Nekromanti Resurskrävande regelsystem

Illsnidig

Veteran
Ungefär hur stort krav på olika slumpgeneratorer, spelplaner, markörer eller liknande är acceptabelt i en regelmotor anser ni?
Jag tror dem flesta är överens om att så få krav som möjligt är bäst, men beroende på reglernas utforming är det inte alltid möjligt att klara sig på 1 tärning. Så vart drar ni gränsen?

----------------------
Exempelvis har jag själv ett regelsystem som gått från att bara använda 2-4T6 till att behöva 20-36 T6 (i två olika färger) samt 2-3 kortlekar (vanliga visserligen men ändå).
Å enda sidan tycker jag om regelsystemet, å andra sidan tycker jag att det kanske är lite väl resurskrävande, det är inte alla inklusive mig själv som har tillgång till alla dessa grejor vid alla givna tillfällen.

Eftersom resurserna fördelas över alla spelare (mer tärningar och kortlekar ju fler spelare) gör att det är svårt att hålla nere resurskraven. Det är också konstruerat på ett så vis att det inte går att samsas om tärningar och kort, alla använder dem samtidigt.

Så återigen, vart drar ni gränsen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min gräns är flytande; ju mer som krävs desto lägre sannolikhet att jag orkar bry mig.

Generellt vill jag dock inte ha mer än en sorts pluttar (tärningar/kort/whetever) på bordet*. Jag kan acceptera tärningspölar på upp till kanske 7-8 tärningar, efter det blir det för mycket.

Å andra sidan är i mina ögon det ideala regelsystemet det som SL enkelt kan sköta själv helt och hållet, dolt bakom sin skärm...

* gäller inte när jag spelar D&D, men det är för att jag skiter i inlevelsen i D&D och bara kör taktiskt/brädspeligt

Telash

Swordsman
Det beror jättemycket på. När man väl är i berättandet, och vill ha det fartfullt eller inlevelsefullt så vill jag ha så få och enkla slag som möjligt. De stannar ju upp. Typ 2 slagna tärningar per timme eller så.

När man sedan hamnar i den superfarliga slutstriden gör det inget om tärningslådan, spelmarkerna, kortleken, spelplanen och den uppblåsbara badbollen plockas fram. Men då är det inte "roll-" längre. Bara "spel". Och det kan vara askul!

Illsnidig

Veteran
Alla tycks gilla det enkla - även jag som egentligen vill tillbaka till 2T6 men det verkar svårt. Kortleken skulle kunna skalas bort, egentligen, men den är väldigt lockande. Inte minst eftersom systemet är tänkt till ett spel med vilda western influenser.

Det kan verka lite motsägelsefullt men systemet har blivit snabbare sen fler tärningar och kortlekar infördes.
Detta beror på att försvarsslag och anfallslag kombinerats till ett slag. Det går alltså snabbare i spel men kräver mer resurser för att kunna genomföra.

Fler kortlekar är egentligen bara för att man ska slippa blanda om så ofta, och eftersom det är smidigare om spelledaren har en egen kortlek om det är många spelare. Jag tänker ungefär enligt följande:

*1 spelare (sällsynt läge) - spelaren delar kortlek med SL.
*2-3 spelare - 1 kortlek till spelarna, 1 till SL
*4-6 spelare - 2 kortlekar till spelarna, 1 till SL.
*7-9 spelare - 3 korlekar till spelarna, 1 till SL.

Egentligen sker det väll sällan eller aldrig att man spelar med enbart 1 spelare eller fler än 6. Jag tog med dem ändå för att demonstrera tankegången.

Å andra sidan är i mina ögon det ideala regelsystemet det som SL enkelt kan sköta själv helt och hållet, dolt bakom sin skärm...
Jag förstår din ställning här, och jag håller delvis med men själv vill jag gärna att spelarna hjälper mig som spelledare. Delvis för att hålla dem aktiva och delvis för att det blir segare om jag ska rulla alla tärningsslag medans spelarna bara sitter och väntar.

-----------
Jag är tacksam för era svar dock. Det har fått mig fundera ännu mer på hur man skulle kunna banta ner systemet ytterligare.. främst genom färre tärningar kanske.

