Nekromanti Resurser för djupare insikt i diskussioner, eller hjälp en nybörjare

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
Jag har spenderat ett par dagar med att titta runt på det här forumet och det har varit mycket lärorikt, men jag har ett svårt att förstå en hel del begrep som används här. Så min fråga är finns det något resurser för sådana som mig som är nya på det här forumet som förklarar vad OSR, Räls, Tradd och så vidare betyder?

Om jag ställer frågan på fel ställe eller har missat något uppenbart ber jag om ursäkt men jag hittade inget i mitt sökande.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
OSR står väl för Old School Renaissance eller så(och syftar väl på att det va ganska regellätta spel för det mesta där man höftade mycket och behöver framför allt "player skill" alltså, du själv ska klura ut pussel, komma på smarta saker osv, inget "jag söker efter fällor" "ok, slå ett upptäcka fällor slag"), räls syftar på äventyr som går som på räls, alltså att inget man gör spelar någon roll (punkt A till punkt B till punkt C) och beroende på vem man frågar så behöver det inte vara dåligt, men en del kräks om de hör det ;) Tradd är väl traditionella rollspel och vad jag fått för mig åtminstone så handlar det om sådana spel där man slår tärningar, levlar och lite sånt, samt har spelledare till skillnad från t.ex. spelledarlösa spel osv..

Någon annan kan säkert förklara mer, men enklast är nog att bara fråga eller googla t.ex. rollspel och räls, rollspel OSR osv. Finns nog ingen lista. Själv har jag ganska dålig koll, men har lärt mig lite sen jag kom hit iaf ;) Välkommen hit
 

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
Tack för svaret och välkomnandet!

Jag inser att det är en fråga med ett stort djup och jag kanske har för bråttom, det tar ett tag att komma in i ett språk som för många är naturligt och inget som reflekteras över och sådant tar tid. Samtidigt så är det intressant och jag vill förstå så mycket som möjligt av det som diskuteras och bli mer insatt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OSR betyder för mig spel där det finns en förberedd plats med faror och belöningar som rollpersonerna undersöker. kan vara en farlig grotta, en farlig skog eller liknande. man preppar kartor, mötestabeller, monster-i-garderoben osv, men man preppar aldrig några outcomes, aldrig några "och bossen kommer undan i sista stund!"-grejer. Jag kallar det också sandbox.


Ett annat vanligt inslag i OSR är också att man inte har så mkt skill checks utan säger "OK, vi häller ut vatten för att se om det verkar rinna ner i nån fallucka här" osv istället för att slå ett "Hitta fällor"-slag. Två saker gör att det funkar att hantera saker så utan rolls. Dels är grottan beskriven och SL följer den utan att ändra det. Dels är tiden knapp och man slår slag var tionde minut (kan variera) för att se om det kommer monster. Så det blir lite push your luck där inne i grottan. Ja OSR är en spelstil med mycket olika teorier om hur man ska lira den bäst. Ett populärt OSR-spel är den version av Dungeons & Dragons som kom ut 1981 som kallas B/X eller Moldvay, men det finns hundratals.


Räls betyder två helt olika saker. Det ena är när spelledaren har skapat en förbestämd "först händer det, sen händer det, sen händer det"-historia ex vis spelarna är karavanvakter på väg till Ein Arris och upplever förskrivna äventyr på vägen dit. Brukar ofta lämna lite plats för spelarens egna tolkning av rollpersonen och reaktioner på det som händer, men inte så mycket plats för att faktiskt agera annorlunda. Den andra betydelsen är en upplevelse av att spelarna känner sig lite hjälplösa och dom känner sig "rälsade". Kan vara för att det är den typen av räls som i första betydelsen, dom vill lämna karavanen och strunta i Ein Arris men spelledaren hittar på anledningar till att dom ska hålla sig där. Men den känslan kan uppstå i alla stilar. Improvisation som inte är helt lyhörd, OSR-spelande där spelarna haft otur med tärningarna och landat i en hopplös situation osv.


Tradd betyder alla spel från innan "indiespelen och storyspelens" tid. Fives berättade för mig att ni hade spelat Fiasco? Fiasco är inte tradd. Fiasco är ett samberättarspel snarare.
Men, eftersom OSR också handlar om att återupptäcka regler från innan indiespelen så är det ibland lite osäkert om dom ingår i Tradd eller inte. Därför försöker jag alltid förtydliga vilken sorts tradd jag menar. Ex vis "illu-räls-tradd".


