutändan.

Och det finns helt klart en del av den där "blodstanken" också hos Morgoth, Sauron, balrogerna, Shelob osv. Morgoth och Sauron är själv valar respektive maia och även om de är fallna så behåller de sin kraft. Balrogerna är också maia - även om inga framträdande sådana ("lesser" tror jag silmarillion talar om...).
Fast de behåller inte alltid sin kraft....
Morgoth matar in mycket av sin kraft i sina skapelser och i själva jorden, så att när han till slut besegras och tas till fånga är han bara en skugga av sitt ursprungliga jag.

Efter att ha fångats i Numenors undergång så förlorar Sauron för alltid förmågan att ta en fager skepnad - och efter att ha skapat Ringen så är mycket av hans personliga kraft låst i den, så att när den förstörs är han i praktiken maktlös.

Se även Saruman - på slutet så har han förlorat nästan all sin kraft.

Orcherna har ganska liten roll, i det skedet. Det noteras att de skapas då, och de är ganska betydelselösa fotsoldater i Morgoths arméer. Och i den skapelseversionen är det uttalat att de är korrumperade alver. Anledningen att det blir oklart sen, tror jag kommer av att Tolkien eventuellt kan ha tänkt sig att Sarumans orcher har en helt annan bakgrund - de är tillverkade rätt och slätt. De är egentligen något annat, en efterbild som Saruman experimenterat fram för att göra sig mer likvärdig med Sauron. (Däremot är frågan om hur Saruman skapat dem - sannolikt inte som en genuin nyskapelse, eftersom det slås fast ganska tydligt att "ondskan inte kan skapa". Men vad jag minns sägs det inte mycket om hur Sauron gått till väga...)

Också den skillnaden är kanske intressant i sammanhanget - de orcher som Sauron använder sig av, är mindre och inte lika kraftfulla som Uruk-Hai. Orcherna i sagan om ringen är inte alls de orcher som de en gång var (i de få antydningar som finns om dem från tidigare åldrar), utan små, snikna, ganska fega.

Det är det som gör dem så förväxlingsbara med de "goblins" som bara förekommer i the Hobbit annars. Men så var det nog inte alls de tedde sig under första och andra åldern - den bild vi får av dem som formidabla motståndare framför allt när alver och människor besegrar Sauron och tar ringen är något helt annat.
Anledningen till att Tolkien ändrade sig fram och tillbaka angående orchernas ursprung är att om de kommer från korrumperade alver så måste de fortfarande ha själar, och i så fall måste de (enligt Tolkiens katolska världsåskådning) ha fri vilja och kan inte vara ohjälpligt onda - vilket han inte fick ihop med hur han hade beskrivit orkerna.

Ursprunget till Sarumans orcher - Uruk-Hai - är inte helt klart men det finns starka implikationer om att de kommer från korsningar mellan orker och människor - vilket förklarar varför de tål solljus så mycket bättre än vanliga orker.
(Ursprungliga orkerna skapades innan solen fanns.)

Det är ganska tydligt att det finns många olika under-raser av orker med lite olika utseende - orkerna från Moria och orkerna från Mordor ser inte likadana ut t.ex., men det är inte konstigare än att det finns flera olika grupper av människor med lite olika utseende.

En del av dem är kraftfulla, andra svaga - stor individuell variation. Se t.ex. beskrivningen av den ork-hövding som spetsar Frodo med sitt spjut inne i Moria - definitivt en formidabel motståndare.

("goblins" och "orch" är bara två olika ord för samma varelser - det är inte helt klart i böckerna, men framgår av annat som Tolkien skrev)

Båda dessa koncept om blod och heder/ära/stolhet är saker som är sjukt arkaiska för oss, så det är inte alldeles lätt att se mönstret i sin helhet, så som Tolkien nog själv tänkte sig det. Men jag är ganska övertygad om att där fanns en sån avsikt. Det är tex samma tragiska halsstarrighet som gör att Gunnar på Lidarende skiter i att ta båten till Irland, och blir dödad i stället, som i Fëanors eller Húrins liv. Och de ska nog läsas på samma sätt - tragiskt, men storslaget pga det.
I viss mån så är det onekligen så. Men Tolkien har åtskilliga storslagna hjältar som inte uppvisar samma typ av halsstarrighet - och oftast framställs som bättre personer just för att de inte beter sig som idioter.
Exempel inkluderar Turins kusin Tuor - en av Aragorns anfäder, eller alvkungarna Finrod Felagund och Fingolfin. Vi har även Aragorn själv. Stolthet och ära har de allihopa - men inte samma tragiska halsstarrighet och arrogans som Fëanor uppvisar.