Troberg

Sinister eater
Min gräns går ungefär vid:

* Papper
* Penna och radergummi
* Tärningar (fast jag är helt OK med en bajsladdning tärningar, jag ser inget självändamål i att hålla antalet nere)
* Pokermarker (jag använder ofta sådana för sånt som ändras ofta, tex hitpoints)

Man kan lägga till fler varianter, men då vill jag också plocka bort något. Tillkommer det kort så vill jag tex slippa tärningar.

Illsnidig

Veteran
Troberg said:
Min gräns går ungefär vid:

* Papper
* Penna och radergummi
* Tärningar (fast jag är helt OK med en bajsladdning tärningar, jag ser inget självändamål i att hålla antalet nere)
* Pokermarker (jag använder ofta sådana för sånt som ändras ofta, tex hitpoints)

Man kan lägga till fler varianter, men då vill jag också plocka bort något. Tillkommer det kort så vill jag tex slippa tärningar.
Två slumpgeneratorer kan kännas för mycket, men jag har aldrig själv spelat ett spel där man klarat sig på enbart kort. Dem är helt enkelt inte lika bra slumpgeneratorer som tärningar om man måste välja en. Däremot vet jag att det finns ett zombie western spel där kort används till initiativ och tärningar till färdighstsslag vilket jag tycker låter smidigt. Sen finns det ju spel som t.ex. Skymningshem där man använder nån slags specialkort och sen ett tärningsslag. I slutänden handlar det nog om att inte ta sig vatten över huvudet och skrämma iväg potentiella spelare.

Kortlek + en tärning tycker jag inte känns för mycket men de nuvarande 2 kortlekar (eller fler) + X antal T6 i två kulörer känns däremot... rätt jobbigt. Det är väll därför jag skapade den här tråden. Mitt regelsystem är sjukt och behöver hjälp tror jag. :gremlaugh:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:
+1, Håller med krank helt här. Spelade så med en grupp i 3 år det var underbart som spelare. Kräver mycket av spelledaren men det är riktigt roligt som spelare att kunna fokusera på att leva sig in i karaktären och berättelsen.

anth

Vetefan
Det är mer en fråga om vad man förväntas ha hemma.
Jag förväntar mig att ALLA rollspelare har en tärningsuppsättning som består av:
1d4, 10d6, 1d8, 2d10, 1d12, 1d20 (förutom Wod-spelare som även förväntas ha 10d10 istället).
Spel som kräver en vanlig kortlek och ett par spelmarker är också helt OK.

Konstiga tärningar som d5, d7, d30, FUDGE eller specialkortlekar som Tarot eller Kille är inget som jag förväntar mig att folk har hemma.

Arfert

Facit
anth said:
Det är mer en fråga om vad man förväntas ha hemma.
Jag förväntar mig att ALLA rollspelare har en tärningsuppsättning som består av:
1d4, 10d6, 1d8, 2d10, 1d12, 1d20 (förutom Wod-spelare som även förväntas ha 10d10 istället).
Spel som kräver en vanlig kortlek och ett par spelmarker är också helt OK.

Konstiga tärningar som d5, d7, d30, FUDGE eller specialkortlekar som Tarot eller Kille är inget som jag förväntar mig att folk har hemma.
Håller med. Standard D&D-tärningar, några extra T6, nån kortlek.. markers (mynt går bra om man inte har markers)... ungefär där går gränsen.

Personligen har jag både FUDGE och ett par tarotlekar, men det är inte normalt.

Storuggla

Champion
Att skriva regler med normaluppsättningen tärningar i åtanke är en bra måttstock. Att slänga in saker som t14 eller Fudge är okej om det är ett medvetet designval och inte något man hittar på för att vara ball (Om man inte skriver DCC, för då kommer man undan med det). Och fan ta den snubben som gör spel som kräver 5t12 eller mer, ingen vettig människa samlar på sig så många av den värdelösa tärningsjäveln.

