Re: Retro-tech och kärnvapen
Tja, rent strategiskt är det uppenbart. Det finns två sätt ett storkrig skulle kunna sluta på (förutom den stora svampodlingen).
1. Sovjet tar över västeuropa och kriget slutar.
2. Sovjet misslyckas med att ta över västeuropa och kriget fortgår tills de lyckas eller tills de faller.
Detta baseras på att det är praktiskt taget omöjligt att ta en hel kontinent om man inte har fortfäste någonstans redan. Landstigningen i Normandie lyckades för att man hade England som språngbräda, hade man varit tvungen att skeppa folk över ett världshav först hade man inte haft en chans.
Mot den bakgrunden var deras strategi rätt så militärt sund (om det finns något sådant).
På 1970-talet hade Sovjet kunnat erövra Västtyskland, men under 1980-talet blev det tekiska gapet mellan Röda armén och NATO så stort att det inte längre var möjligt.
Håller inte riktigt med. Enhet för enhet så var de sovjetiska enheterna bättre (med några enstaka undantag), både på marken och i luften och under havet, och de hade många fler, speciellt i europa.
Deras tanks är/var bättre (även om det var marginellt). BMP-serierna skrämde NATO rejält. Mig-25, Mig-29, Su-27, Mi-28, Su-25, Mig-23 likaså (och om det inte skulle vara nog så har de tiotusentals Mig-21 att falla tillbaka på...). Deras stora helikoptrar tar lika mycket last som NATO's C-130 (hercules), deras små transporthelikoptrar (tex Mi-8/Mi-17) tar mer last, är snabbare, är bättre bepansrade och har mer offensiv kapacitet än motsvarande NATO-maskiner. Deras handeldvapen är beprövade och pålitliga konstruktioner. Deras ubåtar är tystare, kan stanna under vatten längre och bära mer vapen.
De senaste konflikterna USA/NATO varit inblandade i har visat hur litet deras förråd av "smarta bomber" och liknande precisionsvapen är och har snart de måste få in på traditionella "dumma" bomber. Deras inverkan i en storkonflikt skulle antagligen vara marginell. En mycket stor andel av Sovjets markfordon är dessutom amfibiska, så en bombad bro är inte ett oöverstigligt problem, speciellt inte i kombination med deras massiva kapacitet inom transportflyget.
Summa summarum: Jag tror att Sovjet hade varit en i högsta grad värdig utmanare till USA.