Tjena.
Jag är inte helt nöjd med hur Resilience funkar i V:tR kontra de andra fysiska disciplinerna. Ganska tidigt så husreglade jag den till att inte bara kunna nedgradera aggrevated skada utan vilken skada som helst för att göra den lite mer användbar och tuff (dvs. man kan välja att nedgradera lethal -> bashing, bashing -> ingen skada eller aggravated -> lethal enligt samma premisser som den beskrivs i grundboken fast bara för aggrevated).
Ju mer jag spelleder dock så tycker jag att det rimmar lite illa att både Celerity och (framför allt) Vigor inte är finita resurser på samma sätt som Resilience är. Celerity är ju lite speciell då den kostar ett Vitae per runda vilket gör den mycket kostsam så jag kommer inte fokusera så mycket på den här. Ser man däremot till Vigor så ger den +1 per dot i styrka över tiden (under en hel scen), dvs. den är infinit och kan användas hur mycket som helst under den här scenen. Resilience däremot ger +1 dot i Health (samt möjligheten till nedgradering av skadan enligt ovan).
Jämför man 2 personer där en har 3 i Vigor och en har 3 i Resilience så har den med 3 i Vigor negerat ena effekten av Resilience inom loppet av 3 rundor statistiskt*. Sedan fortsätter Vigor att ge full bonus medan man med Resilience i ytterligare 3 rundor kan nedgradera skadan om man vill men sedan är effekten av den (praktiskt taget) negerad. En scen kan ju vara över många fler än 6 rundor.
*) 3 i Vigor ger 1 extra i skada per runda (lyckat är på 8-10)som sålunda ger -1 i Health extra per runda vilket på 3 rundor statistisk tar bort effekten av 3 i Resilience.
Jag söker alltså någon lämplig applikation av Resilience som ger effekt per runda men som samtidigt INTE springer Celerity på tårna (Celerity gör motståndaren svårare att träffa bl.a.) alltför mycket. Jag har lekt med lite möjligheter att Resilience skall ge någon form av Armor men det är egentligen dumt då det verkligen är att springa Celerity på tårna.
Så ni forumtänkare och WoD-spelare får gärna ge tankar och synpunkter för jag känner mig lite fast i hur jag kan göra detta? Tsv. funkar reglerna även om detta är en liten nagel i ögat för mig
C.
Jag är inte helt nöjd med hur Resilience funkar i V:tR kontra de andra fysiska disciplinerna. Ganska tidigt så husreglade jag den till att inte bara kunna nedgradera aggrevated skada utan vilken skada som helst för att göra den lite mer användbar och tuff (dvs. man kan välja att nedgradera lethal -> bashing, bashing -> ingen skada eller aggravated -> lethal enligt samma premisser som den beskrivs i grundboken fast bara för aggrevated).
Ju mer jag spelleder dock så tycker jag att det rimmar lite illa att både Celerity och (framför allt) Vigor inte är finita resurser på samma sätt som Resilience är. Celerity är ju lite speciell då den kostar ett Vitae per runda vilket gör den mycket kostsam så jag kommer inte fokusera så mycket på den här. Ser man däremot till Vigor så ger den +1 per dot i styrka över tiden (under en hel scen), dvs. den är infinit och kan användas hur mycket som helst under den här scenen. Resilience däremot ger +1 dot i Health (samt möjligheten till nedgradering av skadan enligt ovan).
Jämför man 2 personer där en har 3 i Vigor och en har 3 i Resilience så har den med 3 i Vigor negerat ena effekten av Resilience inom loppet av 3 rundor statistiskt*. Sedan fortsätter Vigor att ge full bonus medan man med Resilience i ytterligare 3 rundor kan nedgradera skadan om man vill men sedan är effekten av den (praktiskt taget) negerad. En scen kan ju vara över många fler än 6 rundor.
*) 3 i Vigor ger 1 extra i skada per runda (lyckat är på 8-10)som sålunda ger -1 i Health extra per runda vilket på 3 rundor statistisk tar bort effekten av 3 i Resilience.
Jag söker alltså någon lämplig applikation av Resilience som ger effekt per runda men som samtidigt INTE springer Celerity på tårna (Celerity gör motståndaren svårare att träffa bl.a.) alltför mycket. Jag har lekt med lite möjligheter att Resilience skall ge någon form av Armor men det är egentligen dumt då det verkligen är att springa Celerity på tårna.
Så ni forumtänkare och WoD-spelare får gärna ge tankar och synpunkter för jag känner mig lite fast i hur jag kan göra detta? Tsv. funkar reglerna även om detta är en liten nagel i ögat för mig
C.