Vad är då "illu" eller "illusionism"? När spelledaren (ibland med tillåtelse från spelarna) döljer vilken sorts spel som spelas. Ex vis får det att se ut som ett spel med stridsregler fast stridsreglerna då och då frångås med hjälp av i smyg ändrade tärningsresultat. (Har alltid tyckt det är lite konstigt, då kan man väl hellre skippa stridsreglerna med böket som dom innebär. Men visst folk gillar att kunna välja när dom ska följa dom och när dom inte ska det.) Illusionism kan också användas i alla spelstilar ex vis få en räls att se improviserad ut eller ett improviserat lir att se rälsat ut. Jag ska vara ärlig och säga jag inte tycker om illusionism. Men en del gör ju det.

"Force" är alltså när SL pådyvlar sin vilja på det som händer. Kan ibland ske med spelarnas medtycke, ibland utan. Ett visst mått är väl ofrånkomligt.

Vad är då "Impro", ja alla spelledare behöver ju improvisera då och då om dom inte skriver ner tapetfärgerna i varenda stuga i hela Europa men "Impro" är en speciell teknik skapad av en lirare som heter Johnstone som går ut på att man använder vissa speciella sätt att tänka och prata för att tillsammans skapa cool handling.

Whymer, jag skulle vilja veta vad du tycker om den här tanken? Fyra spegelhistorier och två grupper.
 

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
2097;n234744 said:
Whymer, jag skulle vilja veta vad du tycker om den här tanken? Fyra spegelhistorier och två grupper.

Mycket intressant, och jag ska ge ett utförligt svar när jag läst på om RISS och jag inte måste gå och sova! (det var dumt att starta tråden vid läggdags )
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är en riktigt bra tråd. Men tror också att whymer ville veta vad jag menar när jag slänger mig med dessa rätt breda begrepp (sollipsisten Sandra i farten igen) därför tänkte jag jag kunde definiera dom min style rätt snabbt. Men Rickard brukar ha vettiga takes

Edit: Nej nu när jag läser den tråden ser jag en hel del konstiga saker. Att dungeons är rälsar!??! Att alla vägar i en dungeon leder mot ett visst mål?! I min TullCon-session hade jag gjord en loopad jaquayad dungeon med massor av gråtande skelett, musikinstrument, magnetiska sjöar, hemliga dörrar osv. Det fanns inget enskilt "målrum" i den dungan (det var mer som ett nätverk av rum, fanns inget uppenbart "sistarum" det beror på vilket håll man gick, dom var som i en cirkel typ) men det fanns coola saker att göra och skatter att hitta där inne. Vad gjorde partyt? Dom gick in i förmaket, besegrade kobolderna i det rummet och fritog koboldernas slavar, tog maten, tog sig en vilopaus från snön, struntade i resten av dungeon där den kusliga musiken hördes ifrån, och drog till byn och började klä ut sig till olika bybor för att lura till sig mat av dom osv osv. Det är inte räls. Men inläggen är från 2011. På den tiden trodde jag också att dungeons var räls. Så jag klandrar dom inte.

På DanCon i år hade jag däremot ett rum som jag tänkte att RP hemskt gärna skulle vilja försöka hitta. Nämligen en teleporter hem. Men den hittade dom nästan genast, jag var inte alls beredd på det men jag sade inget utan bara spelade vidare. Jag quantumade inte bort den alls utan bara tänkte "Jaha då har dom en hemväg redan nu, får se vad dom gör med den, drar dom hem till Faerûn så är det väl så, då får vi köra vidare där, har med mig ett reserväventyr som utspelar sig där.". Men dom valde att utforska månbasen mer (för att hitta skatter + lista ut vad som hade hänt på platsen tidigare), och med en annan stämning nu när dom visste att dom hade en väg hem. (+ att det säkert också fanns en del av "Gissa SL:s plan" i deras beslut; jag hade pitchat dom en månbas-expedition, inte vanilla Forgotten Realms krälande. Men det var upp till dom.). Det är inte räls.

Räls: styra handlingen. Dungeons: skapa en äventyrsplats. Dungeons och fisktank har betydligt mer gemensamt med varandra än dungeons och räls.

Inte ens dungeons där det inte finns nån vildmark utan "ni är fångade här pga en sandstorm" såsom B4 The Lost City behöver vara rälsar när man väl kommer in i dom och ser alla olika rum och gångar. Det är mer som en liten mini-setting. Vilka ska bli deras vänner, vilka deras fiender? Fast jag tog bort sandstormen när jag spelledde det själv.
 

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
Tack för alla svar! jag har att läs i flera dagar framöver för att lära mig mer. Hoppas bara att jag får in mer praktisk övning på de olika teorierna!
 
Top