Nekromanti Resurshantering i magi

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag spelar just nu i en adelskampanj och har kommit på att jag verkligen gillar resurshanteringen; hur många soldater som finns där, vilka kontakter jag har inom ett området (geografiskt eller instresse), hur man förstärker det här fortet osv.

Nu funderar jag på vilka sätt man kan bygga in olika former av resurshantering i magi. Har ni några bra exempel eller egna idéer?

God45

#PrayersForBahakan
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/21w60AU8NzA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/21w60AU8NzA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

"Listen to me: The spice must flow! The spice has given me excellerated evolution for 4,000 years! It has enabled you to live 200! It gives the Bene Gesserit Sisterhood the metaphysical abillity to see beyond: To have superior powers. Our power to fold space is in the spice! Without us, your empire would be lost. Scattered on isolated planets! You would be lost!"

Jag har alltid gillar melange från Dune, det är en drog som bara finns på ett enda ställe och som alla måste ha för att kunna använda krafter eller resa i rymden. Det har en massa sidoeffekter som ökad livslängd, accelererad evolution och att man ser rymd/tids väven.

Även om inte tar med alla de sakerna så är det intressant att ha en drog som krävs för att använda magi (eller krävs för att göra magi kraftigare om du går den vägen med det) som bara finns på ett enda ställe. Den platsen blir då direkt centrum för världens politik och diplomati.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är inte en helt dum idé! Det ger också en naturlig begränsning av världens magiker.

Kan också översättas till andra saker; en sorts pärlor som vittrar bort över tiden, föremål som måste laddas med kraft vid specifika platser eller tidpunkter osv.

Jag antar att spells per day i OSR är lite samma sak. Vad kan man tänkas sig för ytterligare varianter?

God45

#PrayersForBahakan
There can be only one!

Om du vill att magikerna skall vara hemlighetsfulla så göra att det finns bara en enda formel som gör en sak. Det finns ett enda sätt att kasta en eld boll, ett enda sätt att flyga och så vidare. Men desto fler som vet om hur formeln fungerar desto svagare är den eftersom kraften från formeln sprids mellan de olika användarna.

Så om bara du kan flygformeln kan du flyga som stålmannen, kan fem personer formeln kan du fortfarande flyga men långsammare och du blir trött av att använda den. När 1000 magiker kan formeln kan du glidflyga under ett par minuter men det gör dig supertrött.

Detta gör att magiker gömmer sina hemligheter och är super paranoida och det driver dem till att döda varandra som i Highlander.

God45

#PrayersForBahakan
Några till som jag tänkte på:

Magi är liv:

Varför är alla magiker gamla? Eftersom magi kostar liv. det lättaste att spendera är ditt eget liv vilket åldrar dig, eller ger dig handikapp eller fuckar upp dig på andra sätt.

Vissa går runt det här genom att offra andras liv människooffer på altare och magier som förvandlar marken runt magikern till en bränd öken.

Det förklarar också varför alver är så bra på magi, de lever jättelänge.

Magi som styre:

Jag snor den här från den mästerliga Dungeon Siege filmen :gremwink: Folket ger magi och den som styr folket samlar magin och kan sedan ge ut den till magiker (eller vara en magiker). Drar vi det här längre kan både kungar, borgmästare och militära befäl använda magi. Så Magi = styre över människor = social status.

Magi som kärlek

Magi gör dig hatad. Du bränner alla andras goda vilja och kärlek och vänskap till dig. Därför bränns häxor som botar folk och hjälper folks barn på bål.

God45

#PrayersForBahakan
All magi är demonavtal:

Den här är lite annorlunda men kan vara kul. All magi går ut på att göra avtal med demoner eller liknande varelser. Detta gör att varje gång du kastar en magi måste du förhandla fram den. Är det värt att lova demonen din förstfödda för att rädda kungariket? :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det mest uppenbara som passar in i klassisk syn på magi är ju olika ingredienser.

Tricket är väl att balansera det hela på något sätt för att göra det både hanterbart och spelbart.

"Varför har jag inga ödleögon? Jag har hur mycket grodögon som helst, men inga ödleögon!"