Storuggla, obekväm soffa

Matolo

Warrior
Själv äger jag numera bara t6:or, t20:or och en kortlek eller två. Det korta svaret på frågan om hur mycket jox som tolereras är "det beror på hur det används". Detta är dock lite otillfredsställande, så jag ska försöka utveckla:

Matoloid spelteori
De flesta slumpbaserade regelsystem kan brytas ned i tre komponenter:
1) Ett slag är invägning av slump, exempelvis att rulla tärningar. Det är inte väsentligt svårare att rulla tio tärningar än två.
2) En jämförelse är någon variant av "vilken är högst?" (alltså även "är det lägre än...")
3) En beräkning är en matematisk operation vars komplexitet man har lite olika tolerans för. När jag gör regler begränsar jag det till addition eller subtraktion med EN gällande siffra. Addition av tal upp till 20, x2, /2, x10 eller /10 ser jag som svåra beräkningar, och allt bökigare än så som förkastligt.

Några exempel på olika regler beskrivna utifrån detta perspektiv:
* 2t6+2 mot en svårighetsgrad: Ett slag, två beräkningar (t+t=Σ, Σ+2) och en jämförelse.
* 1t20+13 mot AC: Ett slag, en (svår) beräkning och en jämförelse.
* En pöl av 8t10 där 7+ är lyckade: Ett slag och åtta jämförelser.
* Ob4t6 mot FV: Ett slag, fyra jämförelser. Upprepa slag och jämförelse tills inga 6:or återstår. Därefter minst tre beräkningar och en jämförelse.

Det är svårt att sätta upp en bra prislista för de tre komponenterna. Själv utgår jag ifrån följande generaliseringar:
A) Ju enklare, desto bättre.
B) Jämförelse är enklare än beräkning.
C) Beräkning är enklare än slag.
D) Varje variabel man måste hålla i huvudet under processen gör den mindre enkel. Man blir väldigt lätt hemmablind för variabelmängden.
E) En regelterm är enklare än en siffra. En serie siffror (en skala) är enklare än en serie termer.
F) Jag vägrar bläddra fram en tabell i spel.
Jag vill alltså slå så sällan som möjligt. Det spelar inte så stor roll om jag slår en eller ett dussin tärningar, så länge det sker i ett enda slag och inte innebär en massa beräknande.

Angående kortlekar
* Att dra ett kort är i teorin enklare än att slå tärningar, men...
* Redan efter första dragningen blir kortleken mer förutsägbar och...
* Att blanda en kortlek tar alldeles för lång tid.
Problematiken kan mildras med flera kortlekar (som du ju gjort) eller färre dragningar.

Jag vill helst inte blanda slumpgeneratorer: tärningar eller kort. Med tanke på att jag inte sett ett enda system baserat på vanliga kortlekar som jag skulle vilja använda själv, är tanken på sådana system förvånansvärt upphetsande. Jag kan knappt se en kortlek utan att fundera på hur man skulle kunna länka färgerna till lämpliga undertoner i tolkningen...

I western-anda förstår jag verkligen att du vill ha kvar kortlekarna. Man skulle kunna reducera förutsägbarheten genom att inte dela ut hela leken, eller blanda ihop två lekar till en och portionera ut högar ur denna till varje spelare.

Sapient

Swashbuckler
Storuggla said:
Och fan ta den snubben som gör spel som kräver 5t12 eller mer, ingen vettig människa samlar på sig så många av den värdelösa tärningsjäveln.
Påminn mig att bjuda in dig att spela Shogun, nästa gång.... :gremsmile:

Bassejr

Hero
jag tänker säga att ett riktigt bra spel kan vara mycket krävande, och då är det bara possitivt att man har mycket av dom där små prickarna. Många olik sorters tärningar, kortlekar, tarot kortlek, diverse orientaliska slumpgeneratorer eller tokens, mynt, medaljonger, whatever.

Ju bättre ett spel är, och ju mer ampassat själva systemet är till spelet, desto bättre är det med mycket olika grejer. Men det ärr bekvämt med ett regelsystem som bara kräver typ 1t6.

Om du vill vara säker på att maximera antalet spelare som fastnar för ditt spel tänker jag säga: Kortlek är helt ok, men då med max 1 sorts tärningar (typ upp till 36 T6, 10t10, etc.)

Illsnidig

Veteran
Bassejr said:
jag tänker säga att ett riktigt bra spel kan vara mycket krävande, och då är det bara possitivt att man har mycket av dom där små prickarna. Många olik sorters tärningar, kortlekar, tarot kortlek, diverse orientaliska slumpgeneratorer eller tokens, mynt, medaljonger, whatever.

