Respons och förväntningar

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Tyckte följande var så intressant att jag bestämde mig för att göra en separat tråd om ämnet:

Dock har jag noterat viss bitterhet över att ens alster inte uppskattas eller spelas eller ens uppmärksammas när man av olika orsaker valt en egen väg. Det kan funka hur bra som helst men de potentiella köparna/spelarna/läsarna existerar inte i ett vacuum. Det är ju samma sak med AI-bilder m.m. Man kan tycka att man gör skitbra grejer och använder superhäftiga bilder och allt vad det är, men om du inte lyckas övertyga folk om det så är kanske din kreativa frihet inte värd så mycket? Eller så här, värderar du din kreativa frihet högre än uppskattning från ett community? Kör på! Vill du få någon slags klapp på axeln bör du förhålla dig till den kontemporära spelcenen på något vis, och vara medveten om vilka ämnen som är heta och förlegade.

Min uppfattning att den där bubblan som anser sig utfryst/missuppfattad/etc ofta inte vill eller kan bry sig om detta, och blir bittra som följd när omvärlden är som den är.

Jag förstår att det är svårt och att man inte tycker att det är roligt. Men trender är svåra att inte förhålla sig till.

Det sagt kan man absolut med framgång gå sin egna väg. Eller, till synes egna väg. Mörk Borg låg, för de med lite koll på olika subkulturer och designtrender, väldigt väl i tiden men det är också ett enastående hantverk. Alla dessa delar krävs för att nå framgång. Dock är det ingen garanti för framgång. Att lyckas är oerhört svårt, och om man med flit väljer bort en viktig faktor sjunker chanserna oerhört mycket.
Jag är helt enig med dig! Personligen vad gäller mina hobbyprojekt så brukar jag vara glad om så endast en person ger lite beröm, men jag har också märkt att det funnits många spelskapare som blivit besvikna av brist antingen på respons eller spelrapporter.

Jag tror att detta kan bero på flera olika saker.

Dels det som du @Mogger själv är inne på. Ens koncept är för nischat, antingen vad gäller setting, regler, illustrationer, layout eller alltihop.

En annan orsak kan vara, och här kanske jag har fel men det är en spaning jag gjort, att rollspelare är alldeles fantastiskt duktiga på att ge goda råd, förslag och pepp under arbetsprocessen men inte lika ivriga på att avlägga spelrapporter, skriva recensioner etc. Plus att alla som kom med goda råd kanske inte egentligen var superintresserade av spelet men ändå ville vara behjälpliga.

Vidare så kanske det har med marknadsföring att göra, om ingen känner till spelet så är det ju svårt att få någon spridning på det. Det kan handla om att man inte vet hur man promotar material, att man är blyg och nervös, eller att man kanske helt enkelt tycker det är tråkigt och inte förstår hur viktigt det är. Vill här passa på att ge stort beröm åt @Lemur som jag tycker var riktigt duktig på att promota Askhem.

Det kan handla om att kvoten för den typ av spel man vill göra redan är fylld. Det finns ju till exempel rätt många svenska rollspel som beskriver sig typ som ”fantasy för nybörjare ”. Då är chansen rätt stor att de flesta redan har bekantat sig med ett spel och inte gärna köper ett nytt.

Sen är det ju rätt vanligt att folk får ut mycket av ett spel trots att de inte spelar det. Man läser texterna, kollar på bilderna och drömmer sig bort.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Som rollspelsskapare (i Sverige utan en stor förläggare) gör man nog bäst i att ha rimliga förväntningar på respons. Jag precis som du @Franz blir jätteglad om ett par personer gillar det jag gör, det räcker och allt utöver det är en bonus. Samtidigt skulle jag nog inte bemöda mig med att släppa grejer om jag sålde 0 exemplar och ingen någonsin sade ett vänligt ord om dem. Det är viktigt med positiv respons, även i liten skala.

