OSR betyder för mig spel där det finns en förberedd plats med faror och belöningar som rollpersonerna undersöker. kan vara en farlig grotta, en farlig skog eller liknande. man preppar kartor, mötestabeller, monster-i-garderoben osv, men man preppar aldrig några outcomes, aldrig några "och bossen kommer undan i sista stund!"-grejer. Jag kallar det också sandbox.
Ett annat vanligt inslag i OSR är också att man inte har så mkt skill checks utan säger "OK, vi häller ut vatten för att se om det verkar rinna ner i nån fallucka här" osv istället för att slå ett "Hitta fällor"-slag. Två saker gör att det funkar att hantera saker så utan rolls. Dels är grottan beskriven och SL följer den utan att ändra det. Dels är tiden knapp och man slår slag var tionde minut (kan variera) för att se om det kommer monster. Så det blir lite push your luck där inne i grottan. Ja OSR är en spelstil med mycket olika teorier om hur man ska lira den bäst. Ett populärt OSR-spel är den version av Dungeons & Dragons som kom ut 1981 som kallas B/X eller Moldvay, men det finns hundratals.
Räls betyder två helt olika saker. Det ena är när spelledaren har skapat en förbestämd "först händer det, sen händer det, sen händer det"-historia ex vis spelarna är karavanvakter på väg till Ein Arris och upplever förskrivna äventyr på vägen dit. Brukar ofta lämna lite plats för spelarens egna tolkning av rollpersonen och reaktioner på det som händer, men inte så mycket plats för att faktiskt
agera annorlunda. Den andra betydelsen är en upplevelse av att spelarna känner sig lite hjälplösa och dom känner sig "rälsade". Kan vara för att det är den typen av räls som i första betydelsen, dom vill lämna karavanen och strunta i Ein Arris men spelledaren hittar på anledningar till att dom ska hålla sig där. Men den känslan kan uppstå i alla stilar. Improvisation som inte är helt lyhörd, OSR-spelande där spelarna haft otur med tärningarna och landat i en hopplös situation osv.
Tradd betyder alla spel från innan "indiespelen och storyspelens" tid. Fives berättade för mig att ni hade spelat Fiasco? Fiasco är
inte tradd. Fiasco är ett samberättarspel snarare.
Men, eftersom OSR också handlar om att återupptäcka regler från innan indiespelen så är det ibland lite osäkert om dom ingår i Tradd eller inte. Därför försöker jag alltid förtydliga vilken sorts tradd jag menar. Ex vis "illu-räls-tradd".
Vad är då "illu" eller "illusionism"? När spelledaren (ibland med tillåtelse från spelarna) döljer vilken sorts spel som spelas. Ex vis får det att se ut som ett spel med stridsregler fast stridsreglerna då och då frångås med hjälp av i smyg ändrade tärningsresultat. (Har alltid tyckt det är lite konstigt, då kan man väl hellre skippa stridsreglerna med böket som dom innebär. Men visst folk gillar att kunna välja när dom ska följa dom och när dom inte ska det.) Illusionism kan också användas i alla spelstilar ex vis få en räls att se improviserad ut eller ett improviserat lir att se rälsat ut. Jag ska vara ärlig och säga jag inte tycker om illusionism. Men en del gör ju det.
"Force" är alltså när SL pådyvlar sin vilja på det som händer. Kan ibland ske med spelarnas medtycke, ibland utan. Ett visst mått är väl ofrånkomligt.
Vad är då "Impro", ja alla spelledare behöver ju improvisera då och då om dom inte skriver ner tapetfärgerna i varenda stuga i hela Europa men "Impro" är en speciell teknik skapad av en lirare som heter Johnstone som går ut på att man använder vissa speciella sätt att tänka och prata för att tillsammans skapa cool handling.
Whymer, jag skulle vilja veta vad du tycker om den här tanken?
Fyra spegelhistorier och två grupper.