Ju bättre ett spel är, och ju mer ampassat själva systemet är till spelet, desto bättre är det med mycket olika grejer. Men det ärr bekvämt med ett regelsystem som bara kräver typ 1t6.

Om du vill vara säker på att maximera antalet spelare som fastnar för ditt spel tänker jag säga: Kortlek är helt ok, men då med max 1 sorts tärningar (typ upp till 36 T6, 10t10, etc.)
Det är klart att det finns system som är bra även om dem kräver mycket resurser. Jag håller med om att precis som du säger så är problemet att det är svårare att få någon att få upp ögonen för spelet det kräver mer än man råkar ha tillgängligt. Därför är bara T6 det ideala, även nya spelare kan lätt ta till sig konceptet och alla har T6:or. Alla.

Jag antar det samma kan sägas om en kortlek, alla har en kortlek. Säkert till och med två, och om inte kan man köpa dem för 10kr överallt. Kortlekar har användningsområden utanför rollspelet också så har man inte en kan det ju kännas som en värd investering kan man tycka. Därför anser jag att en kortlek är lika grundläggande som 1T6.

Det finns dock ett problem med kortleken. Den är begränsad. Det finns 52 spelkort, sen måste den blandas om, och det är detta jag försöker tänka runt.
Hur ofta man behöver blanda beror givetvis på hur många kort som går åt per "handling", men framförallt hur många spelare som delar på kortleken.
Jag vet inte hur många spelare som är standard men jag skulle gissa på 3-5stycken, så vi räknar på att kortleken ska räcka åt maxantalet - fem spelare.

52/5=10,4

Alltså, i en stridssituation om varje spelare använder minimum ett kort per stridsrunda kan det gå 10 stridsrundor som mest innan man måste blanda om. I många spel tenderar strider fortlöpa längre än 10 stridsrundor ibland - alltså måste man imellanåt blanda om. Det är oundvikligt om man bara har 1 kortlek. Hur ställer ni inför detta? Blanda kort är ju faktikst rätt segt.
Min nuvarande lösning är att låta spelare ha en kortlek och spelledaren en till.. och att sedan rekomendera (det är inte nödvändigt men rekomenderat) att blanda in en till kortlek i spelarnas kortlek om det är många spelare. Men att spelet behöver 3 kortlekar för att flyta under mer krävande situationer känns ändå lite... Det tar emot då jag är en inavlad T6 fantast och en uttalad regelhatare. Jag vill alltid som spelledare slippa matten, tabeller, modifikationer och all typ av komplexitet.

Själv äger jag numera bara t6:or, t20:or och en kortlek eller två. Det korta svaret på frågan om hur mycket jox som tolereras är "det beror på hur det används". Detta är dock lite otillfredsställande, så jag ska försöka utveckla:

Matoloid spelteori
Klicka för att visa..

Jag vill alltså slå så sällan som möjligt. Det spelar inte så stor roll om jag slår en eller ett dussin tärningar, så länge det sker i ett enda slag och inte innebär en massa beräknande.

Angående kortlekar
* Att dra ett kort är i teorin enklare än att slå tärningar, men...
* Redan efter första dragningen blir kortleken mer förutsägbar och...
* Att blanda en kortlek tar alldeles för lång tid.
Problematiken kan mildras med flera kortlekar (som du ju gjort) eller färre dragningar.

Jag vill helst inte blanda slumpgeneratorer: tärningar eller kort. Med tanke på att jag inte sett ett enda system baserat på vanliga kortlekar som jag skulle vilja använda själv, är tanken på sådana system förvånansvärt upphetsande. Jag kan knappt se en kortlek utan att fundera på hur man skulle kunna länka färgerna till lämpliga undertoner i tolkningen...

I western-anda förstår jag verkligen att du vill ha kvar kortlekarna. Man skulle kunna reducera förutsägbarheten genom att inte dela ut hela leken, eller blanda ihop två lekar till en och portionera ut högar ur denna till varje spelare.
Precis som du säger så är kortleken inte en perfekt slumpgenerator. Som jag skrev innan så är det också svårt, kanske nästan omöjligt, att helt eliminera chansen att man måste blanda om kortleken under en strid. Jag vill verkligen ha den @%#&! kortleken med. Hade jag inte eftersträvat western elementet hade jag nog förkastat den för länge sedan, men jag är envis.