Quadrante

Grisbonde
I sammanhanget är man att räknas som amatör hobbykreatör, lägger ut projekt för gratis nedladdning. Dels för jag inte har ett intresse av att göra dem till produkter, dels för att slippa jobbet med att marknadsföra och dels för att slippa bli besviken. Eliminerar det sistnämnda genom att inte satsa annat än tid och inte förvänta sig feedback, inkomst eller uppskattning. Meen, mest av allt är jag för lat.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Vem eller vilka är det som borde anpassa sig till de nya trenderna? Call of Cthulhu-författarna eller några andra? Det finns ju ett antal rollspel som med tiden har blivit rätt mossiga, men det kan ju lika gärna vara ett försäljningsargument. Alla vill inte ha det nya.

Själv tycker jag att OSR-spelen är lika kul att följa som indiespelen var för tio år sedan eller så. Det finns delar av branschen som jag har synpunkter på, men som helhet är det en bransch där det händer mycket och där det är möjligt att pröva nya saker.

Gillar många av de tankar som Joel Hines delar med sig av här:

Vad gäller mitt eget skapande av rollspel - jag har inte haft tid på flera år eftersom jag har ett antal andra tidskrävande åtaganden. Men så småningom släpper jag eget, nytt material. Har en hel anteckningsbok full av idéer.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rent generellt upplever jag att det ska bli rätt ordentlig spridning på en produkt för att man ska få mer respons än typ en Fenixrecension, men det kanske bara är jag. För mig är det nog i första hand Kutulu jag fått ordentlig respons på, annars har det varit lite tunnt – har får höra om nån enstaka kampanj eller så, men mest brukar jag känna att det är lite som att släppa saker ut i rymden. Och då får jag ju kalibrera förväntningarna efter det. Jag brukar sälja ganska OK, men just respons i form av recensioner, tyckanden, klagomål, eller för all del folk som skriver spelrapporter, ställer frågor om spelvärld/regler eller skriver och ger ut egna äventyr är det rätt ont om.

Samtidigt är det ju inte direkt så att jag gör så mycket sånt åt andra heller, så det känns lite förmätet om jag ska sitta och klaga.

Därför: kalibrera förväntningarna, absolut. Förväntar man sig att sälja tio ex och att hela responsen ska vara en Fenixrecension så blir man inte besviken – men man kan bli lite glad!

(Mina spel skriver jag ju i princip inte alls för någon annans skull än min egen, så jag blir heller inte förvånad över att jag inte säljer mer än jag gör. Jag är fullt medveten om att min smak kan vara lite smal. Tvärtom blir jag ju skitförvånad när nåt jag gör faktiskt får uppskattning och uppmärksamhet, som med Kutulu)

krank

(Jag tror absolut att jag är en sån som inte anpassar mig till nya trender; jag skriver ju typ bara samma spel om och om igen i olika settings… Och sällan settings som är inne/heta/poppis)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Mina spel skriver jag ju i princip inte alls för någon annans skull än min egen, så jag blir heller inte förvånad över att jag inte säljer mer än jag gör.
Du tror inte detta kan vara en vinst i sig självt? Att eftersom du skriver för dig själv så blir dina projekt även väldigt koncentrerade och den som tar del av dina projekt vet vad den kommer att få ta del av. En sådan sak ska inte underskattas, det är ganska juste mot den som tar del av produkten då det uppstår minimalt med missförstånd då förväntan motsvaras av det du ger, då du är tydlig med vad du vill att spelet ska göra.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror absolut att jag är en sån som inte anpassar mig till nya trender; jag skriver ju typ bara samma spel om och om igen i olika settings…
Fria Ligan gör samma sak och deras spel är poppis, så jag tror inte att det behöver vara någonting negativt.

Vill du att spelet ska sälja, smäcka på ett känt IP på produkten. Det är väl därför Ktulu har tagit fart.

