Vanligaste varianterna jag ser i system är ju resurshantering (du har x antal användningar eller formel använder x saker som du ska ha med) och riskhantering (att använda magi kan leda till diverse konsekvenser).
Resurshantering a la användning av utrustning är jag tveksam till - det verkar i praktiken inte bli använt - speciellt inte om man redan har ett annat resurshanteringssystem ovanpå det, som i D&D. Det är ungefär som att räkna ransoner, fast för en person - tidsödande och tillför inget kul.
Jag skulle kunna se en "du måste ha x för att använda magi" som kan användas upp eller "du måste ha x, x och x för formeln" men utan att de används upp - men inte dubbla system. Förbrukning, t ex, skulle kunna vara Mana, spells per day eller spell components, inte en kombination av dem. Jag gillar idén med en allmän resurs som används till magi, dock, a la Melange eller Dragon Age:s Lyrium - lite cool flavour i det, och man kan bygga en del på det - men då vill jag inte ha spell components också.
Jag är rätt förtjust i idén om riskhantering - särskilt kopplat till hur kraftfull magin är. Det behöver inte vara "ditt huvud exploderar"-grejer (jag gillar inte såna själv) men saker som "du behöver dricka blod innan gryningen" och liknande, kopplade till magisorter eller magins natur kan ge lite krydda till världen. Dessutom kan man nästan strunta i resurshantering om man har riskhantering, tycker jag, så länge som riskhanteringen är bra uppbyggd.
Skulle jag göra ett magisystem till fantasy nu så skulle jag nog göra spell components (som ej förbrukas, men krävs, utan vägar runt såsom spell pouch) och riskhantering. Alternativt abstrahera det tidigare "åh, ditt fummelslag säger - slut på resurs x, du måste till stan och fylla på". Jag gillar inte tanken att balansera kring "du har x användningar per dag/timme/tidsenhet", och jag gillar inte att spelare ska behöva sudda/skriva på sina formulär/block i ett extra litet minispel bara för att vara magiker. Det känns lite onödigt.
Det sagt så gillar jag ändå At-will/Encounter/Daily a la 4E, men det är från hur jag hört hur det i praktiken blir använt (och för att det är D&D - skulle inte köpa Dailys i ett annat spel).