Re: Immersionism
Jag hade helt missat ditt svar.
[ QUOTE ]
Jag tycker att ett vanligt misstag som de flesta av oss gör (jag med) är att sätta likhetstecken mellan modell och verklighet när vi pratar om de här frågorna. Det är så som "rälsning par excellence" blir liktydigt med rälsningsmetaforen, precis som det är så som rälsning ofta talas om i negativa termer som något enkelspårigt och trist. Det är också detta, tror jag, som får dig att mena att jag talar om någon sorts alternativ metod som är svår att lära sig.
[/ QUOTE ]
Jo, du har helt rätt. Men det är lite av min kritik mot rälsning. Den bygger alltid på den egna (gött! 4-2 till Frölunda!) spelgruppens gemensamma kontrakt (eller i värsta fall SL uppfattning). Rälsningen i sig ger inga tips på hur man löser det varför det kan leda till en ganska lång och ganska smärtsam period av trail and error. Eller inte. Men faktum kvartstår, det är svårt för spelgrupper att veta hur de ska förhålla sig till räls.
[ QUOTE ]
Sen, medan jag ändå är igång, vill jag starkt ifrågasätta den skarpa uppdelningen mellan rälsat spel och t ex "spelardrivet" spel. Väldigt många av händelserna i de äventyrssupplement jag läst är ju tydliga bangs, och om rollpersonerna skapats på det vis som äventyrssupplement föreslagit (d v s med koppling till sammanhget) är de ofta bra bangs också.
[/ QUOTE ]
Helt rätt. Men jag har faktiskt inte stött på några sådana scenarion, som alltså berättar för vilken typ av karaktärer det är anpassat för. Annars är det en bra modell.
[ QUOTE ]
I en mer sansad analys tycker jag det är tydligt att uppdelningen spelardrivet/rälsat är en uppdelning på idénivå; man hittar den sällan eller aldrig lika skarpt i verkligheten.
[/ QUOTE ]
Jag har spelat både rälsade extremer och med extremt nishad narrativistisk agenda. Jag måste säga att skillnaden inte bara är stor, den lyser som en neonskylt stor som Jupiter. Inga av mina gamla konventioner funkar i det senare (nästan) och få av mina erfarenheter av det kan jag ta med mig tillbaka.
Men du har rätt i att ett räls och en bang, tagen ur sitt sammanhang, kan vara förvillade lika. Det är främst deras syften som byggstenar i ett större sammanhang som gör att de är lättare att särskilja.
[ QUOTE ]
Jag håller heller inte med dig om att utrymme för avvikelser skulle vara ovanligt i äventyrsmoduler. Framför allt tror jag inte att man tänker sig spelet i enlighet med den nedsättande rälsmodellen. Vem spelar så? Någon? Det handlar om att försöka gissa vad spelgruppen kommer göra med sin frihet, och att kunna erbjuda något förberett i den händelse att ... Så uppfattar i alla fall jag det. Det är liksom därför modulerna är översållade med formuleringar som "om rollpersonerna gör ditten eller datten ..." Du har ju skrivit en hel del för Mutant. Vad känner du bäst igen dig i -- den renodlade rälsidén eller det synsätt jag försöker visa på?
[/ QUOTE ]
Som sagt så håller jag med dig. Men så länge den modell av rälsen som praktiseras, i såväl MUA som de flesta andra spel, inte är tydligare formulerad än den är så kommer det att uppstå problem.
[ QUOTE ]
Till sist, vad gäller det här med immersion, menar jag alltså att genrekonventioner är lika centrala för spelledaren och spelare som för konstruktörer. Jag vet t ex att det är ett brott mot konventioner som kommer paja mina spelares immersion om jag slänger in en muterad miniatyrhamster från rymden i ett allvarligt forgotten realmsäventyr. Men jag har möjligheten (t o m enligt TSR), precis som jag har möjligheten att använda saker som jag vet möter just mina spelares förväntningar. På samma sätt vet spelarna att de inte kan säga "nukea dom jävlarna!" till trollkarlen (i samma äventyr), utan att man måste säga typ "Corilliador! Feanil är i fara! Låt dina flammor komma till hans undsättning!" eller nåt annat jävligt corny som funkar för folk i gruppen. Det här är extremt grova exempel förstås, men mekanismen tycker jag framgår. Det här är ju egentligen rätt självklart, och jag undrar lite om du verkligen menade att det inte fanns mycket som spelledaren kunde göra för att öka chanserna för spelarnas immersion.
[/ QUOTE ]
Mja, det är klart att det finns en del SL kan göra för att öka immersionismen, även om de exempel du tar upp snarast ser till att upprätthålla den. Att alltså förhålla sig till överenskommelsen ökar ju inte immersionen. Så visst, ur ett visst perspektiv kan SL öka immersionen genom att överträffa det förväntade. Så, nä, jag menade inte det riktigt som det lät.
[ QUOTE ]
Sen kan jag hålla med dig om att det alls inte är specifikt för rälsat spel. Men jag tror generellt sett att det är lättare att som spelledare trycka på rätt knappar (och kanske framför allt att inte trycka på fel!) om man kan använda miljöer och skeenden som man förberett noggrant i förväg.
[/ QUOTE ]
Jag tror det motsatta.
Men vi är nog överens om att det beror på spelgruppens agenda.