Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Menar du här på forumet? Jag gjorde just en sökning på ”nostalgispel” i historiken. Den som har använt det ordet mest verkar vara du - åtminstone på senare år.Det handlar inte nya trender. Det kan handla om nya trender men kan lika gärna handla om gamla. Poängen att ju större kunskap du om har om spel, speltrender, historik, utveckling, inriktningar etc dessto enklare har du att navigera när du själv ska ta ut en kurs för sitt spelprojekt.
När vi utannonserade Kopparhavets hjältar fanns det subkulturer inom hobbyn som avskydde "nostalgispel" och som gärna högljutt delade med sig av denna sanning. Den kritiken tystnade rätt fort efter släpp. Vi kände till risken men visste att innehållet var bra nog att stå på egna ben. Vi fick rätt.
Hade vi inte känt till att detta var en grej hade risken funnits att vi hanterat det fel. Men vi kunde tack vare den kunskapen välja rätt väg.
Jag hittade även mig själv i historiken. Inlägget är från juni 2009. Har inget minne av att jag skrev detta, men jag håller med mig själv, inser jag nu.
I övrigt, apropå trender - ja, det är bra att veta vad andra har gjort och gör. Precis som i de flesta andra kreativa verksamheter. Och där tror jag också att det är bra att ha en så internationell utblick som möjligt. Svenska sammanhang kan bli både små och tjatiga.Ska man göra ett rent nostalgispel tror jag mer på ett Ereb Altor-spel med enkla old school-regler. Som Äventyrsspels original fast mycket enklare. Listor över besvärjelser och liknande kan man lägga ut på nätet. Det man (jag?) kan tänka sig att betala för i tryck är ju världen.
Last edited: