Magnamund;n102544 said:Jag skulle vilja säga att riktiga vänner tål en åthutning, en tillsägelse eller dylikt utan att bryta ihop. Man måste kunna skilja på sak och person. Ett "du är usel på att passa tider och det är taskigt mot oss andra i gruppen" betyder just det, inte "du är en jävla idiot, dra åt helvete. Dö din jävel" eller dylikt.
Det du säger är i princip att man bara kan konfrontera människor skriftligt. Ett ytterst fegt sätt imo. Vill man gå försiktigt fram tar man förstås upp problemet i enrum med den det gäller. Man behöver inte såga folk inför publik. Det är bara onödigt.
Om du upplever att det är ett effektivt sätt att lösa problem så får det stå för dig. Jag har generellt upplevt att det inte är det, eftersom folk antingen blir defensiva eller får ångest. Det är möjligt att de vännerna inte är "riktiga vänner". Isåfall kan jag leva med det, och lämnar gladeligen alla "riktiga" vänner till dig. Om det är "fegt" att välja det sätt som verkar fungera bäst så är jag gärna feg, och sätter inget egenvärde i att vara modig. Jag löser hellre problemet än jag anpassar mig till din bild av vad "riktig vänskap" ska vara.