Bifur

Veteran
Jag tror också man behöver fundera över vilken typ av olika respons man kan få. Det kan ta sig rätt många olika former och inte alltid urskiljningsbar som ett renodlat omdöme.

(Men annars tänker jag att detta är ett resultat av hur hobbyn ser ut. Utan att göra några historiska jämförelser så upplever jag som konsument att det numera finns en överproduktion av "bra" rollspelsmaterial i relation till antalet spelare och spelade timmar. Det är inte så konstigt att en stor mängd kommer få liten eller ingen respons.)

chrull

Stockholm Kartell
Du tror inte detta kan vara en vinst i sig självt? Att eftersom du skriver för dig själv så blir dina projekt även väldigt koncentrerade och den som tar del av dina projekt vet vad den kommer att få ta del av. En sådan sak ska inte underskattas, det är ganska juste mot den som tar del av produkten då det uppstår minimalt med missförstånd då förväntan motsvaras av det du ger, då du är tydlig med vad du vill att spelet ska göra.
Jag ser det såhär:

Skriver man för sig själv i första hand och tar inte hänsyn till rådande trender och strömningar så får man ju ha förväntningar därefter. Har man tur blir man en trailblazer och skapar nya trender och strömningar och når stjärnorna. Det händer så sällan att man knappt bör hoppas på det.
Skriver man för en bredare publik och struntar i trender så riskerar man att bli besviken.

krank

Det finns absolut ett värde där. Min publik är mindre än Fria Ligans (generellt), men förhoppningsvis gillar de vad de får.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tänker så här ...

Om du tänker "jag skriver ett spel och så kommer folk att älska det" så är risken stor att du blir besviken.

Om du tänker "jag skriver ett spel och sen jobbar jag järnet för att sprida det spelet och arrangerar på konvent och pratar om det på Youtube och kontaktar poddar och berättar vad jag gör och varför och svarar på frågor och påminner om mitt spel" så ökar chansen att du får positiv feeback.

Det finns så mycket spel som är superbra att det behövs något mer för att nå fram. Och vi skapare som vill ha positiv feedback måste göra det lätt att lämna positiv feedback, och det gör vi lättast genom att träffa folk och säga "det här har jag gjort!".

Jag ska slå på min egen trumma.

Jag har skrivit några superbra äventyr, och en hel del riktigt bra rollspelsmaterial.

Men det är främst ni här på wrnu som sagt "jag gillar det du gjort" för att ni känner mig, och kanske för att det jag gjort var bra. Och sen kanske någon här och där som sagt "Hårda bud var kul" eller "Bittermarken var cool".

MEN ... det bästa sättet att få bra feedback är att ge bra feedback. Och när jag ger positiv feeback till andra får jag höra "jag gillar det du gjort". Att skapa rollspel är att bjuda på sig själv, och för att få feedback på det måste man fortsätta bjuda på sig själv.

Hur jag nu kom fram till det. Lite mycket bubbel i vårsolen sätter sina spår. Nu ska jag skriva ett monster till DoD. Glad påsk!

Rickard

Urverk speldesign
Om du tänker "jag skriver ett spel och sen jobbar jag järnet för att sprida det spelet och arrangerar på konvent och pratar om det på Youtube och kontaktar poddar och berättar vad jag gör och varför och svarar på frågor och påminner om mitt spel" så ökar chansen att du får positiv feeback.
Om man släpper material gång efter annan ökar också chansen. En erfaren makare får mer respons än en förstagångsmakare, inte bara för att materialet hela tiden blir bättre. Ens namn blir ens varumärke och etablerade varumärken drar åt sig intresse.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Om man släpper material gång efter annan ökar också chansen. En erfaren makare får mer respons än en förstagångsmakare, inte bara för att materialet hela tiden blir bättre. Ens namn blir ens varumärke och etablerade varumärken drar åt sig intresse.
För mig är det en tumregel i allt utåtriktat skrivande: det är bra att skriva mycket. Hit and miss. Alla gillar inte allt man skriver, men chansen att några ska gilla något av det man skapar ökar om man är produktiv. Det jag förväntar mig av mig själv är just det: att jag ska få ur mig mycket. Blir något dåligt, så får jag stryka det.

