Nekromanti Resurs-tråd för props

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har länge pysslat med det här med props då och tänkte att en tråd med resurser kan vara väldans bra att ha.

Framför allt typsnitt, exempeldokument och dylika kan postas här.

Basenanji

Postd20modernist
Ville bara skriva att jag uyppskattar tråden och att jag hoppas att det fylls på med mer tips&tricks.

Är det ok att diskutera hur man kan använda props och handouts också?

Jag försöker fånga mina spelares intresse genom att göra små handouts (och t.o.m. en video på youtube) men känner mig osäker på hur bra det tillvägagångssättet är.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Basenanji said:
Är det ok att diskutera hur man kan använda props och handouts också?
Diskutera på du, om den blir längre så kan vi alltid be någon snäll redaktör splitta den.

Basenanji

Postd20modernist
Okej, med din tillåtelse.

Jag gillar både props och handouts. Dels för att de tillför något *extra* och dels för att de på ett alldeles unikt sätt triggar spelarnas nyfikenhet. Om jag delar ut ett papper som deras rp hittar inser ju mina spelare att de måste fingranska det där pappret i jakt på ledtrådar.

Nu sitter jag med min Metalopol-idé och vill få mina spelare att börja fundera redan innan vi ses till första spelmötet. Därför tänkte jag mig att det vore ballt om man kunde göra justa handouts/props för att väcka deras nyfikenhet, men också som ett sätt att smyga in små ledtrådar. Så jag gjorde dels en video (mha bilder inplockade i Imovie med text) – och dels en användarguide till spelvärlden. Plus en mailkorrespondens mellan några slp. Min plan är att det första som händer när vi ska spela är att alla spelare får en papperskopia av mailkorrespondensen att läsa genom innan vi börjar spela. Den nyfikne kan kolla här:

http://dl.dropbox.com/u/73456026/Metalopol_inledning.pdf

Och när jag har suttit här och hämtat bilder från internet, ljudeffekter från Itunes och komponerat musik med Garageband inser jag hur lätt det är att tillverka handouts/props. Och att med digitala hjälpmedel kan man göra så otroligt mycket mer (förutsatt att det fungerar med spelvärlden förstås). Jag fattar också att mina kompetenser står sig jävligt slätt med många andras som behärskar Photoshop och programmering (tex). Därför vore det en stor bildningstjänst om ni ville dela med er av era kunskaper!

Så - pust – jag skulle bara vilja uppmuntra folk att dela med sig av sina idéer om hur ni har gjort era handouts och props. Och hur ni använder dem innan, under och efter spel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Tony.M.Meijer said:
Propnomicon, en galen blogg om galet mycket props :gremwink:
Mitt i prick. Tänkte precis skriva att just Call of Cthulhu är nog det rollspel som mest kännetecknas av sina handouts och spelararnas olika props.

PAX

Jordisk Äventyrare
Brands of the World är en hemsida med just det. Perfekt för den som behöver logotyper eller vill låta sig inspireras.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Handouts rockar helt enkelt... Jag minns ett KULT-konventsäventyr från en svunnen tid som utspelade sig i Borås där vi fick nån slags stor karta över hur en ritual skulle gå till. Den var full av symboler, ockulta såväl som symboler för ström och elektricitet. Vi satt sökert en timme och vred och vände på den här kartan för att försöka förstå den, herregud vad spännande det var!

I ett spökäventyr jag spelledde nyss hittade jag en gammal countrylåt på Spotify som sattes på av sig själv ett par gånger under äventyrets gång. Först blev de bara irriterade och stängde av radion men efter några gånger kom de på att de kanske borde lyssna, då fick de ledtrådar till hur spöket hade mördats.

Annars har jag någon gång använt en diktafon som prop, där en psykiatriker spelat in sina sessions med en patient.

Annars älskar jag dagbokssidor som handouts som det vimlar av i Call of Cthulhu, gärna med lite nötta kanter, kaffefläckar och kanske brända hörn. En gång bad jag en spelares lillasyrra skriva texten för hand, jag ville inte att min handstil skulle kännas igen och jag ville inte använda en font.

En annan gång när vi spelade Dark Matter så hittade jag en "dokumentär" om UFOn där Roger Moore narratade. Hans vandrande genom monotona stadslandskap blandades med "actual footage" från när rysk militär hittar, gräver upp, och fraktar iväg ett kraschat UFO, sedan lite bilder från en obduktion. Detta klippte jag ihop i MovieMaker, alltså jag klippte bort Roger Moore och behöll UFO-footaget, och presenterade det för spelarna i form av en CD-ROM skiva från en Deep Throat liknande kontakt de hade.