Respons och förväntningar

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Det handlar inte nya trender. Det kan handla om nya trender men kan lika gärna handla om gamla. Poängen att ju större kunskap du om har om spel, speltrender, historik, utveckling, inriktningar etc dessto enklare har du att navigera när du själv ska ta ut en kurs för sitt spelprojekt.

När vi utannonserade Kopparhavets hjältar fanns det subkulturer inom hobbyn som avskydde "nostalgispel" och som gärna högljutt delade med sig av denna sanning. Den kritiken tystnade rätt fort efter släpp. Vi kände till risken men visste att innehållet var bra nog att stå på egna ben. Vi fick rätt.

Hade vi inte känt till att detta var en grej hade risken funnits att vi hanterat det fel. Men vi kunde tack vare den kunskapen välja rätt väg.
Menar du här på forumet? Jag gjorde just en sökning på ”nostalgispel” i historiken. Den som har använt det ordet mest verkar vara du - åtminstone på senare år.

Jag hittade även mig själv i historiken. Inlägget är från juni 2009. Har inget minne av att jag skrev detta, men jag håller med mig själv, inser jag nu.

Ska man göra ett rent nostalgispel tror jag mer på ett Ereb Altor-spel med enkla old school-regler. Som Äventyrsspels original fast mycket enklare. Listor över besvärjelser och liknande kan man lägga ut på nätet. Det man (jag?) kan tänka sig att betala för i tryck är ju världen.
I övrigt, apropå trender - ja, det är bra att veta vad andra har gjort och gör. Precis som i de flesta andra kreativa verksamheter. Och där tror jag också att det är bra att ha en så internationell utblick som möjligt. Svenska sammanhang kan bli både små och tjatiga.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Menar du här på forumet? Jag gjorde just en sökning på ”nostalgispel” i historiken. Den som har använt det ordet mest verkar vara du - åtminstone på senare år.
Lite här och där. På wrnu, på Facebook och säkert på andra håll med. Kan tyvärr inte ge någon länk och vet inte heller om det var just "nostalgispel" som term som sammanfattade kritiken. Ärligt är jag inte superintresserad av att vända på den stenen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Så det här är också ett alternativ: Skit i den stora massan.
Den stora massan är dessutom rollspelare. Här är något som jag sagt i tio år, men det kan också vara värt att hitta en ny marknad. Äventyr är väl det mest säljande spelet på svenska, då det har upplagor som motsvarar Äventyrsspel på 80-talet. Det är ett spel som riktar sig mot ungdomar och barnfamiljer, istället för "rollspelare".

Edit: har även sett massor av spel som gått mot queer-kulturen som marknad och vi får inte glömma att Avatar drog in mängder på Kickstarter där spelet riktade sig mot den fanbasen (och anime-fans i stort).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
(Jag tror absolut att jag är en sån som inte anpassar mig till nya trender; jag skriver ju typ bara samma spel om och om igen i olika settings… Och sällan settings som är inne/heta/poppis)
Vill bara tillägga att mitt inlägg som var starten för detta inte handlar om att anpassa sig till trender (brett tolkat som alla strömningar i samhället) utan att förhålla sig till dem. Och då bör man ha lite koll. Ett exempel på detta är ju att ha koll på Lovecrafts politiska bagage så man inte klampar i något klaver.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Fria Ligan gör samma sak och deras spel är poppis, så jag tror inte att det behöver vara någonting negativt.
Tycker du? Jag tycker FL har förhållt sig till trender på ett lagom nyskapande vis på ett föredömligt sätt! Kulmen är ju Forbidden Lands som blandar Apocalypse World, OSR och svensk nostalgi på ett sätt som är fräscht och intressant. Och som dessutom slog utomlands!

Edit: insåg att det var återanvändandet av Year Zero som avsågs främst.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Den stora massan är dessutom rollspelare. Här är något som jag sagt i tio år, men det kan också vara värt att hitta en ny marknad. Äventyr är väl det mest säljande spelet på svenska, då det har upplagor som motsvarar Äventyrsspel på 80-talet. Det är ett spel som riktar sig mot ungdomar och barnfamiljer, istället för "rollspelare".