Jag är intresserad av vad andra tycker om det jag skapar, men samtidigt vill jag vara trogen mina egna idéer. Det är en inte helt enkel balansgång. Att bara lägga mig platt inför grupptryck är dock inte ett alternativ. Jag har som princip att jag måste bottna i det jag skriver.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Vem eller vilka är det som borde anpassa sig till de nya trenderna? Call of Cthulhu-författarna eller några andra? Det finns ju ett antal rollspel som med tiden har blivit rätt mossiga, men det kan ju lika gärna vara ett försäljningsargument. Alla vill inte ha det nya.
Det handlar inte nya trender. Det kan handla om nya trender men kan lika gärna handla om gamla. Poängen att ju större kunskap du om har om spel, speltrender, historik, utveckling, inriktningar etc dessto enklare har du att navigera när du själv ska ta ut en kurs för sitt spelprojekt.

När vi utannonserade Kopparhavets hjältar fanns det subkulturer inom hobbyn som avskydde "nostalgispel" och som gärna högljutt delade med sig av denna sanning. Den kritiken tystnade rätt fort efter släpp. Vi kände till risken men visste att innehållet var bra nog att stå på egna ben. Vi fick rätt.

Hade vi inte känt till att detta var en grej hade risken funnits att vi hanterat det fel. Men vi kunde tack vare den kunskapen välja rätt väg.

Bifur

Veteran
Men det är främst ni här på wrnu som sagt "jag gillar det du gjort" för att ni känner mig, och kanske för att det jag gjort var bra.
Vill bara understryka det är en bra reflektion. Anekdotisk men det som jag skrivit som jag är övertygad om utan konkurrens fått mest spridning har jag också fått minst respons på. Så det är inte ingen självklar korrelation mellan dem. (Nu marknadsför jag ju inte mina grejer på något vis på egen hand, men ändå.)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är också lite i kategorin "Jag gör min grej, släpper spelet och sedan gör jag nästa grej". Ingen marknadsföring eller något egentligt försök att nå ut till folk, annat än att spela spelen på konvent. Jag kommer aldrig att vinna priser eller se folk skriva om mina spel i Fenix, men det är okej, för jag satsar inte riktigt på det. Till viss del är det nog egoskyddsbeteende, att om jag inte försöker marknadsföra mina spel så blir jag heller inte besviken när ingen spelar dem, men det är också att jag helt enkelt inte riktigt har intresse av det. Jag vet också att typ 99% av rollspelssverige inte delar min smak, och jag vägrar att skriva på engelska, så målgruppen är ju extremt begränsad redan från början.

Men det finns en liten grupp människor som gillar vad jag gör och som ger mig feedback när de spelar mina spel, och det är jättehärligt. Det är också en väldigt skön känsla när folk som spelat rollspel i tio år spelar ett spel jag skrivit på ett konvent och säger att det var det bästa de någonsin spelat.

Så det här är också ett alternativ: Skit i den stora massan. De kommer alltid att spela stora, marknadsförda traditionella spel. Men du kan hitta din publik, även om det bara är femtio pers som ens hört talas om dina spel. Om dessa personer är intresserade, spelar dem, ger dig uppskattning och feedback, så kan det kännas fantastiskt utan att en massa främlingar köper spelet och skriver om dig på internet. Jag har min publik. Den är jätteliten, men det är fantastiska människor som jag till stor del känner personligen, och det gör mig glad att skriva spel som de uppskattar.

Rollspel är i stort sätt gratis att spela och gratis att producera. Och man kan ha en liten community som spelar och pratar och skriver spel tillsammans. Och dessa människor kan på många sätt ge dig något som är minst lika mycket värt som alla de där människorna du aldrig har hört talas om.