Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Tyckte följande var så intressant att jag bestämde mig för att göra en separat tråd om ämnet:
Jag tror att detta kan bero på flera olika saker.
Dels det som du @Mogger själv är inne på. Ens koncept är för nischat, antingen vad gäller setting, regler, illustrationer, layout eller alltihop.
En annan orsak kan vara, och här kanske jag har fel men det är en spaning jag gjort, att rollspelare är alldeles fantastiskt duktiga på att ge goda råd, förslag och pepp under arbetsprocessen men inte lika ivriga på att avlägga spelrapporter, skriva recensioner etc. Plus att alla som kom med goda råd kanske inte egentligen var superintresserade av spelet men ändå ville vara behjälpliga.
Vidare så kanske det har med marknadsföring att göra, om ingen känner till spelet så är det ju svårt att få någon spridning på det. Det kan handla om att man inte vet hur man promotar material, att man är blyg och nervös, eller att man kanske helt enkelt tycker det är tråkigt och inte förstår hur viktigt det är. Vill här passa på att ge stort beröm åt @Lemur som jag tycker var riktigt duktig på att promota Askhem.
Det kan handla om att kvoten för den typ av spel man vill göra redan är fylld. Det finns ju till exempel rätt många svenska rollspel som beskriver sig typ som ”fantasy för nybörjare ”. Då är chansen rätt stor att de flesta redan har bekantat sig med ett spel och inte gärna köper ett nytt.
Sen är det ju rätt vanligt att folk får ut mycket av ett spel trots att de inte spelar det. Man läser texterna, kollar på bilderna och drömmer sig bort.
Jag är helt enig med dig! Personligen vad gäller mina hobbyprojekt så brukar jag vara glad om så endast en person ger lite beröm, men jag har också märkt att det funnits många spelskapare som blivit besvikna av brist antingen på respons eller spelrapporter.Dock har jag noterat viss bitterhet över att ens alster inte uppskattas eller spelas eller ens uppmärksammas när man av olika orsaker valt en egen väg. Det kan funka hur bra som helst men de potentiella köparna/spelarna/läsarna existerar inte i ett vacuum. Det är ju samma sak med AI-bilder m.m. Man kan tycka att man gör skitbra grejer och använder superhäftiga bilder och allt vad det är, men om du inte lyckas övertyga folk om det så är kanske din kreativa frihet inte värd så mycket? Eller så här, värderar du din kreativa frihet högre än uppskattning från ett community? Kör på! Vill du få någon slags klapp på axeln bör du förhålla dig till den kontemporära spelcenen på något vis, och vara medveten om vilka ämnen som är heta och förlegade.
Min uppfattning att den där bubblan som anser sig utfryst/missuppfattad/etc ofta inte vill eller kan bry sig om detta, och blir bittra som följd när omvärlden är som den är.
Jag förstår att det är svårt och att man inte tycker att det är roligt. Men trender är svåra att inte förhålla sig till.
Det sagt kan man absolut med framgång gå sin egna väg. Eller, till synes egna väg. Mörk Borg låg, för de med lite koll på olika subkulturer och designtrender, väldigt väl i tiden men det är också ett enastående hantverk. Alla dessa delar krävs för att nå framgång. Dock är det ingen garanti för framgång. Att lyckas är oerhört svårt, och om man med flit väljer bort en viktig faktor sjunker chanserna oerhört mycket.
Jag tror att detta kan bero på flera olika saker.
Dels det som du @Mogger själv är inne på. Ens koncept är för nischat, antingen vad gäller setting, regler, illustrationer, layout eller alltihop.
En annan orsak kan vara, och här kanske jag har fel men det är en spaning jag gjort, att rollspelare är alldeles fantastiskt duktiga på att ge goda råd, förslag och pepp under arbetsprocessen men inte lika ivriga på att avlägga spelrapporter, skriva recensioner etc. Plus att alla som kom med goda råd kanske inte egentligen var superintresserade av spelet men ändå ville vara behjälpliga.
Vidare så kanske det har med marknadsföring att göra, om ingen känner till spelet så är det ju svårt att få någon spridning på det. Det kan handla om att man inte vet hur man promotar material, att man är blyg och nervös, eller att man kanske helt enkelt tycker det är tråkigt och inte förstår hur viktigt det är. Vill här passa på att ge stort beröm åt @Lemur som jag tycker var riktigt duktig på att promota Askhem.
Det kan handla om att kvoten för den typ av spel man vill göra redan är fylld. Det finns ju till exempel rätt många svenska rollspel som beskriver sig typ som ”fantasy för nybörjare ”. Då är chansen rätt stor att de flesta redan har bekantat sig med ett spel och inte gärna köper ett nytt.
Sen är det ju rätt vanligt att folk får ut mycket av ett spel trots att de inte spelar det. Man läser texterna, kollar på bilderna och drömmer sig bort.