Edit: har även sett massor av spel som gått mot queer-kulturen som marknad och vi får inte glömma att Avatar drog in mängder på Kickstarter där spelet riktade sig mot den fanbasen (och anime-fans i stort).
Ja, där visade ju även Vampire vägen. Det är ju det som händer när ens produkt står i perfekt samklang med rådande trender; plötsligt blir din produkt en del av kundkretsens identitet. Det här är ju typ alla marknadsförares våta dröm och något av en svart svan. Det finns ingen formel för detta som garanterar framgång. Det är supersvårt. Men inte omöjligt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Det finns ingen formel för detta som garanterar framgång. Det är supersvårt. Men inte omöjligt.
Jag tror så här. Rollspelare gör rollspel för rollspelare ... och det är svårt att komma ifrån tankesättet i hur rollspel ska vara. Anledningen varför någonting nytt slår på en ny marknad är för att någon gör ett spel utifrån helt annorlunda grunder.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Tycker du? Jag tycker FL har förhållt sig till trender på ett lagom nyskapande vis på ett föredömligt sätt!
Off topic, men enligt mig släpper de samma spelstil med samma regelsystem med bara några små förändringar.

Och jag tycker det är fine. Jag tycker till och med verkligen om det, för det säger att det går att göra smala spel och bara släppa det i olika förpackningar. Till sist hittar man något som slår stort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Jag tror så här. Rollspelare gör rollspel för rollspelare. Anledningen varför någonting nytt slår på en ny marknad är för att någon gör ett spel utifrån helt annorlunda grunder.
Det tror jag med. Men jag tror även att man väldigt aktivt gör det för att man vill det. Musik för musiker, liksom. Man vill inte att ens spel ska säljas på typ ICA. Man vill få beröm av sina gelikar.

Och det är såklart helt ok! Men vill man nå bredare måste man såklart sikta bredare. Återigen, ha koll på trenderna.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Vill bara tillägga att mitt inlägg som var starten för detta inte handlar om att anpassa sig till trender (brett tolkat som alla strömningar i samhället) utan att förhålla sig till dem. Och då bör man ha lite koll. Ett exempel på detta är ju att ha koll på Lovecrafts politiska bagage så man inte klampar i något klaver.
Apropå Lovecraft och att ha koll - supplementet Harlem Unbound är ett av de bästa supplementen jag har läst, alla kategorier. Där kommenteras och hanteras just Lovecrafts rasism explicit och ganska utförligt. Men det finns även mycket annat som är mycket bra (framför allt hur hela miljön hanteras). Berlin-supplementet till Call of Cthulhu är också riktigt coolt och känns definitivt modernt gjort.

Call of Cthulhu Sverige tycker jag dock känns som ett spel som lika gärna hade kunnat ges ut på 90-talet. Tycker du att det förhåller sig till några nutida trender? Hur då? I mina ögon är det verkligen ett nostalgispel, även om översättningen är nygjord.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
... spelskapare som blivit besvikna av brist antingen på respons ...
Under GothCon nämnde jag vid en middag med bland andra @Ape of Wrath , @Bifur och @DeBracy att jag tyckte att jag fått rätt lite återkoppling på De fördömda. Desto längre vi samtalade desto tydligare blev det dock att jag var onödigt snål när jag sa så. Tre recensioner, två kortfattade spelrapporter, pris på Fenix Awards (!!!) samt en del annat smått och gott. Istället för att känna en lätt besvikelse borde jag alltså mer noggrant ha summerat allt som hunnit hända sedan spelet släpptes.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,300
Location
Stockholm
Jag tror så här. Rollspelare gör rollspel för rollspelare ... och det är svårt att komma ifrån tankesättet i hur rollspel ska vara. Anledningen varför någonting nytt slår på en ny marknad är för att någon gör ett spel utifrån helt annorlunda grunder.
I mina observationer har nya marknader inte oftast att göra med speldesignen i kärnan, utan att lyckas hitta ett sätt att organiskt marknadsföra och få en hype-cykel att växa. Till exempel med en serie framgångsrika Actual Play eller podcasts tidigt på marknaden.

(Detta kanske du räknade in i att ”göra ett spel”, förstås, men jag ville bara lyssna på min egen röst lite)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Call of Cthulhu Sverige tycker jag dock känns som ett spel som lika gärna hade kunnat ges ut på 90-talet. Tycker du att det förhåller sig till några nutida trender? Hur då? I mina ögon är det verkligen ett nostalgispel, även om den svenskspråkiga versionen är nyutgiven.
Det har jag ingen uppfattning om.
 
Top