När jag var på konferens i Los Angeles ("Hollywood and Games") så föreläste en manusförfattare hur arbetet går till inom det så kallade "High-Quality-TV"-segmentet (typ Lost, House MD, 24, Prison Break, etc) och enligt honom ligger manusförfattarna (det är oftast en grupp på halvdussinet primära författare och flertalet sekundära - exempelvis "Vänner" hade 22 manusförfattare i staben) mellan 4-6 avsnitt före publik release. Vissa grundteman och röda trådar finns definierade men över säsonger finns sällan någon eftertanke. (Babylon 5 var ett välkänt undantag)krank said:Jag tänker inte kommentera på din spelledarstil, för jag har inte upplevt den rakt av, men om jag skulle få veta att Lost-författarna inte alls planerade hela metaplotten från början så kommer jag att sluta titta med omedelbar verkan.
Anledningen är tittarsiffror och tittarrespons. Man måste snabbt kunna anpassa serien efter feedback från publiken. Hur karaktärer utvecklas, hur mycket scentid karaktär A får på bekostnad av B, vilken typ av berättelser som skall platsa på 22/42 minuter, etc. Dessutom vet man sällan om en serie överlever en säsong till nästa eller ens överlever en hel säsong öht.
Därför görs ingen detaljerad planering för framtiden. Det skulle vara oekonomiskt och felfokuserat.
Trist att du aldrig mer kan titta på någon TV-serie någonsin. ,-)