Nekromanti Resilience [V:tR]

cogitare

Swashbuckler
Tjena.

Jag är inte helt nöjd med hur Resilience funkar i V:tR kontra de andra fysiska disciplinerna. Ganska tidigt så husreglade jag den till att inte bara kunna nedgradera aggrevated skada utan vilken skada som helst för att göra den lite mer användbar och tuff (dvs. man kan välja att nedgradera lethal -> bashing, bashing -> ingen skada eller aggravated -> lethal enligt samma premisser som den beskrivs i grundboken fast bara för aggrevated).

Ju mer jag spelleder dock så tycker jag att det rimmar lite illa att både Celerity och (framför allt) Vigor inte är finita resurser på samma sätt som Resilience är. Celerity är ju lite speciell då den kostar ett Vitae per runda vilket gör den mycket kostsam så jag kommer inte fokusera så mycket på den här. Ser man däremot till Vigor så ger den +1 per dot i styrka över tiden (under en hel scen), dvs. den är infinit och kan användas hur mycket som helst under den här scenen. Resilience däremot ger +1 dot i Health (samt möjligheten till nedgradering av skadan enligt ovan).

Jämför man 2 personer där en har 3 i Vigor och en har 3 i Resilience så har den med 3 i Vigor negerat ena effekten av Resilience inom loppet av 3 rundor statistiskt*. Sedan fortsätter Vigor att ge full bonus medan man med Resilience i ytterligare 3 rundor kan nedgradera skadan om man vill men sedan är effekten av den (praktiskt taget) negerad. En scen kan ju vara över många fler än 6 rundor.

*) 3 i Vigor ger 1 extra i skada per runda (lyckat är på 8-10)som sålunda ger -1 i Health extra per runda vilket på 3 rundor statistisk tar bort effekten av 3 i Resilience.

Jag söker alltså någon lämplig applikation av Resilience som ger effekt per runda men som samtidigt INTE springer Celerity på tårna (Celerity gör motståndaren svårare att träffa bl.a.) alltför mycket. Jag har lekt med lite möjligheter att Resilience skall ge någon form av Armor men det är egentligen dumt då det verkligen är att springa Celerity på tårna.

Så ni forumtänkare och WoD-spelare får gärna ge tankar och synpunkter för jag känner mig lite fast i hur jag kan göra detta? Tsv. funkar reglerna även om detta är en liten nagel i ögat för mig :gremsmile:

C.

Jag söker alltså någon lämplig applikation av Resilience som ger effekt per runda men som samtidigt INTE springer Celerity på tårna
Resilience ska vara en hård disciplin i mitt tycke. Jag är inte helt hemma på reglerna i Requiem men det verkar som att Resiliance blivit en ganska mesig disciplin och så ska det inte vara. Man ska tåla stryk som satan med Resiliance tycker jag och det borde inte vara så svårt att modda det.
Varför inte låta en karaktär soaka X antal skada där X är antal dottar denne har i Resiliance och det varje runda, om man vill kan man slå X antal tärningar för att soaka som det var förr. Jag tycker Bashing ska soakas automatiskt. Lethal och Agg skada kan man slå för att soaka.

cogitare

Swashbuckler
First off så tycker jag ungefär som du att man skall bli tuff av att aktivera Resilience. Det blir man nu, men bara ett kort tag sen är resurserna slut och det är tvetydigt om man kan aktivera Resilience igen under samma scen?

Varför inte låta en karaktär soaka X antal skada där X är antal dottar denne har i Resiliance och det varje runda, om man vill kan man slå X antal tärningar för att soaka som det var förr.
Att automatiskt ta bort X i skada (där X = antalet dot:ar i Resilience) är nog lite _för_ mäktigt. Ett soak-slag har jag också lekt med tanken att införa. Den enda nackdelen med detta är att det går emot den grundläggande regeln i nWoD att man inte slår för att soaka längre (det var oWoD och faktiskt även gift-reglerna i nWoD av någon anledning). Men jag skall tänka på det. Ett soak slag som man bara slår om man har Resilience är kanske inte helt dumt.

Tackar för förslaget.

C.

En annan tanke är att använda vissa av de förslag jag kom med samt att låta Resiliance vara en hel scen precis som Vigor. Men det gäller att som du säger inte låta den bli alltför kraftfull.

Dock tycker jag att bashing skada borde dras bort automatiskt för varje dott Resiliance man har, tänk dig själv hur en person med Resiliance blir när han aktiverar den.
Jag vet inte om du spelat kortspelet Jyhad, men bilden för disciplinen fortitude tycker jag representerar en ganska god bild av vad resiliance gör för en vampyr med många dottar.