Till en början hade jag en tanke om att kortleken kunde användas genom hela spelet. Det gick dock inte vägen så nu används den bara i strid. I princip turas spelarna om att dra kort från samma kortlek varje stridsrunda och det fortsätter tills striden är slut eller kortleken är slut (då måste man ju tyvärr blanda om).

Att skriva regler med normaluppsättningen tärningar i åtanke är en bra måttstock. Att slänga in saker som t14 eller Fudge är okej om det är ett medvetet designval och inte något man hittar på för att vara ball (Om man inte skriver DCC, för då kommer man undan med det). Och fan ta den snubben som gör spel som kräver 5t12 eller mer, ingen vettig människa samlar på sig så många av den värdelösa tärningsjäveln.
Måste fråga, vad är DCC?

Illsnidig

Veteran
En tanke...

Är det bättre med många kortlekar och färre tärningar?

Om man till exempel väljer att minska de där 18 röda och 18 blåa T6:orna till två vanliga T6 som spelledaren har. (Givetvis valfritt för varje spelgrupp att också låta spelarna själva ha T6:or och slå för egna färdigheter) Men istället för alla dessa tärningar behöver varje spelare (inklusive spelledaren) en varsin kortlek. Det kan bli en väldigt massa kortlekar på många spelare då i och för sig. Jag tvekar på att någon har 6 kortlekar hemma, och många kortlekar är lite klumpigare än många tärningar.
Men alla spelare har antagligen tillgång till en egen kortlek som de kan ta med, om inte annat är dem enklare och billigare att få tag på en tärningar och kräver inga specialaffärer. Inte en helt orimlig tanke kanske. Finns det något rollspel som redan använder många kortlekar?

Detta skulle dessutom lösa problematiken med omblandning. Delar spelarna på en kortlek får dem nog räkna med att blanda om var 5:e eller var 10:e stridsrunda, lite beroende på. Har alla en egen bör den kortleken hålla i 30-40 stridsrundor, lite beroende på.

Så frågan blir. Skulle DU kunna tänka dig att spela/spelleda ett sånt system?

Bassejr

Hero
Storuggla said:
Och fan ta den snubben som gör spel som kräver 5t12 eller mer, ingen vettig människa samlar på sig så många av den värdelösa tärningsjäveln.
t12:an är den tärningen jag tycker rullar bäst. Jag skulle gärna se störra användning för den. Den enda tärningen jag tror rullar bättre är t30, och DÅ kan vi börja prata tärningsjävlar.

När det kommer till att blanda en kortlek, det går att göra snabba typ "rift shuffle's" eller någon snabb kupering för att blanda snabbt efter varje runda, och ändå låta striden eller handlingarna gå frammåt snabbt.

Håll kortleken med tummen i ena kortänden, och fingrarna på andra sidan. Kupa din fria hand under, och stöt med kortleken för att släppa ett mindre antal kort åt gången, och låt varje ny "stöt" landa ovanpo den förra i den kupade handen under.

Alternativt kan du ta rådet jag fick när jag ställde frågan om vilka tärningar det är ok att använda: Sälj systemet i en box med alla inblandade komponenter. Då kan du involvera ett 7-tärnings set, kortlekar, diceblocks, markörer, counters, tiles, eller vad du nu vill ha.

EDIT: äger förövrigt 6t12

Bassejr

Hero
äger ett dussintal kortlekar också. såna där esette kortlekar med röd och blå baksida som går att köpa på Claes Ohlssons för en tjuga styck.

Och jag tänker börja ifrågasätta vad det är du tänker göra med kortleken? Vill du beräkna initiativ som i Savage Worlds, eller är det någon sorts skada, attack/block, eller vad handlar det om?

Matolo

Warrior
Att blanda om leken utanför strid är just inget problem, tycker jag. Om man tänker i termer om scener kan man, mellan dessa, blanda om när man befarar att korten inte räcker till i nästa. Man kan utnyttja blandningstiden för att beskriva och diskutera nästa scen.

