Det är respektlöst att medvetet sabotera spelmöten. Till exempel genom att sabotera en uppenbart förberedd linjär kampanj med egna hyss som bara försvårar och förstör. (Gäller under förutsättning att man fått veta innan vad för slags kampanj det är). Överlag är det respektlöst att bryta mot de strukturer och konventioner som får spelet att fungera. Så funkar det i tradspel, så funkar det i indiespel, så funkar det i MMORPGs och så funkar det i brädspel.
Det är respektlöst att inte respektera andras tid. Kan man inte komma punktligt så får man vara ärlig med det och då får gruppen bestämma hur det ska hanteras. Som allra minst tycker jag att man kan förvänta sig att någon som kommer sent meddelar detta för egen maskin, så snart det blir tydligt att det blir en försening. Man ska inte behöva ringa eller sms:a till den som kommer sent. Att höra av sig EFTER att spelmötet börjat är med andra ord a big no-no.
Att inte dyka upp alls är en snabb biljett ut ur spelgruppen. Jag har varit med om detta endast ett fåtal gånger, men det finns vissa personer som i princip är svartlistade kring spelbordet ifall jag ska spelleda just pga sån skit. Kan man inte komma hör man av sig i god tid om det inte är något akut. Nån som sket i att komma för att göra något helt annat, och inte ens har ryggraden att meddela detta kan dra åt helvete ärligt talat.
Bristande engagemang har jag svårare att se som riktigt respektlöst. Om jag upptäcker att gruppen jag spelleder inte engagerar sig så tar jag nog ett snack med dem om förväntningar - antingen börjar de engagera sig, eller så byter vi till att jag spelleder köpeäventyr till D&D4 som inte kräver några förberedelser, eller så upplöser vi spelgruppen. Eller spelar brädspel eller nåt om vi mest är där för att umgås. Jag vägrar lägga ner en massa förberedelsetid på att skapa kampanjer som bara blir "meh". Engageras inte spelarna är det ingen idé att fortsätta.
Jag skulle inte behandla mina spelare dåligt för att de inte gjort som planerat. Det tycker jag skulle vara ganska respektlöst. Där handlar det också om att jag skulle vilja ta en diskussion om förväntningar, ifall det nu leder till dysfunktionellt spel, äventyr som krashar och brinner, etc. Antingen får jag som SL bygga äventyr med större spelarfrihet eller så får spelarna börja gå mer i ledband. Vad är det som gör att de gör annat än jag planerat? Har jag planerat alltför smala beslut, är spelarna uttråkade?
Varje gång jag skrivit att man ska ta en diskussion ovan så menar jag givetvis online. Jag har inte det sociala självförtroende det krävs för att ta den sortens diskussion IRL...