Jag har dragit upp Myths som exempel väldigt ofta på sista tiden, så varför inte dra upp det en gång till? Det här är dock inte den lösning som finns i det "officiella" myths, utan en speciallösning till den kampanj jag nu spelar i. Där har alla ingredienser buntats ihop till något lite mer abstrakt som kallas "elementum".

Elementum är i princip magisk energi, och kan komma i vilken form som helst. En dikt skriver av en stor poet kan vara elementum, konstiga svampar du hittar i skogen kan vara elementum, en vacker sång kan vara elementum, doften av regn en vårmorgon kan vara elementum.

Där Myths dock misslyckas en aning i mitt eget tycke är att det finns så jäkla många olika sorters elementum. Lyckligtvis inte så illa som att det finns poseielementum och svampelementum, utan det är mer fokuserat på olika element: Poesi och sång kan vara spirituell elementum tillsammans med en massa andra saker, svampar och ödleögon är häxelementum, återigen tillsammans med en massa andra saker, etc...

det finns så klart vatten-, jord-, luft- och eldelementum. Även animist-, natur-, demon- och växtelementum. Och det känns som att det dyker upp flera olika sorters elementum allt eftersom. Rörigt!

Men det funkar hyfsat om man redan från början är på det klara med att man ska ha ett tema, ett element som man baserar sin magi på.

Bereonde på hur man löser det här för att det inte ska vara för rörigt så skulle man kunna införa ytterligare en resurs för magi och det är världsliga materiell, så som krita för att rita symboler och papper eller pergament för att skriva ner saker på. Detta skulle i princip kunna buntas ihop till en enda resurs i stil med "parafernalia" som säker inte kostar särskilt mycket och ofta är rätt lätt att få tag på. Möjligen kan man införa kvalitetsskillnader beroende på hur mycket man vill lägga på det som kan ge bonusar eller avdrag.

Max Raven

T12-kultist
Vanligaste varianterna jag ser i system är ju resurshantering (du har x antal användningar eller formel använder x saker som du ska ha med) och riskhantering (att använda magi kan leda till diverse konsekvenser).

Resurshantering a la användning av utrustning är jag tveksam till - det verkar i praktiken inte bli använt - speciellt inte om man redan har ett annat resurshanteringssystem ovanpå det, som i D&D. Det är ungefär som att räkna ransoner, fast för en person - tidsödande och tillför inget kul.

Jag skulle kunna se en "du måste ha x för att använda magi" som kan användas upp eller "du måste ha x, x och x för formeln" men utan att de används upp - men inte dubbla system. Förbrukning, t ex, skulle kunna vara Mana, spells per day eller spell components, inte en kombination av dem. Jag gillar idén med en allmän resurs som används till magi, dock, a la Melange eller Dragon Age:s Lyrium - lite cool flavour i det, och man kan bygga en del på det - men då vill jag inte ha spell components också.

Jag är rätt förtjust i idén om riskhantering - särskilt kopplat till hur kraftfull magin är. Det behöver inte vara "ditt huvud exploderar"-grejer (jag gillar inte såna själv) men saker som "du behöver dricka blod innan gryningen" och liknande, kopplade till magisorter eller magins natur kan ge lite krydda till världen. Dessutom kan man nästan strunta i resurshantering om man har riskhantering, tycker jag, så länge som riskhanteringen är bra uppbyggd.

Skulle jag göra ett magisystem till fantasy nu så skulle jag nog göra spell components (som ej förbrukas, men krävs, utan vägar runt såsom spell pouch) och riskhantering. Alternativt abstrahera det tidigare "åh, ditt fummelslag säger - slut på resurs x, du måste till stan och fylla på". Jag gillar inte tanken att balansera kring "du har x användningar per dag/timme/tidsenhet", och jag gillar inte att spelare ska behöva sudda/skriva på sina formulär/block i ett extra litet minispel bara för att vara magiker. Det känns lite onödigt.

Det sagt så gillar jag ändå At-will/Encounter/Daily a la 4E, men det är från hur jag hört hur det i praktiken blir använt (och för att det är D&D - skulle inte köpa Dailys i ett annat spel).