Det känns kanske rentav rättvist att inte blanda efter alla scener: spelarna vet att om de fick skitkort i förra scenen är statistiken på deras sida i nuvarande. Som jag ser det är den luriga biten att få leken att räcka genom en hel strid, för där vill man inte gärna pausa och blanda om.

I princip finns det tre angreppsvinklar, antagligen krävs en kombination:
* Fler kort. Det går att blanda två hopslagna kortlekar nästan lika lätt som en, vilket också minskar förutsägbarheten. Två kortlekar är dock dels det mesta man kan hoppas på att folk har, dels måste man börja delegera blandningen om det blir fler än så.
* Färre dragningar (kräver ofta rediga ingrepp i reglernas utformning)
* Återanvändning; slängda kort inverkar på något sätt - kanske utgör de grunden för någon form av etablerat övertag från förra rundan. Det här skulle kunna göras riktigt vettigt i många aspekter av strid.

Om jag inte räknar galet har två kortlekar 104 kort, 110 med jokrar. Med fem spelare som möter ett lika stort motstånd har du i snitt 11 kort per skalle, för hela striden. Det ska till ett väldans effektivt och abstrakt system om det ska räcka.

Här föreslår du att varje spelare skulle ha en egen lek, och det gillar jag. Om SL har två hopslagna till motståndet borde problemet vara löst. När SL blandar sin (tjocka) lek gör spelarna det också, medan man pratar om nästa scen.

En viktig fråga att ställa i det är skedet är "vill du ha kvar tärningarna?"
Efter att ha räknat på antalet slag per strid i mina egna klur vågar jag påstå att ekonomiskt använd slump kan vila på en kortlek per spelare i en hel strid utan att blanda om. Men, om du vill ha tärningarna kvar vore det bara förmätet av mig att peta i hur man skulle kunna ta bort dem. =)

Efter nästa fredags tenta är jag gärna med och spånar på hur man kan få ett 100% kortleksbaserat system att funka, om du tror att det skulle ge något. =)

Illsnidig

Veteran
Alternativt kan du ta rådet jag fick när jag ställde frågan om vilka tärningar det är ok att använda: Sälj systemet i en box med alla inblandade komponenter. Då kan du involvera ett 7-tärnings set, kortlekar, diceblocks, markörer, counters, tiles, eller vad du nu vill ha.
Visst skulle det vara kul att ge ut ett spel (specielt i en nostalgiskt box) och klart att tanken har slagit mig under alla år av hobby skrivande. Boxar är dock väldigt dyra att tillverka om jag förstått det rätt, och skulle jag till slut nå dit att jag faktikst ville marknadsföra ett spel jag skapat skulle det troligen luta mot "print on demand". :gremfrown: ...Men det är en fin tanke, och vem vet. I framtiden kanske jag får möjligheten.

Bassejr said:
äger ett dussintal kortlekar också. såna där esette kortlekar med röd och blå baksida som går att köpa på Claes Ohlssons för en tjuga styck.

Och jag tänker börja ifrågasätta vad det är du tänker göra med kortleken? Vill du beräkna initiativ som i Savage Worlds, eller är det någon sorts skada, attack/block, eller vad handlar det om?
Jag anade väll att någon skulle ställa den frågan någon gång. Utan att gå in på detalj så kan jag säga att jag har ett antal olika ideer där dem jag just nu gillar bäst innefattar olika skadesystem (bland annat med pokerhänder). Funderar i nuläget på om det är möljigt att inkludera själva anfalls och försvars mekanismen i det hela också - men dem sköts i nuläget av T6:or.

Min målsättning är ett tärningskast som avgör allt utom skadan (turordning, träff/miss) och sen används korten för att avgöra den faktiska skadeeffekten. Jag tror det går att få snabbt.

Bassejr

Hero
Man ska aldrig sluta hoppas och försöka. Och boxen måste ha en fin färg. typ blå, svart, eller röd.

I alla fall, Som det låter med pokerhänder tror jag att en kortlek bör räcka. möjligen en för spelare och en för spelledare, så länge striden inte håller på väldigt länge, och om den gör det kan det bli enformigt.