Re: Varför?
Lite bakgrund för äventyret, förresten: Den organisation (PBRD) rollpersonerna tillhör har inbjudits till Paris för informationsutbyte med ODESSA (organisationen som gömt nazister sedan andra världskriget) angående en gemensam fiende. Till mötet ska RP ha med sig en förhandlare och en del kopior av ritningar, papper etc. Det finns en tredje part, den de tänker samarbeta mot, som har allt att tjäna på att få grupperna misstänksamma mot varandra - och kommer att skicka BPRD-klädda agenter mot ODESSA, och ODESSA-klädda agenter mot BPRD. Det här ä'r ett historiskt möte - aldrig tidigare har BPRD och ODESSA haft minsta anledning att samarbeta. Den ena gruppen spöar onda nazirobotar, den andra organisationen är onda nazister. Typ. Min fiendes fiende är min vän.
Samtidigt tycker jag att det är rent utsagt skittråkigt med helt rälsade och linjära äventyr. Så jag vill ge äventyret flexibilitet...
Det är i mina ögon samma sak som det här med regler; visst, SL kanske använder regler, men jag själv föredrar friform. Sålunda ser jag helst att SL döljer reglerna, även om de finns där.
Det tråkiga blir om äventyret hamnar på sammanlagt en timmes speltid, eftersom jag ärligt talat inte har nästa äventyr riktigt utplanerat ännu. Det är min ständiga rädsla som SL: Tänk om RP klarar sig för bra? Det brukar visa sig vara ogrundade rädslor, eftersom spelare ofta är ganska korkade djur som större delen av tiden är skitlätta att manipulera utan att de märker det.Men då finns ju inget problem? Roll with it. Din fråga var ju annars hur man löste det när resvägen är för kort, och den var ju för kort för att dina spelare kanske skulle välja tåg framför båt, som du ville. Men då missförstod jag dig.
Lite bakgrund för äventyret, förresten: Den organisation (PBRD) rollpersonerna tillhör har inbjudits till Paris för informationsutbyte med ODESSA (organisationen som gömt nazister sedan andra världskriget) angående en gemensam fiende. Till mötet ska RP ha med sig en förhandlare och en del kopior av ritningar, papper etc. Det finns en tredje part, den de tänker samarbeta mot, som har allt att tjäna på att få grupperna misstänksamma mot varandra - och kommer att skicka BPRD-klädda agenter mot ODESSA, och ODESSA-klädda agenter mot BPRD. Det här ä'r ett historiskt möte - aldrig tidigare har BPRD och ODESSA haft minsta anledning att samarbeta. Den ena gruppen spöar onda nazirobotar, den andra organisationen är onda nazister. Typ. Min fiendes fiende är min vän.
Samtidigt tycker jag att det är rent utsagt skittråkigt med helt rälsade och linjära äventyr. Så jag vill ge äventyret flexibilitet...
Mja. Jag vill helst att de ska drömma och bli överfallna, och har inga problem att mainulera mina spelare till lösningar som gör att de kan bli det - men det finns alltid, och måste alltid finnas, möjligheten att helt enkelt undvika saken eller i vart fall minska risken. Om man t.ex kör med flera fordon så måste fienden dela upp sina styrkor, vilket gör det rent logistiskt svårt för fienden att utföra ett större anfall. Skillnaden mellan femton (till exempel) jetpackförsedda nazizombies och tre är markant.Nu är det möjligt att allt det här grundade sig på ett missförstånd. Min uppfattning var att du skulle få RP att drömma och överfallas vad de än valde, och att du ville ha hjälp med hur du skulle kunna göra det.
Som spelare kan jag säga att jag blir frustrerad över rälsning om den är för uppenbar, oavsett vad överrenskommelsen är. Jag vill med andra ord att min SL ger mig intrycket av att alla beslut är mina, att det är mina val som gör att saker går åt helvete. Det ger en starkare upplevelse än "allt händer ändå". En skicklig SL klarar av att skapa den känslan samtidigt som denne "egentligen" rälsar.Varför då? Om jag vet att min SL är en rälsare så vet jag att det mesta händer helt oavsett vad jag gör. Så har det varit väldigt länge, minst sedan 80-talet. Ron introdcuerade Bangs 2001. Så modernare är det vad du än säger. Bättre? Ja, för mig.
Det är i mina ögon samma sak som det här med regler; visst, SL kanske använder regler, men jag själv föredrar friform. Sålunda ser jag helst att SL döljer reglerna, även om de finns där.