Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Läste precis en artikel i Dungeon Magazine (inte säker på att länken funkar om man inte har ett D&DI-konto, men jag ska strax citera). Artikel handlade om hur man anpassar en kampanjvärld så att den passar D&D4. Det är inte D&D4 vi ska prata om nu, utan om retroactive continuity (kom gärna med ett försvenskat begrepp om ni vill, även om jag gillar retcon). Här kommer citatet jag fastnade i:
Jag tycker med andra ord att retcon är bra. Vad tycker ni? Hur långt får man gå med retcon innan det blir spelförstörande?
Någonting säger mig att det här med retcon är ganska illa ansett bland svenska rollspelare (det är bara en känsla, jag har inget fog för påståendet) medan jag själv tycker att det är helt okej att använda det. Dels av anledningen i exemplet ovan (för att inkludera en spelare som inte kunde vara med senaste speltillfället) men även för att rätta till misstag jag som spelledare gör, för det gör vi alla, förr eller senare. Retcon kan på så vis vara ett sätt för spelledaren att släppa eventuell prestige och rätta till en kampanjmässigt misstag, typ; "Grabbar, det där jag sa om kungens kusin, det var ett misstag. Han är inte alls envåldshärskare i Långtbortistan, så glöm att vi spelade efter de premisserna, ok?".That leads us to retroactive continuity, sometimes called “retcon” by fans. This is where you, the DM, say, “This change I’m making was always true, and either your characters just didn’t know it or we’re simply agreeing to ignore any memories of another version of reality.” You probably do this in D&D games all the time: remember when Kevin wasn’t around when the party went through that portal to the Elemental Chaos, but when the next session started with him at the table his warlock Skarakas was somehow there with the group ready to adventure? You probably said something like, “We’ll just pretend that Skarakas was around last time but didn’t do anything important.” That’s retroactive continuity, and it just helped the group have more fun.
Jag tycker med andra ord att retcon är bra. Vad tycker ni? Hur långt får man gå med retcon innan det blir spelförstörande?